Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva har skjedd med julen? 

Stress i forkant av julen med julepresanger.  TV filmene er billige amerikanske sammensuria av julenissen, kjærlighetshistorier, shopping, juletrær presentert av perfekte mennesker som ser ut som plastfigurer.  Så kommer den store byttedagen samt romjuls salg.  

Jeg er ikke spesielt kristen men reagerer på at kirken og dets budskap er bortimot fullstendig usynlig. 

• Liker 3
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Julen var jo ikke en kristen høytid fra starten av.

Anonymkode: c344a...ec0

• Liker 31
  • Nyttig 5
Skrevet

Julen er jo ikke en kristen tradisjon.

Anonymkode: 2b543...f2d

• Liker 18
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Det er ikke det denne tråden handler om.  Uansett tror jeg ikke det er i det norske folks tanker.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Stina234 skrev (1 minutt siden):

Det er ikke det denne tråden handler om.  Uansett tror jeg ikke det er i det norske folks tanker.

Hva er det den handler om da ? Folk er i liten grad kristne, men holder på de delene av jula som har lite med kristendom og gjøre og som stammer fra før kristne gjorde jula til « sin». 

Anonymkode: f8247...7b9

• Liker 18
Skrevet

Jeg driter vel langveis i om kristendommen føles borte fra julen? Tror heller ikke det er mer eller mindre fra årene før.

Skal.man ha mer av det så får de som trenger det faktisk ta ansvar for det selv.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Stina234 skrev (58 minutter siden):

Stress i forkant av julen med julepresanger.  TV filmene er billige amerikanske sammensuria av julenissen, kjærlighetshistorier, shopping, juletrær presentert av perfekte mennesker som ser ut som plastfigurer.  Så kommer den store byttedagen samt romjuls salg.  

Helt enig kristen eller ei. Legg til masse mindreverdighetskomplekser for å ikke strekke til lift "alle andre" som er såå lykkelige. Høytiden er blitt til noe helt inni granskauen overfladisk og fylt av amerikanske søppel.  Vokste opp på 60 tallet og da pyntet man treet lille julaften med den samme kjente og kjære julepynten og stjerna som ble brukt så lenge jeg kan huske. 

Anonymkode: e8ae2...eaf

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
Stina234 skrev (3 timer siden):

Jeg har aldri, utenom på skolen, hatt noe kristent innhold i min jul. Så klart noen julesanger, men ikke noe mer enn det. 

Jul er ikke, og har aldri vært, kristen for meg og min familie. 

• Liker 9
  • Nyttig 4
Skrevet

Hvor ble den nordiske mytologien av i julen?

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet

Kristendommen er ikke blitt borte den, det er vel menneskene som tar steget bort fra DEN. Men noen feirer da jul med å innlemme Jesus fødsel i feiringen ennå. 

Skrevet

Julen har ikke noem er kristendommen å gjøre - men de som er overtroiske kan såklart ta det med inn i julefeiringen sin om ønskelig?

Julen er for de fleste familietid, tradisjoner, minner, god mat og litt fri.

Anonymkode: 4191a...551

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Julen er jo ikke en kristen tradisjon.

Feil og feil. Julen har vært en kristen høytid i Norge de siste tusen årene og enda lengre i andre land. 

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Julen har ikke noem er kristendommen å gjøre - men de som er overtroiske kan såklart ta det med inn i julefeiringen sin om ønskelig?

Julen er for de fleste familietid, tradisjoner, minner, god mat og litt fri.Anonymkode: 4191a...551

Julen er en kristen høytid for å feire jesu fødsel, og har vært det i to tusen år. De siste årene spesielt har det kristne budskapet forsvunnet, og det er trist, selv om vi kristne forsøker å holde på det.

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg har aldri, utenom på skolen, hatt noe kristent innhold i min jul. Så klart noen julesanger, men ikke noe mer enn det. 

Jul er ikke, og har aldri vært, kristen for meg og min familie. 

Julesangene har kristent budskap.

Anonymkode: 324b6...93e

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Feil og feil. Julen har vært en kristen høytid i Norge de siste tusen årene og enda lengre i andre land. 

Julen er en kristen høytid for å feire jesu fødsel, og har vært det i to tusen år. De siste årene spesielt har det kristne budskapet forsvunnet, og det er trist, selv om vi kristne forsøker å holde på det.

Julen, og mange av tradisjonene vi forbinder med den, har sine røtter i den gamle nordiske feiringen av midtvintersblot. Dette er forbundet med den førkristne religionen. Det er for øvrig her ordet jul har sin opprinnelse. Dette ble feiret fram til slutten av jernalderen, og trolig enda lengre. Til en viss grad kan en si vi drikker jol enda. Sånn sett er kristendommen i julefeiringen en nymotens greie uansett 🙂

Anonymkode: 3941d...cf4

• Liker 14
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

På låven sitter nissen...

Så går vi rundt om en enebærbusk...

• Liker 8
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Julen har ikke vært feiret som en kristen høytid siden Jesus ble født nei. Det tok i alle fall 300 år før folk begynte å feire den som Jesus sin fødsel. Og jada, har vært feiret som en delvis kristen høytid i Norge i 1000 år, men veldig mange av tradisjonene vi har har ingenting med kristendommen å gjøre. Så for min del har aldri kristendommen vært en del av julefeiringen, bortsett fra at jeg liker å høre på Sølvguttene og andre julekor, samt at vi gikk i kirken på barneskolen.

Anonymkode: 5629b...de6

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Tja, tipper det hadde blitt ramaskrik om fridagene (helligdagene) i jula hadde blitt tatt bort, siden vi likevel har gått bort fra det kristne aspektet med jula. Det samme gjelder ellers i året.

Jeg syns egentlig det er litt trist at julen har utviklet seg slik som den har gjort. Om å gjøre å kjøpe de beste, fleste og dyreste gavene til barna og selv klage over å ha fått dårlige julegaver (som vi har sett i x antall tråder her inne). Om barna ikke får x antall gaver, er hele julen ødelagt. Og om ikke barna får ha med alle julegavene sine på juleselskap for å bruke flere timer på å åpne dem, er julen ødelagt. Om noen andre barn i slekten skulle få bedre eller flere julegaver enn egne barn, er jula ødelagt. Og så videre.. Julen har altså for svært mange blitt til noe som handler om gaver. Hva slags budskap det er ment å gi, er jeg derimot veldig usikker på. 

Anonymkode: 86799...dea

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Tja, tipper det hadde blitt ramaskrik om fridagene (helligdagene) i jula hadde blitt tatt bort, siden vi likevel har gått bort fra det kristne aspektet med jula. Det samme gjelder ellers i året.

Jeg syns egentlig det er litt trist at julen har utviklet seg slik som den har gjort. Om å gjøre å kjøpe de beste, fleste og dyreste gavene til barna og selv klage over å ha fått dårlige julegaver (som vi har sett i x antall tråder her inne). Om barna ikke får x antall gaver, er hele julen ødelagt. Og om ikke barna får ha med alle julegavene sine på juleselskap for å bruke flere timer på å åpne dem, er julen ødelagt. Om noen andre barn i slekten skulle få bedre eller flere julegaver enn egne barn, er jula ødelagt. Og så videre.. Julen har altså for svært mange blitt til noe som handler om gaver. Hva slags budskap det er ment å gi, er jeg derimot veldig usikker på. 

Helt enig at det materielle og kapitalistiske har tatt helt over. Stemmer for å forsterke og ta tilbake flere tradisjoner fra julen slik den opprinnelig var, før kristendommen kom og gjorde den til noe helt annet. Jula har vært høytid blant oss nordiske folk lenge før kristendommen kom til lands, så hvorfor skulle vi tatt vekk fridagene av den grunn?

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Som jeg også skrev. Julen har ikke noe kristent innhold for min del, annet enn at noen av sangene kommer fra/handler om kristendommen.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor skal vi ta vekk fridagene som tilhører en høytid vi har feiret i Norge i mange hundre år? Lenge før kristendommen gjorde sitt inntog.

Den nordiske julen er den originale julen. Vi sier jo faktisk fortsatt jul (noen steder jol også), og ikke "kristmesse" som de sier på engelsk. Fjøsnisser, halmbukker, rød, grønt, julekurver, godis og fråtsing. Ingenting av dette har med kristendom å gjøre. 

• Liker 10
Skrevet

Julen, og mange av tradisjonene vi forbinder med den, har sine røtter i den gamle nordiske feiringen av midtvintersblot. Dette er forbundet med den førkristne religionen. Det er for øvrig her ordet jul har sin opprinnelse. Dette ble feiret fram til slutten av jernalderen, og trolig enda lengre. Til en viss grad kan en si vi drikker jol enda. Sånn sett er kristendommen i julefeiringen en nymotens greie uansett 🙂

Du har en spesiell definisjon av nymotens når julen har vært en kristen høytid de siste 1000 årene

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...