AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #1 Skrevet 31. desember 2022 Noen som har tips til hva jeg kan gi min 6 måneder gamle baby av mat som ikke et for hardt for magen? Han har fått magesmerter av feks avokado og vi har bevisst styrt unna grøt og banan da vi har blitt fortalt at det kan føre til forstoppelse. Hva gir dere til deres barn med mageproblemer? Han har vært plaget med magen hele veien, har mye luft i magen og har ofte vondt i magen har muligens melkeallergi så han får melkefri mme og jeg går på melkefri diett Anonymkode: 716ad...cb0
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #2 Skrevet 31. desember 2022 Potet, gulrot? Banan trenger ikke gis i mengder - og det fungerer smørende på tarm. Anonymkode: 4e3e4...ef5
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #3 Skrevet 31. desember 2022 Vi ble aldri helt klok p hva som ga utslag, men søtpotet gikk alltid bra. Og han elska det. Anonymkode: 1bafd...308
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #4 Skrevet 1. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 31.12.2022 den 13.44): Potet, gulrot? Banan trenger ikke gis i mengder - og det fungerer smørende på tarm. Anonymkode: 4e3e4...ef5 Vi ga potet i går og han har vært oppblåst i magen i hele natt og store deler av dagen.. skjønner virkelig ikke at han nesten ikke tåler noe mat. Skal teste gulrot. Så litt banan gir ikke forstoppelse. AnonymBruker skrev (På 31.12.2022 den 13.45): Vi ble aldri helt klok p hva som ga utslag, men søtpotet gikk alltid bra. Og han elska det. Anonymkode: 1bafd...308 Det har vi ikke testet, skal prøve det! Anonymkode: 716ad...cb0
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #6 Skrevet 1. januar 2023 Tror gulrot kan gi luft. Mener jeg har lest det iaf! Avokado (trodde dette var mage-gull, så kjedelig at det ikke funker for dere) og søtpotet funker her! Vi sliter også med forstoppelse. Baby 7 mnd og vi skal straks begynne å innføre andre matvarer veeeeldig forsiktig nå. Typ 1 skje om dagen i en uke, to skjeer i 5 dager…. Jeg har hørt at surdeigsbrød er bra, så det skal vi teste når vår endelig kan sitte relativt stødig. Fordøyelsesprosessen har visst allerede startet. Brokkoli kan gi luft men har faktisk fungert godt for magen til mini her (i små mengder). De verste forstoppelsene får vi forresten når vi ikke gir nok vann til måltidene. Probiotika-dråper kan også være bra, men skal ikke si at vi har merket nevneverdig forskjell. Anonymkode: 922fc...f8c
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #7 Skrevet 1. januar 2023 Det beste er som kjent ekte morsmelk hvis du kan skaffe det, men vet ikke hvor realistisk det er. Ellers er kjøtt og fisk svært lett fordøyelig (i motsetning til hva folk flest tror), men det er muligens litt tidlig med noe annet enn melk uansett. Anonymkode: e0d0b...768
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #8 Skrevet 2. januar 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Sviskemos? Anonymkode: c9a8e...a39 Det gir vi, ofte blander vi det inn i det andre vi serverer. Han liker ikkenså godt smaken når han får det alene. AnonymBruker skrev (11 timer siden): Tror gulrot kan gi luft. Mener jeg har lest det iaf! Avokado (trodde dette var mage-gull, så kjedelig at det ikke funker for dere) og søtpotet funker her! Vi sliter også med forstoppelse. Baby 7 mnd og vi skal straks begynne å innføre andre matvarer veeeeldig forsiktig nå. Typ 1 skje om dagen i en uke, to skjeer i 5 dager…. Jeg har hørt at surdeigsbrød er bra, så det skal vi teste når vår endelig kan sitte relativt stødig. Fordøyelsesprosessen har visst allerede startet. Brokkoli kan gi luft men har faktisk fungert godt for magen til mini her (i små mengder). De verste forstoppelsene får vi forresten når vi ikke gir nok vann til måltidene. Probiotika-dråper kan også være bra, men skal ikke si at vi har merket nevneverdig forskjell. Anonymkode: 922fc...f8c Da skal vi styre litt unna gulrot. Nevnte det med avokado for en lege og han sa at det kunne gi magetrøbbel. Hvor mye vann gir dere til hvert måltid? AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det beste er som kjent ekte morsmelk hvis du kan skaffe det, men vet ikke hvor realistisk det er. Ellers er kjøtt og fisk svært lett fordøyelig (i motsetning til hva folk flest tror), men det er muligens litt tidlig med noe annet enn melk uansett. Anonymkode: e0d0b...768 Man skal jo begynne med smaksprøver når de er 6 måneder? Jeg ammer også, men når jeg skal tilbake i jobb må han jo spise andre ting også. Synes det høres voldsomt ut å begynne med kjøtt og fisk, men det er kanskje ikke så uvanlig. Anonymkode: 716ad...cb0
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #9 Skrevet 2. januar 2023 Du kan prøve å blande inn litt finkvernede nøtter i grøten. Masse næring og hjelper mot forstoppelse. Kan spise fra 6 mnd. Anonymkode: 657c4...6a1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #10 Skrevet 2. januar 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det beste er som kjent ekte morsmelk hvis du kan skaffe det, men vet ikke hvor realistisk det er. Ellers er kjøtt og fisk svært lett fordøyelig (i motsetning til hva folk flest tror), men det er muligens litt tidlig med noe annet enn melk uansett. Anonymkode: e0d0b...768 Kilder? Anonymkode: 657c4...6a1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #11 Skrevet 2. januar 2023 Umoden banan kan gi treigere mage, moden banan har motsatt effekt. Pass på å gi nok væske og fiber. Anonymkode: 1b76e...148
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #12 Skrevet 2. januar 2023 forresten, vi hadde litt (typ 1 ts) chiafrø i grøten til baby en gang. Det opplevde jeg at fungerte bra!! MEN er ekstremt viktig å la det ligge i vann over natten og gi masse vann ved siden av, hvis ikke kan det også gi magevondt. Opplever forresten at det som løsner opp forstoppelse typisk gir luft, og det som gir forstoppelse typisk ikke gir luft. Haha så man kan jo ikke vinne… Anonymkode: 922fc...f8c
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #13 Skrevet 2. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det gir vi, ofte blander vi det inn i det andre vi serverer. Han liker ikkenså godt smaken når han får det alene. Da skal vi styre litt unna gulrot. Nevnte det med avokado for en lege og han sa at det kunne gi magetrøbbel. Hvor mye vann gir dere til hvert måltid? Man skal jo begynne med smaksprøver når de er 6 måneder? Jeg ammer også, men når jeg skal tilbake i jobb må han jo spise andre ting også. Synes det høres voldsomt ut å begynne med kjøtt og fisk, men det er kanskje ikke så uvanlig. Anonymkode: 716ad...cb0 Vi tilbud opp mot 100 ml per måltid fast føde, men drikker som regel bare halvparten Anonymkode: 922fc...f8c
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #14 Skrevet 2. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kilder? Anonymkode: 657c4...6a1 Sikkert like kildebasert det som resten av påstandene i tråden... Artig at du plukket ut den kommentaren, noen grunn til det? Anonymkode: a5328...ada
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #15 Skrevet 2. januar 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Sikkert like kildebasert det som resten av påstandene i tråden... Artig at du plukket ut den kommentaren, noen grunn til det? Anonymkode: a5328...ada At kjøtt er lett fordøyelig hørtes rart ut Anonymkode: 657c4...6a1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #16 Skrevet 2. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): At kjøtt er lett fordøyelig hørtes rart ut Anonymkode: 657c4...6a1 Når jeg googler ser jeg det står oppført, så jeg tar den kommentaren tilbake. Anonymkode: 657c4...6a1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #17 Skrevet 2. januar 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Kilder? Anonymkode: 657c4...6a1 Tre millioner års evolusjon. Naturen er ikke så dum Hvorfor har ikke babyer tenner? Fordi de bare skal drikke melk. Hvorfor får de tenner etter hvert? Fordi de skal begynne å tygge mat. Tiden for å introdusert mat er altså når tennene begynner å komme. Tennene er som kjent for å *tygge* mat. Hverken barn eller voksne har godt av mye ferdigmost og myk mat. Det er derfor så mange i moderne tid trenger tannregulering og må trekke visdomsjekslene. Kjeven blir underutviklet og tennene får ikke plass og blir skjeve. Anonymkode: e0d0b...768
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #18 Skrevet 2. januar 2023 11 minutter siden, AnonymBruker said: At kjøtt er lett fordøyelig hørtes rart ut Anonymkode: 657c4...6a1 Men det stemmer. Det fordøyes raskt og fullstendig av enzymer i magesekken, i motsetning til fiber og slikt. Anonymkode: e0d0b...768
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå