Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ryddet for brukerdebatt og tilsvar til dette. 

Christina82, mod

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Problemet er at her i landet lever vi etter en standard som krever at man jobber i en 100% stilling. Senker man kravene vil man få mer tid til egne interesser og kan gå ned i stilling. 

Anonymkode: 7c1c9...379

Denne standarden er noe folk lett kan velge vekk, men istedet blir de frivillig med i rotteracet.

Anonymkode: f966f...b75

• Nyttig 1
Skrevet
On 1/1/2023 at 7:17 PM, AnonymBruker said:

Netflix ser jeg også. Ellers sykler og svømmer jeg mye, samt annen trening. Går mye i fjellet sommer og høst. Gamer en del. Har band og øver mye på instrumentet. Besøker slekt og venner over hele landet. Er en del på hytta til mine foreldre. Bruker tid på nettet på ting som opptar meg som økomomi og politikk.

Ellers liker jeg å tasse rundt i byen på fine dager, treffer alltid noen kjente. Har også en hobby som gir et par tusen i mnd. Reiser en del, er mye billig å finne når en kan hive seg rundt på veldig kort varsel.

Det høres fryktelig kjedelig ut.

Ikke misforstå, jeg sier det ikke for å rakke ned på deg, men på samme måte som du sier du ikke forstår hvordan noen kan like jobben sin, så forstår ikke jeg hvordan man kan trives med å sulle rundt uten noen som helst faglig input, mestringsfølelse og personlig vekst. Mulig man kan få det igjennom å tasse rundt i byen, men jeg holder fortsatt en knapp på jobben.

Eneste grunnen jeg ser til å slutte i jobben er hvis jeg vant eller arvet masse penger, og kunne bruke det som kapital i eget firma. Jeg ville fortsatt bygget noe, og jeg ville fortsatt jobbet, men jeg hadde jobbet for meg selv fremfor en arbeidsgiver.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser på jobb som en nødvendighet for å overleve. Derfor må man holde ut dritten (med mindre man er syk). Nå holder jeg ikke ut mer på en stund, så jeg skal studere, og leve av husleie og noe studielån. Synes livet generelt er noe dritt, men overleve må en jo.

Anonymkode: 5c3c7...d6d

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
c_buk skrev (På 1.1.2023 den 16.47):

Derfor elsker jeg muligheten til å ha hjemmekontor så ofte jeg vil. Det er ikke arbeidsoppgavene, men rammen for den klassiske arbeidsdagen som tar fra meg livsgnisten.

Enig!

Anonymkode: 5c3c7...d6d

AnonymBruker
Skrevet
On 1/1/2023 at 6:37 PM, AnonymBruker said:

Det kommer an på hvilken måte en skal oppnå dette på. I mange tilfeller vil det være slik at enten staten eller andre personer forsørger en.

Man forventer det kanskje ikke, men om en får det til blir det jo slik uansett.

Forstår ikke hvordan man kan se seg selv i speilet hvis man kan arbeide men velger å snylte på andre. Det må være virkelig bunnslammet av mennesket som holder på sånn.

Anonymkode: 42661...a20

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Portia Catonis skrev (2 timer siden):

Det høres fryktelig kjedelig ut.

Ikke misforstå, jeg sier det ikke for å rakke ned på deg, men på samme måte som du sier du ikke forstår hvordan noen kan like jobben sin, så forstår ikke jeg hvordan man kan trives med å sulle rundt uten noen som helst faglig input, mestringsfølelse og personlig vekst. Mulig man kan få det igjennom å tasse rundt i byen, men jeg holder fortsatt en knapp på jobben.

Eneste grunnen jeg ser til å slutte i jobben er hvis jeg vant eller arvet masse penger, og kunne bruke det som kapital i eget firma. Jeg ville fortsatt bygget noe, og jeg ville fortsatt jobbet, men jeg hadde jobbet for meg selv fremfor en arbeidsgiver.

Jeg gjør selvsagt mye annet enn dette også. Vi får være enige om at vi er forskjellige, som folk flest er.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Forstår ikke hvordan man kan se seg selv i speilet hvis man kan arbeide men velger å snylte på andre. Det må være virkelig bunnslammet av mennesket som holder på sånn.

Det kan det være. Det kan også være situasjonsavhengig, da folk har 10000 grunner til å gjøre som de gjør.

AnonymBruker
Skrevet

Ingen kollegaer jeg har hatt på de ulike jobbene har hatt, har jeg fått inntrykk av at stortrives på jobb. Folk har gode og dårlige dager, og jobber i bunn og grunn for å ha få penger inn på kontoen sin.

Jeg syns jobben jeg har er ok og misstrives ikke, men viss jeg ikke trengte pengene en 100% jobb ga meg. Hadde jeg brukt tiden min til andre ting enn å jobbe.

Desuten er ikke 37,5-40 timer i uka som vi i norge beregner som 100% jobb mye. I andre land jobber de ofte 10-16 timer hver dag, og de fleste ville nok ønske å kunne bruke livet sitt til noe annet enn å jobbe der å.

Man er ganske spesiell i topplokket viss man elsker jobben sin så mye, at man velger å ikke slutte å jobben eller gå ned i stilling viss det ikke fører til noen negative økonomiske konsekvenser. (Feks viss du vinner 700 mill i lotto).

Selv om du ser at 0.0004% av Norges befolkning har skrevet på KG at de elsker jobben sin, er ikke det samme som at flertallet gjør det.

Anonymkode: 24a40...3ed

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja da er det vel bare å begynne å spille lotto da.

Anonymkode: 696dc...b17

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det kan det være. Det kan også være situasjonsavhengig, da folk har 10000 grunner til å gjøre som de gjør.

Nei, det er ikke situasjonsavhengig. Hvis man kan jobbe, men snylter bare fordi man ikke vil jobbe, da er man en patetisk unnskyldning av et menneske.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Nei, det er ikke situasjonsavhengig. Hvis man kan jobbe, men snylter bare fordi man ikke vil jobbe, da er man en patetisk unnskyldning av et menneske.

Som sagt er det mange måter å se dette på. Skal en lytte til seg selv eller på andre. Enhver må gjøre det som passer best for vedkommende.

Jobb er førstevalget for noen, sistevalget for andre. Det er dette som gjør oss så ulike i denne sammenheng.

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Som sagt er det mange måter å se dette på. Skal en lytte til seg selv eller på andre. Enhver må gjøre det som passer best for vedkommende.

Jobb er førstevalget for noen, sistevalget for andre. Det er dette som gjør oss så ulike i denne sammenheng.

Det vil fortsatt gjøre deg til bunnslam.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det vil fortsatt gjøre deg til bunnslam.

Det er meget mulig at noen vil tenke slik. Uansett kan jeg ikke la det bety noe for meg. Jeg har intet igjen for å tekkes andre bare fordi de skal tenke bra om meg. Det har 0 å bety i praksis.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er meget mulig at noen vil tenke slik. Uansett kan jeg ikke la det bety noe for meg. Jeg har intet igjen for å tekkes andre bare fordi de skal tenke bra om meg. Det har 0 å bety i praksis.

Det handler ikke om å tekkes andre. Det handler om å ha selvrespekt, kunne se seg selv i speilet, kunne forstå egen rolle i samfunnet og ikke bare snylte på andres arbeid. 

Hva er det slags menneske som kan klare å snylte på den måten? Da mangler man virkelig noen grunnleggende, menneskelige egenskaper.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du skulle prøvd å ikke ha jobb, da hadde du skjønt at livskvaliteten din faktisk hadde dalt ned flere hakk. Jeg har vært på aap. Det var den verste tiden i mitt liv. Etter det, har jeg elsket jobben min. Det sosiale med kollegaer, noe å gå til og å føle at man gjør noe for andre mennesker. Jeg jobber I helsevesenet. 

Anonymkode: 876e4...a6b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Ja så lenge du har råd til å finansiere deg selv er det jo bare å si opp.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Hvorfor mener du at du har rett på å bli finansiert av andre eller staten bare fordi du ikke gidder å jobbe?

jeg er oppriktig nysgjerrig på hvordan du klarer å rettferdiggjøre det i ditt hode.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det handler ikke om å tekkes andre. Det handler om å ha selvrespekt, kunne se seg selv i speilet, kunne forstå egen rolle i samfunnet og ikke bare snylte på andres arbeid. 

Hva er det slags menneske som kan klare å snylte på den måten? Da mangler man virkelig noen grunnleggende, menneskelige egenskaper.

Jada, men dette betyr så mye mer for noen enn for andre. Jobb passer ikke for alle, så enkelt kan det være. Man er mer opptatt av sitt eget forgodtbefinnende enn man er opptatt av hva andre måtte mene om en.

Slik har det forsåvidt alltid vært, folk er veldig ulike på alle måter.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Ja så lenge du har råd til å finansiere deg selv er det jo bare å si opp.

Ja, det er jo en av måtene man kan oppnå dette på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...