Gå til innhold

Blir dere ferdig med juleoppvasken?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Selvfølgelig får vi oppvasken unna på julaften. Her er også alt tatt unna i dag.

Anonymkode: 97d3e...764

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når jeg har brukt masse av tiden på å forberede til jul med både planlegging og handling av mat, gaver, julepynt, litt ommøblering for å få sitteplass til alle, alt som skal tilberedes og pakkes inn, senger som skal ordnes osv, og julaften endelig kommer så er det helt greit å sette seg ned for å feire istedenfor å stå i skrubben. Gjestene hjalp med å bære ut og skrape av rester, men likevel så er det jo en del mat igjen i alle panner og serveringsfat som må i kjøleskapet slik at ikke alt kan vaskes umiddelbart.

Men du lar vel ikke maten stå på benken resten av kvelden? Den må jo inn på kjøl hvis man skal spise restene, og da er jo fatene klar til vask? 

Og her hjelper nok folk til slik at man får unna vaskinga, da går det fort og alle kan sette seg ned og slappe av☺️ Vi lar da ikke en person stå alene med oppvaska på julaften. 

Anonymkode: 2795e...6ad

• Liker 2
Skrevet

Foreldrene mine begynner etter hvert å bli rutinerte på dette. De fordeler slik at mor har ansvar for maten, far har ansvar for oppvasken.

Etter middag juleaften settes det på en oppvaskmaskin. Alle rester pakkes i bokser, klar for kjøling/frysing. Alle fat og gryter gjøres klare for oppvasken.

Etter gavene tar far ut en maskin og setter på neste.

Etter kaffe og kaker vasker han opp for hånd det som ikke går i maskin. 

Neste morgen tar han ut en maskin og stabler i neste. Denne settes på etter frokost.

Etter middag bli det enda en maskin, og det blir også enda en håndoppvask i løpet av kvelden.

Det viktigste han gjør er å få ting unna underveis, og passe på at alt er klart til å settes i maskina. Da er jobben enklere når maskina er ferdig. En annen viktig jobb han gjør er å delegere. "Kan dere guttene bære ut på kjøkkenet?" mens han setter i oppvaskmaskina. "Ole, hjelp meg å ta ut av oppvaskmaskina!" "Per, kan du tørke oppvasken?" 

Alt annet juleprogram venter når far holder på med oppvasken. Vi går ikke rundt treet før kjøkkenet er ordnet, og mor serverer ikke kakene før far er ferdig med oppvaskmaskina.

Anonymkode: 55189...44d

Skrevet

"eh.. Ja".. Standard svar fra mange her ups, jeg glemte jo helt at Kg-folk er perfekte ofte. Unntatt vi som innrømmer at vi ikke er perfekte. Skal ta en runde på hjemmebesøk hos alle de "eh.. Ja, selvsagt" - folka en dag. 

Anonymkode: 520e5...f34

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

"eh.. Ja".. Standard svar fra mange her ups, jeg glemte jo helt at Kg-folk er perfekte ofte. Unntatt vi som innrømmer at vi ikke er perfekte. Skal ta en runde på hjemmebesøk hos alle de "eh.. Ja, selvsagt" - folka en dag. 

Hvorfor er man perfekt fordi om man må vaske for ikke å gå tom for ting man trenger? Eller har gjester som bidrar?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Eh..ja, selvsagt! Kom på besøk! Når som helst! Skjønner heller ikke hva helt vanlig logistikk har å gjøre med og være perfekt! 

Anonymkode: 31eb3...d2b

• Liker 4
Skrevet

Rydder og skyller av fortløpende under matlaging. Stabler maskina full rett etter middag, og vasker opp resten for hånd. Fort gjort før gaveåpning. 6 personer.

Anonymkode: 968be...e3a

Skrevet

Nei!

Oppvaskmaskinen streiket 1. juledag.

Kommer ikke i orden før tidligst 3. januar pga deler på vei i posten. 

Zalo og kost i mellomtiden!

Anonymkode: 85547...c4d

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Du er velkommen, om du tror det ikke er mulig :)

Perfekte, nei, som jeg skriver tok vi siste rest dagen etter. Vi hadde imidlertid selskap også i går. Kjøkkenet er rent, det. I tillegg står det en deig til heving der, og noen ingredienser for middag i dag er lagt frem. Det eneste av oppvask på benken er to kaffekopper, da vi bruker de gjennom dagen i stedet for å ta nye. 

Ellers har jeg ikke redd opp sengene ennå da vi har hatt en lat morgen. Og spisebordduken ligger på en stol slik at jeg skal huske å vaske og tørke den før nyttårsaften. Ellers er ting på stell, det går på rutine, både hos meg og mannen. 

Du skjønner, det blir ikke mindre arbeid av at man utsetter det. Gjerne tvert i mot da ting størkner. Så eneste man oppnår med å utsette er at ting hoper seg opp og blir en større oppgave. 

Anonymkode: 1cf94...fb1

• Liker 2
Skrevet

Det ble en del oppvask og maskiner ja. Hvis man ikke husker hvilket glass man har tar man bare nytt her i huset. Jeg klarer heller ikke stå på kjøkkenet når vi har gjester, så tar det som regel dagen etter. Synes ikke det er hyggelig å være på besøk når vertinnen står på kjøkkenet og mannfolka skravler så blir det til at jeg hjemler på kjøkkenet når jeg heller vil skravle med mannfolka. Så jeg står ikke på kjøkkener når vi har gjester, mye fordi jeg vil at gjestene skal slappe av og kose seg. Jeg har god tid å ta oppvaska dagen etter. 

Har mer enn nok glass, asjetter og bestikk, så klarer fint å dekke til frokost dagen etter likevel, vi har jo også sen frokost, så rekker ett par runder oppvaskmaskin før resten av familien står opp.

Anonymkode: 75ae6...434

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Ja, du kan bare komme. Ikke noe problem å ta imot uventet gjester til enhver tid.

Anonymkode: cb386...756

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du er velkommen, om du tror det ikke er mulig :)

Perfekte, nei, som jeg skriver tok vi siste rest dagen etter. Vi hadde imidlertid selskap også i går. Kjøkkenet er rent, det. I tillegg står det en deig til heving der, og noen ingredienser for middag i dag er lagt frem. Det eneste av oppvask på benken er to kaffekopper, da vi bruker de gjennom dagen i stedet for å ta nye. 

Ellers har jeg ikke redd opp sengene ennå da vi har hatt en lat morgen. Og spisebordduken ligger på en stol slik at jeg skal huske å vaske og tørke den før nyttårsaften. Ellers er ting på stell, det går på rutine, både hos meg og mannen. 

Du skjønner, det blir ikke mindre arbeid av at man utsetter det. Gjerne tvert i mot da ting størkner. Så eneste man oppnår med å utsette er at ting hoper seg opp og blir en større oppgave. 

Jeg hadde også selskap i går og kjøkkenet ble ikke tatt før vi la oss (det ble sent..) Det blir ikke mindre arbeid av å utsette nei, men er ikke så hyggelig å stå på kjøkkenet når man har gjester. Er mye hyggeligere for min del å skravle med venner og ta kjøkkenet dagen etter. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde også selskap i går og kjøkkenet ble ikke tatt før vi la oss (det ble sent..) Det blir ikke mindre arbeid av å utsette nei, men er ikke så hyggelig å stå på kjøkkenet når man har gjester. Er mye hyggeligere for min del å skravle med venner og ta kjøkkenet dagen etter. 

Det handler jo om hvordan man jobber.

Julaften, for eksempel, da var alt av grønnsaker og kjøtt i gryter/former før gjestene kom, kjøkkenet vasket ned, alt av utstyr for tilberedning vasket, og vaskemaskinen tom. Skåler/fat stod klart. 

Når vi har spist et måltid har vi heldigvis gjester som spretter opp og bærer inn på kjøkkenet for oss. Der har jeg fast posisjon på kjøkkenøya, der jeg pakker bort mat. Mannen går rett til vask/oppvaskmaskin der han skyller av, og sorterer videre. Jeg begynner så på neste rett, dekker på til dessert og så videre, og er ferdig omtrent i det mannen starter oppvaskmaskinen. Og kjøkkenet er igjen strøkent og klar for neste runde som vi løser på akkurat samme måte. 

Julaften morgen var det litt av handvask igjen. Igjen - han går rett fra badet til oppvaskkummen. Jeg går rett til kjøleskapet og begynner med frokost. 

Så det går aldri ut over tid med gjester. Da oppvask blir tatt samtidig som mat tilberedes, og med planlegging i forkant og riktig valg av meny er det gjort på få minutter. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det ble en del oppvask og maskiner ja. Hvis man ikke husker hvilket glass man har tar man bare nytt her i huset. Jeg klarer heller ikke stå på kjøkkenet når vi har gjester, så tar det som regel dagen etter. Synes ikke det er hyggelig å være på besøk når vertinnen står på kjøkkenet og mannfolka skravler så blir det til at jeg hjemler på kjøkkenet når jeg heller vil skravle med mannfolka. Så jeg står ikke på kjøkkener når vi har gjester, mye fordi jeg vil at gjestene skal slappe av og kose seg. Jeg har god tid å ta oppvaska dagen etter. 

Har mer enn nok glass, asjetter og bestikk, så klarer fint å dekke til frokost dagen etter likevel, vi har jo også sen frokost, så rekker ett par runder oppvaskmaskin før resten av familien står opp.

Der ser jeg jo problemet ditt. 

Jeg tror vi som svarer eh..selvfølgelig i denne tråden har menn som fungerer. 😅

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Der ser jeg jo problemet ditt. 

Jeg tror vi som svarer eh..selvfølgelig i denne tråden har menn som fungerer. 😅

Og ikke minst gjester inkl. gjestemenn som fungerer😅 Her overlot jeg oppvaska til en mannlig og en kvinnelig gjest i år (jeg ville normalt sett også hjulpet men har bitteliten baby i år, så ammet). 

• Liker 2
Skrevet

Ja? Oppvasken blir fikset hver eneste dag, ikke noe problem det. 

Skrevet

En maskin kjørt formiddag på julaften, da ble frokost-tingene vasket, samt alt av utstyr og kjeler som var brukt til å preppe middagen. 
Så ble maskinen fylt opp på kvelden, med service fra middagen, og diverse serveringsbestikk. 
Kjeler blir vasket opp mens restene blir pakket bort etter dessert. 
De siste vinglassene ble ryddet unna, og maskinen satt på første juledag på morgen før eller etter frokost. 
Ribbeformen får stå med vann over natten, samme med andre kasseroller som trenger bløtlegging. 

Anonymkode: 3457b...3b4

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Og ikke minst gjester inkl. gjestemenn som fungerer😅 Her overlot jeg oppvaska til en mannlig og en kvinnelig gjest i år (jeg ville normalt sett også hjulpet men har bitteliten baby i år, så ammet). 

Ikke sant. Her var både jeg og mannen friske og raske i år. Men jeg vet at hvem som helst av gjestene ville tatt plassen med oppvasken om det ikke var tilfellet. Man unner jo heller ikke noen som både er vertinne, og har en liten baby, å slite med dette morgenen etter heller. 

• Liker 1
Skrevet

Handler ikke om å være perfekt. Var ikke slik at jeg selv tok all oppvasken. Jeg vasker opp mens jeg lager mat. Etter middag påtok et utvalg av gjestene seg å ta oppvasken. Ungdommen sto og skrubba og storebror stablet alt klart til å sette inn.

Jeg tørket nyvasket oppvask, og satte det på plass. Moren min pakket bort maten som var kald og stablet det inn i kjøleskapet. 

Men å la grisete oppvask stå til dagen etter er jo å gjøre seg selv en bjørnetjeneste. Da blir det jo desto vanskeligere å vaske det.

Skrevet

Oppvasken tok vi fortløpende, åpen stue/kjøkkenløsning er effektivt i den forstand at man må se på rotet om man ikke rydder det😅 var dog litt færre, men kjørte tre maskiner fra 16.00-00.30 på julaften for å komme i mål så vi slapp å begynne med det 1. juledag. 

Gavepapir og pappesker derimot har ikke funnet veien ut enda, og står i stua fremdeles. Litt fortvilende å måtte dra på dynga for å få kastet alt - fordi det er papp så tar det brått hele dunken om vi skal kaste det der… blir vel borte 13. dag jul sammen med treet🎄

Anonymkode: 77edc...9cc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...