Gå til innhold

Selvregulerende barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Søsteren min og jeg er helt forskjellige.  Barna hennes har ingen begrensinger hva angår skjermtid, kosthold/mengde usunn mat og leggetider. De er allikevel nokså ålreite og veloppdragne barnehagebarn. Mine vokser opp nesten motsatt: vi spiser lite usunn mat og da er det til faste dager (typ, ferie og helger). Men barna mine er mye mer "kranglete" og gjør mye mer ut av seg, selvom vi liksom gjør "alt" riktig hva angår mengde skjermtid, måltider og leggetider m.m.. Hva kan det komne av? Sånn temperamentsmessig er søster og jeg helt forskjellige.  Jeg har siden vi var små slitt mye mer med regulering av følelser m.m. Hun har alltid vært enklere i humøret enn meg. Kan dette ha smitta på barna?

Anonymkode: c3b2f...b92

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barn lærer selvregulering av voksne som er god reguleringsstøtte, ikke av sunn mat og rutiner på leggetid.

• Liker 14
  • Nyttig 1
Skrevet
2 minutter siden, minister-mio said:

Barn lærer selvregulering av voksne som er god reguleringsstøtte, ikke av sunn mat og rutiner på leggetid.

Passe kryptisk svar. Hva legger du I "god reguleringsstøtte"? Søsteren min er nokså kjeftete, sterkt overvektig pga usunt kosthold og lite aktiv livsstil. Hun bryr seg ikke om validering av følelser og alt mulig pedagogisk oppdragelse. 

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke umulig at temperament både er arv og miljø. Jeg har et veldig rolig temperament og når jeg tenker meg om så har mine foreldre det også. 

Anonymkode: e45c5...cd6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Passe kryptisk svar. Hva legger du I "god reguleringsstøtte"? Søsteren min er nokså kjeftete, sterkt overvektig pga usunt kosthold og lite aktiv livsstil. Hun bryr seg ikke om validering av følelser og alt mulig pedagogisk oppdragelse. 

Jeg vet ikke hvordan det er et kryptisk svar?

I god reguleringsstøtte legger jeg å kunne tune seg inn på og speile barnets følelser, selv være regulert, være til stede og variere når barnet trenger støtte og når man skal trekke seg ut, ta ledelsen når barnet blir aktivert. 

Dette har absolutt ingenting med overvekt å gjøre.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
2 minutter siden, minister-mio said:

I god reguleringsstøtte legger jeg å kunne tune seg inn på og speile barnets følelser, selv være regulert, være til stede og variere når barnet trenger støtte og når man skal trekke seg ut, ta ledelsen når barnet blir aktivert. 

Det er så rart, for søsteren min gjør lite av dette. Hun spiser bort følelser og er lite opptatt av noe annet enn mat og tv. Aller minst følelser.

Skrevet

Jeg tror dette også er ganske individuelt. Jeg og mine to søsken har vokst opp med nøyaktig det samme strenge regime om snop bare på lørdager, helligdager og bursdager. Ingen unntak.

Mine søsken har vokst opp med et normalt forhold til snop - jeg er kraftig overvektig og har overspist siden den dagen jeg fikk penger selv og kunne kjøpe mitt eget snop.

Anonymkode: 124ef...791

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er så rart, for søsteren min gjør lite av dette. Hun spiser bort følelser og er lite opptatt av noe annet enn mat og tv. Aller minst følelser.

Du har egentlig fått et veldig godt svar av @minister-mio, men det virker ikke som du skjønner hva som står likevel. 🤷‍♀️

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Selvsagt har det smitta på barna. Det beskriver du jo selv. For å regulere barns følelser må man regulere egne. Barn hermer også etter angst og uro og kontrollbehov og stress. Modellæring. 

Anonymkode: bca6a...700

• Liker 5
Skrevet

Hvorfor sier du først at du har slitt mye mer med regulering av følelser, for deretter å si at hun ikke har følelser overhodet og spiser dem bort? 

Høres ut som dere begge kan melde dere på cos-kurs hos barnevernet og få hjelp til omsorgsevnen. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Du sier jo konsekvent i mot de rådene du får her, du ser jo at det søsteren din gjør i oppdragelsen av barna sine fungerer? Ville lest meg litt opp på dette med reguleringsstøtte.

Anonymkode: c5527...b3c

• Liker 5
Skrevet

Dersom hun overhodet ikke regulerer følelser, og du i følge deg selv er MYE dårligere på det så er det synd i barna dine. 

Men veldig fint at du innser dette og vil ta tak 💪🏻

• Liker 3
Skrevet

Barna mine klarer seg fint, så lenge vi holder på de ytre rammene. Nå har vi vært hos søster hvor alt flyter på en måte  det ikke gjør hos oss og barna er hytte og ute av lage. Vi kunne aldri hatt det så sløvt. Jeg er fascinert av at nevøene mine er såpass rolige og nokså beherske mtp hvor sløvt de vokser opp. Hadde aldri funka for oss.

Slapp av folkens, barna mine er rimelig velfungerende, ingen krise her. Bare undring.

Skrevet

ARV!!!!! Vet at samfunnet benekter det, at arv skal bety så mye. Det betyr jo at man kan påvirke mindre, i en viss grad.

Se til dyreriket, der snakker vi helt naturlig om dyrenes lynne 🙂 Noen har ett flott lynne, andre er krevende.

Jeg tror mye er likt for mennesket som art. Nå har de jo sett at det er sammenheng i arv når det gjelder psykiske problemer, lettere rusavhengighet.

Dine barn er ett annet sett enn sine søskenbarn. Så enkelt er det!

Anonymkode: f2094...749

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ryddet for avsporing og svar til dette.

Mvh. Leselusa, mod.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg tror dette også er ganske individuelt. Jeg og mine to søsken har vokst opp med nøyaktig det samme strenge regime om snop bare på lørdager, helligdager og bursdager. Ingen unntak.

Mine søsken har vokst opp med et normalt forhold til snop - jeg er kraftig overvektig og har overspist siden den dagen jeg fikk penger selv og kunne kjøpe mitt eget snop.

Anonymkode: 124ef...791

Min mor var like streng med godteri som du beskriver og jeg er overvektig for jeg tok alt igjen når jeg kunne kjøpe selv..

Anonymkode: 88ad7...8ca

Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

ARV!!!!! Vet at samfunnet benekter det, at arv skal bety så mye. Det betyr jo at man kan påvirke mindre, i en viss grad.

Se til dyreriket, der snakker vi helt naturlig om dyrenes lynne 🙂 Noen har ett flott lynne, andre er krevende.

Jeg tror mye er likt for mennesket som art. Nå har de jo sett at det er sammenheng i arv når det gjelder psykiske problemer, lettere rusavhengighet.

Ja, nettopp. Temperament og personlighetstrekk er i betydelig grad medfødt 

Anonymkode: 35256...2cd

• Liker 1
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor sier du først at du har slitt mye mer med regulering av følelser, for deretter å si at hun ikke har følelser overhodet og spiser dem bort? 

Høres ut som dere begge kan melde dere på cos-kurs hos barnevernet og få hjelp til omsorgsevnen. 

Jeg sleit mer enn henne som barn og ungdom. Hun har alltid vært føyelig på en måte jeg aldri har vært. Til gjengjeld har jeg ikke overspisings-issues sånn som hun har. Jeg reagerte på mer enn henne og sterkere enn henne.  Før. Ikke nå. Hun har aldri vært så følsom eller opptatt av følelser eller så styrt av følelser.  Hun bille nok ikke sagt at hun spiser bort følelser heller,  bare at hun er ekstra glad i mat.

Skrevet
10 hours ago, minister-mio said:

Jeg oppfatta det som kryptisk og selvgode. Ts.

Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, det må være mye i dette når man ser hvor forskjellige søsken kan være? Ts.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...