Gå til innhold

Kan legen nekte sykemelding?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg synes det høres ut som ts er deprimert men kaller det vagt for 'sliten'. Om man ikke orker å gjøre noe/ikke har glede så er det et klart tegn på depresjon. Men ts bør kanskje bli bedre til å fortelle legen hvor ille det faktisk er i stedenfor ø si 'sliten'.

Anonymkode: 56027...fc7

Så er spørsmålet da, hvis en er deprimert, er det bra å ikke være i jobb i det hele tatt? Burde hen ha spurt om delvis sykemelding? Vi vet alle at jo lengre man er sykemeldt jo større er sjansen for å falle ut av arbeidslivet, og delvis sykemelding motvirker dette. Og ja, jeg har slitt med depresjon selv så vet hva det handler om

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Topsi skrev (1 minutt siden):

Så er spørsmålet da, hvis en er deprimert, er det bra å ikke være i jobb i det hele tatt? Burde hen ha spurt om delvis sykemelding? Vi vet alle at jo lengre man er sykemeldt jo større er sjansen for å falle ut av arbeidslivet, og delvis sykemelding motvirker dette. Og ja, jeg har slitt med depresjon selv så vet hva det handler om

Akkurat det kommer helt an på depresjonens alvorlighetsgrad og type arbeid og mulighet for tilrettelegging. Jeg har selv vært sykemeldt pga depresjon uten å arbeide noe, da det var uaktuelt å behandle pasienter når jeg var så «ute» psykisk og det var ingen alternative arbeidsoppgaver å utføre. Var sykemeldt ett år og kom veldig gradvis tilbake til 100% stilling i perioden på AAP.

Anonymkode: 84483...e31

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

De kan og skal det om det ikke er tilstrekkelig grunn, og hva som er tilstrekkelig grunn kan være vanskelig å vurdere, mange leger sykemelder uansett og det er virkelig ikke bra for velferden vår. Jeg fikk ikke sykemelding pga. stress for en del år siden, og uavhengig av om det var rett eller galt, så utviklet jeg psykisk sykdom som antagelig lå lantent og som så tok helt overhånd. Fikk heldigvis behandling og ble frisk. Så det jeg vil anbefale det TS, er å be om et stressmestringskurs. Tro meg, du er ikke alene om å føle på stress:) Ikke la det utvikle seg til noe verre, selv om jeg skjønner dette er ille nok for deg som står i det.

Anonymkode: 1a87d...c33

Skrevet

Det er også farlig å hoppe rett til konklusjonen psykisk uhelse - selv om TS bruker ord som sliten, deprimert el.l.

Veldig mange sykdommer og (mangel)tilstander kan gi symptomer som dette.

Sånn ut over å kutte ned på ekstrajobbing, bør TS først og fremst kreve utredning.

Sjekke stoffskifte, d-vit, jern osv. Hatt covid? Senplager?

Normalt sett tåler friske mennesker godt å jobbe litt hardt en periode uten å treffe veggen.

Anonymkode: bbd0f...8e9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det får jeg virkelig håpe,om late folk som ikke tåler litt motgang kan bestemme når de skal være sykmeldt da råder hvertfall den totale galskapen i arbeidslivet. Jobber du mer enn du tåler så må du faktisk gå ned i stilling og jobbe det du orker uten at samfunnet skal betale for det.

Anonymkode: f6bb3...989

Enig, med ett forbehold. Hvis man ikke greier en 100% stilling er man ikke helt frisk. Da er det noe som ligger bak, ev. at man har feil type jobb.

Skrevet

Du kan ikke få sykemelding fordi du er sliten og utkjørt i perioder. Det er en normal del av voksenlivet. Er du utslitt når du kommer hjem, så legg deg nedpå og hvil.

Du må finne metoder for å lære deg å stresse ned. Her må du bare lete etter hva som føles rett ut for deg - Mindfullness kurs har hjulpet noen, Yoga andre, svømming, gå tur osv.  

Anonymkode: 0e529...835

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Akkurat det kommer helt an på depresjonens alvorlighetsgrad og type arbeid og mulighet for tilrettelegging. Jeg har selv vært sykemeldt pga depresjon uten å arbeide noe, da det var uaktuelt å behandle pasienter når jeg var så «ute» psykisk og det var ingen alternative arbeidsoppgaver å utføre. Var sykemeldt ett år og kom veldig gradvis tilbake til 100% stilling i perioden på AAP.

Anonymkode: 84483...e31

Selvsagt, men nå synes jo ikke ts sin situasjon å være så alvorlig når legen ikke vil sykemelde i det hele tatt 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg synes det høres ut som ts er deprimert men kaller det vagt for 'sliten'. Om man ikke orker å gjøre noe/ikke har glede så er det et klart tegn på depresjon. Men ts bør kanskje bli bedre til å fortelle legen hvor ille det faktisk er i stedenfor ø si 'sliten'.

Jeg ble sykemeldt for 3 år siden grunnet depresjon. Depresjonen hadde bygget seg opp over tid, å jeg gråt både før og etter jobb. Til slutt så bare strittet kroppen min helt i mot å gå på jobb. Skjønte da at jeg ikke kunne fortsette sånn. Legen så jo på meg og hørte det nok på meg at jeg var deprimert. Jeg tenker at hvis ts har vært endel hos sin fastlege, så vil legen kunne observere at ts er syk ved et fysisk oppmøte hos legen. 

Jeg er fortsatt ikke tilbake i jobb, men har vært i div behandlinger og tiltak. Å jeg har trodd at jeg har klart å skjule dagsformen min for de som "jobber" med meg, men de har alle "avslørt" dagsformen - noe som igjen har ført til at jeg har blitt skrevet ut av tiltak flere ganger. 

Det jeg mener med å fortelle dette er at jeg tror det kan være veldig vanskelig å få sykemelding pga psykiske sykdommer/ plager hvis ikke engang legen kan se noen fysiske tegn på tilstanden. Men ta trenger helt klart hjelp til å finne ut hvorfor hun er så sliten. Det tar på å være sliten også, men er ikke sykemeldings grunn. 

Anonymkode: 4475b...590

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, det er bedre det enn at man ender opp med langtidssykemelding.

Ett år sykemelding for kjærlighetssorg og 2 måneder sykemelding for sliten, er det korttidssykemelding? 

Anonymkode: 14d93...1cd

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Så legen vet bedre enn deg selv-okei  

Hvis det skulle vært sånn - pasienten vet best selv og kan bestille sykemelding etter eget ønske kunne vi jo droppet lege og sykemelding som et unødvendig mellomlegg. Bare ringt til arbeidsgiver og sagt jeg tar betalt  fri  et halvt år, har kjærlighetssorg, og i går gråt jeg. 

Anonymkode: 14d93...1cd

• Nyttig 1
Skrevet

Pipa hadde fått en helt annen lyd dersom man fikk utbetalt 66 % fra første sykedag. Da hadde man sett at Norges befolkning ikke er så dausjuke som de gir inntrykk av. 

Norge er forresten ikke lenger verdens rikeste land, vi er nå nede på 16. plass. Mest fordi hele 15 % av folk i arbeidsfør alder heller lever som parasitter på resten.

Anonymkode: 79110...1ea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...