Gå til innhold

Sertifikat/bil i Oslo når man kjører veldig lite

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har ett barn, og har frem til nå klart oss uten sertifikat.

Bor i bydel med beboerparkering. 

Men, nå har barnet begynt i lagsport - og da er det kamper innimellom (frivillig å melde seg på) i andre kommuner. Kollektiv tar jo evigheter, så tenker tilgang på bil er greit å ha.

En sjelden gang tar vi tog/buss til annen landsdel, kunne jo brukt bil istedet om vi skulle eid en. 

Men….for vår bruk er egentlig det å eie en bil helt meningsløst utfra bruk. Det blir jo kun brukt til eventuelle arrangementer for sport i andre kommuner noen ganger i året, og så eventuelt kjøre til feriested fremfor å ta kollektiv. 

Vi må jo ta sertifikat åpenbart som er praktisk - men det føles litt høyrisiko å basere seg på leiebil når man ikke får mengdetrening uten egen bil.

Og parkering…..finnes egentlig gratis parkering? 😅🤷‍♀️

Ville dere eid bil med tilhørende billån for minimal bruk, eller bare leid innimellom? 

Blir jo sinnsykt dyre de kampene da 😐

Anonymkode: 6a320...aac

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bilkollektiv! Vurderte å selge bilen og heller benytte oss av et eller annet bilkollektiv da vi flyttet til Oslo, men endte med å beholde bilen likevel, så har ingen erfaringer med det selv. Men de jeg kjenner som har brukt det/bruker det nå, er veldig fornøyde.

Anonymkode: 90ff7...643

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde reist kollektivt, samkjørt, eventuelt tatt drosje. 

Kmbinasjon kollektivt og taxi. Hadde også ordnet meg lappen. Voksne mennesker uten mulighet å kjøre bil? Helt unormalt

Anonymkode: b81c2...dee

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Kmbinasjon kollektivt og taxi. Hadde også ordnet meg lappen. Voksne mennesker uten mulighet å kjøre bil? Helt unormalt

Jeg lagde for en stund siden en tråd på KG om at jeg følte meg som en taper over at jeg ikke har lappen, men da sa alle til meg at det var normalt å ikke ha førerkort og ikke noe vondt i det. Ser jo i det du skriver her at folks faktiske meninger kommer fram 🙄

Anonymkode: 3ab61...17f

AnonymBruker
Skrevet

Du kan ta fryktelig mye drosje for det det koster å ha en bil

Anonymkode: a86fe...e06

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg lagde for en stund siden en tråd på KG om at jeg følte meg som en taper over at jeg ikke har lappen, men da sa alle til meg at det var normalt å ikke ha førerkort og ikke noe vondt i det. Ser jo i det du skriver her at folks faktiske meninger kommer fram 🙄

Anonymkode: 3ab61...17f

Dette kommer an på omgangskrets. I min krets har de færreste bil. Vi bor i Oslo og behovet for bil her er jo fraværende for de fleste. 

I min vennekrets kjenner jeg én person med bil, og det er fordi han bor utenfor Oslo og kjører til jobb. Ellers har ingen bil eller lappen.

AnonymBruker
Skrevet
c_buk skrev (11 timer siden):

Dette kommer an på omgangskrets. I min krets har de færreste bil. Vi bor i Oslo og behovet for bil her er jo fraværende for de fleste. 

I min vennekrets kjenner jeg én person med bil, og det er fordi han bor utenfor Oslo og kjører til jobb. Ellers har ingen bil eller lappen.

TS her.

Ja, her har veldig få bil til hverdagsbruk.

Noen har bil, men den står i garasjen (som nå koster 500.000 kr å kjøpe 🫢) stort sett. 

De jeg kjenner som har og bruker bil MÅ ha det pga mye kjøring i jobbsammenheng.

Vurderer litt å kombinere leiebil med kollektiv som vi jo uansett benytter. 

Og enda et aspekt her er at jeg har en funksjonsnedsettelse som gir meg TTkort jeg kan bruke innad i kommunen, med følge ved behov. Så mann/barn kan være med gratis dersom jeg skal noe spesifikt innimellom. 

Så hver t/r koster meg 130 kr. Og mannen foretrekker sykkel/kollektiv i hverdagen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Da har vi veldig forskjellig omgangskrets. 

Men i min omgangskrets er det også unormalt bruke drosje mye også. 

Anonymkode: 8b8c6...923

AnonymBruker
Skrevet

Det å ha lappen er en stor fordel, det har jeg opplevd flere ganger. Kanskje lite som veldig ung. Men så skjer plutselig sykdom og død i egen familie på et sted der du er helt avhengig av bil for å følge opp. En forelder brekker beinet, og du bor der i perioder for å hjelpe. Eller du er et sted og den ene sjåføren blir akutt syk, eller har tatt et glass vin. Eller sykdom hos dyr på hyttetur med venner. Så selvfølgelig de mindre alvorlige situasjonene, der logistikken en dag ikke går i hop overhodet. Eller i det hele tatt oppleve det beste med et land på ferie. Så særlig med barn ville jeg prioritert dette. 

Å eie bil i Oslo er imidlertid ofte ikke lønnsomt. Bildeleringen er et godt alternativ. Det sagt, jeg tror dere vil oppleve frihet på en helt annen måte om dere velger å skaffe dere en enkel bil. Man kan storhandle, og komme seg til butikker. For eksempel har jeg en lang liste når jeg først er ute til sentrene, og sparer mye tid sett mot de som for eksempel må ta bussen til IKEA. Det gir også frihet til utflukter utenfor sentrum, besøk dere ellers ville droppet på grunn av tungvint transport. Med mer. Man trenger ikke en bil til halve millionen for dette. Her har vi også en rimelig bruktbil vi deler på, da den kun er ute av garasjen to ganger i uka. 

Anonymkode: 02c93...6a2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i 40-årene, bor i Oslo og tar lappen nå 😂 Er vanskelig å få nok mengdetrening når man ikke har egen bil (eller ikke kan øvelseskjøre på hjemmebane). Har ikke barn og har derfor klart oss fint uten bil frem til vi flyttet til hus.

For din del, ts, tenker jeg barn på aktiviteter som krever kjøring er en viktig faktor. En av dere bør kunne kjøre med jevne mellomrom. Det betyr ikke at dere må eie bil da, for bilkollektiv funker helt fint for av-og-til-behov. Men man må gjerne ha hatt lappen et par år for å kunne leie via de, og får ofte ikke øvelseskjørt via de. Så cluet her er hvordan skaffe lappen for dere begge. Ville kanskje vurdert å eie en billig bil et par år, så dere begge får lappen, mengdetrening og ha hatt lappen lenge nok til at dere får leid overalt. 

Anonymkode: dd6fb...abd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det å ha lappen er en stor fordel, det har jeg opplevd flere ganger. Kanskje lite som veldig ung. Men så skjer plutselig sykdom og død i egen familie på et sted der du er helt avhengig av bil for å følge opp. En forelder brekker beinet, og du bor der i perioder for å hjelpe. Eller du er et sted og den ene sjåføren blir akutt syk, eller har tatt et glass vin. Eller sykdom hos dyr på hyttetur med venner. Så selvfølgelig de mindre alvorlige situasjonene, der logistikken en dag ikke går i hop overhodet. Eller i det hele tatt oppleve det beste med et land på ferie. Så særlig med barn ville jeg prioritert dette. 

Å eie bil i Oslo er imidlertid ofte ikke lønnsomt. Bildeleringen er et godt alternativ. Det sagt, jeg tror dere vil oppleve frihet på en helt annen måte om dere velger å skaffe dere en enkel bil. Man kan storhandle, og komme seg til butikker. For eksempel har jeg en lang liste når jeg først er ute til sentrene, og sparer mye tid sett mot de som for eksempel må ta bussen til IKEA. Det gir også frihet til utflukter utenfor sentrum, besøk dere ellers ville droppet på grunn av tungvint transport. Med mer. Man trenger ikke en bil til halve millionen for dette. Her har vi også en rimelig bruktbil vi deler på, da den kun er ute av garasjen to ganger i uka. 

Anonymkode: 02c93...6a2

Disse tingene er ikke en problemstilling for oss - derfor vi har drøyd det så lenge 😅

Vi har alt av møbler vi skal ha, og bor så sentralt at det møbelet vi kjøper hvert 10.år på IkeaSkeidarBolia fraktes til døra for 6-800 kr. 

Vi har omtrent alle matkjeder i aller nærmeste nabolag, og tilgang på matlevering for storhandelen. Koster oss fra 0-60 kr å få levert (Oda/Meny). 

Bor 5 min fra byens største storsenter i gåavstand (dessverre 😆). 

Det eneste måtte være mulighet til å leie hytte og kjøre dit, men det blir jo maks 1-2 ganger i året. Men den+lettere tilgang til skog utenfor nærområdet er noe jeg tenker ville gått kjappere med egen bil. 

Men….vi må jo kjøpe da med stort verditap og ha ganske høye månedlige utgifter for de få turene. 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er i 40-årene, bor i Oslo og tar lappen nå 😂 Er vanskelig å få nok mengdetrening når man ikke har egen bil (eller ikke kan øvelseskjøre på hjemmebane). Har ikke barn og har derfor klart oss fint uten bil frem til vi flyttet til hus.

For din del, ts, tenker jeg barn på aktiviteter som krever kjøring er en viktig faktor. En av dere bør kunne kjøre med jevne mellomrom. Det betyr ikke at dere må eie bil da, for bilkollektiv funker helt fint for av-og-til-behov. Men man må gjerne ha hatt lappen et par år for å kunne leie via de, og får ofte ikke øvelseskjørt via de. Så cluet her er hvordan skaffe lappen for dere begge. Ville kanskje vurdert å eie en billig bil et par år, så dere begge får lappen, mengdetrening og ha hatt lappen lenge nok til at dere får leid overalt. 

Anonymkode: dd6fb...abd

Ja, men jeg sjekket faktisk dette - og bilutleierne her krever ikke sertifikat i minst X måneder/år.

Man kan tilogmed øvelseskjøre med dem og tilpasse leieavtalen til lite/mye bruk. 

Dette med mengdetrening er jeg opptatt av, så vi må leie endel første året. 
Jeg får ikke ta sertifikat pga sykdom som er høyrisiko i trafikk. 

Men jeg landet på en løsning hvor vi tester bilkollektiv/deling første året - da med litt mengdetrening. Følge med på utgiftene og hva man «vegrer» seg for som man ellers ville brukt bil til.

Og om kostnaden fortsatt er under egeneid bil. 

Føler den løsningen er bedre enn å kjøpe et regelrett tapsprosjekt uten å ha testet. 

Vi har bare 1 barn, så skytteltrafikk blir det ikke på fritiden 😅

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...