Gå til innhold

Krangler mye med moren min

Fremhevede innlegg

Skrevet
NiceOrNothing skrev (2 timer siden):

Tenker at du er høysensitiv og moren din er peoplepleaser . Du trenger fred og ro og blir tappet av mye folk og kaos . Moren din er litt som meg , prøver å please , lage hygge for alle rundt seg. Hadde løst det ved å være helt ærlig på dine behov , å evnt  kun dratt dit en dag eller to , der hun kunne lovt deg fred og ro . 

Hun er helt klart en peoplepleaser som du skriver, hun er snill og god, men jeg blir superskuffet når hun vet hva jeg føler. Og da søsteren min kom hadde hun ikke trengt å be flere om å overnatte her.

Anonymkode: 2dff7...2f9

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men du ber egentlig moren din om å velge hvem hun vil være med når du sier dette. Forstår du ikke at det er vanskelig? Kan du ikke bare trekke inn på et rom når det er besøk av noen du ikke kjenner? Du bør jo kunne tåle(ønske!!!) å være med din søster og tantebarn? Du virker ekstremt selvsentrert og lite empatisk...

Anonymkode: d5958...eff

Det gjør jeg ikke. Har ALDRI bedt henne om å velge, men spør henne alltid før jul hvem som skal feire jul hos de, så kan jeg ta avgjørelse om jeg vil feire med alle. Hun har visst i flere uker at søsteren min planla å komme, hvorfor fortalte hun ikke det til meg? Det syns jeg er skuffende. 

• Hjerte 1
Skrevet

For en tante.  

Anonymkode: 66976...53e

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Hun er helt klart en peoplepleaser som du skriver, hun er snill og god, men jeg blir superskuffet når hun vet hva jeg føler. Og da søsteren min kom hadde hun ikke trengt å be flere om å overnatte her.

Skjønner det. Men hun prøver nok bare å please flest mulig , å klarer ikke forestille seg hvor slitsomt det er for deg . 

• Liker 1
Skrevet

Du virker sær, lett irritabel og høysensitiv. Kjenner meg selv igjen.

Anonymkode: 2d372...b76

Skrevet

Da kan du vel si at du har blitt syk og må reise hjem tidligere? Eventuelt legge deg inn på et hotell istedenfor å reise hjem, om det er problematisk. Det er jo ingen som tvinger deg til å være hos moren din.

Anonymkode: 74dda...57c

• Liker 2
Skrevet

De feiret jo ikke julen med andre enn deg? 

Det høres veldig sært ut. Har du ikke et rom du kan trekke deg tilbake i når det er besøk? Si at du ikke føler deg helt bra og må legge deg nedpå? 

Anonymkode: bca34...e9c

• Liker 1
Skrevet
NiceOrNothing skrev (54 minutter siden):

Skjønner det. Men hun prøver nok bare å please flest mulig , å klarer ikke forestille seg hvor slitsomt det er for deg . 

Det er sant. Har dårlig samvittighet for at jeg har vært irritert, har følt at jeg har hatt en grunn til å være irritert. 

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Du virker sær, lett irritabel og høysensitiv. Kjenner meg selv igjen.

Anonymkode: 2d372...b76

Kanskje jeg er sær. Har vært ganske sliten i det siste.

Setter pris på alle som har svart. Kanskje det er jeg som må skjerpe meg. Nå i ettertid tenker jeg at jeg burde håndtert det annerledes. Er glad i søsteren min, og er glad i barna og har tilbrakt tid med dem. Men gjør det meg egentlig til en sær person når jeg vil ha ro og stillhet rundt meg når jeg har fri? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er sant. Har dårlig samvittighet for at jeg har vært irritert, har følt at jeg har hatt en grunn til å være irritert. 

Kanskje jeg er sær. Har vært ganske sliten i det siste.

Setter pris på alle som har svart. Kanskje det er jeg som må skjerpe meg. Nå i ettertid tenker jeg at jeg burde håndtert det annerledes. Er glad i søsteren min, og er glad i barna og har tilbrakt tid med dem. Men gjør det meg egentlig til en sær person når jeg vil ha ro og stillhet rundt meg når jeg har fri? 

Nei , men du har nok ikke kommunisert det godt nok . Introverte lader best alene og ekstroverte i flokk . 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

De feiret jo ikke julen med andre enn deg? 

Det høres veldig sært ut. Har du ikke et rom du kan trekke deg tilbake i når det er besøk? Si at du ikke føler deg helt bra og må legge deg nedpå? 

Anonymkode: bca34...e9c

Jul = 24-31 desember.

Du har rett. Må bare trekke meg tilbake når det er mye besøk. Tydeligvis må jeg jobbe med meg selv, har kanskje blitt litt sær… 

Skrevet
NiceOrNothing skrev (1 minutt siden):

Nei , men du har nok ikke kommunisert det godt nok . Introverte lader best alene og ekstroverte i flokk . 

Er nok helt klart en introvert, en sliten introvert som er rundt andre mennesker veldig mye og når jeg har fri liker jeg ro og stillhet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det gjør jeg ikke. Har ALDRI bedt henne om å velge, men spør henne alltid før jul hvem som skal feire jul hos de, så kan jeg ta avgjørelse om jeg vil feire med alle. Hun har visst i flere uker at søsteren min planla å komme, hvorfor fortalte hun ikke det til meg? Det syns jeg er skuffende. 

Du har klart grunn til å bli skuffet. Moren din har med vilje unnlat å fortelle deg hva hun visste. Det er klart at du da blir skeptisk til hva hun sier i framtiden. Kan du stole på at det hun sier stemmer?

De som sier at du overreagerer, er sær osv trenger du ikke å høre på. Du har dine følelser og dine opplevelser . Det er mange som blir utslitt av å ha for mange mennesker og for mye lyd rundt seg. Og når det at på til kommer brått på, så blir det vanskeligere og enda mer utmattende enn om man hadde fått forberede seg på at det kommer.

Anonymkode: 35bee...bc0

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
NiceOrNothing skrev (2 minutter siden):

Har kommunisert det godt nok. Mamma inviterte flere overnattingsgjester etter at jeg ga uttrykk for at jeg ble sliten, det var egentlig det som gjorde meg mest frustrert. 

Har opplevd det samme tidligere, så tenker at det er best å ikke dra hjem i julen. Det er ikle verdt det om det skal bli slik. 

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er nok helt klart en introvert, en sliten introvert som er rundt andre mennesker veldig mye og når jeg har fri liker jeg ro og stillhet. 

Skjønner deg godt . Er introvert selv . Å syns det er slitsomt å være rundt mange mennesker , sånn man ofte «må « i jula . 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du har klart grunn til å bli skuffet. Moren din har med vilje unnlat å fortelle deg hva hun visste. Det er klart at du da blir skeptisk til hva hun sier i framtiden. Kan du stole på at det hun sier stemmer?

De som sier at du overreagerer, er sær osv trenger du ikke å høre på. Du har dine følelser og dine opplevelser . Det er mange som blir utslitt av å ha for mange mennesker og for mye lyd rundt seg. Og når det at på til kommer brått på, så blir det vanskeligere og enda mer utmattende enn om man hadde fått forberede seg på at det kommer.

Hun har gjort det tidligere, det er derfor jeg har sagt til henne at hun må fortelle meg om det blir endringer i planene. Sa til henne da jeg kom hjem at det ville bli en fin og rolig rolig, hun var enig, selvom hun visste at det skulle komme besøk et par dager senere. Da ble jeg irritert. Ble også irritert da hun inviterte flere. Det virker ikke som at hun forstår hvor sliten jeg blir. Føler ikke jeg har fri med masse støy og bråk.

Jeg tror innerst inne at hun vil at familien skal være sammen i julen og unngår bevisst å fortelle så vi MÅ feire i lag, tror ikke hun vet hvordan det føles for meg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Forøvrig, takk for at du sier jeg ikke er sær, begynner å tenke at jeg er sær som må ha stillhet og ro i ferien…

Skrevet
NiceOrNothing skrev (9 minutter siden):

Skjønner deg godt . Er introvert selv . Å syns det er slitsomt å være rundt mange mennesker , sånn man ofte «må « i jula . 

Det er fint å tenke at jeg ikke er alene om å ha det slik❤️ For mange betyr jul at storfamilien samler seg og alt handler om å være sosial, mens jeg blir utmattet av det. 

• Hjerte 1
Skrevet
22 hours ago, AnonymBruker said:

Vet du hva? Det er foreldrenes ansvar å passe på barna. Du kan ikke forvente at andre skal gjøre det, det er ditt ansvar. Nå har ikke søsteren min frekkhetens nådegave slik du ser ut til å ha.

Hjepler alltid til hjemme, alltid, og det er noe av årsaken til at jeg blir sliten av å feire jul med hele familien, for det er noen som er litt latere enn andre og som ikke rydder etter seg, så tidligere har det endt opp med at jeg tar meg av det meste, og det er ikke mitt ansvar.

Du er en myndig kvinne. Bor og studerer i utlandet, så du kan nlare deg selv, jeg antar at du er moden nok til å vite at verden svirrer ikke rundt deg. Det er a dre barn i bildet, du er ei tante. Ja, du bør strekke seg langt for at barna, virkelige barna, får julen sin. Du er voksen nå og bør oppføre seg deretter. Jeg har en følelse av at du er voksen i UK, men når du kommer hjem, forlanger du å være en 10åring. Nei, det går ikke.

Anonymkode: 82b40...bfa

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Du kunne ha håndtert det annerledes. Det moren din har gjort galt var at hun ikke var ærlig med deg, og hun visste at dette var et viktig punkt. Da skulle du ha tatt opp det "Hvorfor sa du til meg at det ikke kom noen flere?" Jeg synes du er i din fulle rett til å ta opp det.

Det jeg er uenig i er at det virker som om du mener du har noe med at hun inviterer noen barn på spontanovernatting nå. Det er jo ikke din sak.

Framover må du bare legge til grunn at moren din kommer til å invitere kreti og pleti på besøk hos seg, samme hva hun sier på forhånd. Trenger du hvile så er ikke barndomshjemmet stedet å dra.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
18 hours ago, AnonymBruker said:

Hun har gjort det tidligere, det er derfor jeg har sagt til henne at hun må fortelle meg om det blir endringer i planene. Sa til henne da jeg kom hjem at det ville bli en fin og rolig rolig, hun var enig, selvom hun visste at det skulle komme besøk et par dager senere. Da ble jeg irritert. Ble også irritert da hun inviterte flere. Det virker ikke som at hun forstår hvor sliten jeg blir. Føler ikke jeg har fri med masse støy og bråk.

Jeg tror innerst inne at hun vil at familien skal være sammen i julen og unngår bevisst å fortelle så vi MÅ feire i lag, tror ikke hun vet hvordan det føles for meg.

Det hun driver med er 'lying by omission' og det er overhodet ikke greit. Hun unnlot å fortelle deg ting som hun visste ville ha fått deg til å ta andre valg. 

Hun kan selvklart invitere hele bygda og nabobygda med til utvidet julefeiring i eget hus, men jeg er enig i det er ufint å gjøre det etter hun har lovet deg en fin og rolig juleferie. 

Men det er bare å ta til etterretning at du ikke kan stole på hva hun forteller deg. Jeg ville tatt et par års pause med julebesøk heretter. 

Anonymkode: 1a951...4d8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...