Gå til innhold

Løping og pust


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når jeg løper, kjenner jeg veldig sjelden melkesyre, da det er pusten som blir problemet først. Det er pusten som stopper meg fra å presse meg hardere. Hva er galt og hva bør jeg gjøre? Bare fot dårlig kondis? 
 

Jeg løper ca 1 mil 3 ganger i uka, så bare mosjonist. 

Anonymkode: caa1c...e94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du er frisk og ikke har noen underliggende problemer med hjerte eller lunge, så er det bare å få opp kondisen.

Anonymkode: b52d8...9df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må løpe intervaller slik at du får bedre kondis. Bakkeintervaller er nok bra for deg, siden du ikke kjenner melkesyre. Husk at selve intervallet er ubehagelig/tungt, og bruk pausen til å glemme hvor tungt det var sånn at du er klar til neste intervall.

Anonymkode: 6b233...20d

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvis du er frisk og ikke har noen underliggende problemer med hjerte eller lunge, så er det bare å få opp kondisen.

Anonymkode: b52d8...9df

Har aldri sjekket hjerte eller lunger, men tenker jo på om det kan være noe.. 

ts

Anonymkode: caa1c...e94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.12.2022 den 8.44):

Når jeg løper, kjenner jeg veldig sjelden melkesyre, da det er pusten som blir problemet først. Det er pusten som stopper meg fra å presse meg hardere. Hva er galt og hva bør jeg gjøre? Bare fot dårlig kondis? 
 

Jeg løper ca 1 mil 3 ganger i uka, så bare mosjonist. 

Anonymkode: caa1c...e94

Hvordan definerer du at pusten stopper deg, og hvordan definerer du melkesyre? Bare lurer, siden det ofte føles ut som pusten stopper deg når du får mye melkesyre. Det er vel sjeldent at det er muskulær utmattelse og syre som svir i beina som stopper en under aerobe aktiviteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som PT over skriver så lurer jeg også på hvordan pusten "stopper deg"? Når du trener med en høy puls så har kroppen også et mye større oksygenbehov, noe som betyr hurtigere puls og pust.

Jeg tenker at du vil ha god utbytte av å ha et sterkere skille på løpeøktene. Når du løper langt så skal du løpe rolig og puste rolig. "Snakkefart". Så kan du jobbe med å bedre oksygenopptaket gjennom intervaller hvor du presser deg i kortere perioder (feks 4x4) avløst av rolig jogg/gåing. 

Når jeg løper langt så puster jeg gjennom nesen mesteparten av økten. Det går når jeg holder en rolig fart (for meg ca 6:10). Når jeg løper intervaller så hiver jeg etter pusten etterpå. Fordi jeg har presset opp oksygenbehovet med intensiteten. Jeg har ikke "pusteproblemer" fordi jeg hiver etter pusten ved å løpe raskt. Det er naturlig når intensiteten er såpass høy. 

Jeg tenker at du løper for raskt på turer som skal være rolige. Du skal ikke presse deg såpass når du løper mila.Og du kan ha nytte av å innføre intervaller i treningen din. 

Anonymkode: a44ed...3a9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har pollenallergi og noe som jeg reagerer på nesten hele året. De dagene lufta er klar og fin, er det nesten som med og uten munnbind. Derfor kan det være veldig gøy å løpe nå på vinteren. 

Anonymkode: 00ea1...c9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...