Gjest z Skrevet 14. desember 2005 #21 Skrevet 14. desember 2005 det er da du må styre han mot venstre med godbiten sånn at han får rompa inn mot deg!! jeg kan ikke forstå at det ikke funker... hold godbiten i venstre hånd og før den på venstre side av hunden vekk fra deg. ← Han strekker bare på hodet... Jeg vet det høres rart ut.
Gjest Gjest Skrevet 14. desember 2005 #22 Skrevet 14. desember 2005 Nå er det jo mulig jeg gjør noe feil - men det skulle ikke være så vanskelig å forstå hvordan man skal styre hunden med godbit. Han flytter bare framparten, hvis du skjønner? Han er superivrig, og har blikket konstant på meg, men kommer ikke nærmere om jeg tar godbiten til meg - han strekker bare på hodet... Vet hva du mener, og det er her du skal "bryte" inn og være klovn, nemlig for å motivere han mer. Kjenner godt til hodet som følger med og ikke kroppen, og der er det bare å komme med pipestemmen din for å få han til å lette på bakdelen også. Jeg skal prøve dette, men jeg ser for meg at det går som det pleier; at han er en eneste stor energibombe som gleder seg til å få pølse, og tripper rundt meg med "blokkering" på godbiten. Virker på meg at det er bare godbiten som er høydepunktet hans, og ikke deg og treningen i seg selv. Kjempefint at han er motivert, men prøv heller å strekk ut pølsebiten i flere omganger. Hadde selv en hund engang som så og si gnagde på hånda mi for å få godbiten, og det var bare den i seg selv som var grei, så da strakk jeg den godbiten litt lenger ut istedet. Jeg ser ikke helt hvorfor han ikke skal kunne sette seg med rumpa ut her også? Det er derfor jeg nevner det med å få hånden din raskt nok opp med godbiten til skulderen din, slik at han ikke får "tid" til å sette rumpa andre veien enn der du har rumpa di også. Prøv, så ser du! (Men hvordan skiller hunden på om den skal sitte eller stå hvis du bare sier "på plass"?) På plass bruker jeg når hunden skal gå fot rett ved siden av meg, og går vi på plass og skal sitte/stå der jeg går unna (dette foregår uten bånd hvis løs ved fot), så er det "på plass" igjen når jeg vil at hunden skal komme tilbake til meg der jeg står lengre unna. Da har jeg selvfølgelig snudd meg rundt med ansiktet vendt mot hunden, og hunden kommer automatisk tilbake i utgangsstilling i det jeg sier "på plass". Det er ikke så ille som det høres ut som, men hundene skjønner faktisk forskjellen på å komme på plass i utgangsstilling, og gå på plass. Du kan eventuelt bruke "gå på plass" ved fot også, hvis du føler det er lettere, men jeg bruker selv bare "på plass" på begge.
Gjest Lilleulv Skrevet 14. desember 2005 #23 Skrevet 14. desember 2005 Han strekker bare på hodet... Jeg vet det høres rart ut. ← men hvis du finner en mer interessant godbit, f.eks. en halvkilos ku eller noe??? men seriøst, da burde du trene han på å følge godbiten først. før han bortover gulvet med godbiten og ros når han flytter seg etter hånda di. la han ha nesa omtrent inni hånda di mens du flytter hånda bortover...
Gjest vimse Skrevet 14. desember 2005 #24 Skrevet 14. desember 2005 (endret) Hvis jeg kan si litt om hva jeg tror, igjen... Du sier at hunden din er ivrig, og det er bra, men hvis jeg forsto riktig, så er den for ivrig, slik at den detter ut av posisjon? I tillegg til innlæringen må man da gire hunden ned, og jeg tror ikke det å ¨tegne¨ hunden rundt med godbit vil være lurt i så henseende, ei heller å trigge med blid stemme, tjo og hei. Og en ting til... Det er viktig at du krever det samme, hver gang, godtar du en skrå sitt, en gang, kreves det mye mer arbeid, en hvis du er konsekvent. Endret 14. desember 2005 av vimselims
Gjest z Skrevet 14. desember 2005 #25 Skrevet 14. desember 2005 Vet hva du mener, og det er her du skal "bryte" inn og være klovn, nemlig for å motivere han mer. Kjenner godt til hodet som følger med og ikke kroppen, og der er det bare å komme med pipestemmen din for å få han til å lette på bakdelen også. Ok, så du mener han er for lite motivert til å "gidde" å flytte seg? Det virker som om han er for gira egentlig, at han er så fokusert på den pølsa at han ikke helt får med seg at han faktisk må gjøre noe for å få den... Men siden du sier du kjenner til problemet og anbefaler det slik, så skal jeg selvfølgelig prøve. Jeg prøver alt! Virker på meg at det er bare godbiten som er høydepunktet hans, og ikke deg og treningen i seg selv. Kjempefint at han er motivert, men prøv heller å strekk ut pølsebiten i flere omganger. Hadde selv en hund engang som så og si gnagde på hånda mi for å få godbiten, og det var bare den i seg selv som var grei, så da strakk jeg den godbiten litt lenger ut istedet. Absolutt, han er fullstendig gira på godbiten. Han jafser etter hånda mi hvis jeg skulle være så dum å prøve å røre på den. Sånn sett er det vel ikke "kontakt" vi har - jeg vet ikke helt. Han lar seg jo ikke forstyrre av noe annet, men det er helt klart på grunn av pølsebiten. Men hva mener du med å "strekke ut pølsebiten i flere omganger"? Det er derfor jeg nevner det med å få hånden din raskt nok opp med godbiten til skulderen din, slik at han ikke får "tid" til å sette rumpa andre veien enn der du har rumpa di også. Prøv, så ser du! Jeg skal prøve.
Gjest z Skrevet 14. desember 2005 #26 Skrevet 14. desember 2005 men hvis du finner en mer interessant godbit, f.eks. en halvkilos ku eller noe??? men seriøst, da burde du trene han på å følge godbiten først. før han bortover gulvet med godbiten og ros når han flytter seg etter hånda di. la han ha nesa omtrent inni hånda di mens du flytter hånda bortover... ← Det var en god idè. (Rent bortsett fra at jeg ikke kommer til å ha hender igjen etterpå.)
Gjest Lilleulv Skrevet 14. desember 2005 #27 Skrevet 14. desember 2005 en ting til du må trene på er å få han rooolig under trening... ikke gi han godbit om han glefser etter den, ta den vekk og prøv på nytt. gi godbiten når han er rolig og tar pent. Det er lurt å rose enhver atferd som du ønsker at han skal fortsette med, konstant... når han er rolig roser du masse, overse når han er for gira.
Gjest z Skrevet 14. desember 2005 #28 Skrevet 14. desember 2005 Du sier at hunden din er ivrig, og det er bra, men hvis jeg forsto riktig, så er den for ivrig, slik at den detter ut av posisjon? I tillegg til innlæringen må man da gire hunden ned, og jeg tror ikke det å ¨tegne¨ hunden rundt med godbit vil være lurt i så henseende, ei heller å trigge med blid stemme, tjo og hei. Hm. Hva ville du gjort? Det er riktig at han er sinnsykt gira på pølsebiten - ikke så mye på treningen (som Gjest påpekte). Bruke noe litt mindre interessant? Har prøvd med leke også, men det samme skjer... Og en ting til... Det er viktig at du krever det samme, hver gang, godtar du en skrå sitt, en gang, kreves det mye mer arbeid, en hvis du er konsekvent. ← Ja, det er derfor jeg ikke har turt å trene noe særlig på det, når det gikk som det gikk... Tusen takk for at dere gidder å hjelpe folkens, jeg føler meg litt på bærtur nå. Må liksom ha det inn med teskje.
Gjest z Skrevet 14. desember 2005 #29 Skrevet 14. desember 2005 en ting til du må trene på er å få han rooolig under trening... ikke gi han godbit om han glefser etter den, ta den vekk og prøv på nytt. gi godbiten når han er rolig og tar pent. Det er lurt å rose enhver atferd som du ønsker at han skal fortsette med, konstant... når han er rolig roser du masse, overse når han er for gira. ← Ja, jeg gir ham aldri godbit om han ikke gjør det jeg vil - da senker jeg heller kravene, for å unngå at treningen blir negativ. Men det ser ikke ut til å hjelpe stort, han har ikke så stor forståelse for hverken ignorering, stemmebruk eller noesomhelst.
Gjest Lilleulv Skrevet 14. desember 2005 #30 Skrevet 14. desember 2005 Ja, jeg gir ham aldri godbit om han ikke gjør det jeg vil - da senker jeg heller kravene, for å unngå at treningen blir negativ. Men det ser ikke ut til å hjelpe stort, han har ikke så stor forståelse for hverken ignorering, stemmebruk eller noesomhelst. ← Joda, han må bare forstå forskjellen først hvor gammel er han? Det kan ta litt tid før det går opp et lys... "aha! er jeg rolig og fokusert får jeg masse ros og godt. er jeg bajas og gira skjer det ikke noe gøy..."
Gjest z Skrevet 14. desember 2005 #31 Skrevet 14. desember 2005 Joda, han må bare forstå forskjellen først hvor gammel er han? Det kan ta litt tid før det går opp et lys... "aha! er jeg rolig og fokusert får jeg masse ros og godt. er jeg bajas og gira skjer det ikke noe gøy..." ← Det virker egentlig som om han forstår det i mange andre situasjoner, som når han må sitte for å få mat, gå inn døra, etc. Men det er mulig det kommer med tiden. Måtte forresten prøve nå... - Når jeg prøvde å styre ham med godbiten fungerte det over hodet ikke. Han kom inn på høyre side, og da jeg "styrte" med godbiten bare satte han seg ned og så på meg. - Prøvde imidlertid å gjøre som vimselims rådet meg til; å trene inntil en vegg. Da gikk det knallfint, og jeg fikk styrt ham frem og tilbake uten at han satte seg (når han skulle gå) eller at han fikk rørt bakparten i feil retning. Juhu! Da er det vel bare å trene mye slik, og håpe at ikke samme problem dukker opp igjen når veggen fjernes...
Gjest z Skrevet 14. desember 2005 #32 Skrevet 14. desember 2005 Han er forresten 9 måneder, Lilleulv. Ikke akkurat det beste tidspunktet for innlæring.
Gjest vimse Skrevet 14. desember 2005 #33 Skrevet 14. desember 2005 Det virker egentlig som om han forstår det i mange andre situasjoner, som når han må sitte for å få mat, gå inn døra, etc. Men det er mulig det kommer med tiden. Måtte forresten prøve nå... - Når jeg prøvde å styre ham med godbiten fungerte det over hodet ikke. Han kom inn på høyre side, og da jeg "styrte" med godbiten bare satte han seg ned og så på meg. - Prøvde imidlertid å gjøre som vimselims rådet meg til; å trene inntil en vegg. Da gikk det knallfint, og jeg fikk styrt ham frem og tilbake uten at han satte seg (når han skulle gå) eller at han fikk rørt bakparten i feil retning. Juhu! Da er det vel bare å trene mye slik, og håpe at ikke samme problem dukker opp igjen når veggen fjernes... ← Veggen flytter seg gradvis den, til slutt er den borte, og erstattet av plaststrimer rundt eliteklassens konkurransering
Gjest z Skrevet 14. desember 2005 #34 Skrevet 14. desember 2005 Veggen flytter seg gradvis den, til slutt er den borte, og erstattet av plaststrimer rundt eliteklassens konkurransering ← Om 12 år, ja.
Gjest vimse Skrevet 14. desember 2005 #35 Skrevet 14. desember 2005 Om 12 år, ja. ← Næsj! Man skal være optimist, og leve lenge på at man har lykkes med noe! Glad hundeier gir glad hund
Gjest z Skrevet 14. desember 2005 #36 Skrevet 14. desember 2005 Det verste var at det der vekket konkurranseinstinktet i meg, vims. :motivert:
Gjest vimse Skrevet 15. desember 2005 #37 Skrevet 15. desember 2005 Jo, men det er jo bra! Og samtidig skal du ta det i din favør, fordi det faktisk er du som fikk til at hunden din forsto hva du mente Litt tung setning men... Når ungjenta mi får til noe vi har jobbet litt med, så er jeg jo i himmelen, er jo bare sånn det er
Gjest z Skrevet 15. desember 2005 #38 Skrevet 15. desember 2005 Jo, men det er jo bra! Og samtidig skal du ta det i din favør, fordi det faktisk er du som fikk til at hunden din forsto hva du mente Litt tung setning men... Når ungjenta mi får til noe vi har jobbet litt med, så er jeg jo i himmelen, er jo bare sånn det er ← Veeeel. Om han opprettholder det, og vi faktisk får progresjon i treningen, da skal jeg begynne å vurdere å klappe meg selv på skulderen! Men det gjør han jo... selvfølgelig. :gulp: Men det er jo fremgang som er grunnlaget for motivasjon (tviler på at det gjelder bare meg), så klart vi blir glade når ting går riktig vei.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå