Gå til innhold

Erfaringer med crossfit?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har endelig kommet inn i treningsrutinen min og har trent jevnlig i hele 2022, men det som er kjipt er å trene alene. Til forskjell fra studietiden hvor jeg alltid kunne trene med venner og var mer fleksibel på tidspunkt, trener jeg nå alene fordi venner har barn, forpliktelser eller vi klarer ikke å finne tidspunkt som passer. Så det har endt med at jeg trener alene før jobb 3-4 ganger i uken, men det er ensomt. Jeg er singel og før var trening en sosial arena fordi jeg kunne møte på venner og henge samtidig som vi trente, nå blir det enda et sted jeg er alene. 

Oppdaget at vi har en crossfit her i Bergen sentrum og funderer litt på om jeg skal prøve meg på det, men det som gjør at jeg nøler er at det virker som om man må være i supergod form, man trener utrolig kjapt (jeg kjører en økt på en time, men jeg må ikke løpe fra øvelse til øvelse). Så jeg lurer på om noen har noen erfaringer med å teste ut crossfit. Hva syns du? Ble det for hardt/for høy fart? Er det et miljø hvor man kan bli kjent med folk? 

Anonymkode: ed90b...100

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Synest at det er den beste treningsformen👍🏼 Du konkurrerer kun med deg selv, og når økta starter har du nok med deg selv😉 Her i Førde er miljøet litt internt og vanskelig å komme inn i, utad er det veldig «oss» men i virkeligheten er det noe annent. Boksen her er liten og å trene utenom timer gir fort en følelse av å være i veien. 

Anonymkode: 4cae2...67b

AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke være i god form for å trene crossfit, alt kan skaleres og styres, noe coachen hjelper deg med. De fleste steder har pålagt introkurs for at du skal få inn de viktigste øvelsene. Det jeg trener er det sosialt og folk snakker med hverandre. Jeg har en liten gjeng jeg ser litt ekstra, men på timer snakker alle med alle. Anbefales å prøve, jeg brukte selv to år før jeg turte, men er veldig glad for at jeg fant det. 

Anonymkode: 63d6f...5a3

AnonymBruker
Skrevet

Crossfit er den beste treningsformen jeg har forsøkt. Men vær forsiktig og lytt til kroppen - lett å skade seg. 

Jeg anbefaler det 10/10 å teste ut. 

Anonymkode: d2070...c45

Skrevet (endret)

jeg kasta meg på et tre mnd prøve opplegg i kristiansand på crossfit :) Treningsformen er helt super syns jeg. og det er sosialt og gøy samtidig som en blir godt trent ! Nå har jeg hatt noen uker med alt for mye jobb og sykdom i familie og gleeeder meg til å starte opp igjen denne uka! Be om noen prøvetimer og se om det er noe for deg  :)

Endret av bambyb82
skriveleif
Skrevet

Jeg ble hekta omtrent med en gang jeg starta. Du trenger ikke å være i god form, hos oss er det medlemmer på alle nivåer. De som satser, de som trener kun for gøy og de som trener mye/hardt uten å ha som mål å konkurrere. Du trenger heller ikke løpe fra øvelse til øvelse. Du trener i ditt tempo, og tar pauser når du trenger. Jeg trente kun stryke før, og holdt meg stort sett unna alt som het kardio. Så det var ekstremt tungt å begynne trene med høy puls, men også ekstremt gøy. Du kommer fort inn i det. I dag ville jeg ikke gått tilbake til kun styrke.

Miljøet på den lille boksen vår er helt sykt godt, vi heier både de som tar sin første pullup og de som forsøker å kvalifisere seg til forskjellige konkurranser. Jubelen sto høyt da coachen vår klarte å kvalifisere seg til CrossFit Games i fjor. Da hadde vi kvelder da vi møttes for å se på at han konkurrerte. Vi har også treningstur en gang i året, internkonkurranser, sommerfest og julebord. Jeg er også singel og det å trene med noen er gull verdt, jeg kan være igjen på boksen i en time eller to etter økta for egentrening og skravling. 

AnonymBruker
Skrevet

Takk for innspill dere :) 
Jeg har litt lyst å prøve meg så får kikke om de har noen nybegynner kurs eller noe lignende. Det jeg er mest nølende til er miljøet egentlig, fra andre (ikke her i Bergen da) har jeg hørt at det ofte blir klikker og det er vanskelig å komme inn som ny. 

AnonymBruker
Skrevet

ELSKER crossfit, men har ikke råd til å ha medlemskap lenger. 1300 kr i mnd med 12 måneders binding får jeg bare ikke til nå som alt annet har blitt så dyrt!

Anonymkode: 30b9b...489

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.1.2023 den 13.24):

Jeg har endelig kommet inn i treningsrutinen min og har trent jevnlig i hele 2022, men det som er kjipt er å trene alene. Til forskjell fra studietiden hvor jeg alltid kunne trene med venner og var mer fleksibel på tidspunkt, trener jeg nå alene fordi venner har barn, forpliktelser eller vi klarer ikke å finne tidspunkt som passer. Så det har endt med at jeg trener alene før jobb 3-4 ganger i uken, men det er ensomt. Jeg er singel og før var trening en sosial arena fordi jeg kunne møte på venner og henge samtidig som vi trente, nå blir det enda et sted jeg er alene. 

Oppdaget at vi har en crossfit her i Bergen sentrum og funderer litt på om jeg skal prøve meg på det, men det som gjør at jeg nøler er at det virker som om man må være i supergod form, man trener utrolig kjapt (jeg kjører en økt på en time, men jeg må ikke løpe fra øvelse til øvelse). Så jeg lurer på om noen har noen erfaringer med å teste ut crossfit. Hva syns du? Ble det for hardt/for høy fart? Er det et miljø hvor man kan bli kjent med folk? 

Er det Bryggen crossfit du tenker på TS? Jeg har selv vært inne på tanken da jeg har en bekjent som trener på BC. Har sett en del snaps og videoer derfra som gjør at jeg er litt nølende til å sette mine føtter der av egen vilje. Mange av de er rimelig heftig trent ser det ut til. Selv er jeg greit trent, men mer allrounder med løping og turer i byfjellene. Jeg jobber jo offshore i tillegg og har enda mer alenetid enn deg så man føler seg tidvis litt Viggo-venneløs til tross for at jeg har stort nettverk i byn. Har blitt tipset om Nordnes sjøbad nå på vinteren med både oppvarmet basseng og sjø til å bade i samt badstue. Flere som skryter over tilbudet. Bare å tre på seg en grønn hue og bli kjent med folk;-) Lykke til TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

ELSKER crossfit, men har ikke råd til å ha medlemskap lenger. 1300 kr i mnd med 12 måneders binding får jeg bare ikke til nå som alt annet har blitt så dyrt!

Anonymkode: 30b9b...489

Prisen er og en ting! 

TS

AnonymBruker
Skrevet
Prebs skrev (1 time siden):

Er det Bryggen crossfit du tenker på TS? Jeg har selv vært inne på tanken da jeg har en bekjent som trener på BC. Har sett en del snaps og videoer derfra som gjør at jeg er litt nølende til å sette mine føtter der av egen vilje. Mange av de er rimelig heftig trent ser det ut til. Selv er jeg greit trent, men mer allrounder med løping og turer i byfjellene. Jeg jobber jo offshore i tillegg og har enda mer alenetid enn deg så man føler seg tidvis litt Viggo-venneløs til tross for at jeg har stort nettverk i byn. Har blitt tipset om Nordnes sjøbad nå på vinteren med både oppvarmet basseng og sjø til å bade i samt badstue. Flere som skryter over tilbudet. Bare å tre på seg en grønn hue og bli kjent med folk;-) Lykke til TS

Ja det er den som er aktuell for meg som bor i sentrum :) Det er nettopp det, har sjekka litt ut på sosiale medier og det gir jo et inntrykk som gjør at jeg og er litt nølende til å hoppe ut i det. Er helt ok i form selv, og vil gjerne komme i bedre form og trives jo når jeg trener med andre. 
Samme her! Jeg kjenner jeg er litt mer ensom nå om dagen, flere venner er i forhold, fått barn, flytta ut av byen, så nå er det liksom bare meg. Så tenkte det hadde vært fint å finne en annen "flokk" som jeg kan trene med eller treffe. har faktisk ikke tenkt på det en gang! Er det en egen greie, med grønn lue? 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Nå vet ikke jeg hvordan det er pø Bryggen, men husk at de som legger ut representerer svært få av de som faktisk trener et sted. De som legger ut fra det jeg trener er stort sett satsene, mens 85% er mosjonister med vanlige kropper og form. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ja det er den som er aktuell for meg som bor i sentrum :) Det er nettopp det, har sjekka litt ut på sosiale medier og det gir jo et inntrykk som gjør at jeg og er litt nølende til å hoppe ut i det. Er helt ok i form selv, og vil gjerne komme i bedre form og trives jo når jeg trener med andre. 
Samme her! Jeg kjenner jeg er litt mer ensom nå om dagen, flere venner er i forhold, fått barn, flytta ut av byen, så nå er det liksom bare meg. Så tenkte det hadde vært fint å finne en annen "flokk" som jeg kan trene med eller treffe. har faktisk ikke tenkt på det en gang! Er det en egen greie, med grønn lue? 

TS

Var innom å sjekket priser, må si jeg ble litt overrasket!! Har det litt på samme måten som deg, spesielt nå som det er januar med lite sammenkomster og tilstelninger, litt sånn antiklimaks eller jule-hysteriet. Selv trener jeg på Fitness1 og har jo allerede registrert en økning i kunder til tross for at jeg trener mest dagtid så det er jo tydelig at januar er tiden for å ta litt tak i treningsiveren. Vil tro at dette gjelder Crossfitt segmentet også.  Det var turistforeningen som oppfordret til å bruke grønn hue i fjellet dersom man var singel. Mange har tatt denne litt videre også, så dersom man ønsker seg nye bekjentskaper så kan du skaffe deg en grønn hue først som sist;-)

AnonymBruker
Skrevet
Prebs skrev (2 timer siden):

Var innom å sjekket priser, må si jeg ble litt overrasket!! Har det litt på samme måten som deg, spesielt nå som det er januar med lite sammenkomster og tilstelninger, litt sånn antiklimaks eller jule-hysteriet. Selv trener jeg på Fitness1 og har jo allerede registrert en økning i kunder til tross for at jeg trener mest dagtid så det er jo tydelig at januar er tiden for å ta litt tak i treningsiveren. Vil tro at dette gjelder Crossfitt segmentet også.  Det var turistforeningen som oppfordret til å bruke grønn hue i fjellet dersom man var singel. Mange har tatt denne litt videre også, så dersom man ønsker seg nye bekjentskaper så kan du skaffe deg en grønn hue først som sist;-)

Den er mye dyrere enn der jeg trener nå, men samtidig tenker jeg om man får et samhold og noen å trene med så er jo det helt greit. Jeg får vurdere det, har nå i alle fall meldt meg på en prøvetime så får vi se hvordan det går. Haha det husker jeg ja, jeg får heller vurdere det. Men har faktisk aldri vært på Nordnes sjøbad før og det var mye rimeligere enn crossfit. Luen får jeg tenke litt på! 

Skrevet

CrossFit er den beste treningsformen jeg har forsøkt, men det er lett å skade seg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Embla Othea skrev (1 minutt siden):

CrossFit er den beste treningsformen jeg har forsøkt, men det er lett å skade seg.

Det er i grunn det jeg har sett for meg også. At det går fort, man skal pushe mye på kort tid. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er i grunn det jeg har sett for meg også. At det går fort, man skal pushe mye på kort tid. 

Jeg opplevde ingen skader når jeg drev med trening tilsvarende crossfit, ikke som var forårsaket av treningsmetode. 

Det var alltid fokus på god teknikk og kontroll på øvelsene før man økte tempo eller vekter. 

Jeg digger treningsformen, men dessverre er det ingen her som tilbyr det lenger.

Bruker en del øvelser/økter litt selv i mine egne økter, gjerne som en del av styrkeøkt for å få litt puls på slutten. 

Anonymkode: b1e5d...95b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Den er mye dyrere enn der jeg trener nå, men samtidig tenker jeg om man får et samhold og noen å trene med så er jo det helt greit. Jeg får vurdere det, har nå i alle fall meldt meg på en prøvetime så får vi se hvordan det går. Haha det husker jeg ja, jeg får heller vurdere det. Men har faktisk aldri vært på Nordnes sjøbad før og det var mye rimeligere enn crossfit. Luen får jeg tenke litt på! 

Så spennende da!! Lykke til med prøvetimen. Gidder du å sende meg en PM når du har fordøyd opplevelsen litt? Som sagt så er jeg litt i tenkeboksen selv på nettopp CF og det å trene i samråd med andre. Du får erfaring fra Nordnes badet i retur;-) Tvi Tvi

• Hjerte 1
Gjest GjesteSpiller
Skrevet

Kjempebra trening for kondisjon men også en av de med størst skade risiko og feilbelastning, så vil anbefale å holde deg på lavest mulig vekter og motstand hvis du ikke er rågodt trent i all støttemusklatur fra før. Er for høyt tempo sammenlignet med vekten som ofte blir brukt så er oppskriften på skader og fravær fra trening. Som supplement til styrketrening er det fint, kardio med litt styrke. Men bør ikke gjøres med mål om økt styrke og mest mulig vekt/motstand siden det da ryker ting fortløpende. Har alt for mange kjente og bekjente som har gått inn og havnet ut av crossfit både tidlig etter oppstart og de som har gjort det i flere år før de trakk seg ut etter all slitasje og skader.

AnonymBruker
Skrevet
GjesteSpiller skrev (53 minutter siden):

Kjempebra trening for kondisjon men også en av de med størst skade risiko og feilbelastning, så vil anbefale å holde deg på lavest mulig vekter og motstand hvis du ikke er rågodt trent i all støttemusklatur fra før. Er for høyt tempo sammenlignet med vekten som ofte blir brukt så er oppskriften på skader og fravær fra trening. Som supplement til styrketrening er det fint, kardio med litt styrke. Men bør ikke gjøres med mål om økt styrke og mest mulig vekt/motstand siden det da ryker ting fortløpende. Har alt for mange kjente og bekjente som har gått inn og havnet ut av crossfit både tidlig etter oppstart og de som har gjort det i flere år før de trakk seg ut etter all slitasje og skader.

Jeg er helt enig i at man skal begynne forsiktig når man starter med crossfit, for det er en mer intensiv trening enn mange er vant til. Det hvor jeg trener anbefaler de å ikke starte med mer enn to økter i uka, for det er lett å bli hekta og overbelaste seg. Særlig skuldre trenes mer enn det mange er vant til. Det sagt, så stemmer det ikke at det er flere skader der enn med for eksempel løping. Og det er en fullt bærekraftig treningsform så lenge man hører på kroppen. Men det er lett å bli ivrig, det er mye man vil lære og bli bedre i og det er mange timer i uka man synes ser gøy ut. Da er det viktig med gode coacher, som minner om at man bør ta det rolig en time hvis man har trent mye en uke eller å skalere/endre en øvelse for å gjøre noe mildere. 

Jeg vil imidlertid kommentere litt på det med styrke. Crossfit er nemlig kjempefint for å bli sterkere og. Det er jo ikke sånn at alt man gjør skal gå så fort som mulig eller med så mange repetisjoner som mulig, men jeg skjønner at det er lett å tro det sett utenfra. De fleste timene er imidlertid lagt opp med en styrke eller teknikkdel og en metcon (kondisjon). Styrkedelen kan både være baseløft knebøy, markløft, frontbøy og strict press eller det kan være fokus på vektløfting med ulike kombinasjoner for å bedre teknikk og bli sterkere i løftene. I tillegg jobber man sykt mye med kjerne både på gulvet med situps og i riggen med ulike varianter av toes to mark eller toes to bar. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...