Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har forsøkt å faste litt pga påståtte positive virkninger. Jeg lurer nå på å innføre en fastedag i uken. Kan noen som har greie på dette svare på om dette er ok og om det har som som helst for seg?

Anonymkode: c6090...9e6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Der finner du mange meninger og teorier.

Min mening er at denne varianten bare er tull. Man vil bare ha det ubehagelig hele dagen, uten at jeg ser noen positive virkninger.

Imidlertid er jeg stor tilhenger av å gi magen ro mellom måltider, og gjerne en lengre periode hver dag. Dette med snoping, snacking og mellommåltid har blitt en stor del av spisekulturen til mange. Men det fører bare til dårlige ting for kroppen, magen får ikke hvile, man får større sug etter feil ting, og man får i seg for mye. 

Personlig spiser jeg derfor stort sett kun tre måltider om dagen. Normalt ca 11-12, 15-16, og 19-20. Uten å være hysterisk på dette, er jeg på besøk spiser jeg det som blir servert, når det blir servert. 

Men hadde jeg igjen vært en som fungerte dårlig uten frokost, eller ble sulten med så lange intervaller mellom måltidene, ville mulig en frukt eller hyppigere måltider vært sunnere for min helse.  

Anonymkode: e3f11...c9b

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Der finner du mange meninger og teorier.

Min mening er at denne varianten bare er tull. Man vil bare ha det ubehagelig hele dagen, uten at jeg ser noen positive virkninger.

Imidlertid er jeg stor tilhenger av å gi magen ro mellom måltider, og gjerne en lengre periode hver dag. Dette med snoping, snacking og mellommåltid har blitt en stor del av spisekulturen til mange. Men det fører bare til dårlige ting for kroppen, magen får ikke hvile, man får større sug etter feil ting, og man får i seg for mye. 

Personlig spiser jeg derfor stort sett kun tre måltider om dagen. Normalt ca 11-12, 15-16, og 19-20. Uten å være hysterisk på dette, er jeg på besøk spiser jeg det som blir servert, når det blir servert. 

Men hadde jeg igjen vært en som fungerte dårlig uten frokost, eller ble sulten med så lange intervaller mellom måltidene, ville mulig en frukt eller hyppigere måltider vært sunnere for min helse.  

Joda, det er greit, men da driver du ikke med fasting.

Det er funnet en rekke fordeler med å faste litt av og til og jeg lurer på om noen som har erfaring kunne svare meg på dette.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har forsøkt å faste litt pga påståtte positive virkninger. Jeg lurer nå på å innføre en fastedag i uken. Kan noen som har greie på dette svare på om dette er ok og om det har som som helst for seg?

Jeg faster periodisk hver dag (8 timer spisevindu) og kan ikke helt se hva én fastedag i uken skulle være godt for 🤔 

Anonymkode: e54c3...e4a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Joda, det er greit, men da driver du ikke med fasting.

Det er funnet en rekke fordeler med å faste litt av og til og jeg lurer på om noen som har erfaring kunne svare meg på dette.

Du misset mine to poenger;

1) hva man får ut av det er helt individuelt

2) periodisk fasting er nok for mange en bedre løsning enn å gi kroppen sjokk en gang i uka. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Gjest Lars1009
Skrevet

Det er mye seriøs, fagfellevurdert forskning på fordelene ved fasting. 

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27810402/

Jeg gjør det selv, og man venner seg fort til det. Jeg tar 24 timer uten kalorier 1-2 ganger i uka. Fra middag til middag eller lunsj til lunsj. 

AnonymBruker
Skrevet

Du misset mine to poenger;

1) hva man får ut av det er helt individuelt

2) periodisk fasting er nok for mange en bedre løsning enn å gi kroppen sjokk en gang i uka. 

Joda, jeg så hva du skrev, men så ikke helt relevansen til det jeg spurte om. Jeg er interessert i å høre fra noen med erfaring og gjerne kompetanse på fasting. Du skriver at du spiser tre ganger om dagen og det er nok ikke det folk flest forbinder med det å faste. For øvrig høres det voldsomt ut at kroppen får sjokk når den ikke får mat. Det riktigere er at forbrenningen etter en del timer går over i en annen fase. Det største "sjokket" er det vel heller eieren av kroppen som får når sulten setter inn. ;) Men det er ikke farlig.

AnonymBruker
Skrevet
Lars1009 skrev (1 time siden):

Det er mye seriøs, fagfellevurdert forskning på fordelene ved fasting. 

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27810402/

Jeg gjør det selv, og man venner seg fort til det. Jeg tar 24 timer uten kalorier 1-2 ganger i uka. Fra middag til middag eller lunsj til lunsj. 

Mener du at du spiser kalorifattig mat eller at du ikke spiser i det hele tatt?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg faster periodisk hver dag (8 timer spisevindu) og kan ikke helt se hva én fastedag i uken skulle være godt for 🤔 

Strengt sagt så faster man når man ikke spiser, men jeg tenkte som sagt på en dags faste. Det finnes en god del info på hva som skjer med kroppen ved fravær av næring så jeg anbefaler deg å lese litt om det dersom du lurer på hva en dag uten mat er godt for.

AnonymBruker
Skrevet

Strengt sagt så faster man når man ikke spiser, men jeg tenkte som sagt på en dags faste. Det finnes en god del info på hva som skjer med kroppen ved fravær av næring så jeg anbefaler deg å lese litt om det dersom du lurer på hva en dag uten mat er godt for.

Hun faster jo periodevis fasting ved å ikke spise på 16 timer. 

ts, kanskje 5:2 dietten kan være noe for deg? Eller periodevis fasting med spisevindu i 8 timer og faste i 16 timer?

Å faste i 24 timer er ikke bedre enn å faste i 16 timer, du får samme effekten av periodevis fasting. 

Anonymkode: aa8f2...6ea

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du tenker at det først er faste når man ikke spiser på 24 timer? Eller hvor lenge må man går uten mat før du definerer det som faste? Jeg vet at en lengre fasteperiode (typ flere dager) en gang eller to i måneden kan være positivt mtp. autofagi, men man oppnår vel ikke de helt store resultatene etter én dag bare.

• Liker 1
Skrevet

Etter periodisk faste i 4 mnd, da jeg kun spiste mellom klokken 16-22, ble jeg kvitt astmaen. Og nå har jeg for første gang kunnet klippe hunden min uten at det klør i øynene og nesa blir tett. Selv om fastingen skled ut i julen, og jeg spiste kaker og sjokolade. Det var også herlig å slippe å tenke på mat på dagtid. Herlig å slippe presse i meg frokost når jeg var mett. Bruker en fasteapp så jeg ikke glemmer når det er spisetid. Men hvis jeg la meg sent, kunne jeg spise til midnatt. Ellers ble jeg sulten. Jeg gjorde det ikke for slanking men for velvære. Og nå begynner jeg igjen etter julepausen. 

AnonymBruker
Skrevet

Nja. Jeg har spist etter periodisk faste, og da tok det vel 4 uker før kroppen ble vant til det. Jeg tror du bare kommer til å bli ekstra sulten den dagen. Fordelene ved fasting er nok tydeligst i lengden, den største fordelen er vel at du hopper over noen kalorier om du planla å slanke deg.

Anonymkode: d4233...35b

AnonymBruker
Skrevet

Veldig mange som følger en OMAD faste, altså ett måltid om dagen, det vanligste er at man spiser middag hver dag, og faster resten av døgnet til neste middag. Dette er noe man kan gjøre hver dag, eller man kan f.eks ha en 8:16 faste daglig og en eller to gange i uka ha en 24 timers faste f.eks. Når man prøver en periode, og begynner å lytte til kroppen, hvor mye mat den trenger når du spiser, så vil du nok finne en løsning som passer deg. 

Jeg fulgte en 16:8 før jul, men i julen har det sklidd helt ut, så nå orøver jeg med på 20:4, for å se om dette kan funke bedre for meg. 

Anonymkode: 759c6...445

AnonymBruker
Skrevet

Det er mange fordeler. Du burde lese om autofagi. Den er på topp etter 24 timer uten mat mener jeg. Jeg faster en dag hver uke. Da drikker jeg kun vann. Og masse vann. Gjerne 4 liter den dagen. Jeg har mye mer energi generelt etter jeg startet med dette. På selve fastedagen er også energien på topp og føler meg ikke spesielt sulten. Dagen etter kan det ta litt tid før kroppen kommer skikkelig i gang. Hvertfall i starten bår du begynner. Var slik for meg 

Anonymkode: 20cc4...1e4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Det er mange fordeler. Du burde lese om autofagi. Den er på topp etter 24 timer uten mat mener jeg. Jeg faster en dag hver uke. Da drikker jeg kun vann. Og masse vann. Gjerne 4 liter den dagen. Jeg har mye mer energi generelt etter jeg startet med dette. På selve fastedagen er også energien på topp og føler meg ikke spesielt sulten. Dagen etter kan det ta litt tid før kroppen kommer skikkelig i gang. Hvertfall i starten bår du begynner. Var slik for meg 

Automatgir oppstår etter 16 timer. Derfor man har 16t faste, trenger ikke faste 24 timer for å oppnå fordelene ved faste. 

https://caluna.no/siste/faste-oker-forbrenningen-og-reparerer-celler/

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Automatgir oppstår etter 16 timer. Derfor man har 16t faste, trenger ikke faste 24 timer for å oppnå fordelene ved faste. 

https://caluna.no/siste/faste-oker-forbrenningen-og-reparerer-celler/

Det finnes ekstremt mange måter å faste på. Her var det ikke snakk om periodisk faste men lengre fasteperioder. Ja autofagi starter etter 16 timer. Jeg skrev at prosessen er på topp etter 24 timer ikke at den starter da. Og 16 timers faste er oppgitt som et minimum, for å ha det sagt. Hva man trenger eller ikke trenger kan vell diskuteres ut fra situasjon og hva man er ute etter. Hva man trives med er også forskjellig og jeg for min del trives ekstremt godt med å faste 1-2 dager i uken og kommer ikke til å slutte med det bare fordi jeg ikke skulle «trenge» det 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det finnes ekstremt mange måter å faste på. Her var det ikke snakk om periodisk faste men lengre fasteperioder. Ja autofagi starter etter 16 timer. Jeg skrev at prosessen er på topp etter 24 timer ikke at den starter da. Og 16 timers faste er oppgitt som et minimum, for å ha det sagt. Hva man trenger eller ikke trenger kan vell diskuteres ut fra situasjon og hva man er ute etter. Hva man trives med er også forskjellig og jeg for min del trives ekstremt godt med å faste 1-2 dager i uken og kommer ikke til å slutte med det bare fordi jeg ikke skulle «trenge» det 

Men det stemmer jo ikke, den er på topp etter 36 timer så hvis autofagi er målet blir 24 timer litt knapt. Det sagt, så er selvsagt 24 timer en god start for å komme inn i det. Å hive seg rett på en 2-dagers faste kan nok være litt vel heftig.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hun faster jo periodevis fasting ved å ikke spise på 16 timer. 

ts, kanskje 5:2 dietten kan være noe for deg? Eller periodevis fasting med spisevindu i 8 timer og faste i 16 timer?

Å faste i 24 timer er ikke bedre enn å faste i 16 timer, du får samme effekten av periodevis fasting. 

Jada. men det var altså folk som hadde erfaringer med døgnfaste jeg tenkte på.

Nei, det er en større effekt av å faste i 24 timer enn 16. Ved faste så inntreffer autofagi etter en del timer. Den prosessen avbrytes litt etter du har begynt å spise igjen. Skal du ha full effekt av dette så må du faste lenger enn 16 timer.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Du tenker at det først er faste når man ikke spiser på 24 timer? Eller hvor lenge må man går uten mat før du definerer det som faste? Jeg vet at en lengre fasteperiode (typ flere dager) en gang eller to i måneden kan være positivt mtp. autofagi, men man oppnår vel ikke de helt store resultatene etter én dag bare.

Neida. Tvert i mot så skrev jeg at man strengt tatt faster når man ikke spiser, men at det altså bare var 1 dags faste jeg lurte på. Er det feks bedre med 2 dager annenhver uke enn 1 dag hver uke. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...