Gå til innhold

Til flinke hundefolk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet det er et par dyktige hundefolk her...

Jeg har tenkt å lære hunden min fot (jeg kaller det "her"), og da også sitt ved fot.

Problemet er at han alltid kommer inn skjevt, både når han står og sitter. Når han sitter setter han seg også for langt bak.

Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal klare å rette ham opp!

Har prøvd å justere ham inn med godbit, men han gjør for store bevegelser til at det blir noen suksess. Har også prøvd å "hemme" med hånda når han kommer rundt og inn på venstre side, men det fungerer ikke særlig bra det heller - da tror han bare jeg har godbit i den hånda, stopper halvveis og jafser etter "godbiten" (les: fingeren min).

Hjelp!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror forresten det ligger en tråd om dette en eller annen vei...

I alle fall, for å få en rett sitt/rett ¨plass¨, prøv å tren inntil noe, et fysisk stengsel, slik at hunden må være mest mulig inntil deg. Jeg har gått mer enn en runde på verandaen med gamlemor gitt... Fikk forøvrig et tips om det å korrigere for mye, noen hunder kan faktisk velge å ¨jukse¨ for å oppnå mer oppmerksomhet...

Etterhvert generaliseres det ved økte avstander til ¨stengselet¨, og ønsket atferd roses, mens uønsket ignoreres og man starter på nytt igjen.

At det finnes ca en million forslag til er jeg ikke i tvil om, men dette virket i alle fall for meg.

Forøvrig er det også viktig å tenke på sin egen kroppsholdning, at man ikke ¨skyver¨ hunden fra seg.

;)

Skrevet
Tror forresten det ligger en tråd om dette en eller annen vei...

Ok, skal prøve å lete den opp.

I alle fall, for å få en rett sitt/rett ¨plass¨, prøv å tren inntil noe, et fysisk stengsel, slik at hunden må være mest mulig inntil deg.  Jeg har gått mer enn en runde på verandaen med gamlemor gitt...  Fikk forøvrig et tips om det å korrigere for mye, noen hunder kan faktisk velge å ¨jukse¨ for å oppnå mer oppmerksomhet...

Etterhvert generaliseres det ved økte avstander til ¨stengselet¨, og ønsket atferd roses, mens uønsket ignoreres og man starter på nytt igjen.

Ah!

Det har jeg faktisk ikke tenkt på.

Forøvrig er det også viktig å tenke på sin egen kroppsholdning, at man ikke ¨skyver¨ hunden fra seg.

;)

Hm, hvordan gjør man det? Jeg står rett opp og ned, og tar ham ikke "imot" eller noe. Men det kan jo være signaler jeg gir som jeg ikke vet om.

Skrevet
Hm, hvordan gjør man det? Jeg står rett opp og ned, og tar ham ikke "imot" eller noe. Men det kan jo være signaler jeg gir som jeg ikke vet om.

Få noen til å se på deg når du trener, evt ha noen å trene sammen med, det er ganske fine greier, såsant man kan klare litt kritikk ;)

Selv har jeg en tendens til å ¨vippe¨ litt med med ene hånden, så hvis ungjenta er usikker, så venter hun på den... Liksom veldig lite som skal til... Men, jeg prøver å la vær da ;)

Skrevet
Få noen til å se på deg når du trener, evt ha noen å trene sammen med, det er ganske fine greier, såsant man kan klare litt kritikk

Selv har jeg en tendens til å ¨vippe¨ litt med med ene hånden, så hvis ungjenta er usikker, så venter hun på den...  Liksom veldig lite som skal til...  Men, jeg prøver å la vær da

Ja, sånt er jo nesten umulig å se selv. Skal høre med ham hjemme når jeg kommer tilbake. Det er jo ikke kritikk, det er konstruktiv tilbakemelding. ;)

Skrevet

Underverkende med å lære kontakt funker på absolutt alt! :)

Skrevet
Underverkende med å lære kontakt funker på absolutt alt! :)

Jo, men jeg har kontakt - problemet er at han kommer inn skjevt.

Skrevet

Og selv om kontakt er alfa og omega, er det ikke nødvendigvis at den er avgjørende for ¨riktige posisjoner¨. Hvor forsterkningen kommer, slik at hunden utfører ønsket handling, slik at den forstår nøyaktig hva den gjør riktig, er vel så viktig..

Jeg har i alle fall kontakt... med 24 kg hund på fanget... gisp...

Skrevet
Jo, men jeg har kontakt - problemet er at han kommer inn skjevt.

Ta godbit (hvis du bruker det) og gå i en "ring" helt rundt helt til han kommer inn riktig. Med hunden etter deg i ringen, selvfølgelig.

Skrevet
Jeg har i alle fall kontakt...  med 24 kg hund på fanget... gisp...

Den var kjent. :ler: De har liksom ikke helt fått med seg at de ikke lenger veier 2,3 gram.

Skrevet
Ta godbit (hvis du bruker det) og gå i en "ring" helt rundt helt til han kommer inn riktig. Med hunden etter deg i ringen, selvfølgelig.

Jeg har prøvd å flytte meg, men han kommer aldri inn riktig.

Men jeg skal prøve å gå i sirkel. Takk for tips.

Skrevet

Om du skal konkurrere i bruks/lydighet, vet jeg at dommerene alltid foretrekker at hunden kommer inn fra høyre side, og setter seg i utgangsstilling på venstre side (altså at hunden kommer på din høyre side, går bak deg, og setter seg ned på din venstre side, og tar kontakt, men selvfølgelig - du går ikke rundt i sirkel i ringen, hunden skal etterhvert gjøre dette automatisk at den går rundt deg, og ikke du rundt etterhvert). Derfor sparer du mye tid og frustrasjon på å prøve deg på sirkelen for å få ham i utgangsstilling, og på den måten kan du på en måte ikke få "feil" at han setter seg feil vei, så lenge du har kontakten.

Jeg vet ikke hvordan du har trent kontakt, men jeg har holdt en godbit i skulderhøyde for å få skikkelig kontakt, og har alltid lyktes med det med hundene.

Skrevet
Om du skal konkurrere i bruks/lydighet, vet jeg at dommerene alltid foretrekker at hunden kommer inn fra høyre side, og setter seg i utgangsstilling på venstre side

Ja, det er det vi prøver å få til. :)

Derfor sparer du mye tid og frustrasjon på å prøve deg på sirkelen for å få ham i utgangsstilling, og på den måten  kan du på en måte ikke få "feil" at han setter seg feil vei, så lenge du har kontakten.

Jeg skjønner ikke helt hvordan du mener. Kan du prøve å forklare en gang til? Mener du at jeg skal stille meg opp, det vil si følge ham? Lærer han noe av det?

Jeg vet ikke hvordan du har trent kontakt, men jeg har holdt en godbit i skulderhøyde for å få skikkelig kontakt, og har alltid lyktes med det med hundene.

Jeg gjør også det. Men kontakten er som sagt ikke problemet, problemet er at han er "for ivrig" i kontakten, så han kommer med hodet for langt inn mot meg, uten å få med kroppen.

Gjest Lilleulv
Skrevet

styr med godbit!! det er mitt beste råd... ha godbiten i hånda og styr hunden inn på plass slik du vil ha den. Før godbiten mot venstre dersom hunden sitter skeivt mot høyre.

Gjest Lilleulv
Skrevet

Kontakt trener jeg ved å holde en godbit, og gi denne til hunden når øynene hennes møter mine. etter hvert krever jeg at hun holder blikkontakt lenger og lenger før hun får belønning. nå er kontakt veldig naturlig for henne med en gang vi trener :)

Skrevet
styr med godbit!! det er mitt beste råd... ha godbiten i hånda og styr hunden inn på plass slik du vil ha den. Før godbiten mot venstre dersom hunden sitter skeivt mot høyre.

Jeg gjør det - det er det som ikke fungerer. :)

Kontakt trener jeg ved å holde en godbit, og gi denne til hunden når øynene hennes møter mine. etter hvert krever jeg at hun holder blikkontakt lenger og lenger før hun får belønning. nå er kontakt veldig naturlig for henne med en gang vi trener 

Det gjør jeg også, og det fungerer bra, så det er ikke problemet. :)

Skrevet

Rart hvis det ikke fungerer å styre hunden med godbiten? Har funket på de jeg har trent med!

Ta godbit i høyre hånd og bøy deg ned og gå klokkevis rundt med hunden foran deg som går etter godbiten (er ikke noe særlig "fan" av at hunder skal gå etter godbiten så de ser på deg som en stor godbit, men det er ok ved innlæring). Trenger forresten ikke være en godbit heller, men en ball, kong også videre, noe som hunden blir motivert av.

Går du klokkevis rundt med hunden som følger etter godbiten og ber hunden sette seg ned når du har kommet der du startet å gå rundt. Ta hånden opp til deg med engang du har kommet rundt så han får satt seg automatisk riktig i utgangsstillingen. Kan faktisk ikke slå feil at hunden vil gjøre en brøler der.

Etter du har trent på dette en god stund og hunden skjønner poenget litt, kan du prøve på dette på innkalling, bare at da står du der du står uten å gå rundt, men viser hunden hvor godbiten er (i din høyre hånd), og fører hunden og hånden bak deg, og ender opp på venstre side, der du tar hånden opp i passe fart til kontakt. Ikke dra hånden til skulderen din med godbit altfor fort, men ta det i normalt tempo så hunden skjønner at godbiten ikke har løpt over stokk og stein.

En ideal kommando på dette vil være "på plass". Det er på plass da hunden skal komme i utgangsstilling, og på plass da den skal gå fot med kontakt. Av og til blir det liksom så altfor mange ord, og folk forrvirrer gå pent, kom, på plass osv osv, og du ender opp med en meget forfjamset og forvirret hund. Bruk ett eneste ord på innkalling i utgangsstilling og fot. På plass.

Skrevet
Rart hvis det ikke fungerer å styre hunden med godbiten? Har funket på de jeg har trent med!

Nå er det jo mulig jeg gjør noe feil - men det skulle ikke være så vanskelig å forstå hvordan man skal styre hunden med godbit. Han flytter bare framparten, hvis du skjønner? Han er superivrig, og har blikket konstant på meg, men kommer ikke nærmere om jeg tar godbiten til meg - han strekker bare på hodet...

Ta godbit i høyre hånd og bøy deg ned og gå klokkevis rundt med hunden foran deg som går etter godbiten (er ikke noe særlig "fan" av at hunder skal gå etter godbiten så de ser på deg som en stor godbit, men det er ok ved innlæring). Trenger forresten ikke være en godbit heller, men en ball, kong også videre, noe som hunden blir motivert av.

Jeg skal prøve dette, men jeg ser for meg at det går som det pleier; at han er en eneste stor energibombe som gleder seg til å få pølse, og tripper rundt meg med "blokkering" på godbiten.

Går du klokkevis rundt med hunden som følger etter godbiten og ber hunden sette seg ned når du har kommet der du startet å gå rundt. Ta hånden opp til deg med engang du har kommet rundt så han får satt seg automatisk riktig i utgangsstillingen. Kan faktisk ikke slå feil at hunden vil gjøre en brøler der.

Jeg ser ikke helt hvorfor han ikke skal kunne sette seg med rumpa ut her også?

En ideal kommando på dette vil være "på plass". Det er på plass da hunden skal komme i utgangsstilling, og på plass da den skal gå fot med kontakt. Av og til blir det liksom så altfor mange ord, og folk forrvirrer gå pent, kom, på plass osv osv, og du ender opp med en meget forfjamset og forvirret hund. Bruk ett eneste ord på innkalling i utgangsstilling og fot. På plass.

Foreløbig trener jeg jo ikke med kommando i det hele tatt, men skjønner poenget ditt.

(Men hvordan skiller hunden på om den skal sitte eller stå hvis du bare sier "på plass"?)

Gjest Lilleulv
Skrevet (endret)
Ja, det er det vi prøver å få til. :)

Jeg skjønner ikke helt hvordan du mener. Kan du prøve å forklare en gang til? Mener du at jeg skal stille meg opp, det vil si følge ham? Lærer han noe av det?

Jeg gjør også det. Men kontakten er som sagt ikke problemet, problemet er at han er "for ivrig" i kontakten, så han kommer med hodet for langt inn mot meg, uten å få med kroppen.

det er da du må styre han mot venstre med godbiten sånn at han får rompa inn mot deg!! jeg kan ikke forstå at det ikke funker... hold godbiten i venstre hånd og før den på venstre side av hunden vekk fra deg.

Endret av Lilleulv

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...