Gjest Julevertinnen Skrevet 14. desember 2005 #1 Skrevet 14. desember 2005 Oioioi!!!! Nå trenger jeg hjelp fra alle kokekyndige her på KG! Jeg har gått i min mors snedige felle, hvor hun har klart å lure meg til å holde selskap den andre juledag. Greit nok, hadde det ikke vært for at vi blir 15 stykker. Svært mange (eller bare 3 stk egentlig ; svigermor, svigerinne og min mor) er veldig huslige og flinke til å lage mat. De kan alt fra serviettbretting til de mest avanserte retter. Det kan ikke jeg... Tror nok de gleder seg med en liten skadefro innstilling, de er nok spente på å se hva jeg kan få i stand... Vil gjerne ha en hyggelig juledag, men det får jeg ikke dersom jeg føler at alt jeg har lagd har gått skeis, at menyen ikke passer etc. I tillegg så er jeg vel å regne som et lite "utskudd" i familien, siden jeg ikke er så veldig intressert i barn og andre husmor-aktiviteter. Har vært gift i flere år, men den biologiske klokka tikker ikke, for å si det sånn, til mor og svigermors fortvilelse. I tillegg mener de at jeg jobber for mye, + at de synes jeg bruker altfor mye penger på hobbyen min... Huff,huff, håper dere skjønner at jeg har lyst til å få til dette med æren i behold, og hjelper meg med menytips og annet dere har erfaring med. Alle gode tips om ting og tang som er lurt blir raskt absorbert Så kjære medsøstre, jeg står dere i evig takknemlighetsgjeld dersom dere kan lose meg ut av denne knipa!!!
Gjest lumina Skrevet 14. desember 2005 #2 Skrevet 14. desember 2005 Dersom du har råd: LEI HJELP på kjøkkenet. Sikkert noen som går kokkelinja som vil tjene litt ekstra i disse juletider. Du kan lage et fint julemåltid med pinnekjøtt, ribbe, medisterkaker og pølse med tilbehør. Enkelt og greit, og passer strålende i disse juletider Noe enkelt og samtidig godt til dessert. Multekrem, bær og fløte, bær og krem etc. Eller rett og slett kjøpe-iskake
Elbereth Skrevet 14. desember 2005 #3 Skrevet 14. desember 2005 Hva med noe annet enn typiske jule-kjøttretter? Ovnsbakt laks eller ørret servert med poteter, grønnsaker og saus er lett å få til, og det smaker fantastisk. Sausen kan enkelt lages med basis i poser, og så gjøres fyldigere med fløte og hvitvin. Is med varme bjørnebær/molter og/eller varm sjokoladesaus er enkelt og nydelig. Lykke til!
Gjest pulverheksa ii Skrevet 14. desember 2005 #4 Skrevet 14. desember 2005 Dersom du har råd: LEI HJELP på kjøkkenet. Sikkert noen som går kokkelinja som vil tjene litt ekstra i disse juletider. ← Dette er et godt råd. Da viser du dem at du driter i hva de mener, og de får grei beskjed(på en indirekte måte). Det er masse du kan lage som går greit å bare slenge i ovnen men som ser veldig proft ut. F.eks bog av lam det er nydelig og lett å få til. da trenger du bare koke ris/potet grønnsaker, kan du ha i langpanna i lag med lammet siste 45 min, og lage saus. Forrett, kjøp kreps på Ikea, tin de langsomt i kjøleskapet, del opp sitron båter og server med en god hvitløksdressing og masse servietter. Dessert pannacotta med pasjonsfrukt. Kan lages dagevis i forveien. har oppskrifter hvis du er intressert.
Arkana Skrevet 14. desember 2005 #5 Skrevet 14. desember 2005 Jeg foreslår kalkun, den steker seg selv i ovnen med minimalt med strev. Lag akkurat så enkelt eller komplisert tilbehør som du ønsker. Mens kalkunen er i ovnen renser du rønnsaker som legges klart i kasserollene til koking når kalkunen er ute av ovnen. Fløtegratinerte poteter er godt til. Skjær poteter, løk og hvitløk i skiver og legg i en kjele. Hell på fløte, salt, pepper og revet muskat. Mot slutten av steketiden for kalkunen koker du opp potetene og lar småkoke 10 minutter. Når kalkunen tas ut av ovnen og hviler heller du potetene i en ildfast form, drysser på revet ost og gratinerer i ovnen til osten er smeltet og gyllen. Synes ikke du trenger forrett egentlig, men vil du ha det så velg noe enkelt som kan lages på forhånd. Det samme med desserten (f.eks. en mousse eller hjemmelaget karamellpudding, begge kan lages dagen før). Når disse to er i boks har du bare hovedretten å tenke på på selve dagen.
Blueberry Skrevet 14. desember 2005 #6 Skrevet 14. desember 2005 Du kan enkelt dekke et fint bord med en fin duk og servise, og bare strø noen gullstjerner langs midten av bordet (det er gjerne ikke plass til mer pynt?). Lag serviettringer av fint gavepapir/tapetrester, rull seviettene og brett på midten og putt de inn i serviettringene. Lyst å servere en velkomstdrink? Denne er veldig god (til 15 personer): 1 l appelsinjuice, 1 l ananasjuice, 2 1/2 dl Piña Colada drink mix; bland alt dette sammen, ha i 1 1/2 l Sprite eller halvtørr hvitvin rett før servering, ha i isbiter og jordbær og kiwi i biter. Mat: Jeg støtter forslag om pinnekjøtt. Enklere matrett kan vel ikke lages. Bruk gjerne oppskriften på matprat.no: http://www.matprat.no/Recipe.aspx?artid=7776&mnu1=&mnu2= Der kan du endre antall porsjoner til 15. Server gjerne med litt grove julepølser til, særlig hvis det kommer barn (noen er kresne vet du...). Kålrotstappe må du ha med, og denne oppskriften kan du også få tilpasset antall personer på: http://www.matprat.no/Recipe.aspx?artid=7777 Og så må du ha gode poteter..... Kanskje noen andre som kan gi tips her? Dessert: Her er det mye du kan lage/servere. Du kan gjøre det enkelt og f.eks. servere en sånn Anita Hesteskoiskake, eller du kan lage noe selv. Jeg foreslår f.eks. Tilslørte bondepiker. Oppskrift finner du overalt på nettet. Og et tips kan være å gjøre mest mulig på forhånd. Kjøttet lager seg nesten selv, men du kan skrelle kålroten dagen før og legge den i vann til du skal koke den, samme gjelder for potetene. Bordet kan også dekkes i god tid før gjestene kommer. Og ikke gjør alt alene! Dette trengs det to personer til. Gi mannen din ansvaret for velkomstdrinken f.eks.? God jul og masse lykke til!!! Det går sikkert kjempebra!
Gjest Sabia Skrevet 14. desember 2005 #7 Skrevet 14. desember 2005 Hopp over forretten, det trengs ikke, man blir stappmett uansett;-)
gaja Skrevet 14. desember 2005 #8 Skrevet 14. desember 2005 Andre juledag er vel alle lei av feit julemat, så jeg ville satsa på fisk: kjøp store fileer av steinbit og laks. smør en langpanne og legg dem lagvis i pannen. de som kommer høres ut som tradisjonelle folk så jeg ville satsa på veldig enkelt krydder: bare litt salt og pepper. stekes på knapt 200 grader, hvor lang steketid som trengs avhenger jo av hvor tykke fileene er, men 15-30 minutter bør være passe hvis de ikke er så tykke. ha godt med lettkokte grønnsaker ved siden av (gulrot, brokkoli, kålrot, sukkererter i fine serveringsbiter), kokte poteter og en grønn salat. denne sausen er den beste som finnes til fisk og kylling. enkel å lage, og garantert imponerer. Du må få tak i vegeta; det er en krydderbuljong som selges på de fleste innvandrerbutikker: 1 liter saus: 1/2 l kremfløte 1/2 l vegetabuljong jevning av mel og margarin eller maizenna sitron, salt og pepper kok kremfløten i 7 minutter (den skal tykne). Rør i buljongen og kok opp. Tilsett jevningen, smak til med sitronsaft, salt og pepper. Hva med noe friskt til dessert? smoothies eller noe sånt? forrett trenger du vel ikke? hvis du føler du virkelig skal imponere: kjøp frossen butterdeig, kjevle den flat, skjær i rektangulære porsjonsstykker (langsiden dobbelt så lang som kortsiden) legg pillede reker, kjøtt av kreps eller hummer og frisk dill på halvparten av rektangelet, brett den andre siden over slik at du får et kvadrat, trykk sidene godt sammen (evt lim dem sammen med litt vann) og smør med egg. stekes 10-15 min på 200 grader.
Gjest Julevertinnen Skrevet 14. desember 2005 #9 Skrevet 14. desember 2005 Guri, så deilig at dere er så snille og hjelper til!!! Har ikke helt bestemt meg enda hva det blir, men lager ihvertfall ikke forrett. Det for de klare seg uten, hehe ! Synes den lakse-saken så spennende ut, men finnes det noe annet jeg kan bruke istedet for den spesielle buljongen? I tilfelle jeg ikke får tak i den! Hva synes dere om å lage en stor eplekake til dessert, også servere den med vaniljeis? Det er nemlig en av de få tingene jeg har lært meg å bake! Tenkte på en annen ting også, i selskapet kommer det tre barn også, de er under 8 år hele bunten, må jeg ha noe annet til de dersom jeg går for fisken? Likte bare fiskeboller jeg, da jeg var liten ! Godt tips om å dekke bord og sånn i forveien. Mannen min er fullstendig ubrukelig i enhver sosial situasjon, så han tør jeg bare gi ansvar for støvsuging og vedbæring! Han er om mulig enda mer håpløs enn meg!!! Men han er vant til sin mors oppvartning, så han er vel kanskje litt skuffet over den harde virkeligheten som min mann Men igjen, dere er verdens beste jenter, takk for hjelpen! Kom gjerne med flere forslag, havner kanskje i samme situasjon igjen en annen gang!!
Arkana Skrevet 14. desember 2005 #10 Skrevet 14. desember 2005 Eplekake med vaniljeis høres kjempegodt ut. Og den kan jo fint lages dagen i forveien og så bare varmes i ovn/mikro når den skal serveres.
Gjest Julevertinnen Skrevet 14. desember 2005 #11 Skrevet 14. desember 2005 Arkana sa : "Eplekake med vaniljeis høres kjempegodt ut. Og den kan jo fint lages dagen i forveien og så bare varmes i ovn/mikro når den skal serveres. " Det var godt å høre, da tror jeg desserten er spikret
Arkana Skrevet 14. desember 2005 #12 Skrevet 14. desember 2005 Forresten, til ungene, når svigermor har hatt juleselskap med mat som ungene ikke likte så fikk de rett og slett pølse og pommes frites. Det var i allefall veldig populært, selv om det ikke er julemat! Og så er det enkelt å trekke pølser og slenge en pose pommes frites i frityrkokeren mens du lager det andre. Evt kan du bruke potetmos eller pølsebrød istedet, om du ikke har frityrkoker.
Gjest gjest1 Skrevet 14. desember 2005 #13 Skrevet 14. desember 2005 Du kan bruke vanlig fiskebuljongterning eller grønnsaksbuljong. Slenger på en oppskrift på ovnsbakt fisk, som er umulig å mislykkes med og er lett å lage til mange. Legg merke til at oppskriften er pr person Ovnsbakt fisk alla Kalvåg. Pr person 200 g fisk ¼ fennikkel ¼ paprika 4 cm purre hvitløk chili uten frø urter etter smak dill, persille eller koriander saft og skall(bare det ytterste grønne) av en halv lime eller sitron 4 ss olivenolje eller smør salt og pepper Skjær grønnsakene i strimler, og legg i bunnen av en form. Legg fisken oppå ha på salt og pepper, strø over med finhakket hvitløk, chili, dill og skallet av limen, press saften over og ha til slutt på olivenoljen og legg på lokk eller folie. Stek i ovnen på 220°C i ca 20-25 min avhengig av mengde. Jeg bruker å lage dette som pposjonspakker i aluminiumsfolie, da trenger hver pakke ca 20 min i ovnen.
Nella Skrevet 14. desember 2005 #14 Skrevet 14. desember 2005 Vi har også brukt pølser til ungene i forskjellige familieselskaper, eller taco, hjemmelagd pizza, kjøpepizza alt etter som.
Gjest Very Victoria Skrevet 14. desember 2005 #15 Skrevet 14. desember 2005 Jeg ville definitivt ikke servert ribbe med pølser og kaker. Laks eller kalkun er både lett og elegant mat.
Gjest Julevertinnen Skrevet 14. desember 2005 #16 Skrevet 14. desember 2005 Genialt med oppskrift som går pr person! I like! Enig i at på andre juledag, så er man litt lei av all den feite maten, godt med noe lett noe. Er pasta fan, men det går vel ikke servere på en julemiddag? Feks med laksefileeterog saus og grønnsaker/salat eventuelt brød til???? :hår:
Gjest Gjest Skrevet 14. desember 2005 #17 Skrevet 14. desember 2005 Pasta er vanskelig å lage til så mange!
Gjest gjest1 Skrevet 14. desember 2005 #18 Skrevet 14. desember 2005 Uansett hva du ender opp med; lykke til! Etter mange år med mye stress og tidvis såret husmorære har jeg iallefall lært meg noen småting som gjør at "stor"-middager nå går greit. Jo flere til bords, desto "enklere" mat å lage. Stek, kalkun eller ovnsbakt fisk er suverent når det skal lages til mange! Gjør ferdig mest mulig i forveien. Jeg gjør klart alt som skal i ulike kasseroller tidlig på dagen, så er det bare å helle i etterhvert som det er på tide å sette på. Har omtrent kadaverdisiplin på når de ulike platene skal skrus på. Gjør klar serveringsfat og bestikk, slik at maten går rett oppi når den er ferdig. Pleier å pakke alufolie rundt og en hånduk på toppen, så holder det seg varmt utrolig lenge om jeg må vente litt på gjestene. Rydd unna etterhvert som du lager maten, så er kjøkkenet strøkent når du er ferdig og gjestene er ankommet. Lag et pent bord! Det er ofte ikke så mye som skal til! Glitrende stjerner som tidleiger ble nevnt her er en ypperlig ide! En bukett med friske roser som kuttes ned og settes i små skåler er også lekkert. Blanke lysestaker og fine servitter er ett must!
Gjest vimse Skrevet 14. desember 2005 #19 Skrevet 14. desember 2005 Jeg synes ikke det er dumt med pasta jeg, godt med noe annet enn de evindelige potetene... Lager du laks eller ørret, med dampede grønnsaker, en enkel salat, pasta og baguetter av forskjellig type, synes jeg det er mer enn godt nok!! Lykke til
Gjest Gjest Skrevet 14. desember 2005 #20 Skrevet 14. desember 2005 Jeg ville laget en buffet. Da kan du lage mye av maten dagen før, mye kan serveres kaldt og mye kan bare varmes opp om du vil det. Kalkun synes jeg er et fint utgangspunkt. Den kan serveres kald eller varm og har en uendelig rekke av godt tilbehør. En god pastasalat funker f.eks utmerket. Hvis du har kalkun som midtpunkt på bordet ditt, et par andre kjøtt el fiskeretter og masse godt tilbehør og litt juletapas tror jeg du vil bli en avslappet vertinne med fornøyde gjester. Du kan f.eks. steke ribbe dagen i forveien dele den opp i passe store biter som du varmer litt i ovnen før den settes frem. Det samme kan du gjøre med pinnekjøtt. Juleskinke kan serveres både kald og varm. Skjær i skiver og evt varm den. Pate og postei kan lages lang tid i forveien. Pastasalat, potetsalat, waldorfsalat, surkål, rødkål, kålrabistappe, osv, osv. Eller tenk helt utradisjonelt. Røkelaks og eggerøre. Potetlefseruller med noe godt fyll. Kald ørret eller laks med agurksalat. Et ostefat med frukt, kjeks og brød. Eplekake og is høres suverent ut. Å lage istand et stort selskap krever god planlegging, så start gjerne nå. Skriv liste, begyn så tidlig som mulig og ikke utsett noe, er mitt beste råd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå