AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #1 Del Skrevet 22. desember 2022 Muntlig så føler jeg at 95% av svensk er kjempelett å forstå, med mindre jeg er helt fjern( og da er folk fra Bestum vriene også). Dansk er lett skriftlig( bortsett fra det idiotiske tallsystemet🤬). Muntlig så er jeg enig med de fleste nordmenn at det er litt vrient. Poteten gjør ting mer komplisert. Når det gjelder dialekter så synes jeg ingen svensken dialekter er vanskelige, Skånedialekt er jo rart, men lett å skjønne. Anonymkode: 826f8...bfa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #2 Del Skrevet 22. desember 2022 Jeg synes dansk muntlig er ganske vanskelig å forstå, men hvis det er litt sånn normert språk går det bra. Svensk skjønner jeg som oftest unntatt veldig dialekt, som de fra Skåne. Men sliter med å lese svensk. Da må jeg lese veldig sakte. Anonymkode: 03bb9...388 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #3 Del Skrevet 22. desember 2022 Svensk er ikke noe problem. Dansk er problematisk med mindre personen går inn for å snakke ekstra sakte og tydelig Anonymkode: 41c59...96c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #4 Del Skrevet 22. desember 2022 Har ingen problemer med å skjønne svensk. Men jeg skjønner ikke en dritt av dansk. Sjefen min er dansk og jeg forstår aldri hva han sier 😅 Anonymkode: b824a...f47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #5 Del Skrevet 22. desember 2022 Jeg skjønner Københavnsk dialekt, men de ute på landet er vanskeligere å forstå, men hvis de prater i normalt tempo (danskene snakker vanligvis ganske fort!) så forstår jeg det! Svensk skjønner jeg mindre av, må ofte gjette meg frem til hva enkelte ord betyr og da blir det fort misforståelser i samtalen. Anonymkode: 44a84...549 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #6 Del Skrevet 22. desember 2022 Har ikke problemer med noen av dem. Så lenge det ikke er en veldig bred dialekt eller mye slanguttrykk. Anonymkode: 6d0fa...e61 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
slask Skrevet 22. desember 2022 #7 Del Skrevet 22. desember 2022 Ja, forstår begge godt generelt, men begge språk har også dialekter som kan være vriene. Akkurat som internt her i Norge kan det være dialekter vi nordmenn også sliter med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #8 Del Skrevet 22. desember 2022 Svensk er null stress, dansk forstår jeg men må konsentrere meg litt ekstra 😅 Anonymkode: 99d12...4d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Centella Skrevet 22. desember 2022 #9 Del Skrevet 22. desember 2022 Jeg har godt språkøre, men sliter litt med dansk om jeg ikke har hørt det på en stund. Svensk er enklest å forstå muntlig, dansk er enklest skriftlig - men ingen av dem er vanskelig, verken muntlig eller skriftlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Athena Catalina Skrevet 22. desember 2022 #10 Del Skrevet 22. desember 2022 Ja, har ingen problemer med å forstå noen av språkene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 22. desember 2022 #11 Del Skrevet 22. desember 2022 Jeg er enig i at svensk er lettest å forstå muntlig og dansk er lettest å forstå skriftlig. Slik har jeg alltid tenkt. Forstår begge språk muntlig, men dansk er litt mer krevende. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #12 Del Skrevet 22. desember 2022 Svensk er lettere enn dansk. Men jeg forstår dansk også. Sørlending. Anonymkode: 7961d...beb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thildamor Skrevet 22. desember 2022 #13 Del Skrevet 22. desember 2022 Siden jeg er gift med en danske og bosatt i Sverige, så forstår jeg begge språkene ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 22. desember 2022 #14 Del Skrevet 22. desember 2022 Ja, jeg skjønner både svensk og dansk. Dansk må jeg "varmes opp" litt med, se en halv episode eller en hel av serien, så begynner det å flyte bedre og jeg skjønner hva de sier og slipper å lese teksten. Jeg har sett alle episodene av danske Luksusfellen, og det går greit å forstå dem når man kommer i gang. Hadde jeg bodd i Danmark hadde det sikkert ikke gått mange ukene før jeg skjønte hva folk sa rundt meg hele tiden. Svensk er null problem. Jeg er vokst opp med svensk barne-tv, og da jeg var i tjueårene var jeg sammen med en svenske i tre år. Bodde i Sverige omtrent halvparten av den tiden, jobbet der og var samboer med den svenske fyren. Jeg snakket en del svensk, avhengig av situasjonen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene Skrevet 22. desember 2022 #15 Del Skrevet 22. desember 2022 Jeg skjønner dansk og svensk. Men har problemer med tallene på dansk. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Centella Skrevet 22. desember 2022 #16 Del Skrevet 22. desember 2022 Helene skrev (10 minutter siden): Jeg skjønner dansk og svensk. Men har problemer med tallene på dansk. To-og-halv-fems kan være litt vrient, ja 🙂 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #17 Del Skrevet 22. desember 2022 Svensk er like lett å forstå som norske dialekter. Dansk er forståelig dersom de snakker sakte. Anonymkode: 5ede1...a32 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
norw Skrevet 22. desember 2022 #18 Del Skrevet 22. desember 2022 Det danske tallsystemet er jo lett om man setter av noen sekunder til å regne med hele og halve snes. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #19 Del Skrevet 22. desember 2022 Jobbet mange år med svensker og dansker, så det har jeg ikke problemer med. Men de er ofte elendige på å forstå norsk 🙃 Anonymkode: 6022a...624 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Centella Skrevet 22. desember 2022 #20 Del Skrevet 22. desember 2022 norw skrev (Akkurat nå): Det danske tallsystemet er jo lett om man setter av noen sekunder til å regne med hele og halve snes. Lett og lett. Forståelig, i alle fall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå