Gå til innhold

henne hun feil!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi bor på Østlandet, sørøst for Oslo og her bruker de fleste barna (og en del voksne!) henne og hun feil. Feks: Henne sa det. Gi det til hun. Jeg prøver mitt beste for at ikke mine barn skal snakke sånn, det gjør nesten fysisk vondt å høre på🤣 Men, ikke lett. Særlig å begynne en setning med «henne» høres helt idiotisk ut synes jeg.

Snakker folk sånn der dere bor?  (ikke relevant hvis deres bor et sted der deres dialekt alltid har vært sånn) Håper det er noe forbigående som de fleste vokser ut av🤞😅

Anonymkode: 0b396...530

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser ut til å være trenden blant ungene i Oslo også, ja. Skrekkelig å høre på. 

Ser svært ofte både hun/henne og han/ham brukt feil i skriftlig norsk hos voksne også.

Anonymkode: fbc58...c3e

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dessverre normalen nå med å ikke skille på subjekt- og objektsform. Mange gjør dette automatisk selv om man ikke skjønner grammatikken. Det høres veldig enkelt ut og fordommer slår til. Tror skolen har gitt opp å rette på dette. Som forelder prøver jeg innbitt å korrigere mine barn, men er som å spise suppe med gaffel. Hører jo selv hvor gammel jeg høres ut….

Anonymkode: cc97d...5a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Språk er alltid i utvikling. Slik har det alltid vært, og det vil alltid være slik.

Gi det til hun, med min dialekt; j d t na. 

Anonymkode: c02de...be4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Østlendinger klager mye på nynorsk, men faktum er at de er like elendige i både nynorsk og bokmål.

Anonymkode: 4ddee...c3c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er enda mer de/ dem feil. Selv folk som har skriving som yrke skriver de når det skal være dem. Jeg har tatt norsklærerne på skolen til barna for det samme. Det irriterer grenseløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Språk er alltid i utvikling. Slik har det alltid vært, og det vil alltid være slik. 

Anonymkode: c02de...be4

Jeg hadde håpet at det i så måte gikk fremover, og ikke tilbake til sandkassen 50D5D246-501D-4370-B56B-5B454E1C6F83.gif.43ff7f349553104ddd54e3d3d9937644.gif

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Språk er i utvikling, så det er ikke et stort problem om folk roter til dette når de snakker. Derimot bør det aldri bli tillatt i skrift å ikke skille hun/henne. Selv om alle i Norge hadde sagt det kun det ene

Anonymkode: f9c72...dd5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Særlig å begynne en setning med «henne» høres helt idiotisk ut synes jeg.

Det kan man jo gjøre uten at det er feil. Litt uvanlig, men ikke alltid feil.

"henne fulgte far og mor" og "hun fulgte far og mor" betyr ikke det samme!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå søkte jeg opp i snl.no og det står: 

Pronomenformene di og demm faller sammen i én form på vestkanten, ved at en nå sier di så dieller demm så demm. Skillet mellom pronomenformene hun/hu/ho og henne/hennerser ut til å bli borte både øst og vest i Oslo. Former som henne sa at henne skulle kåmme, eller hun skal bli med hun hjem, er vanlig.

Ser altså ut som en kamp jeg kan glemme… Æsj, jeg pleier å like forandringer, men det sitter langt inne å omfavne denne måten å snakke på🙃

Anonymkode: 0b396...530

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/22/2022 at 6:05 PM, AnonymBruker said:

Det kan man jo gjøre uten at det er feil. Litt uvanlig, men ikke alltid feil.

"henne fulgte far og mor" og "hun fulgte far og mor" betyr ikke det samme!

Det betyr ikke det samme men det brukes som om det gjør det av stadig flere. Det er til å få fnatt av. Det samme med de/dem. "Dem sa dem skulle komme". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste barna blander hun og henne her, særlig ved at de bruker henne der det skal være hun. Jeg bor også utenfor Oslo. Jeg jobber i barnehage, og har blitt så vant til det at det nesten ikke høres rart ut for meg mer. Femåringen min sier det rett nå om dagen, men treåringen kom nettopp ut i stua og sa "jeg vil at henne også skal sove i min seng!" (om søsteren). 

Anonymkode: 4b093...2a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

De aller fleste barna blander hun og henne her, særlig ved at de bruker henne der det skal være hun. Jeg bor også utenfor Oslo. Jeg jobber i barnehage, og har blitt så vant til det at det nesten ikke høres rart ut for meg mer. Femåringen min sier det rett nå om dagen, men treåringen kom nettopp ut i stua og sa "jeg vil at henne også skal sove i min seng!" (om søsteren). 

Anonymkode: 4b093...2a8

Neste gang tolker du det som henne om du kan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...