Gå til innhold

Edamame - kokte og pillede sojabønner?

Amossa

Anbefalte innlegg

På mannens handleliste hadde jeg skrevet "2 poser frosne, grønne erter".  Istedet ble det to poser Edamame.  Hva kan jeg bruke disse til?  

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Amossa skrev (43 minutter siden):

På mannens handleliste hadde jeg skrevet "2 poser frosne, grønne erter".  Istedet ble det to poser Edamame.  Hva kan jeg bruke disse til?  

Snacks:

2,5 dl frosne, forkokte soyabønner (= ca 150 g)
4 hvitløksfedd, finhakket
2 ss soyasaus

1. Kok opp rikelig med vann. Ha de frosne soyabønnene i det kokende vannet og kok i ca 3 minutter. Skyll i kaldt vann og sil av.
2. Varm opp litt olje i en stekepanne. Fres hvitløken kjapt i oljen, tilsett soyabønnene og stek et minutts tid. 
3. Tilsett soyasausen og fres det hele kjapt. 

Suppe(stor porsjon)

1 løk 
2 hvitløkfedd 
1 bit ingefær(på størrelse med en tommefinger) 
2 ss nøytral olje  
1 medium størrelse brokkoli (bruker hele) 
250 g frosne edamame   
en liten håndfull mynteblader 
400 g kokosmelk (ikke lett) 
1/2 liter grønnsakskraft 
1 klype chiliflak(kan sløyfes) 
Saften av 1/2 sitron 
Maldonsalt og nykvernet pepper 

Riv ingefær og hakk løk og hvitløk. 
Varm opp oljen i en stor tykkbunnet kjele. Stek løk, hvitløk og ingefær på medium varme til løken er blank og fin. Dette tar 10-15 minutter. Pass på å røre ganske ofte så ikke ingefæren fester seg i bunnen og blir brent.

Tilsett så brokkoli og grønnsakskraft og kok opp. La det småkoke i noen minutter til brokkolibitene er nesten helt møre. Tilsett kokosmelk,edamame, chiliflak, ca 1 ts salt og litt pepper og kok opp. La det koke i et par minutter. Tilsett mynteblader, sitronsaft. og -skall, og kjør suppen fint med en stavmikser eller i en blender eller foodprocessor. Smak til om du trenger mer salt, pepper, chili eller sitronsaft.

Pålegg 

7 dl frosne edamamebønner, uten skall – kokes i 5-6 minutter til de er myke
½ fedd hvitløk, presset
1 vårløk, finkuttet
Saften fra av 1 sitron
½-1 dl extra-virgin olivenolje
Litt vann
Salt

Miks alt i kjøkkenmaskin eller med stavmikser til det er jevnt.

Anonymkode: 6bb14...fcb

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefine som fingermat. Varmes i mikro/varmt vann kort tid (par minutter til 5min er normalt nok her). God med salt på og de kan spises sånn. Om en serverer reker og noen ikke tåler/kan ha reker så er edamamebønner med skall genialt alternativ fordi en piller og bruker tid med maten her også. 

Blir ikke ordentlig sushi her uten edamamebønner 😋😋

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Lune edamame med masse salt der man gnager seg gjennom. :) Kjempegodt!

Anonymkode: 14211...793

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurrahei skrev (18 timer siden):

Men man spiser ikke skallet?

Nei det peller en bort. Både Rema og Coop har billigere ferdig pillende, samt det er det merket alle plasser har tilgang til med ferdig pillende om en vil ha det i en varmrett eller si en salat. 

Personlig kjøper jeg både med og uten skall, men spiser alltid uten skallet da. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rakk for alle svar!  Våre er ferdig pillede.  Blir interessant å prøve noe nytt :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Daisy-love skrev (På 3.1.2023 den 19.51):

Nei det peller en bort. Både Rema og Coop har billigere ferdig pillende, samt det er det merket alle plasser har tilgang til med ferdig pillende om en vil ha det i en varmrett eller si en salat. 

Personlig kjøper jeg både med og uten skall, men spiser alltid uten skallet da. 

Dytter!

Jeg kjøpte sånne uten skall på Coop. Bør jeg skylle dem før jeg putter dem i salaten?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mimifin72 skrev (1 time siden):

Dytter!

Jeg kjøpte sånne uten skall på Coop. Bør jeg skylle dem før jeg putter dem i salaten?

Du kan skylle dem, men du må ikke. Om de er fryst kan det å skylle dem være en enkel måte å tine dem (trenger ikke varmt vann). Kos deg! 😋

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daisy-love skrev (48 minutter siden):

Du kan skylle dem, men du må ikke. Om de er fryst kan det å skylle dem være en enkel måte å tine dem (trenger ikke varmt vann). Kos deg! 😋

De var ikke fryst! Jeg pleide å kjøpe fryst, men så disse i butikken i dag og måtte prøve dem:spise:

IMG_9726.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mimifin72 skrev (Akkurat nå):

De var ikke fryst! Jeg pleide å kjøpe fryst, men så disse i butikken i dag og måtte prøve dem:spise:

IMG_9726.png

Ah, de har jeg aldri sett før, men vil tippe det er som andre bønner på boks. Du kan lage noe av vannet rundt, men ellers generelt greit å skylle det bort for det er i væsken det er mye av det som gir (mest) luft i magen. Jeg lager ingenting av væsken til noen bønner på boks, og skyller alltid, samme om det er linser, kikerter, eller bønner og hadde gjort det her også. Du derimot ikke. Du kan bare helle av væsken og det er fint å spise 😊

De må jeg se etter så takk for indirekte tips 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daisy-love skrev (1 minutt siden):

Ah, de har jeg aldri sett før, men vil tippe det er som andre bønner på boks. Du kan lage noe av vannet rundt, men ellers generelt greit å skylle det bort for det er i væsken det er mye av det som gir (mest) luft i magen. Jeg lager ingenting av væsken til noen bønner på boks, og skyller alltid, samme om det er linser, kikerter, eller bønner og hadde gjort det her også. Du derimot ikke. Du kan bare helle av væsken og det er fint å spise 😊

De må jeg se etter så takk for indirekte tips 😊

Bare hyggelig!
Jeg skylte vannet og blandet dem med crispy chilli oil og litt soyasaus. 
Enkelt og godt😊

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mimifin72 skrev (5 minutter siden):

Bare hyggelig!
Jeg skylte vannet og blandet dem med crispy chilli oil og litt soyasaus. 
Enkelt og godt😊

Høres nydelig ut! 😋

Jeg har en del ting jeg ikke tåler, men jeg tåler godt soya, og da inkludert edamamebønner. Så må teste disse her for å se hvordan magen min liker dem «på boks». Jeg liker å ha et beredskapslager, men litt vanskelig med en del ting med både allergier, og diverse annet, så håper disse her vil passe inn 😊🤞🏻

Endret av Daisy-love
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...