AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #1 Del Skrevet 1. januar 2023 Hei jeg og kjæresten er i slutten av 20-årene og har vært sammen i over ti år. Jeg har gitt uttrykk for at jeg har lyst til å gifte meg siden 2016, og har nevnt det jevnlig. Han på sin side er på «en dag»- toget og gir utrykk for at det kommer til å komme et frieri en dag, men ingenting skjer. han har også sagt at han syns det er «urettferdig» at det liksom skal være større press på han på dette fordi vi ble sammen unge, men som nevnt - vi er snart 30 og har vært sammen i over et tiår. Han har også sagt direkte at han ikke liker at damer frir og ikke vil jeg skal gjøre det (ikke at det hadde vært aktuelt for min del å fri under noen omstendigheter) Nå har enda en bursdag, jul, jubileumsdag og nyttår passert - og fortsatt ingen ring. Jeg har bestemt meg for lenge siden for at det er denne mannen jeg vil ha, og dersom han aldri frir får det heller være - til tross for at tanken om at vi ikke er på samme side ang dette er tung. Likevel sliter jeg mye med en slags konstant nedstemthet og tenker ekstremt mye på dette. Absolutt alle rundt meg forlover eller gifter seg og jeg skammer meg over at jeg tydeligvis ikke er god nok til at han vil fri etter så mange år. Jeg klarer ikke legge fra meg drømmen, kan man kanskje si. Spørsmålet litt er om det er noen som har vært eller er i samme situasjon som kan gi meg noen forsonende ord eller tips til å akseptere at det aldri kommer noen ring? Anonymkode: 4fc8b...6f2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #2 Del Skrevet 1. januar 2023 Gå i parterapi og få snakket ut om situasjonen, lære å løse konflikter og kommunisere med hverandre. Anonymkode: 3848f...d1b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #3 Del Skrevet 1. januar 2023 Først: Jeg forstår veldig godt vemodet rundt det, det er vanskelig å ikke kjenne på den som du nevner, "hvorfor er jeg ikke bra nok, hvorfor vil du ikke erklære at det er oss to?" Så, har vært i litt samme situasjon. 7 år sammen, en kid og en til på vei. Hus, hund, osv. Hva er vitsen med å gifte seg da, liksom? Det har ikke vært så viktig for han, han har vært litt sånn "hvis du insisterer så kan vi vel gifte oss da". Jeg har snakket litt om det og sagt at jeg vil gjerne ha det i orden mtp. det juridiske og alt sammen, helst før unge nr.2 kommer. Men jeg vil jo ikke at det skal skje fordi jeg har mast om det 😆 men fordi han også vil gifte seg, med meg. Men jeg ble faktisk plutselig "fridd til" i går! Ikke noe ned på kne, fordi han har et dårlig kne😆 og er ikke typen til det. Men han tok frem en ringeske og sa noen få ord. Han har visst starta søknad om prøvingsattest og dato for vielse. Det blir ikke noe stort bryllup, det er ikke det som er viktig for meg. Kanskje vi tar en feiring en gang, får se. Jeg fikk i alle fall en ring til slutt. Vet ikke helt om dette hjalp deg, men vi har i alle fall snakket litt om det med forventninger. Kanskje han er litt som min og har et inntrykk av at mange damer har en sånn "prinsesse for en dag"-forventning til bryllupsdagen? Helt greit om du har det altså, men det kan jo gjøre terskelen høyere. At alt må være perfekt. Det er viktigere for meg å være gift enn at bryllupsdagen skal være dyr og fancy. Anonymkode: ea09d...429 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #4 Del Skrevet 1. januar 2023 Har du spurt hvorfor han ikke er klar etter 10 år? Anonymkode: dbbd5...3be 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #5 Del Skrevet 1. januar 2023 Her er det vel forholdet dere må jobbe med, ikke frieri? Kan vel hende han er litt delt, Glad i deg og har det bra med deg, men en viss desperasjon/sorg over for alltid å lukke døra til flørt, sex, forelskelse med andre. Dere har vært sammen siden videregående og er helt andre mennesker i dag enn de umodne tenåringene dere var. Noen fikser det der, men for mange vil nok sorgen over livet som aldri ble vokse… Anonymkode: 4caa7...526 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #6 Del Skrevet 2. januar 2023 Har dere snakket ordentlig om det, og er du sikker på at han faktisk vil gifte seg? Her var vi lenge i "kanskje en dag"-tanken, men ingenting skjedde. Til slutt viste det seg at han ikke ville gifte seg av familiære årsaker. Foreldrene hans er skilt og han taklet ikke tanken på å ha dem i samme rom, og både stort og lite bryllup var derfor veldig vanskelig for han. Nå har jeg akseptert at det aldri blir noe ekteskap på oss, noe jeg lever helt fint med. Poenget mitt er: er du helt sikker på at han faktisk vil gifte seg? Kan det være at han er på "en dag"-toget bare for utsette ting litt? Det trenger absolutt ikke være noe galt med verken deg eller forholdet deres, men at han av andre årsaker ikke er så interessert i å gifte seg. Anonymkode: c7f61...b28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #7 Del Skrevet 2. januar 2023 Jeg forstår følelsen din, godt! vi har vært sammen i 4 år og har barn sammen. Jeg har alltid vært tydelig på at man bør vite om man vil gifte seg innen 3-5 år, ellers kaster man bort tiden til den andre. I tillegg har jeg alltid ønsket bryllup før barn, men når jeg brått ble gravid, ble det som det ble. Min familie spør om ikke vi skal gifte oss snart, venner og familie rundt som har vært i forhold langt kortere tid snakker om forlovelse og ikke minst ønsker, og føler jeg trenger, den bekreftelsen det er å bli fridd til. Jeg vil si jeg har ofret mye for både mann, barn og forholdet vårt. Jeg synes jeg rett og slett fortjener å bli satt pris på med noe som er så viktig for meg😂 Samtidig vil jeg jo ikke mase meg til et frieri. Vi har snakket en del om det, at vi en dag skal gifte oss osv. Og så viser det seg at mannen min har ganske panikk for det sosiale aspektet med et bryllup. Få venner, liten familie, de sosiale forventningene er vanskelige, samme hvor mye jeg sier at jeg kan klare meg med den minste versjonen av et bryllup vi kan komme på. Jeg vil bare ha den forbaska tingen som en bekreftelse på at det er oss🙈 På at jeg er bra nok😂 Så - hvis du føler det litt som jeg beskriver her, så tror jeg løsningen for oss begge kan være å jobbe litt med følelsen av å være bra nok, selv uten ring 😇 Selv om det er fristende å skulle gi et ultimatum (om du ikke har fridd innen et år, så tar jeg det som et standpunkt på at du ikke er sikker på oss) så tror jeg det vil føre til vonde følelser den dagen han frir.. Anonymkode: cdea2...2d8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #8 Del Skrevet 2. januar 2023 Åå, jeg kjenner meg så godt igjen! Dette kunne nesten vært skrevet av meg. Vi tidlig i 30-årene, vært sammen i 10 år og har to barn. Eier bil og bolig sammen. Vi snakket vel om giftemål første gang for 4-5 år siden, da sa jeg at det var viktig for meg. I ettertid har vi snakket om det 2-3 ganger, da har jeg vært veldig tydelig på at jeg ønsker det. Han sier at han også vil gifte seg en gang… Sist vi skulle i bryllup fikk jeg en skikkelig knekk og ble kjempelei meg. Klarte ikke skjule det og måtte til slutt innrømme hvorfor. Han bekreftet at han fortsatt ønsket å gifte seg etter hvert. Han er en fantastisk mann, og gir meg stadig bekreftelse på at han elsker meg og vil være sammen med meg, men noe frieri kommer altså ikke… Er kjempelei meg og tenket på det nesten daglig. Må vel bare fortsett å håpe, men det er faktisk blytungt når venner og familie forlover seg Til stadighet… Anonymkode: 1d1c6...f8e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #9 Del Skrevet 2. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Må vel bare fortsett å håpe, men det er faktisk blytungt når venner og familie forlover seg Til stadighet… Blir nok lettere når > 50% av dem etterhvert begynner å skille seg. Anonymkode: 82f58...0eb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #10 Del Skrevet 2. januar 2023 Jeg ville bare fridd selv. Hvorfor kaste bort tid på å vente når du ønsker gifte deg? Virker veldig passivt. Sier han nei, så gi slipp på forholdet dersom det å gifte seg er viktig for deg. Da ønsker dere ikke det samme. Anonymkode: 69d07...33c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #11 Del Skrevet 2. januar 2023 Jeg (hun) sa omtrent bare rett ut til samboer (han) at jeg ville giftes. Vi hadde vært sammen 10+ år, og jeg begynte å skjønne det var for dumt å ikke være gift slash sikre seg i tilfelle av ulykke og sånt. Jeg hadde null forventning om at han skulle fri på amerikansk vis, og det var ikke viktig for meg at han tok initiativ til det. Eneste som betød noe var å få endret sivilstatus til gift. Anonymkode: 3848f...d1b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #12 Del Skrevet 4. januar 2023 Vi var i bryllup i sommer til noen som hadde vært sammen i over 18 år, og han fridde året før, altså etter 17 år. De har tre barn, hus, bil+++ Hvorfor det tok han 17 år veit jeg ikke, men hun hadde vært klar i åresvis. Dette ble det også fleipet en del med under diverse taler. Plutselig så skjer det. Anonymkode: c3efd...810 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #13 Del Skrevet 4. januar 2023 Kanskje han frykter å blande sin økonomi med noen som har ødelagt sin egen og som garantert vil ødelegge hans også om hun får sjansen. Anonymkode: 8d31a...865 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 4. januar 2023 #14 Del Skrevet 4. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kanskje han frykter å blande sin økonomi med noen som har ødelagt sin egen og som garantert vil ødelegge hans også om hun får sjansen. Anonymkode: 8d31a...865 Er du seriøs nå? Har du ikke hørt om særeie? (Ps ikke alltid mannen er den som tar mest verdier med inn i ekteskapet) 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #15 Del Skrevet 4. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 2.1.2023 den 17.04): Blir nok lettere når > 50% av dem etterhvert begynner å skille seg. Anonymkode: 82f58...0eb Samboerskap ryker enda oftere. Anonymkode: ea09d...429 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #16 Del Skrevet 4. februar 2023 Kjenner meg så godt igjen. Er i en lignende situasjon, og selv om forholdet vårt et helt supert og vi akkurat har kjøpt vår første bolig sammen er det den der dumme ringen som mangler. Det er ikke noe galt med forholdet ellers, og han er veeldig klar over at jeg ønsker meg ring på fingeren, men det skjer liksom ingenting. Det er noe med det at å mase seg til en forlovelse smaker ikke så godt det heller. Han er ikke i mot ekteskap heller, men han mener at ved et frieri må vi gifte oss innen kort tid, noe vi ikke har lyst til å prioritere nå så kort tid etter boligkjøp. Veit dette ikke var noen råd, men kanskje en liten trøst fra en som er i ganske lik situasjon som deg. Anonymkode: ccada...e1d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #17 Del Skrevet 4. februar 2023 Er en filleting å henge seg opp i. Tenk på pengene dere sparer. Anonymkode: 92cd0...b39 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #18 Del Skrevet 4. februar 2023 Mange menn frykter ikke å være gift, det er selve bryllupet de stresser over siden så mange damer blir bridezilla. Anonymkode: d5193...397 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #19 Del Skrevet 4. februar 2023 Jeg sa til mannen (litt på spøk) at hvis jeg ikke fikk et frieri før jeg var 40 kom jeg til å gå. Han fridde på 40 årsdagen min 😂 Anonymkode: ea5a7...f48 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #20 Del Skrevet 12. februar 2023 Kan det være at maset ditt gjør at han ikke frir? Anonymkode: 62a97...77a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå