AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #1 Skrevet 1. januar 2023 Jeg er faglærer, og har flere klasser ila en uke. De fleste klassene går det helt fint med. Men det er én klasse jeg har to ganger i uka som gjør at jeg gruer meg. Har grua meg hele jula. Dette er 7.klasse. Klassen er generelt krevende, og de oppfører seg egentlig bare når de har kontaktlærer. Jeg er vant til at klasser har respekt for meg, og jeg blir nok sett på som en streng, men rettferdig og snill lærer. Men en slik stil passer ikke til denne klassen. Kontaktlærer er mer "militant", sint, og truer med å ringe hjem eller andre straffer. De får lite tillit og frihet, så når de får f.ks meg da, som ikke er der i det hele tatt, så utnytter de det. De hører ikke på meg med mindre jeg blir forbanna og truer med å ringe hjem. Jeg har innsett at det er det jeg må gjøre for at de skal høre LITT på meg. Jeg har prøvd alt mulig annet, men det funker ikke. Uansett hva jeg gjør, så går elevene i krig mot meg. De bråker, kverulerer konstant, vandrer, tar ikke oppgaver seriøst, banner og er frekke. Jeg har nå hatt disse i et halvt år og må holde ut en stund til. Faglig ligger de på 4.klasse-nivå. Jeg har 4.klasse i samme fag, og jeg må lære 7.klasse det samme som 4.klasse. De har ikke lært mye grunnleggende, og det gjelder flesteparten i klassen. De har aldri opplevd mestring i faget, og de fleste misliker faget. Det er ca 4 av 25 elever som gidder å gjøre en innsats. Jeg ga opp litt før jul. Det ble bare svada, se på julefilm, ekstra friminutt og ha juleverksted, som gikk til helvete. Jeg føler liksom at dette går ikke an å redde.. hverken med atferd eller faglig. Jeg kan ikke ha høye forventninger. Men jeg gruer meg, for jeg vet at når jeg skal ha klassen igjen, så må jeg rope og være sint og true for at de skal gidde å høre. JA, jeg har pratet med de om forventninger, men da satte de seg virkelig på bakbeina, og jeg ble helt utslitt av det. Jeg må bare holde ut, men hvordan skal jeg orke? Noen som har vært i lignende situasjon før? Jeg trenger å forandre tankesettet mitt. Jeg tar det nok for personlig når undervisningen går til helvete eller de er frekke. Og jeg tror elevene legger merke til det. Hvordan stå i det uten å bli helt ødelagt av det? Anonymkode: 16d5c...563 2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #2 Skrevet 1. januar 2023 Interessant. Det høres ut som om du beskriver min jobb, bare at jeg jobber på vgs. Akkurat det samme. Alle klassene er fine unntatt én utfordrende gruppe. Har du snakket med rektoren om det? Anonymkode: 46676...29c
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #4 Skrevet 2. januar 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hvor er dette? Anonymkode: 36f2f...c0c Det der kunne vært på hvilken som helst skole.. Hilsen lærer (ikke TS). Anonymkode: 1e070...8c3 2
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #5 Skrevet 2. januar 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg er faglærer, og har flere klasser ila en uke. De fleste klassene går det helt fint med. Men det er én klasse jeg har to ganger i uka som gjør at jeg gruer meg. Har grua meg hele jula. Dette er 7.klasse. Klassen er generelt krevende, og de oppfører seg egentlig bare når de har kontaktlærer. Jeg er vant til at klasser har respekt for meg, og jeg blir nok sett på som en streng, men rettferdig og snill lærer. Men en slik stil passer ikke til denne klassen. Kontaktlærer er mer "militant", sint, og truer med å ringe hjem eller andre straffer. De får lite tillit og frihet, så når de får f.ks meg da, som ikke er der i det hele tatt, så utnytter de det. De hører ikke på meg med mindre jeg blir forbanna og truer med å ringe hjem. Jeg har innsett at det er det jeg må gjøre for at de skal høre LITT på meg. Jeg har prøvd alt mulig annet, men det funker ikke. Uansett hva jeg gjør, så går elevene i krig mot meg. De bråker, kverulerer konstant, vandrer, tar ikke oppgaver seriøst, banner og er frekke. Jeg har nå hatt disse i et halvt år og må holde ut en stund til. Faglig ligger de på 4.klasse-nivå. Jeg har 4.klasse i samme fag, og jeg må lære 7.klasse det samme som 4.klasse. De har ikke lært mye grunnleggende, og det gjelder flesteparten i klassen. De har aldri opplevd mestring i faget, og de fleste misliker faget. Det er ca 4 av 25 elever som gidder å gjøre en innsats. Jeg ga opp litt før jul. Det ble bare svada, se på julefilm, ekstra friminutt og ha juleverksted, som gikk til helvete. Jeg føler liksom at dette går ikke an å redde.. hverken med atferd eller faglig. Jeg kan ikke ha høye forventninger. Men jeg gruer meg, for jeg vet at når jeg skal ha klassen igjen, så må jeg rope og være sint og true for at de skal gidde å høre. JA, jeg har pratet med de om forventninger, men da satte de seg virkelig på bakbeina, og jeg ble helt utslitt av det. Jeg må bare holde ut, men hvordan skal jeg orke? Noen som har vært i lignende situasjon før? Jeg trenger å forandre tankesettet mitt. Jeg tar det nok for personlig når undervisningen går til helvete eller de er frekke. Og jeg tror elevene legger merke til det. Hvordan stå i det uten å bli helt ødelagt av det? Anonymkode: 16d5c...563 Jeg har det på samme måte, med en klasse jeg har. Mine råd er ta det opp med kontaktlærer og din nærmeste leder. Ikke legg skjul på noe, si det som du føler det. Si at du gruer deg til å undervise denne klassen, gi en beskrivelse av hva du gjør og at du ikke når frem. Hvis dette ikke hjelper så skriver du avvik hver eneste gang du opplever trakassering, ugrei oppførsel ovenfor deg selv eller medelever. Ta også kontakt med verneombud eller klubbleder på skolen og fortell om dette. Da er skoleledelsen nødt til å gjøre noe. Jeg har holdt ut i ett halvt år selv, men måtte slå alarm rett før jul, fordi det gikk så hardt utover min psykiske helse. Jeg prøve å ta dette opp med kontaktlærer og foresatte til enkeltelever som ikke oppførte seg i forkant, men nådde ikke frem. Skoleledelsen er koblet inn nå og verneombud har bedt meg skrive avvik ofte, for da er ledelsen nødt til å reagere. Husk at du skal ha det bra på jobb. Det er arbeidsgiver sin plikt å sørge for det. Anonymkode: 38237...791 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #6 Skrevet 2. januar 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hvor er dette? Anonymkode: 36f2f...c0c AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det der kunne vært på hvilken som helst skole.. Hilsen lærer (ikke TS). Anonymkode: 1e070...8c3 Dette kan jeg (dessverre) skrive under på. Hilsen lærer Anonymkode: 38237...791
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå