Gå til innhold

Hvorfor er blodtype så "hemmelig" i Norge?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er faktisk ingen i Norge som vet sin egen blodtype, med mindre de SPESIFIKT spør om det under en blodprøve (f. eks. ved graviditet) - og du MÅ spørre om det, for informasjonen lagres ikke i journalen din 🤪 

Hvis ikke MÅ du bli blodgiver, eller betale for en privat test (de færreste fastleger vil la deg ta en test bare for å sjekke blodtypen din).

Det siste alternativet er å bli så skadet og lide blodtap slik at du trenger blodoverføring. Og da må du OGSÅ spørre om det. Lol!

Hvorfor er det slik i Norge. I andre land er det helt vanlig å vite sin egen blodtype.

Anonymkode: 4725f...4ea

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Det blir lagret i journalen etter at det er testet ved graviditet. Og de som har vært i militæret vet hva de har.

Anonymkode: 5aea4...e3a

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis man er blodtypet lagres den informasjonen jo? Den er en del av journalen din, og vil ligge i labsystemet der prøven ble analysert.

Anonymkode: 168b9...2c1

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Pga vampyrer i samfunnet.

Anonymkode: b1be0...6a4

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Ttenger ikke ta egen test, bare be om å få det ekstra når du tar andre prøver.

Skrevet

Jeg har aldri spurt om min blodtype, men har visst det i flere år. A rhesus negativ . Det står i journalen min både hos lege og sykehus. Var ingen som spurte hvilken blodtype jeg hadde da jeg måtte ha blodoverføring etter en fødsel.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er faktisk ingen i Norge som vet sin egen blodtype, med mindre de SPESIFIKT spør om det under en blodprøve (f. eks. ved graviditet) - og du MÅ spørre om det, for informasjonen lagres ikke i journalen din 🤪 

Hvis ikke MÅ du bli blodgiver, eller betale for en privat test (de færreste fastleger vil la deg ta en test bare for å sjekke blodtypen din).

Det siste alternativet er å bli så skadet og lide blodtap slik at du trenger blodoverføring. Og da må du OGSÅ spørre om det. Lol!

Hvorfor er det slik i Norge. I andre land er det helt vanlig å vite sin egen blodtype.

Før i tiden fikk man vite den og barnets blodtype ved fødsel og graviditet. Ikke nå lenger. Derfor vet jeg blodtype på eldste men ikke yngste. Helt uråd å få info om. Tydeligvis ikke noe man skal trenge å vite?

Anonymkode: 9661c...dce

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det blir lagret i journalen etter at det er testet ved graviditet. Og de som har vært i militæret vet hva de har.

Hvis man er blodtypet lagres den informasjonen jo? Den er en del av journalen din, og vil ligge i labsystemet der prøven ble analysert.

Anonymkode: 168b9...2c1

Dette er faktisk ikke riktig. Den journalen DU har tilgang på, har ikke denne informasjonen. 

AnonymBruker
Skrevet
Eva-Lena skrev (1 minutt siden):

Jeg har aldri spurt om min blodtype, men har visst det i flere år. A rhesus negativ . Det står i journalen min både hos lege og sykehus. Var ingen som spurte hvilken blodtype jeg hadde da jeg måtte ha blodoverføring etter en fødsel.

Det blir automatisk skjekket ved graviditet,  da tester de for flere sykdommer og blodtype også. Alle som har tatt prøver ved graviditet har fått det.

Skrevet

Har AB rhesus minus, kan egentlig ikke være blodgiver men har disp pga blodtype

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette er faktisk ikke riktig. Den journalen DU har tilgang på, har ikke denne informasjonen. 

Men det er jo bare å spørre legen, når man er på konsultasjon. Det står på skjermen hens.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Før i tiden fikk man vite den og barnets blodtype ved fødsel og graviditet. Ikke nå lenger. Derfor vet jeg blodtype på eldste men ikke yngste. Helt uråd å få info om. Tydeligvis ikke noe man skal trenge å vite?

Hæ jeg har alle mine sine blodtyper fikk vite før jeg reiste hjem fra sykehuset

AnonymBruker
Skrevet

Har lurt på det samme. Hvis noen akutt må ha blodoverføring i en kaotisk ulykkesituasjon, hva betyr dette når det er så vilkårlig hvem som har blitt testet for blodtype?

Jeg vet min pga militærtjeneste, og tydeligvis tenker man at det er viktig i en krigssituasjon, men vet faktisk ikke om dette er journalført på meg i det sivile helsevesenet en gang. 

Anonymkode: 0b225...cd7

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hæ? Jeg fikk vite blodtype til alle mine barn etter de ble født.

Anonymkode: 689c3...735

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du noen gang har fått testet blodtypen din (hvis du for eksempel har hatt en operasjon eller lignende), så ligger dette inni lab-systemet til de som testet det.

Det er ikke hemmelig informasjon, men det er ganske unødvendig informasjon. Hva skal du med det?

Hvis du havner i en ulykke og du har et armbånd eller en tatovering på brystet med blodtypen din, så går uansett ikke sykehuset god for at det er den blodtypen du har. 

Hvis du noen gang trenger blod, så får du enten kriseblod (O+ eller O-) eller de tester blodtypen din før du får overføring (hvis de har tid). 

Anonymkode: 57d1a...7a4

• Liker 17
  • Nyttig 5
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har lurt på det samme. Hvis noen akutt må ha blodoverføring i en kaotisk ulykkesituasjon, hva betyr dette når det er så vilkårlig hvem som har blitt testet for blodtype?

Jeg vet min pga militærtjeneste, og tydeligvis tenker man at det er viktig i en krigssituasjon, men vet faktisk ikke om dette er journalført på meg i det sivile helsevesenet en gang. 

Anonymkode: 0b225...cd7

Ved en ulykke brukes det kriseblod. Det er O+ hvis du er mann eller kvinne over fruktbar alder og O- hvis du er kvinne under eller i fruktbar alder.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har «alltid» visst min blodtype. Jeg husker ikke hvordan jeg fikk vite det opprinnelig, men jeg har ikke hatt inntrykk av at det var så hemmelig. Før coronavaksinen kom, så var det mye diskusjoner rundt blodtype, siden man trodde at de med blodtype 0 var mer beskyttet enn andre. Da hadde jeg inntrykk av at de fleste visste hvilken blodtype de hadde.

AnonymBruker
Skrevet

Men det er jo bare å spørre legen, når man er på konsultasjon. Det står på skjermen hens.

Som bare understreker poenget. Det er HEMMELIG.

Og dette gjelder bare HVIS du har vært gravid eller på andre måter sjekket blodtypen av medisinske årsaker.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei, det står ikke alltid på skjermen til legen. Legen har ikke nødvendigvis tilgang på den informasjonen og det er ikke engang sikkert at det noen gang er sjekket. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Fru Uperfekt said:

Hæ jeg har alle mine sine blodtyper fikk vite før jeg reiste hjem fra sykehuset

Jeg vet ikke blodtype til noen av mine. Men jeg regner med de har samme som meg og faren

Anonymkode: 667aa...a31

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...