Gå til innhold

Hjelm ved aking

Hjelm  

71 stemmer

1. 1. Bruker ditt/dine barn hjelm?

• Ja
      7
    • Aldri
      42
    • Ved spesielle forhold
      22

Fremhevede innlegg

Skrevet
missLynch skrev (1 time siden):

Har aldri praktisert hjelmbruk på barna i akebakken i nærområdet- tenker det går greit så lenge det ikke er trær og stolper det er mulig å treffe. Men ville vurdert det dersom det er isete, og mulig å ake seg inn i noe, ja. Farten kan bli stor og det er et poeng at man bruker det ved slalom, sykling osv

Skal ikke sp mye til før det kan bli store skadet , selv traff jeg en isklump med bakhodet siste gangen 

Anonymkode: 555b9...62d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.12.2022 den 23.03):

I dag var jeg i akebakken med datteren min, og tenkte plutselig over dette med mangel på hjelm. Hun er akkurat gammel nok til at farten begynner å bli ganske stor (også lite redd for alderen generelt), i tillegg foretrekker hun akemadrass som man ikke har helt kontroll på styringen på. Ganske trygg bakke mtp trær, steiner og trafikk, men var flere kræsj/nesten-kræsj blant de som akte, og det var ganske glatt og hardt føre.

I alle andre situasjoner med omtrent tilsvarende risiko for hodeskade (riding, sykkel, sparkesykkel og skøyting) er hjelm en selvfølge. Jeg kunne egentlig ønske det samme gjaldt aking, da jeg ikke anser risikoen for hodeskade som noe særlig mindre der - men tenker også at selv om det antakelig hadde blitt akseptert akkurat nå, så hadde det vært vanskeligere å få gjennomslag for med litt eldre barn, om man var den eneste? Er det virkelig ingen barn som bruker hjelm, enda, i 2022 (mtp at sikkerhet på ulike arenaer blir tatt mer og mer på alvor, tenker det muligens kan ha skjedd en liten endring de siste årene, men kanskje ikke)?

Vil bare presisere at jeg ikke er redd for skader generelt, er for at barn skal utfolde seg fysisk og oppleve knall, fall og skader i løpet av barndommen - men har stor respekt for hodeskader, akkurat dét vil jeg unngå.

Anonymkode: 2958b...198

bruker alltid hjelm ved aking, vi bruker også bøyle, da jeg har sett barn med hjelm som kommer med hodet først i en snøskavel og fått nakkeskade

AnonymBruker
Skrevet
smellyshelly skrev (4 timer siden):

bruker alltid hjelm ved aking, vi bruker også bøyle, da jeg har sett barn med hjelm som kommer med hodet først i en snøskavel og fått nakkeskade

Hva mener du med «bøyle?» sånn ryggsøylebeskytter?

Anonymkode: 7b147...bde

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...