Gå til innhold

Kan katten spise samme Vom som til hund?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har gått mer over til å gi vom til hunden vår. Kan katten spise dette også i blant? Spør sikkert dumt nå, men ble usikker… Det er kanskje eget vom fór til katt.

Anonymkode: 909ca...952

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi har gått mer over til å gi vom til hunden vår. Kan katten spise dette også i blant? Spør sikkert dumt nå, men ble usikker… Det er kanskje eget vom fór til katt.

Kan være farlig 

Skrevet

Nei. Forskjellig næringsstoffer tror jeg

AnonymBruker
Skrevet

Katter har litt andre behov, så over tid vil det ikke være gunstig. Litt her og der er ikke noe farlig.

Anonymkode: 09d80...d22

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Katter har litt andre behov, så over tid vil det ikke være gunstig. Litt her og der er ikke noe farlig.

Anonymkode: 09d80...d22

Tenkte ikke at katten skulle få dette som daglig fór, men en gang i blant. Hvis han liker det, vel og merke. Har ikke prøvd å gi enda. Var litt usikker…

AnonymBruker
Skrevet
solietta skrev (2 timer siden):

Kan være farlig 

Hvorfor er det farlig? Det er ikke noe i VOM-fôret som er farlig for katt. Hva er det i så fall? Utdyp er du snill.  

V&H har eget fôr til katt, som jeg regner med er satt sammen på en måte som er mer fordelaktig for katt. Men det er ikke så stor forskjell fra VOM for hund. At katten spiser av det fra tid til annen er ikke noe farlig. 

Anonymkode: 5db4a...95a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke fullstendig næring for katter. Katter trenger noen vitaminer som ikke hunder trenger. En hund kan spise kattemat, men en katt kan ikke spise hundemat. En gang i blant går selvsagt fint. Det er ikke noe giftig oppi. 

Anonymkode: 5a864...a87

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Katten skal ikke ha vondt av å spise litt vom. Du må bare påse at katten får nok taurin i seg, at resterende er fullverdig.

Anonymkode: adeed...b88

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis katten bare får VOM fra hund er det farlig da det mangler ekstra tilsatt taurin, mangel på taurin kan blant annet føre til blindhet. 

Det er ikke noe farlig i seg selv så lenge katten bare får litt og får dekket resten, men det er jo like greit å bare kjøpe vom for katt.

Anonymkode: ff768...39e

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Null problem! Her har alle kattene forsynt seg selv av hundenes V&H når det ligger fremme til tining i alle år.

Kattene har selvfølgelig sin egen mat altså, men V&H for katt vil de ikke røre. 

• Liker 2
Skrevet

Katter eter mus og fugler. Det går nok helt fint om den stjeler litt av hundens Vom.

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke farlig for katten å spise litt VOM, men det er ikke fullverdig næring for dem. Men som kos av og til gjør ikke noe. her spiser hunden og katten snacks og våtfor av hverandre rett som det er, men de har alltid sin egen mat tilpasset deres art og individ utenom.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er så mye taurin i kjøtt at det er ikke nødvendig å tilsette (tror du det er noen som tilsetter taurin i mus og fugl f.eks.? 😅). Så ja, katter kan fint spise VOM for hund.

Anonymkode: 5dafd...b05

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du bør sjekke næringsinnholdet. Hunder og katter er teoretisk sett begge carnivor. Men katter er obligatorisk carnivor mens en hund kan overleve på en omnivor diett.

Dette betyr at katter og hunder har noe ulikt behov når det kommer til mat; der en hund skal fint kunne overleve på kattemat, men en katt kan ikke kun spise hundemat.

Men jeg har ikke god kjennskap til VOM, trodde det var «kjøtt», og tenker litt at det burde gå fint. Men sjekk næringsinnholdet i hundematen og kattematen de selger, gjerne også forhør deg med veterinær og/eller de i dyrebutikk.

Anonymkode: b532b...a6d

Skrevet

Det jeg har lest, er at kjøttfôr til hund ikke er tilsatt et viktig næringsstoff som katter MÅ ha; taurin.

Dette står på nett:

Katter nyttiggjør seg proteiner på en annen måte enn hunder, og de trenger mer av dem i fôret sitt. Kostholdet til en katt må også inneholde disse viktige næringsstoffene: taurin, arginin, metionin, cystin, arakidonsyre og vitamin A.

• Liker 2
Skrevet
Million skrev (47 minutter siden):

Det jeg har lest, er at kjøttfôr til hund ikke er tilsatt et viktig næringsstoff som katter MÅ ha; taurin.

Dette står på nett:

Katter nyttiggjør seg proteiner på en annen måte enn hunder, og de trenger mer av dem i fôret sitt. Kostholdet til en katt må også inneholde disse viktige næringsstoffene: taurin, arginin, metionin, cystin, arakidonsyre og vitamin A.

Taurin finnes naturlig i all slags type kjøtt og fisk så ett for laget for hunder basert på kjøttprodukter kan være ett fullverdig for for katter. 

https://www.drikkeglede.no/alt-om-brus-vann-og-energidrikker/taurin/

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er så mye taurin i kjøtt at det er ikke nødvendig å tilsette (tror du det er noen som tilsetter taurin i mus og fugl f.eks.? 😅). Så ja, katter kan fint spise VOM for hund.

Anonymkode: 5dafd...b05

Rent kjøtt og innmat (rått) inneholder masse taurin naturlig. Det er ikke tilsatt ekstra taurin i VOM katt heller. 

Anonymkode: 39d62...0b9

Skrevet
Svisle skrev (3 minutter siden):

Taurin finnes naturlig i all slags type kjøtt og fisk så ett for laget for hunder basert på kjøttprodukter kan være ett fullverdig for for katter. 

https://www.drikkeglede.no/alt-om-brus-vann-og-energidrikker/taurin/

Det var mest menneskeopplysninger, men jeg har altså lest flere ganger at kattefôr som regel blir tilsatt ekstra taurin for å sikre at de får i seg nok av det. Tørrfôr for eksempel, inneholder nok ikke høy nok bestanddel av kjøtt til at taurin-innholdet naturlig vil være høyt nok. Da må det tilsettes.

Jeg antar at katter som spiser mye tørrfôr får i seg taurin likevel fordi tørrfôret er spesielt tilsatt taurin. Men varierte rene kjøttprodukter inneholder antagelig nok på naturlig vis. Jeg tror nok Vom, som det ble spurt om her i tråden, går under rene kjøttprodukter. Jeg finner imidlertid ingenting på produktspesifikasjonene på Vom for katt om det er tilsatt taurin. Så kanskje det ikke er det, fordi det ikke er nødvendig. Da burde jo Vom ikke behøve å selge to ulike Vom, som Vom for katt, og Vom for hund, som de selger i separate pakninger.

Skrevet
Million skrev (31 minutter siden):

Det var mest menneskeopplysninger, men jeg har altså lest flere ganger at kattefôr som regel blir tilsatt ekstra taurin for å sikre at de får i seg nok av det. Tørrfôr for eksempel, inneholder nok ikke høy nok bestanddel av kjøtt til at taurin-innholdet naturlig vil være høyt nok. Da må det tilsettes.

Jeg antar at katter som spiser mye tørrfôr får i seg taurin likevel fordi tørrfôret er spesielt tilsatt taurin. Men varierte rene kjøttprodukter inneholder antagelig nok på naturlig vis. Jeg tror nok Vom, som det ble spurt om her i tråden, går under rene kjøttprodukter. Jeg finner imidlertid ingenting på produktspesifikasjonene på Vom for katt om det er tilsatt taurin. Så kanskje det ikke er det, fordi det ikke er nødvendig. Da burde jo Vom ikke behøve å selge to ulike Vom, som Vom for katt, og Vom for hund, som de selger i separate pakninger.

https://dyreneshus.no/taurin/ Dyrerelatert - fornøyd?

Taurin er taurin uansett om man snakker folk, katt eller hund da det som sagt finnes naturlig i alle typer kjøtt.

Det som skiller hundemat og kattemat er først og fremst at det brukes mer karbohydrater i hundemat (altså ikke i råfor) enn i kattemat og at katter trenger ett høyere nivå av proteiner enn hund.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...