AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #1 Skrevet 26. desember 2022 Hei! Jeg har slitt med opparbeidet usikret gjeld pga spillavhengighet. Usikret gjeld er på 1.7 millioner kr og studielån er på 500 000kr. Det er i den siste tiden jeg ikke har klart å betjene lånene lenger, og alle lånene er på vei til inkasso. Jeg eier ikke bolig eller bil. Jeg har lyst å jobbe i utlandet for en lengre periode (enten Singapore eller Malaysia), og har sett at det er mulig å søke om gjeldsordning selv om man bor i utlandet. Vet noen om hva livsoppholdssatsen og boutgifter som namsmannen / gjeldsordningen aksepterer dersom det blir i Singapore/Malaysia? Hvor lang tid vil det ta fra jeg mottar betalingsoppfordring fra inkassoselskapene til det blir utleggstrekk fra min lønn? Takk for hjelpen. Anonymkode: 077d3...70a 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #2 Skrevet 27. desember 2022 Du kan bo hvor du vil. Du har faste takster du skal leve etter . Søk livsopphold namsmann. Hvis du bor i et billig land så får du beholde mindre . der er veldig variabelt hvor fort det går før trekk. Her er det 6 mnd siden først brev, ikke trekk enda . Anonymkode: e3907...d6c
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #3 Skrevet 27. desember 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Du kan bo hvor du vil. Du har faste takster du skal leve etter . Søk livsopphold namsmann. Hvis du bor i et billig land så får du beholde mindre . der er veldig variabelt hvor fort det går før trekk. Her er det 6 mnd siden først brev, ikke trekk enda . Anonymkode: e3907...d6c Takk for svar. Dette fikk jeg som svar av namsfogden i Oslo (Det i blått er fra namsfogden): "Hvis du vil søke gjeldsordning fra utlandet er prosessen lik som fra Norge. Du sender inn søknad med nødvendig dokumentasjon. Når saken din behandles, blir livsoppholdssats og boutgifter omregnet til lokal valuta. Vil det være mulig å få vite et ca tall på livsoppholdssatsen nå? Det ville vært til god hjelp for å vite om det er rimelig sats, eller om min gjeldsbyrde gjør at jeg ikke bør flytte til utlandet for å jobbe. Her må du nok undersøke lokalt på stedet hva som er rimelig å få tak i før du flytter. Leiemarkedet i utlandet sammenlignet med Norge, kan være vesentlig forskjellig. Det er derfor vanskelig å gi en generell norm for hva som vil aksepteres i en gjeldsordning. Men det skal nødvendigvis tilstrebes en lavest mulig husleie. Det blir gjerne et spørsmål om hva som er nødvendig og rimelig. Som et utgangspunkt kan denne statistikken benyttes: https://www.ssb.no/priser-og-prisindekser/boligpriser-og-boligprisindekser/statistikk/leiemarkedsundersokelsen Men hva med livsoppholdssatsen som dekker alt det nødvendige utenom boutgifter? Her i Norge er det 9758 kr (2022), men jeg forventer så klart at det er lavere i Kuala Lumpur, Malaysia. Livsoppholdssatsen omregnes til lokal valuta. Du kan ta det som et utgangspunkt ja." Anonymkode: 077d3...70a
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #4 Skrevet 9. januar 2023 On 12/27/2022 at 3:30 PM, AnonymBruker said: Du kan bo hvor du vil. Du har faste takster du skal leve etter . Søk livsopphold namsmann. Hvis du bor i et billig land så får du beholde mindre . der er veldig variabelt hvor fort det går før trekk. Her er det 6 mnd siden først brev, ikke trekk enda . Anonymkode: e3907...d6c Hvilken region holder du til? Når du skriver første brev, mener du varsel om utleggsbegjæring (sendt fra namsmannen) eller er det betalingsoppfordring brevet (sendt fra inkasso)? TS Anonymkode: 077d3...70a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå