AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #1 Skrevet 29. desember 2022 Jeg hadde 10 folk på besøk i julen. Vi hadde både ribbe og pinnekjøtt med det vanlige tilbehøret som hører med hver rett hver for seg, med vin, akevitt og ellers vann/brus til maten. I tillegg var det dessert med kaffe, og litt mer småspising på julematen utover kvelden. Stort sett nye glass etter måltidene fordi det er litt udelikat med fettete glass utover kvelden, så vi pleier å skifte ut. Koldtbord til frokost med det meste servert på serveringsfat. Det ble en enorm mengde oppvask. Utover serviset til alle så er det både panner, langpanner, serveringsfat, øser, klyper, former og kjøkkenmaskiner som er brukt i matlaging og servering skal vaskes, og da er det meste laget fra bunn uten noe toro/nora greier. Jeg tror jeg er på 5. oppvaskmaskin nå, og enda er nok til at 6. maskin også sikkert må kjøres. Noe har selvsagt blitt brukt i matlaging etter besøket stakk også, men med tanke på å komme til bunns og få unna alt som står i kø, så snakker vi 6-7 maskiner på løpende bånd. Har dere klart å komme til bunns i oppvasken? Anonymkode: 1bfc4...58a
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #2 Skrevet 29. desember 2022 Ehh ja. Vasker opp underveis, tørker for hånd og stabler inn ny maskin. Anonymkode: 95e98...75f 9 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #3 Skrevet 29. desember 2022 Når alle er plassert rundt om i sofaer og koser seg, benytter jeg anledningen til å rydde underveis. Orker ikke at alt står opp under taket helt til slutt, tar mest mulig for å få unna skitne tallerkener og glass. Har også søsken, barn, venninner osv. som hjelper til å rydde, så kan alle sette seg og ha det hyggelig sammen. Klart det blir en del å ordne opp i uansett, men det går raskere om man tar i hvert fall noe underveis. Anonymkode: 25c25...df3 4
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #4 Skrevet 29. desember 2022 Eh...? Vasker alltid alt av kjeler, gryter, panner, skåler, serveringsfat etc for hånd og alt av servise, glass, bestikk i oppvaskmaskinen og alt blir tatt etterhvert slik at det aldri hoper seg opp. 16 mennesker i jula. Går helt fint. Anonymkode: 0b391...5d7 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #5 Skrevet 29. desember 2022 Eh...Ja. Vi var nesten ajour samme kveld. Gjester hjelper å bære, mannen står fast med vasken og tar unna, mens jeg pakker bort mat og forbereder neste rett. Pinnekjøttgryte og ribbeform ble satt ut, og fettet ble skrapet bort før vask neste morgen. Eneste som fikk stå var fintallerkener og sølv som vi tok for hand neste morgen. Tross dyre glass - akkurat julaften sjanser jeg og kjører de i maskinen for å få unna. Gjør det også slik at jeg gjør mye klart før gjestene kommer. Rødkål, surkål, kålrabi, poteter.... er klart i grytene. Så alt av utstyr til forberedelser er ferdig vasket og kjøkkenet er strøkent. Anonymkode: 1cf94...fb1 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #6 Skrevet 29. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg hadde 10 folk på besøk i julen. Vi hadde både ribbe og pinnekjøtt med det vanlige tilbehøret som hører med hver rett hver for seg, med vin, akevitt og ellers vann/brus til maten. I tillegg var det dessert med kaffe, og litt mer småspising på julematen utover kvelden. Stort sett nye glass etter måltidene fordi det er litt udelikat med fettete glass utover kvelden, så vi pleier å skifte ut. Koldtbord til frokost med det meste servert på serveringsfat. Det ble en enorm mengde oppvask. Utover serviset til alle så er det både panner, langpanner, serveringsfat, øser, klyper, former og kjøkkenmaskiner som er brukt i matlaging og servering skal vaskes, og da er det meste laget fra bunn uten noe toro/nora greier. Jeg tror jeg er på 5. oppvaskmaskin nå, og enda er nok til at 6. maskin også sikkert må kjøres. Noe har selvsagt blitt brukt i matlaging etter besøket stakk også, men med tanke på å komme til bunns og få unna alt som står i kø, så snakker vi 6-7 maskiner på løpende bånd. Har dere klart å komme til bunns i oppvasken? Anonymkode: 1bfc4...58a Men i alle dager. Du lot alt stå til gjestene har reist? Jeg fikser de ting som er brukt til matlagingen samtidig med at jeg lager mat. Ordner i en fei med en gang. Panner, gryter , boller etc for hånd. Etter måltidet så skylles tallerkener og glass og går i oppvaskmaskinen som settes på med en gang. Setter på en før sengetid også. Detblir ikke stående ting til dagen etter. Og 6 maskiner blir det aldri, selv ikke om vi er 40 stk. Tallerkener, glass og bestikk i maskinen. Alt annet for hånd. Jeg vasker og noen hjelper med å pakke vekk maten og sette frem kaker, dekke kakebord. Å la alt stå, nei det hadde jeg ikke klart. Anonymkode: 46813...1ee 8 1
Ulrikke Skrevet 29. desember 2022 #7 Skrevet 29. desember 2022 Man lar jo ikke alt stå... Når vi har vært 10-12 til bords her på julaften, så rydder man jo etter hvert. Og 1.juledags formiddag er ihvertfall alt borte.... 3
Alt blir ok Skrevet 29. desember 2022 #8 Skrevet 29. desember 2022 Jeg kjørte oppvaskmaskinen flere ganger på julaften. Tar kjeler, former og fat i oppvaskmaskinen, og vasker minimalt for hånd. Selv om vi satte på flere maskiner, var det en del kaffekopper, glass, kaketallerkener og noen fat igjen på benken da vi la oss. Hadde ingen problemer med at det sto oppvask igjen til neste dag. Kjører heller ikke oppvaskmaskin når vi har lagt oss. 1. juledag tok jeg resten av oppvasken.
mingus Skrevet 29. desember 2022 #9 Skrevet 29. desember 2022 Vi var 3 voksne, ett barn og en baby og maskinen kjørte igang etter riskremen var konsumert. Ble plass til nesten alt, resten tok vi for hånd. Støvsugde 1 juledag. Ellers hadde jeg fått juleklaus! 1
c_buk Skrevet 29. desember 2022 #10 Skrevet 29. desember 2022 Var ferdig med oppvasken på julaften. Vi har egentlig pleid å ta det etter middag, og før kaker og gaveåpning. I år ble det litt forskyvning på timeplanen, men tok fortsatt oppvasken på kvelden. 1. juledag var det ny runde på kjøkkenet med baking av loff, tillaging av eggerøre, pressing av jus og alt annet av forberedelser til 1. juledagsbesøk til frokost/lunsj. 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #11 Skrevet 29. desember 2022 Jada. Jeg har liten baby i år, så et par av gjestene tro til på kjøkkenet etter middag og vasket store ting for hånd og fikk i gang første maskin. Men uansett hvem vi er hos så hjelper alle å bære ut og rydde, og noen tar en kjøkkensjau etter middag for å få unna. Anonymkode: 2795e...6ad 3
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #12 Skrevet 29. desember 2022 Vi var 12 på julaften og tok unna det meste av ribbeoppvasken med hjelp av min mor. Første maskin i gang mellom middag og dessert. Andre etter dessert. 15 personer og pinnekjøtt på 1. juledag, og de er kjempeflinke til å hjelpe til med oppvask, så da vi satt i gang siste maskinen da de dro, var allerede gryter og fat vasket og ryddet. Måtte støvsuge litt imellom. Jeg blir bare lat og misfornøyd om vi ikke tar det med en gang. Anonymkode: 1368f...2c6 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #13 Skrevet 29. desember 2022 Det mest imponerende her er ikke at alle andre klarer å rydde samme dag, eller at du lar ting stå, men at du har utstyr nok til å ikke begynne før nå uten å måtte spise av papp Anonymkode: 510cf...61d 5
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #14 Skrevet 29. desember 2022 Du må nok lese deg litt mer opp på logistikk, ts. Eller bare ta i bruk mer sunn fornuft. Oppvasken etter tilberedningen gjør du underveis i prosessen. Altså - når maten står på bordet skal alt du brukte til å lage saus etc være i oppvaskmaskinen eller tilbake i skapene, rent og pent. Så serverer du mat. Etter første rett stables alt i maskinen, og om den er full så settes den på. Da er den ferdig til måltidet er over, og det hele gjentas. Det sagt: det kan være du bare er dårlig på å stable inn i en oppvaskmaskin. Får du ikke minst en full bordsetning til 20 personer inn i maskinen? Stable på nytt. Det går 50 tallerkner i en helt standard maskin. Anonymkode: 7aa5a...ca6 3
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #15 Skrevet 29. desember 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det mest imponerende her er ikke at alle andre klarer å rydde samme dag, eller at du lar ting stå, men at du har utstyr nok til å ikke begynne før nå uten å måtte spise av papp Anonymkode: 510cf...61d Ja, dette slo meg og. Jeg hadde klikket om jeg kom ut på kjøkkenet for å lage julefrokost 1. dag, og måtte begynne å handvaske det utstyret jeg trengte. Så på igjen med det samme til 2.dags selskapet, og så videre. Selv med to stekeovner og tilhørende utstyr er jeg avhengig av at alt er rent og står der det skal. For ikke å snakke om å jobbe og lage mat i slike omgivelser. Så her var mannen på plass ved oppvaskkummen som første ting på morgenen for å ta unna siste rest som måtte vente dagen før. For stettglass skal jo frem igjen, søvlbestikket brukes til alle måltid i jula, jeg har bare en stekepanne i hver størrelse, et skikkelig knivsett, og så videre. Anonymkode: 1cf94...fb1 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #16 Skrevet 29. desember 2022 Gjenkjennbart! Enda vi er bare 3-4 stk. Det spises og drikkes litt hele tida og så gidder jeg ikke bruke hele jula på rydding og oppvask. Da får det heller flyte litt. Har soner i huset som er helt rydda, så da sitter vi der og lukker døra på kjøkkenet. Ute av synn, ute av sinn Anonymkode: 520e5...f34
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #17 Skrevet 29. desember 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Gjenkjennbart! Enda vi er bare 3-4 stk. Det spises og drikkes litt hele tida og så gidder jeg ikke bruke hele jula på rydding og oppvask. Da får det heller flyte litt. Har soner i huset som er helt rydda, så da sitter vi der og lukker døra på kjøkkenet. Ute av synn, ute av sinn Anonymkode: 520e5...f34 Men... Blir det ikke fryktelig slitsomt å lage mat, når alt du trenger er møkkete? Og hva spiser dere av og med? Anonymkode: 2795e...6ad
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #18 Skrevet 29. desember 2022 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Men... Blir det ikke fryktelig slitsomt å lage mat, når alt du trenger er møkkete? Og hva spiser dere av og med? Anonymkode: 2795e...6ad Alt er ikke skittent men det er heller ikke alt som er rent. Har såpass mye at jeg opplever aldri å ikke få laget mat. Anonymkode: 520e5...f34
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #19 Skrevet 29. desember 2022 Starter julaften middagen med tom maskin. Så settes det i maskinen og settes på. Noe vaskes for hånd, men det går kjapt når vi hjelper til flere. En vasker, en tørker, en setter bort, og en fyller rester over i bokser og settes til kjøl. Så her er det ikke noe oppvask som står selv om det finnes frem glass, kopper, kakefat osv utover kvelden. Første juledag starter også med tom maskin, Anonymkode: cb386...756 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #20 Skrevet 29. desember 2022 I de 6-7 maskinene så er det telt med det som ble vasket på selve julaften. Men det var allerede ting fra matlagingen i maskinen etter middagen så ting kunne ikke plasseres inn umiddelbart. Pleier å kjøre det lengste programmet på fettete ting som tar 2++ timer. Og ja, det å la det stå til gjestene har reist synes jeg er faktisk helt innafor på Julaften, og jeg ser ingenting spesielt med det. 🙂 Når jeg har brukt masse av tiden på å forberede til jul med både planlegging og handling av mat, gaver, julepynt, litt ommøblering for å få sitteplass til alle, alt som skal tilberedes og pakkes inn, senger som skal ordnes osv, og julaften endelig kommer så er det helt greit å sette seg ned for å feire istedenfor å stå i skrubben. Gjestene hjalp med å bære ut og skrape av rester, men likevel så er det jo en del mat igjen i alle panner og serveringsfat som må i kjøleskapet slik at ikke alt kan vaskes umiddelbart. Poenget er ikke hvor lang tid det tok, poenget er at det var litt komisk hvor mye oppvask det faktisk ble når vi er mange til jul og det ikke spares på det som blir brukt. Anonymkode: 1bfc4...58a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå