Gå til innhold

Orker ikke å bo i borettslag, men har ikke råd til enebolig.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 2.1.2023 den 23.12):

Ja, men ikke der jeg helst vil ligge. Det er dessuten langveggen inn mot naboen og to etasjer. 

Dere som klager på lytthet. Hva oppgir dere ved salg? Jeg ser aldri at det står noe om dette. 

Anonymkode: 099e8...53e

Selvfølgelig står det ingenting om dette: støy er det lite fokus på i Norge. Vi har noen få regler, men de gjelder begrensede forhold; vanligvis ikke støy fra naboer, men mer industriell støy og annet som ikke har anvendelse på private naboforhold. Du kan jo sjekke Norsk Forening mot Støy. I mange andre vestlige land har de kommet mye lengre, f.eks. i USA, New York, hvor man har veldig strenge regler for nabostøy. Som at man må planlegge svært, svært godt for å pusse opp med støy, og da kun får tillatelse til få timers, varslet, søkt og godkjent, støy av gangen. Noe som har ført til et marked for byggeledere som organiserer alle støyende håndverkere i en kort tidsluke i det tillatte tidsrommet, til pigging, hamring osv. Vi er litt på steinaldernivå i Norge når det gjelder støy fra naboer. Alle som kan tenke seg om, forstår at i samfunn hvor store mengder mennesker bor tett på hverandre, må dette reguleres. Og vi har jo en viss regulering i Norge, med regler om helligdagsfred, og sameiers og borettslags vedtekter om støyfrihet om nettene. Men bor man i store blokker hvor "noen" til enhver tid pigger opp nye bad i betongkonstruksjoner som vibrerer i alle 78 leilighetene, må man jo ta det til et annet nivå, da dette i praksis for mange store blokker vil medføre at det er støy grunnet nye naboers oppussing nærmest kontinuerlig. Hvilket vi ikke har lært i Norge ennå. Men det kommer forhåpentligvis etterhvert.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Grüner skrev (På 3.1.2023 den 15.06):

Snakk om I-landsproblemer når du ser all elendigheten rundt deg! «Stakkars» deg som må bo i borettslag, makan🙄.

Kjære vene. Jeg er sikker på at mennesker som bor tett i U-land også lider under støyende naboer. Men er man sulten, og ligger vondt på et hardt teppe rett på gulvet, har andre ting prioritet. Jeg er helt sikker på at et menneske som lever som jeg beskrev i forrige setning, også gjerne vil slippe bråk i neste fase av livet, når man er mett og har en god madrass å sove på. For en what-aboutism!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.1.2023 den 8.34):

Aldri hørt naboene gå på do, og jeg bor i blokk fra 60 tallet. Og her er det 70 leiligheter totalt. 

Anonymkode: 7d7ba...443

Forskjell på blokker. Jeg har hørt naboer gå på toalettet i blokk fra 30-tallet, 90-tallet, og 2010-tallet. Men kun i leiligheten fra 30-tallet kunne jeg høre om vasken ble satt på (altså om de vasket seg på hendene etterpå). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mayer skrev (3 timer siden):

Det er fordeler jo. En blokk er nestwn vedlikeholdsfri ift. en enebolig. Du trenger ikke tenke på maling, kledning som råtner, plenklipping eller fasadevask. Blokk må jo være utrolig greit på visse parametre.

Men du betaler jo også for det, ikke bare for deg selv, men for alle naboene. Fellesutgiftene i en blokk er ofte høyere i året enn vedlikeholdsutgiftene er for en enebolig, hvis man følger med og tar vedlikeholdet på eneboligen før det eskalerer til store utgifter. Det er mange blokker/borettslag/sameier hvor vedlikehold er prioritert; andre steder tas det kun når det har gått altfor lang tid og så plutselig kommer mange hundre tusen pr. enhet grunnet uvett og utsettelser hos styret. I en enebolig kan man bestemme selv når det må gjøres.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Hololo said:

Hvorfor skal de i styre inspisere andre sine hjem? de er jo ikke annet enn vanlige beboere som var så heldig å få et styrevern, de har jo ingen kunnskap eller noe grunn til å skulle sjekke andre sine hjem.

Forsåvidt har ingen det uten tillatelse,

Bare til å si nei takk neste gang.

Mange av de vedlikeholdskontrollene blir gjort i arbeidstiden. Da må noen andre enn arbeidsfolkene være til stede. De fleste i styret er pensjonister eller hjemme mye. Ellers utfører styret runder der de skriver av tellere av forbruk av f.eks varmtvann og gjør HMS kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grevling skrev (15 timer siden):

Foruten beboere som trasker rundt med tunge føtter og sko inne slik at det høres ut som flodhester og elefanter som lever ovenpå, så er det gjerne en del mas med borettslag. Avhengig av styret. Noen får en voldsom vedlikeholdsånd skyllende over seg og det skal hele tiden folk innom leiligheten for å sjekke allverdens. Og enkelte fra styret ser ut til å være litt for interessert i å inspisere andre sine hjem. Jeg har kommet til det punktet at jeg gidder ikke lenger å rydde og vaske noe spesielt før de er innom. Fordelen da med enebolig er at man har en frihet og råderett over eget hjem man ikke har på samme måte i et borettslag. 

Dette hørtes mildt sagt merkelig ut? Jeg har bodd i borettslag-leilighet i åtte år nå, og ikke en eneste gang har styret vært her for å "inspisere" eller noe. Har aldri hørt at det forekommer heller. Jeg satt i styret i ett års tid også, og hørte ikke et ord om kontrollerende atferd som det. Styret driver ikke med sånt.

Har du noen gang spurt dem om å få se den borettslagsloven de støtter seg på når de kommer og skal glane hos f.eks deg, noe du gir inntrykk av at de har gjort stadig vekk? Si i fra, spør hvilke regler denne kontrollen er hjemlet i.

PS! Et unntak EN gang pr år, da kommer det en representant fra borettslagets forsikringsselskap og sjekker røykvarslerne i hver leilighet, og bytter batteri på dem. Det er altså ikke styret, men en som har det som jobb som gjør dette, og kun en gang i året, forhåndsvarslet skriftlig.

Endret av Million
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg bor i enebolig og vi har masse mas om dugnad etc.. så man slipper ikke unna med slike ting grunnet enebolig .. er min erfaring da. 

Anonymkode: af716...2c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Million skrev (1 time siden):

Dette hørtes mildt sagt merkelig ut? Jeg har bodd i borettslag-leilighet i åtte år nå, og ikke en eneste gang har styret vært her for å "inspisere" eller noe. Har aldri hørt at det forekommer heller. Jeg satt i styret i ett års tid også, og hørte ikke et ord om kontrollerende atferd som det. Styret driver ikke med sånt.

Har du noen gang spurt dem om å få se den borettslagsloven de støtter seg på når de kommer og skal glane hos f.eks deg, noe du gir inntrykk av at de har gjort stadig vekk? Si i fra, spør hvilke regler denne kontrollen er hjemlet i.

PS! Et unntak EN gang pr år, da kommer det en representant fra borettslagets forsikringsselskap og sjekker røykvarslerne i hver leilighet, og bytter batteri på dem. Det er altså ikke styret, men en som har det som jobb som gjør dette, og kun en gang i året, forhåndsvarslet skriftlig.

Samme erfaring har jeg. Med unntak av at jeg nå har bodd i borettslag de siste 20 år. 
Meg bekjent har styret vært innom boligen min 0 ganger, med mindre de er invitert av meg for å gjøre noe da. Det kan kanskje skje. 

Jeg har opplevd at borettslaget har hatt felles utskifting av røykvarslerbatterier og brannslukkingsapparat. 
Da ble det varslet på forhånd, og så kom det en person fra firmaet styret hadde hyret inn. 
(På samme måte som at feieren kommer jevnlig når man bor i bolig med pipe.) 
Og tilsvarende om det trengtes annet vedlikeholdsarbeid. 

Det hender, hvis noen har opplevd skader som kan være hos flere, at styret sender kartlegging som vi svarer på. Med og uten bilder. Men da er det jo vi som sjekker selv. 

Anonymkode: dc361...fe3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hater enebolig og alt man må gjøre hele tiden. Liker meg kjempe godt nærmere by og rundt folk 

Anonymkode: 8c686...78c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...