Gå til innhold

Kan legen nekte sykemelding?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Griner stadig etter jobb eller før pga slitenhet. Man kan være oppgitt over mye, feks samfunnsstruktur som krever at vi jobber 100% for å skjøte eget liv og boligprisen som bidrar til dette. Vi kan samtidig takke i stillhet for at vi har en jobb og en bolig i kontrast til en rekke mennesker i inn- og særlig utland. Man kan lett bli syk av å slite økonomisk og ikke delta i et arbeidsliv og streve med regninger. Den største indikatoren på tilfriskning av psykisk sykdom er i de fleste tilfellet å ha tilhørighet til arbeidslivet og hvile i god struktur og rutiner. Legen din høres ut som en dyktig lege. Ved å stadig sykemelde deg på bestilling tidlig i karrieren er du er soleklar kandidat til å senere falle ut av arbeidslivet, streve ned økonomi og få langt større psykiske plager enn i dag. Tenker du bør revurdere barn feks om du ikke har, da blir nemlig tankene tilbake på et arbeidsliv uten barn som en lek å regne i sammenligning med full jobb og full rulle med småunger hjemme. 

Tror du du har en kronisk sykdom som fordrer stadige sykemeldinger må du jo ta dette opp med lege. Utslittes og kjærlighetssorg og drømmen om 2 mnd fri er alt annet enn en kronisk psykisk sykdom som indikerer behov for stadige sykemeldinger på pasientens oppfordring. 

Anonymkode: 84d46...1d2

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sykemelding pga kjærlighetssorg??????  Hva blir det neste

• Liker 2
Skrevet

Legen kan nekte ja men min erfaring er at da er han en dårlig lege. Legen skal være der for deg og DU kjenner kroppen og psyken din best ikke legen.

Anonymkode: 56027...fc7

Skrevet
Stina234 skrev (3 minutter siden):

Sykemelding pga kjærlighetssorg??????  Hva blir det neste

Tror du ikke man kan bli syk av kjørlighetsSORG? Da har du nok ikke opplevd det.

• Liker 2
Skrevet

Så bra at legene begynner å ta tak i dette. Enkelte pasienter har trodd at de bare kan gå til legen og få en sykemelding når det passer seg..

Det nyeste er at de yngre vil ha sykemelding før de blir syke, det er sykt i seg selv 😂

Er mange som kommer til å få et sjokk i tiden fremover, velferdsgodene vil bli strammet inn - uunngåelig. 

Anonymkode: 132bc...995

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tror du ikke man kan bli syk av kjørlighetsSORG? Da har du nok ikke opplevd det.

Joda, men det blir ikke magisk bedre av å «ha fri». Varer kjærlighetssorgen så lenge og er fortsatt like sterk når det har gått noe tid, bør man oppsøke psykolog for hjelp til å bearbeide den.

Anonymkode: 84483...e31

• Liker 4
Skrevet

Ja, selvfølgelig kan han det. Jeg stusser på at du ikke har gjort noen endringer eller fått hjelp til å takle livet ditt om du har vært sykmeldt så lenge at du mistet retten til sykepenger. Jeg har selv vært sykmeldt for utbrenthet, og da var «jobben» min å finne metoder og strategier for å endre mitt handlings- og reaksjonsmønster i møte med arbeidslivet og verden forøvrig. Å være sykmeldt for slitenhet uten å ta tak i sin egen situasjon høres for meg veldig uansvarlig ut.

Tommel opp for legen som setter ned foten og ber folk om å ta ansvar for eget liv.

Anonymkode: 26df7...181

• Liker 8
Skrevet

Svaret er selvsagt: Legen nekter ikke deg sykemelding. Du drar til legen om du er syk, og hun/han forskriver en behandling som legen mener kan hjelpe deg. Helsetjenesten skal og bør lytte til sine pasienter, men det er ikke en fastfood-tjeneste der man bestiller sykemelding og medisiner.

• Liker 4
Skrevet

Problemet ditt er at du hopper direkte fra sliten = sykemelding.

Er ikke sånn ting funker.

Og i ditt tilfelle, så har jo også legen erfaring med at sykemelding ikke nødvendigvis gjør noe for å bedre situasjonen din. Det er ikke vanlig å bli sykemeldt i over et år pga kjærlighetssorg.

Hva gjør at psyken din er dårlig nå? Hva kan du gjøre for å forbedre situasjonen?

Det er vinter og lite sol, ble det gjort basis ting som å sjekke d-vitamin? Uansett lurt for alle å ta tilskudd vinterstid, lave nivå kan suge alle krefter ut av en og føle seg deprimert.

Stoffskifte? En annen typisk synder.

Ditt fokus må være - det normale for friske mennesker er å stå i 100 % jobb i tillegg til hverdagsliv. Hva er det med meg og mitt liv som gjør dette vanskelig? Og nøste opp i det i sammarbeide med legen.

La det være opp til legen å foreslå en evt sykemelding.

Anonymkode: bbd0f...8e9

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hei. I 2020 var jeg mye borte fra jobb grunnet psyken, jeg opplevde kjærlighetssorg, hadde mye vondt I magen etc å tilslutt var jeg så mye borte at jeg mista retten til sykepenger å opplevde at fastlegen ikke trodde på meg. I starten fikk jeg sykemelding bare jeg ba om det, men etter å ha vært sykemeldt en del fikk jeg ikke mer. Greit nok, jeg slet meg tilbake i 100% stilling å livet gikk videre. Nå 2 år seinere har jeg jobbet mye, det har blitt for mye for meg med stress å diverse men jeg får ikke sykemelding av legen. Legen sier jeg må finne metoder å for å stresse mindre etc. Det nådde toppen da jeg plutselig begynte å gråte etter jobb å innså hvor sliten jeg var, vondt i hodet å rett å slett trøtt.. kan virkelig legen nekte meg å ta et par måneders fri fra jobb når det er 2 år siden sist jeg var sykemeldt? Hvis jeg skal fortsette å jobbe når kroppen sier stopp blir det jo ikke noe bedre! Noen som har svar til meg?

Anonymkode: 283cc...45a

Jeg skjønner de siste årene har vært vanskelig for deg, ts!! ❤️ Sykemelding er noe legen kan skrive ut dersom gitte kriterier er oppfylt. I Norge er vi heldige som har full økonomisk dekning fra første fraværsdag. Dessverre finnes det mennesker som utnytter sykemeldinger «for å få fri». Siden disse plagene dine er gjentagende, hvilke konkrete tiltak har du (i samråd med legen?) gjort? Hvordan har du tidligere brukt periodene du har hatt fravær fra jobb? Hvordan legger du opp hverdagen din for å være best ristet?
Å «ta et par måneders fri fra jobb» er lite hensiktsmessig uten en plan. 

Anonymkode: fddb4...e03

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg skjønner de siste årene har vært vanskelig for deg, ts!! ❤️ Sykemelding er noe legen kan skrive ut dersom gitte kriterier er oppfylt. I Norge er vi heldige som har full økonomisk dekning fra første fraværsdag. Dessverre finnes det mennesker som utnytter sykemeldinger «for å få fri». Siden disse plagene dine er gjentagende, hvilke konkrete tiltak har du (i samråd med legen?) gjort? Hvordan har du tidligere brukt periodene du har hatt fravær fra jobb? Hvordan legger du opp hverdagen din for å være best ristet?
Å «ta et par måneders fri fra jobb» er lite hensiktsmessig uten en plan. 

Best rustet, ikke best ristet? 😅

• Liker 2
Skrevet

Hei. I 2020 var jeg mye borte fra jobb grunnet psyken, jeg opplevde kjærlighetssorg, hadde mye vondt I magen etc å tilslutt var jeg så mye borte at jeg mista retten til sykepenger å opplevde at fastlegen ikke trodde på meg. I starten fikk jeg sykemelding bare jeg ba om det, men etter å ha vært sykemeldt en del fikk jeg ikke mer. Greit nok, jeg slet meg tilbake i 100% stilling å livet gikk videre. Nå 2 år seinere har jeg jobbet mye, det har blitt for mye for meg med stress å diverse men jeg får ikke sykemelding av legen. Legen sier jeg må finne metoder å for å stresse mindre etc. Det nådde toppen da jeg plutselig begynte å gråte etter jobb å innså hvor sliten jeg var, vondt i hodet å rett å slett trøtt.. kan virkelig legen nekte meg å ta et par måneders fri fra jobb når det er 2 år siden sist jeg var sykemeldt? Hvis jeg skal fortsette å jobbe når kroppen sier stopp blir det jo ikke noe bedre! Noen som har svar til meg?

Jeg kan jo være litt enig med legen da. For din egen del. Sykemelding er jo ikke svaret på å ikke takle et vanlig liv.
Trøtt - legg deg tidligere og sov mye.
Hodepine - ja det er jo ganske normalt, men kan skyldes stress og lite søvn?!
Sliten + Trøtt + hodepine = kanskje virus? Det går over.

Er du i feil jobb? Har du ikke lyst til å være på jobb?
Bedre å finne ne løsning der du finner et arbeid du kan ha det godt med helt til pensjonsalder.
Sykemeldinger fordi trøtt og lei er ingen varig løsning.

Stressmestring: google i vei. Begynn med meditasjon og yoga, en app som Calm er en god start, innfør meditasjon og avspenning som en del av hverdagen.

Får du trent nok? Er kostholdet bra? Disse er jo essensielle for å ha det godt både i kropp og sinn.

Iom at du har vært såpass mye hos lege velger jeg å anta at det da ikke egentlig feiler deg noe, men at du selv må ta litt mer ansvar for å ha det bra. Hvorfor gidder du å ha det slik? Verdt å tenke over.

Anonymkode: 3890a...7c5

• Liker 2
Skrevet

Et par måneders fri fra jobb fordi du er sliten???

Altså, dette er voksenlivet!! Vi er alle slitne innimellom. Vondt i hode er helt normalt, og å gråte etter jobb er ikke grunn til å få sykemelding.  

Forstår godt at legen ikke gir deg sykemelding, han har gjennomskua deg som lat og svak. Du må rett og slett ta deg i nakken og innse at det du beskriver - det er livet for de aller, aller fleste!

Anonymkode: 8762c...d29

For en ubrukelig og usmakelig kommentar. Du kan selvfølgelig anta og mene hva du vil, men det finnes sikkert 1000 andre måter å skrive det på uten å være ufin og sårende. Hva i alle dager er poenget med denne kommentaren?? Tror du den er hjelpsom eller fører noe som helst konstruktivt med seg? 

Anonymkode: b2921...88e

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Du kjenner jo din kropp og din situasjon best. Om sykemelding er svaret eller ikke er ikke godt å si, men du og legen burde legge en plan i fellesskap om hva dere tror må til for at du skal få det bedre også prøve det ut. Ofte har kommunene diverse frisklivs-tilbud som har kort ventetid osv. Et samarbeid med arbeidsgiver kan også være nyttig slik at du feks får litt tilrettelegging en periode 🙂

Anonymkode: b2921...88e

Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Legen kan nekte ja men min erfaring er at da er han en dårlig lege. Legen skal være der for deg og DU kjenner kroppen og psyken din best ikke legen.

Så du mener alle som ber om Sykemelding skal få det? Hvor mye mer skatt vil du betale for at dette skal gå ihop?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Topsi skrev (5 minutter siden):

Så du mener alle som ber om Sykemelding skal få det? Hvor mye mer skatt vil du betale for at dette skal gå ihop?

Så enig. Hadde blitt et artig land om alle som hadde en tung dag fikk noen uker sykemelding. Tror jeg hadde tatt noen uker også egentlig. Har også vært trøtt, hatt vondt i hodet også gitt...så sliten at jeg har tørnet i seng kl 20 rett etter ungene er lagt. hadde blitt mye sykemelding... 

Men kan uansett også spille inn allergi her til TS, tilfelle det ikke er utredet. TS. Du har ikke pelsdyr, mugg/råte hjemme, matallergi?

For det eneste reelle tilfellet jeg har av "useriøse" sykemeldinger kommer sånn ca i april/mai hvert år, fordi jeg blir så ekstremt utslitt av pollenallergien min...da ber jeg faktisk om 50% sykemelding en kort periode for å klare å fungere. Men så er jo pollenallergi dessverre en påvist plage hos meg da, så da får jeg selvsagt også sykemelding fra legen i bakgrunn av en ekte diagnose. 

Anonymkode: 3890a...7c5

Skrevet
Topsi skrev (11 minutter siden):

Dersom man selv føler man ikke klarer å jobbe så må legen skrive sykemelding ja. Alternativet er jo økonomisk sosialhjelp og da tror jeg man raskere havner innpå feil spor. Sykemelding har jo begrenset tid og tett oppfølging.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dersom man selv føler man ikke klarer å jobbe så må legen skrive sykemelding ja. Alternativet er jo økonomisk sosialhjelp og da tror jeg man raskere havner innpå feil spor. Sykemelding har jo begrenset tid og tett oppfølging.

Vil legge til at noe av det mest ødeleggende man kan oppleve når man ikke har det bra er å ikke bli trodd av lege, NAV osv. Da føler man seg veldig,veldig alene og kan bli enda sykere. Selv ble jeg ikke trodd en stund og endte opp på en kjempesmell fordi det gikk for langt 

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, legen må ikke det. Dette er jo helt vanvittig. Sykemelding er for folk som er for syke til å jobbe, og det er en legevurdering. Hvis pasienten mener han er for syk til å jobbe må han bruke egenmelding.  Det er helt absurd at man skal få sykemelding på bestilling, og det er svært dyrt for samfunnet. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Åpenbart ikke, da TS allerede har vært sykemeldt i ett år, uten at hun måtte gjøre noe som helst for å forbedre sin psykiske situasjon. Du vet, den som gjør at hun nå ønsker seg "et par måneders fri" igjen. 

Anonymkode: 79110...1ea

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...