Iceglow Skrevet 14. desember 2005 #21 Skrevet 14. desember 2005 Nå vet ikke jeg hvor godt du kjenner alle gjestene, men vær lit obs på at det kan dukke opp en eller annen vegetarianer eller veganer. Linsepaté eller nøttestek er alltids greit å ha i bakhånd Lykke til
Gjest Julevertinnen Skrevet 15. desember 2005 #22 Skrevet 15. desember 2005 Hei, igjen! Takk for alle de flotte forslagene ! Må desverre inrømme at jeg enda ikke har funnet menyen, hehe.. Er visst ikke spesielt beslutningsdyktig i denne saken!!! Jeg ser at mange foreslår koldtbord og sånn, men da får jeg jo den samme maten som "alle" har spist på juleaften og julebord... Og kalkun er jo nydelig, men det serverer svigermor på nyttårsaften til hele slekta, så da får man jo det da. Og ribbe lager min mor til oss på juleaften o.s.v. Huff, føler meg virkelig vanskelig Men det skal nok gå bra, har ihvertfall fått kjempegod hjelp av alle sammen her inne! Tusen takk igjen ! I dag skal jeg uansett ut å kjøpe juletre, også skal jeg pynte det til helgen, sammen med min søster og hennes skjønne datter. De kommer på besøk til helgen, så drar de avgårde igjen, så får desverre ikke feiret jul med dem i år... Så da skal vi ihvertfall hygge oss i helgen, og jeg skal lage mat(!) til oss. Ikke så ille når det bare er noen få stykker. Jeg skal lage kyllingfileet med min egen spesial stuffing, salat med gresk dressing, hvitløksbaguetter og kyllingsaus med eplebiter i. Det er veldig godt
Gjest Gjest Skrevet 15. desember 2005 #23 Skrevet 15. desember 2005 Når man er 15 personer til bords, tror jeg det vil være vanskelig å servere alle samtidig. Skal du legge opp på tallerkener før du serverer vil det ta en hel liten evighet, har man maten på fat som sendes rundt, vil noen ha spist opp omtrent samtidig som den siste får forsynt seg, og bordet blir litt "urolig" av alle fatene som skal frem og tilbake. Jeg ville definitivt hatt en buffet. Du trenger jo ikke å ha kalkun og ribbe, det er nok foreslått fordi det er "selvlagende" mat som kan gjøres istand i god tid i forveien. Flere forslag: Buffet av sjømat, som jo er på sitt beste på denne tiden; kald laks, varme blåskjell, friterte scampi, grillede kamskjell, reker, en skalldyrsalat osv. Tapas; skinker, pai, spansk omelett, oliven, ost, tomatsalat osv En liten forrett som er ferdig lagt opp på fat før gjestene kommer og så en suppe; f.eks en kraftig kjøttsuppe med store kjøttbiter og øl, akevitt, brød og flatbrød ved siden av. Lapskaus, en fra bunnen av hjemmelaget gryte, el Alt kommer jo an på hvor formelt du vil ha det, men det er slett ikke all mat som egner seg å servere til så mange...
Gjest gjest1 Skrevet 15. desember 2005 #24 Skrevet 15. desember 2005 Når man er 15 personer til bords, tror jeg det vil være vanskelig å servere alle samtidig. Skal du legge opp på tallerkener før du serverer vil det ta en hel liten evighet, har man maten på fat som sendes rundt, vil noen ha spist opp omtrent samtidig som den siste får forsynt seg, og bordet blir litt "urolig" av alle fatene som skal frem og tilbake. Jeg ville definitivt hatt en buffet. Du trenger jo ikke å ha kalkun og ribbe, det er nok foreslått fordi det er "selvlagende" mat som kan gjøres istand i god tid i forveien. ← Det faktisk overhode ikke noe problem å ordne det slik at alle får mat uten å måtte vente i en evighet. Hjemme hos oss i julen er vi fort 15 + mennesker og da bruker vi rett og slett å legge opp maten på serveringsfatene slik at det blir to skåler potet, to saus osv. Når alle er forsynt sette bare fatene på et sidebord e.l. Ellers er jeg enig med mange her om at det er greit med mat som er "enkel" å forberede og tilberede, spesielt siden du selv sier at du ikke er særlig flink. el ovnsbakt fisk er relativt enkel å få til. Laks eller ørret fylt med sitronskiver og urter er kjempegodt, og siden du likevel må ha to fisker er det greit i forhold til servering også. Tilbehør kan være f.eks. klassisk kokte poteter, agurksalat og hollandaise, eller du kan lage en skogsoppsaus og servere med villrisblanding eller potetmos og sukkererter.
Gjest piaf Skrevet 15. desember 2005 #25 Skrevet 15. desember 2005 (endret) Et lite forslag om tilbehør til laks: Potetmos av mandelpoteter, med sjalottløk surret i litt smør og safran som smakstilsetninger (og selvsagt smør, fløte og melk i mosen). Det smarte er at da trenger man ikke saus, bare litt av sjyen fra foliepakken over fisken, og grønne grønnsaker ved siden av (feks brokkoli, asparges, aspargesbønner eller sukkererter, evt spinat). Ulempen er selvsagt at safran til 15 pers blir ganske dyrt (du bør beregne ca. 1/2 gram i potetmos til fire pers). Endret 15. desember 2005 av piaf
Gjest Gjest Skrevet 15. desember 2005 #26 Skrevet 15. desember 2005 Hva med en viltgryte av elg eller reinkjøtt? Enten i tillegg til buffet eller for seg selv. Da kan du steke kjøttet i langpanna dagen før. Ha smør i panna, sett ovnen på 225 grader i 20 min. Vend på det halvtinte kjøttet og ha i vann slik at det ikke tørker. Etter 20 min. slår du varmen ned til 200 grader og passer stadig på kjøttet, dvs. vender og har i vann. Krydder: salt og pepper. Beregn 150 - 175 gram kjøtt per person. Du kan bruke f.eks. rein som er ferdig skavet og som du får i de fleste butikker i 500 grams frossen-poser. Oppskriften står på pakken. Du kan steke ca 1 - 1,4 kg i langpanna samtidig, avhengig av størrelsen på panna. Saus: Fres 2-3 løk, men må ikke brunes. Ta vare på sjyen fra langpanna, ha i en kasserolle, tilsett matfløte og litt rømme, brunost, litt tyttebær, evt hvitløk og kjøttet. (du trenger ikke bruke mange forskjellige krydder fordi viltsmaken er sterk nok i seg selv) Tilbehør: Ris, potetmos eller poteter. Brokkoli, tyttebær, evt. stekt sopp, gulrøtter, rosenkål.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå