Topsi Skrevet 27. desember 2022 #41 Skrevet 27. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vil legge til at noe av det mest ødeleggende man kan oppleve når man ikke har det bra er å ikke bli trodd av lege, NAV osv. Da føler man seg veldig,veldig alene og kan bli enda sykere. Selv ble jeg ikke trodd en stund og endte opp på en kjempesmell fordi det gikk for langt Anonymkode: 56027...fc7 Dette er jeg enig i 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #42 Skrevet 27. desember 2022 Topsi skrev (Akkurat nå): Nei, legen må ikke det. Dette er jo helt vanvittig. Sykemelding er for folk som er for syke til å jobbe, og det er en legevurdering. Hvis pasienten mener han er for syk til å jobbe må han bruke egenmelding. Det er helt absurd at man skal få sykemelding på bestilling, og det er svært dyrt for samfunnet. Så legen vet bedre enn deg selv-okei Anonymkode: 56027...fc7
Stina234 Skrevet 27. desember 2022 #43 Skrevet 27. desember 2022 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Tror du ikke man kan bli syk av kjørlighetsSORG? Da har du nok ikke opplevd det. Anonymkode: 56027...fc7 nei, det må være grenser på hva man skal kjøre over på arbeidsgiver og stat. Kjærlighetssorg har vel alle hatt innkludert meg selv men det tar jeg faktisk ansvar for selv. 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #44 Skrevet 27. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vil legge til at noe av det mest ødeleggende man kan oppleve når man ikke har det bra er å ikke bli trodd av lege, NAV osv. Da føler man seg veldig,veldig alene og kan bli enda sykere. Selv ble jeg ikke trodd en stund og endte opp på en kjempesmell fordi det gikk for langt Anonymkode: 56027...fc7 TS forklarer at hun var sykemeldt i ett år pga kjærlighetssorg. Skal vi alle betale 70 % skatt kanskje, slik at alle kan ta seg "et par måneders fri" hver gang de er slitne? Anonymkode: 79110...1ea 4
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #45 Skrevet 27. desember 2022 Stina234 skrev (1 minutt siden): nei, det må være grenser på hva man skal kjøre over på arbeidsgiver og stat. Kjærlighetssorg har vel alle hatt innkludert meg selv men det tar jeg faktisk ansvar for selv. Ja herregud 😳 Hva slags hyperskjør snowflake-generasjon er det egentlig som er på vei ut i samfunnet nå? 😱 Anonymkode: 79110...1ea 3
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #46 Skrevet 27. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): TS forklarer at hun var sykemeldt i ett år pga kjærlighetssorg. Skal vi alle betale 70 % skatt kanskje, slik at alle kan ta seg "et par måneders fri" hver gang de er slitne? Anonymkode: 79110...1ea Ja, det er bedre det enn at man ender opp med langtidssykemelding. Anonymkode: 56027...fc7
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #47 Skrevet 27. desember 2022 Folketrygdloven § 8-4 første ledd lyder: «Sykepenger ytes til den som er arbeidsufør på grunn av en funksjonsnedsettelse som klart skyldes sykdom eller skade. Arbeidsuførhet som skyldes sosiale eller økonomiske problemer o.l., gir ikke rett til sykepenger.» Det er dette som er kravet for å få sykemelding som fastlegene skal håndheve. Arbeidsuførheten skal altså KLART skyldes sykdom. Dessverre er det tydelig at folk flest får sykemeldinger som de egentlig ikke har krav på. Dette er ikke gratis penger, det er penger som kommer fra den stadig mindre delen av befolkningen som jobber nok til å gå i pluss. Anonymkode: ef420...4c9 3
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #48 Skrevet 27. desember 2022 Stina234 skrev (2 minutter siden): nei, det må være grenser på hva man skal kjøre over på arbeidsgiver og stat. Kjærlighetssorg har vel alle hatt innkludert meg selv men det tar jeg faktisk ansvar for selv. Så du tror ikke kjærlighetssorg kan føre folk inn i en dyp depresjon Anonymkode: 56027...fc7
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #49 Skrevet 27. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, det er bedre det enn at man ender opp med langtidssykemelding. Anonymkode: 56027...fc7 Men TS har hatt langtidssykemelding. Og nå vil hun ha ny, fordi hun vil ha "to måneders fri". Anonymkode: 79110...1ea 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #50 Skrevet 27. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Folketrygdloven § 8-4 første ledd lyder: «Sykepenger ytes til den som er arbeidsufør på grunn av en funksjonsnedsettelse som klart skyldes sykdom eller skade. Arbeidsuførhet som skyldes sosiale eller økonomiske problemer o.l., gir ikke rett til sykepenger.» Det er dette som er kravet for å få sykemelding som fastlegene skal håndheve. Arbeidsuførheten skal altså KLART skyldes sykdom. Dessverre er det tydelig at folk flest får sykemeldinger som de egentlig ikke har krav på. Dette er ikke gratis penger, det er penger som kommer fra den stadig mindre delen av befolkningen som jobber nok til å gå i pluss. Anonymkode: ef420...4c9 Fra rundskrivet: Konflikter i ekteskapet, skilsmisse o.l. [Endret 10/13] Slike forhold er også livsproblemer som ligger utenfor sykdomsbegrepets grense. Men i særlige situasjoner kan dette medføre psykiske eller fysiske tilstander som kan betegnes som sykdom. Anonymkode: 56027...fc7 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #51 Skrevet 27. desember 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Et par måneders fri fra jobb fordi du er sliten??? Altså, dette er voksenlivet!! Vi er alle slitne innimellom. Vondt i hode er helt normalt, og å gråte etter jobb er ikke grunn til å få sykemelding. Forstår godt at legen ikke gir deg sykemelding, han har gjennomskua deg som lat og svak. Du må rett og slett ta deg i nakken og innse at det du beskriver - det er livet for de aller, aller fleste! Anonymkode: 8762c...d29 Dette er KG på sitt beste (verste); nei ikke tro at du selv kan vurdere hvordan du har det, liksom. Det er forskjell på sliten så man hviler ut og er fit for fight og klar igjen neste dag og SLITEN så man får fysiske og psykiske varige plager. Jeg har prøvd begge sorter slitenhet. Min anbefaling til TS er samtaleterapi i f.eks komunens lavterskeltilbud for å lære grep til hvordan å takla livet, hvordan lære og si nei til uviktige ting, se hva som gir deg glede og energi og hva som tapper det for glede og energi. Og når du blir kjent med denne behandleren kan denne vurdere hva som er lurt å gjøre. F.eks legge inn anbefaling for sykemelding for deg hos din fastlege. Å ha gradert sykemelding kombinert med samtaleterapi ble min vei tilbake til mye bedre helse. For når man er i så dårlig form så er man på en eller annen måte nødt til å dra i bremsen for å hente seg inn igjen. Når ikke en natt eller en helg er nok til å lade opp. da trengs andre grep. Anonymkode: b7c04...bbf 3 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #52 Skrevet 27. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men TS har hatt langtidssykemelding. Og nå vil hun ha ny, fordi hun vil ha "to måneders fri". Anonymkode: 79110...1ea Da er det åpenbart noe som har feilet i systemet ved at hun ikke har fått hjelp. Anonymkode: 56027...fc7
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #53 Skrevet 27. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så du tror ikke kjærlighetssorg kan føre folk inn i en dyp depresjon Anonymkode: 56027...fc7 Men herregud da menneske! Ta ansvar for deg selv! Velkommen til livet, du skal både jobbe og slite. Du skal miste folk du er glad i, du skal stå i personlige dype kriser. Du skal oppleve sviktende helse og til slutt skal du faktisk dø. Altså, livet er ikke en evig dans på roser og det må folk lære seg først som sist. Det er ikke hvordan man har det, men hvordan man tar det. Vi lever faktisk ikke i en krigssone. Anonymkode: 79110...1ea 2
Gjest Ms Baxter Skrevet 27. desember 2022 #54 Skrevet 27. desember 2022 (endret) Å få et par mnd med fri fra jobb er ikke så vanskelig å få til, men når du bruker ord som kjærlighetssorg og sliten gir ikke dette legen noe grunnlag for å gi deg sykemelding. Bytt ut kjærlighetssorg og sliten med depresjon og utmattelse😅 Endret 27. desember 2022 av Ms Baxter
Spiteful Skrevet 27. desember 2022 #55 Skrevet 27. desember 2022 Jeg fikk sykemelding fordi jeg var så sliten og psykisk nedbrutt. Jeg innså ikke hvor ille det var før jeg en dag begynte å gråte på jobb, det var først da jeg innså at jeg trengte en pause for å komme meg litt og tenke på en løsning. Jeg fikk 1 mnd, og gruet meg til å dra tilbake til jobb hele den måneden. Jeg kom frem til at å si opp opp og finne en ny jobb var løsningen for meg. Jeg forstår hvor utrolig grusomt det kan være, men sykemelding er ikke en ordentlig og langvarig løsning. Prøv å tenk på andre muligheter til at du kan få det bedre.
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #56 Skrevet 27. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Da er det åpenbart noe som har feilet i systemet ved at hun ikke har fått hjelp. Anonymkode: 56027...fc7 Når friske folk krever "fri" i tide og utide så har ikke det offentlige kapasitet til å følge opp kvartparten engang. Anonymkode: 79110...1ea
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #57 Skrevet 27. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men herregud da menneske! Ta ansvar for deg selv! Velkommen til livet, du skal både jobbe og slite. Du skal miste folk du er glad i, du skal stå i personlige dype kriser. Du skal oppleve sviktende helse og til slutt skal du faktisk dø. Altså, livet er ikke en evig dans på roser og det må folk lære seg først som sist. Det er ikke hvordan man har det, men hvordan man tar det. Vi lever faktisk ikke i en krigssone. Anonymkode: 79110...1ea Ja, og de fleste vil oppleve minst en gang i livet at det rett og slett blir for mye og man trenger hjelp. Anonymkode: 56027...fc7
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #58 Skrevet 27. desember 2022 En ting bør folk tenke over ; vi er på ulike sted i livet, vi har ulike ting å takle. Og hvis man i lengere tid ikke har vært på topp, at man har slitt fysisk og /eller fysisk , så skal det mindre til for å slå oss helt ut. Da er en kjærlighetssorg bare dråpen som får det til å renne over. En som er sterk og har det bra, den kan bearbeide og takle en sorg uten å gå i kjelleren. Man kan ikke dømme folk for å knekke sammen, for man vet ingenting om livet de har hatt tidligere. Anonymkode: b7c04...bbf 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #59 Skrevet 27. desember 2022 TS hadde kjærlighetssorg for to år siden og var langtidssykemeldt. Den saken er avsluttet. Tråden handler om at at TS har jobbet mye og er sliten og stresset. Derfor vil h*n ha ett par måneder fri på med lønn for å hente seg inn. Dette kvalifiserer ikke til sykemelding. som bemerket under. Min tanke er at at legen har vurdert at dette ikke er sykdom og gitt råd som skal testes ut. Søvn, kosthold, trening, mindre jobb, kanskje til og med vurdering om jobben h*n har ikke er rette jobben. Dette er ikke nevnt i innlegget til TS. Sykemelding er ikke noe pasienten kan bestille, men en streng medisinsk vurdering i henhold til kriterier for sykemeldinger. AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Folketrygdloven § 8-4 første ledd lyder: «Sykepenger ytes til den som er arbeidsufør på grunn av en funksjonsnedsettelse som klart skyldes sykdom eller skade. Arbeidsuførhet som skyldes sosiale eller økonomiske problemer o.l., gir ikke rett til sykepenger.» Det er dette som er kravet for å få sykemelding som fastlegene skal håndheve. Arbeidsuførheten skal altså KLART skyldes sykdom. Dessverre er det tydelig at folk flest får sykemeldinger som de egentlig ikke har krav på. Dette er ikke gratis penger, det er penger som kommer fra den stadig mindre delen av befolkningen som jobber nok til å gå i pluss. Anonymkode: ef420...4c9 Anonymkode: 55397...327 3 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #60 Skrevet 27. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): TS hadde kjærlighetssorg for to år siden og var langtidssykemeldt. Den saken er avsluttet. Tråden handler om at at TS har jobbet mye og er sliten og stresset. Derfor vil h*n ha ett par måneder fri på med lønn for å hente seg inn. Dette kvalifiserer ikke til sykemelding. som bemerket under. Min tanke er at at legen har vurdert at dette ikke er sykdom og gitt råd som skal testes ut. Søvn, kosthold, trening, mindre jobb, kanskje til og med vurdering om jobben h*n har ikke er rette jobben. Dette er ikke nevnt i innlegget til TS. Sykemelding er ikke noe pasienten kan bestille, men en streng medisinsk vurdering i henhold til kriterier for sykemeldinger. Anonymkode: 55397...327 Jeg synes det høres ut som ts er deprimert men kaller det vagt for 'sliten'. Om man ikke orker å gjøre noe/ikke har glede så er det et klart tegn på depresjon. Men ts bør kanskje bli bedre til å fortelle legen hvor ille det faktisk er i stedenfor ø si 'sliten'. Anonymkode: 56027...fc7
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå