Gå til innhold

Hjelm ved aking

Hjelm  

71 stemmer

1. 1. Bruker ditt/dine barn hjelm?

• Ja
      7
    • Aldri
      42
    • Ved spesielle forhold
      22

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg lurer på hvor mange barn som har blitt alvorlig skadet eller dødd av aking sett i forhold til hvor mange barn som aker hvert år.

Anonymkode: 222aa...657

For mange. Hvorfor ta sjansen liksom, er ikke så veldig komplisert å sette en hjelm på hodet til barnet. Heller det enn å ende opp uten unge…

Anonymkode: e7ca9...f20

• Liker 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, aldri sett og derfor aldri vurdert det. Men googlet litt nå og ser at blant annet NHI anbefaler hjelm. 

Akebakken vi bruker er ganske trygg, så tror ikke vi prioriterer hjelm, men det er jo ikke dumt å vurdere. 

Ser også at flere fraråder aking med hodet først (for eksempel liggende på magen på disse mattene), da er hodet ekstremt utsatt for skader. 80% av unger aker jo sånn for tiden... 😬

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Er det noen som noengang har hørt om en alvorlig ulykke som gikk ut over hodet ved aking?

Jepp. Jobber på legevakt og vi får daglig inn barn nå, flere må rett på sykehus til observasjon da de har hodeskader. De alvorligste ser jeg ikke på jobb naturligvis, de går direkte til traumemottak, men hører om dem. Hjelm er en billig forsikring. 

Anonymkode: 7e2ed...cce

• Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

For mange. Hvorfor ta sjansen liksom, er ikke så veldig komplisert å sette en hjelm på hodet til barnet. Heller det enn å ende opp uten unge…

Har du kilde på "for mange"?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du kilde på "for mange"?

1 er for mange, herregud🙄 Ingen barn burde bli skadet eller i værste fall ende opp død fordi foreldrene ikke gidder å lære de hjelmbruk. 

• Liker 8
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

1 er for mange, herregud🙄 Ingen barn burde bli skadet eller i værste fall ende opp død fordi foreldrene ikke gidder å lære de hjelmbruk. 

Så da var svaret ditt ikke relevant til det jeg spurte om. Som var om noen vet hvor mange barn som blir alvorlig skadet eller dør sett i sammenheng med hvor mange barn som aker hvert år.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så da var svaret ditt ikke relevant til det jeg spurte om. Som var om noen vet hvor mange barn som blir alvorlig skadet eller dør sett i sammenheng med hvor mange barn som aker hvert år.

De fører ikke statistikk over dette i Norge. I Sverige gjør de det. https://www.aftonbladet.se/halsa/a/KvPMM5/3-000-barn-akutvardas-efter-pulkaolyckor--varje-ar

• Nyttig 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

De fører ikke statistikk over dette i Norge. I Sverige gjør de det. https://www.aftonbladet.se/halsa/a/KvPMM5/3-000-barn-akutvardas-efter-pulkaolyckor--varje-ar

Takk for lenke. 

Så 600 av de 3000 er av de som har ordentlig akebrett. Og 11% av de 3000 er så alvorlig at de må overnatte på sykehuset. 

Så er spørsmålet hvor mange svenske barn som aker i løpet av et år. Det finnes det nok ikke tall på. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for lenke. 

Så 600 av de 3000 er av de som har ordentlig akebrett. Og 11% av de 3000 er så alvorlig at de må overnatte på sykehuset. 

Så er spørsmålet hvor mange svenske barn som aker i løpet av et år. Det finnes det nok ikke tall på. 

I Sverige er det normalt å bruke hjelm ved aking, så denne statistikken kan forøvrig ikke sammenlignes med Norge. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Trodde det var påbudt med bakovervendt til 4 år her også? 

Anonymkode: 7b147...bde

Oppfordring, men ikke påbud. Kom nye regler nå nylig, de krever vel at barnet skal sitte barnevendt til 15 måneder, dersom utstyret er av nyeste slaget.

Jeg legger meg på svenskenes nivå, så her sitter vi bakovervendt lenger enn anbefalt. Men ikke lenger enn maks skolestart, om barnet passer i setet.

Anonymkode: a94dd...0ba

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Er det noen som noengang har hørt om en alvorlig ulykke som gikk ut over hodet ved aking?

Ene søskenbarnet mitt klarte å få en skikkelig hjernerystelse og slo hull på hodet når han akte så han måtte sy flere sting. Lå på sykehuset for observasjon da de ikke turte å sende han hjem i tilstanden han var i. Tror han var rundt 10 år. Han var heldig som kom fra det uten varige skader. 

Anonymkode: 3c4ab...9dc

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvordan overlevde man før?Før det var mulig kjøpe hjelm.Vi lever da,eneste hodeskaden enkelte har fått er hysteri for sine egene barn igjen.Overbeskyttende.

Anonymkode: f1c14...1b2

Tull. Selv har jeg fått permanent hodeskade pga mange hjernerystelser. Så nei det er ikke hysteri 

Anonymkode: 555b9...62d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg lurer på om det har noe med frykten for at de skal henge seg fast. Det brukes jo ikke hjelm på sykler i barnehage f.eks av samme grunn. Kanskje det er frykten for at et barn skal bli hengt i et annet på vei nedover? Aking bærer ofte preg av veldig kaos med armer og bein overalt. Enig i at det er rart det fremdeles er lov egentlig. Snøballkrig er jo ikke lov lenger. 

Anonymkode: 2e5f2...56f

• Liker 1
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Svenskene er faktisk veldig gode på å sikre barn! I Sverige er det faktisk PÅBUDT å sikre barn bakovervendt til fylte 4 år.

Her har vi ikke kommet så langt 

Anonymkode: a94dd...0ba

Samme regler der som her 

Anonymkode: ec078...602

Skrevet

Nei - jeg brukte aldri hjelm når jeg akte. Ikke ved skøyting heller.

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg lurer på hvor mange barn som har blitt alvorlig skadet eller dødd av aking sett i forhold til hvor mange barn som aker hvert år.

Hvor mange barn blir alvorlig skadet i bil, sett i forhold til hvis mange barn som sitter i bil hver eneste dag?

Anonymkode: d7998...352

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jepp. Jobber på legevakt og vi får daglig inn barn nå, flere må rett på sykehus til observasjon da de har hodeskader. De alvorligste ser jeg ikke på jobb naturligvis, de går direkte til traumemottak, men hører om dem. Hjelm er en billig forsikring. 

Anonymkode: 7e2ed...cce

Jeg tar imot de som kommer til traumemottaket, og kan ikke annet enn å signere. Man bruker da hjelm på både slalåm og snowboard med den største selvfølgelighet.

Anonymkode: d7998...352

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Har aldri praktisert hjelmbruk på barna i akebakken i nærområdet- tenker det går greit så lenge det ikke er trær og stolper det er mulig å treffe. Men ville vurdert det dersom det er isete, og mulig å ake seg inn i noe, ja. Farten kan bli stor og det er et poeng at man bruker det ved slalom, sykling osv

Skrevet

Ja, når vi aker her på hytta så bruker de hjelm. Men, dette er en del av et alpinanlegg og bakken er preparert og dermed hard, samtidig som det er en haug med folk på ski osv i samme bakke.

12-åringen aker mye i friminuttet på skolen og med kompiser på fritiden, så kan ikke løpe etter han med hjelm da.. Hadde helst sett at de hadde på hjelm.

Anonymkode: c7350...c18

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...