Gå til innhold

Hvordan starte med styrketrening hjemme (fedme)?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en veldig overvektig dame på 132 kg. Gått ned 10 kg hittil, mest kosthold men også endel tur. Jeg kjenner at jeg er veldig nysgjerrig på styrketrening for å få en sunnere, sterkere kropp som klarer mer og forhåpentligvis gir endel energi og er et fint tilskudd til turene. 
 

Problemet mitt er at jeg vet ikke hvor jeg skal begynne. Når jeg ser på treningsprogram på nett er øvelsene basert på øvelser jeg er milevis unna å få til og jeg har for lite kunnskap til å forstå hvordan jeg kan forenkle dem. 
 

I en drømmeverden kunne jeg godt hatt noe styrketrening som kombineres med noe med høyt tempo/at det skjer litt. Er det mulig? Har noen tips til onlinesider? 
 

Treningsstudio er ikke et alternativ, men jeg kan godt kjøpe inn litt enkelt utstyr.

Anonymkode: fadf2...bb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hei! Jeg er en veldig overvektig dame på 132 kg. Gått ned 10 kg hittil, mest kosthold men også endel tur. Jeg kjenner at jeg er veldig nysgjerrig på styrketrening for å få en sunnere, sterkere kropp som klarer mer og forhåpentligvis gir endel energi og er et fint tilskudd til turene. 
 

Problemet mitt er at jeg vet ikke hvor jeg skal begynne. Når jeg ser på treningsprogram på nett er øvelsene basert på øvelser jeg er milevis unna å få til og jeg har for lite kunnskap til å forstå hvordan jeg kan forenkle dem. 
 

I en drømmeverden kunne jeg godt hatt noe styrketrening som kombineres med noe med høyt tempo/at det skjer litt. Er det mulig? Har noen tips til onlinesider? 
 

Treningsstudio er ikke et alternativ, men jeg kan godt kjøpe inn litt enkelt utstyr.

Anonymkode: fadf2...bb2

Ville startet med å handle inn strikk og tykk matte til å sitte/ligge på. Du kommer langt med dette i starten

Anonymkode: 7ffa3...a20

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Ville startet med å handle inn strikk og tykk matte til å sitte/ligge på. Du kommer langt med dette i starten

Anonymkode: 7ffa3...a20

Takk for råd :) jeg har begge deler, men jeg må jo også vite hva jeg skal gjøre med det😅

Anonymkode: fadf2...bb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du finne noen videoer? Det finnes økter som er tilpasset folk som trenger øvelser som er mindre belastende (pga skade, vekt, alder…). Vet «Body Project» har en del på YouTube.

Du kan også søke på feks «low impact workout» 

Anonymkode: 5b95e...b48

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten er mange også tilpasset nybegynnere, og forklarer gjerne ulike måter å tilpasse øvelsen til ditt utgangspunkt.

Anonymkode: 5b95e...b48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei☺️ Foreslår at du bruker to manualer. Start med at de ligger på gulvet foran deg i skulderbreddes avstand. Plukk de opp og løft de over hodet, deretter ned til skuldrene og løft de over hodet igjen tre ganger.  Så helt ned til gulvet igjen. Gjenta hele seansen tre ganger. Så pause. Deretter hele seansen tre ganger til. 🙌

Anonymkode: 204aa...c8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville sett på videoene til Pamela Reif for nybegynnere. Start med de som ikke har hopp, og kun kroppsvekt. Dropp alt av utstyr og slik ut over en mappe, dit kommer du etterhvert når du har fått inn en rutine. 

Tabata-videoer er også ganske ok trening for nybegynnere, det er givende at de stadig varierer øvelse, og legger inn pauser. 

Jeg bruker også Chole ting mye, men disse har mye fokus på kjernemuskelatur og kan være litt tunge i begynnelsen. 

Et tips uansett hvilken kanal du finner er å sortere på de mest populære videoene. Det er en grunn til at enkelte videoer er sett mange titalls millioner ganger - fordi de treffer mange, som ser dem igjen og igjen. 

Merker du at en øvelse er for tung så gjør du den bare litt kortere, du pauser videoen, eller du gjør noe annet istedetfor. I begynnelsen slet jeg mest med mage, når jeg merket en øvelse ble for tung tok jeg bare knebøy eller noe slik til neste øvelse begynte. 

Anonymkode: 4bf07...dc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et tips jeg selv som overvektig har fått; det kan være tungt når man begynner (om man som meg er helt totalt uten noe styrke), og egen kroppsvekt kan også brukes frem til man er sterk kok til å begynne med strikk og manualer :)  Har sett mange som begynner å gjøre planken og/eller pushups ol. ved å lene mot noe slik at det er enklere, og sakte bevege seg ned mot gulvet ettersom man blir sterkere.

Anonymkode: 47502...a56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått ned fra fedme til normalvekt, kun ved hjemmetrening og gåturer. 
 

Jeg bruker Livegym appen, den er billig, norsk og har alt jeg trenger. Jeg tilpasser øktene, dropper bl a hopping. Trener når jeg vil, hvor lenge jeg vil. Alt fra fem minutt til hva jeg gidder.  
 

Det hjelper lite med store planer, om det ikke blir gjennomført. Ofte har jeg vært lat, og tenkt jeg tar en fem min økt, for å lette på samvittigheten. Så baller det plutselig på seg, og jeg tar en 15 min økt, og en syv min økt også :) 

Anonymkode: 7eb84...893

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvd livegym? Syns de har superenkle og effektive øvelser, og mye å velge mellom. Alt fra lett til mye met slitsomt. Brukt det fast siden covid tiden, koster 50,- i mnd eller noe. Veldig basis, lite avanser og det er akkurat sånn jeg liker det :) 

Anonymkode: 06de0...76e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.12.2022 den 11.08):

Kan du finne noen videoer? Det finnes økter som er tilpasset folk som trenger øvelser som er mindre belastende (pga skade, vekt, alder…). Vet «Body Project» har en del på YouTube.

Du kan også søke på feks «low impact workout» 

Anonymkode: 5b95e...b48

Veldig godt tips, finnes mye bra på YouTube laget for og av overvektige og nybegynnere. Det er bare å starte et sted, prøv en video av noen. Fortsett hvis du liker det, hvis ikke prøv en annen video laget av noen andre. Personlig synes jeg det i starten var forstyrrende å følge videoer med supertrente fitnessbabes, uansett hvor nybegynner de mener økten er. Etter hvert plaget det meg ikke like mye.

AnonymBruker skrev (På 31.12.2022 den 21.28):

Bare et tips jeg selv som overvektig har fått; det kan være tungt når man begynner (om man som meg er helt totalt uten noe styrke), og egen kroppsvekt kan også brukes frem til man er sterk kok til å begynne med strikk og manualer :)  Har sett mange som begynner å gjøre planken og/eller pushups ol. ved å lene mot noe slik at det er enklere, og sakte bevege seg ned mot gulvet ettersom man blir sterkere.

Anonymkode: 47502...a56

Jeg opplever motsatt, at det er lettere å begynne med enkle øvelser med strikk etc. enn kroppsvekt. Er man tung og utrent, og ikke har teknikken på plass, så kan kroppsvektøvelser være veldig krevende😅 

Anonymkode: be07f...ef3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...