Gå til innhold

Konstant blomsterlukt.


tøydokka

Anbefalte innlegg

Fikk corona for et par uker siden. Ble ikke veldig syk, bare lett forkjølet. Men de to siste dagene har jeg merket en sånn diskret blomsterduft, som er tilstede hele tiden. Har ikke brukt noen parfyme eller parfymerte produkter. Har heller ikke blomster hjemme nå. Har ikke mistet smak eller lukt. Men denne blomsterduften kjenner jeg på hele tiden. Noen ganger kommer det sånne blaff der den blir ganske sterk, men er stort sett mild/diskret. Lukter som en sånn duftolje som lukter naturlige blomster, er ikke ubehagelig. Kan dette være koronarelatert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan går det? Lukter du/kjenner du fortsatt denne blomsterduften? Konstant?

Har du sølt honning på noe?

Funnet kilden?

Jeg er ikke lege, men nå har jeg altså googlet litt av nysgjerrighet. Jeg leser på nettet:

Det kan være svetten din som lukter søtt. Hvis du tror at det er det, så bør du utredes av lege. Noen sykdommer starter med, og blir oppdaget gjennom lukt.

"Covid-19 kan føre til diabetes type 1.

Covid-19 kan ødelegge insulinproduserende celler og forårsake diabetes type 1, ifølge amerikanske National Institutes of Health. Autoimmune sykdommer kan oppstå eller utløses etter infeksjonssykdommer". Ref:

https://nhi.no/forskning-og-intervju/covid-19-kan-fore-til-diabetes-type-1/

"Uvanlige kroppslukt kan variere fra fisk til råtne egg til lønnesirup eller epler. I dag, leger likevel erkjenne at enkelte sykdommer, som gjær infeksjoner, bære karakteristiske lukt. For eksempel kan en uvanlig stoffskiftesykdom kalt lønnesirup urin sykdom føre til en søt kroppslukt. Den vanligste årsaken for søt kroppslukt er ketoacidose, en komplikasjon av type I diabetes". Ref:

http://www.gtgrafics.com/Jm8awYKV/

Fra det alternative miljøet, så har jeg ofte hørt at en plutselig blomsterlukt som kommer i blaff, betyr at noen passer på deg fra den andre siden. Men det er rart at din er såpass konstant. Det har jeg aldri hørt om før. 

Redigert inn: stoffskiftesykdom er autoimmun sykdom.

Endret av Gullsjakal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere hatt konstant diesel/bensinlukt i nesa i måneder.  Slet mye med bihulene og mistet også smak og luktesans helt i mange mnd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner flere som har luktet brentlukt månedsvis etter korona, mens jeg luktet plutselig sterk skitlukt 8 måneder etter korona og det varte én uke før det forsvant.

Så hadde jeg én måned uten å lukte noe spesielt før det nå i julen dukket opp fislukt overalt igjen🙊

I dag har samboer laget pinnekjøtt og jeg kjenner omtrent ikke noe pinnekjøttlukt, så dette er merkelige greier.

Har long covid og vet ikke om det er en sammenheng.

Det at du lukter blomster nå har nok en sammenheng med korona tenker jeg.

Endret av Tough cookie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tough cookie skrev (På 30.12.2022 den 22.47):

Jeg kjenner flere som har luktet brentlukt månedsvis etter korona, mens jeg luktet plutselig sterk skitlukt 8 måneder etter korona og det varte én uke før det forsvant.

Så hadde jeg én måned uten å lukte noe spesielt før det nå i julen dukket opp fislukt overalt igjen🙊

I dag har samboer laget pinnekjøtt og jeg kjenner omtrent ikke noe pinnekjøttlukt, så dette er merkelige greier.

Har long covid og vet ikke om det er en sammenheng.

Det at du lukter blomster nå har nok en sammenheng med korona tenker jeg.

Jeg hadde drittlukt i nesa så diesllukt i månedsvis etter bihuleproblemer.  Helt vanlig, det går over av seg selv 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterlukten forsvant etter noen dager. Så hadde den kanskje 5-6 dager totalt. Tror nok det kan ha sammenheng med corona. Har jo hørt om mange som mister lukt og smakssans eller får endret luktesans etter corona. Men ikke hørt om noen som får blomsterlukt som jeg hadde.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ryddet for slettet innlegg fra utestengt bruker. 

Christina82, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heldigvis ikke forvridd lukt eller smak, men har forstatt betydelig svekket smak og lukt, nå snart 3 måneder etter jeg ble smittet. Det varierer ganske mye, men smaken er helt ok, og jeg har blitt så vant til det at jeg ikke tenker så mye på det. Jeg smaker nok til at jeg kan nyte god mat og drikke. Vil si at den kanskje ligger på 80-90%.

Luktesansen er litt verre, og jeg anslår den til å være kanskje rundt 70%. Må gjerne ganske nærme kilden for å kjenne skikkelig lukt, men her er det også nok til at det ikke plager meg veldig i hverdagen. Savner de skikkelige sterke luktene av og til, men jeg er bare takknemlig for at jeg i det hele tatt har lukt og smak. Mange mister alt som heter lukt og smak i svært lang tid, og andre får forvridde lukter og smaker.

Jeg har slått meg til ro med at jeg kanskje aldri får lukte- og smakssans tilbake 100%, men det fins verre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg hadde korona i november og mistet mye (ikke all) luktesans i etterkant. For noen uker siden dro jeg på en utenlandsreise til varmere strøk, og etter et par uker merket jeg at luktesansen min var veldig annerledes. Nå lukter jeg (og smaker, til en viss grad) en rar fruktaktig kjemisk lukt/smak i mange ting. Altså er det ikke en lukt som kommer og går i/rundt/på meg, men en slags sensitivitet for en eller flere kjemikalier/tilsetninger i mat og duft rundt meg.

F.eks lukter jeg at zalo med blomsterduft har denne tilsetningen eller kjemikalien, men det er også i f.eks Ahlgrens Bilar, enkelte joghurter, en te jeg drakk, boblevann, duftpinnene til Rituals, de fleste sjampoer jeg har vært borti siden, en del iskrem og annet. Det er ikke en direkte ubehagelig lukt, men den er litt såpeaktig eller unaturlig og jeg har begynt å få avsmak for de produktene som lukter eller smaker av den. Den er litt besk.

Mulig jeg bare har blitt sensitiv for tilsetningsstoffer altså, men det dukket opp i det luktesansen kom tilbake etter covid. Jeg hadde et kort og helt OK sykdomsforløp med feber og hoste og muskelsmerter i noen dager og tett nese/vond hals i 1-2 uker.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...