Gå til innhold

Hjelm ved aking

Hjelm  

71 stemmer

1. 1. Bruker ditt/dine barn hjelm?

• Ja
      7
    • Aldri
      42
    • Ved spesielle forhold
      22

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag var jeg i akebakken med datteren min, og tenkte plutselig over dette med mangel på hjelm. Hun er akkurat gammel nok til at farten begynner å bli ganske stor (også lite redd for alderen generelt), i tillegg foretrekker hun akemadrass som man ikke har helt kontroll på styringen på. Ganske trygg bakke mtp trær, steiner og trafikk, men var flere kræsj/nesten-kræsj blant de som akte, og det var ganske glatt og hardt føre.

I alle andre situasjoner med omtrent tilsvarende risiko for hodeskade (riding, sykkel, sparkesykkel og skøyting) er hjelm en selvfølge. Jeg kunne egentlig ønske det samme gjaldt aking, da jeg ikke anser risikoen for hodeskade som noe særlig mindre der - men tenker også at selv om det antakelig hadde blitt akseptert akkurat nå, så hadde det vært vanskeligere å få gjennomslag for med litt eldre barn, om man var den eneste? Er det virkelig ingen barn som bruker hjelm, enda, i 2022 (mtp at sikkerhet på ulike arenaer blir tatt mer og mer på alvor, tenker det muligens kan ha skjedd en liten endring de siste årene, men kanskje ikke)?

Vil bare presisere at jeg ikke er redd for skader generelt, er for at barn skal utfolde seg fysisk og oppleve knall, fall og skader i løpet av barndommen - men har stor respekt for hodeskader, akkurat dét vil jeg unngå.

Anonymkode: 2958b...198

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke brukt det, vi Aker aldri i utforløyper eller alpinbakker. Bruker Ellers hjelm på skøytebanen, ved sykkel, skateboard etc...

Anonymkode: a94dd...0ba

Skrevet

Vi aker alltid med hjelm! Mulig fordi mannen min er fra Sverige, men der er det en selvfølge med hjelm når man aker. 

Anonymkode: 7b147...bde

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi aker alltid med hjelm! Mulig fordi mannen min er fra Sverige, men der er det en selvfølge med hjelm når man aker. 

Ja, har hørt det! Rart det er så stor forskjell. Opplever dere at dere er de eneste, og synes barnet evt at det er greit uansett?

TS 

Skrevet

Er det noen som noengang har hørt om en alvorlig ulykke som gikk ut over hodet ved aking?

Anonymkode: 222aa...657

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, har hørt det! Rart det er så stor forskjell. Opplever dere at dere er de eneste, og synes barnet evt at det er greit uansett?

TS 

Ja, vi er stort sett de eneste, før følte jeg jeg måtte skylde på at «datteren vår er utrolig uvøren og tar store risikoer (noe som er sant, hun er en våghals).» Nå som jeg har fått to til er jeg mer komfortabel med å si, «ja vi aker med hjelm, sånn gjør vi det i vår familie.» vi tenker ikke på det mer, det er helt naturlig for oss. 

• Liker 1
Skrevet

Alltid hjelm. Har flere i familien som har vært i ulykker både på ski, snowboard og aking. Kjenner også til et tilfelle hvor ei jente knakk ryggen under aking på skolen… 

Anonymkode: e7ca9...f20

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det noen som noengang har hørt om en alvorlig ulykke som gikk ut over hodet ved aking?

Eh, JA!!!! Barn som treffer trestammer med ufoakebrett! 

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja. Ei jente på barneskole døde…

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Aldri hjelm 

Anonymkode: f8f90...f43

Skrevet

Hvordan overlevde man før?Før det var mulig kjøpe hjelm.Vi lever da,eneste hodeskaden enkelte har fått er hysteri for sine egene barn igjen.Overbeskyttende.

Anonymkode: f1c14...1b2

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvordan overlevde man før?Før det var mulig kjøpe hjelm.Vi lever da,eneste hodeskaden enkelte har fått er hysteri for sine egene barn igjen.Overbeskyttende.

Den jenta på barneskola levert ikke lenger. Heller ikke hu 18 åringen som døde etter akeulykke. Kan vel bare nevne at det er ganske mange barn som har dødd i bilulykke også. Men du er vel kanskje en sånn forelder som driter i sikkerheten til ungene dine og ikke forstår alvoret før det er for seint?

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det var jo flere tilfeller av barn som ikke gjorde det, men de er jo ikke her for å si «vel i mine dager brukte vi ingen sikring, og det gikk så fint så!» 

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja, det er ikke helt uvanlig.

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vel, man overlevde vel frem til man døde da (eller fikk alvorlige skader). Det døde langt flere barn på alle mulige måter før i tiden, det er ikke akkurat noe å trakte etter.

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Svenskene er faktisk veldig gode på å sikre barn! I Sverige er det faktisk PÅBUDT å sikre barn bakovervendt til fylte 4 år.

Her har vi ikke kommet så langt 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Svenskene er faktisk veldig gode på å sikre barn! I Sverige er det faktisk PÅBUDT å sikre barn bakovervendt til fylte 4 år.

Her har vi ikke kommet så langt 

Trodde det var påbudt med bakovervendt til 4 år her også? 

Skrevet

Jeg har aldri tenkt på det, men selvfølgelig burde man ha på hjelm når man aker. 

I oppveksten vet jeg om to stk som ble stygt skadd i en akeulykke, en av de døde dessverre. 

Anonymkode: b5204...3a2

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg lurer på hvor mange barn som har blitt alvorlig skadet eller dødd av aking sett i forhold til hvor mange barn som aker hvert år.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Trodde det var påbudt med bakovervendt til 4 år her også? 

Det er ikke påbudt hverken i Norge eller Sverige, men burde absolutt vært det👀 I Norge er det påbudt til barnet er 15 mnd. 

Skrevet

Nei. Bruker som regel ikke ved skøyter heller. 

Anonymkode: e2c5a...8db

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...