AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #1 Del Skrevet 21. desember 2022 Det finnes ikke nok naturlige ressurser og produksjonskapasitet til å lage nok batterier for gjøre hele verdens bilpark elektrisk. I alle fall ikke på så kort sikt som er nødvendig for å redde klimaet. En vanlig ny elbil har rundt 8 ganger så stort batteri som i en vanlig ny ladbar hybrid med rekkevidde 40-60 km. En vanlig ladbar hybrid kan enkelt halvere sitt bensinforbruk i forhold til en tradisjonell bil av samme størrelse (kommer an på hvor flittig den lades og om folk kan lade hjemme/i nabolaget til en pris som matcher bensinprisen). 8 hybrider med halvt utslipp gir mindre utslipp enn 1 elbil pluss 7 tradisjonelle biler. Sagt enklere: 4 < 7 Når skal staten forstå dette og gi fordeler også til dem som velger ladbar hybrid? Anonymkode: 9f02b...e66 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #2 Del Skrevet 21. desember 2022 En ladbar hybrid er ikke mer miljøvennlig enn en elbil. At du har grublet deg frem til det motsatte har heldigvis ingen effekt på norsk politikk. Anonymkode: 437b0...35f 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #3 Del Skrevet 22. desember 2022 21 hours ago, AnonymBruker said: En ladbar hybrid er ikke mer miljøvennlig enn en elbil. At du har grublet deg frem til det motsatte har heldigvis ingen effekt på norsk politikk. Anonymkode: 437b0...35f Mitt innlegg hadde argumenter, ditt manglet. Hvis naturresursene og produksjonskapasiteten hadde vært "uendelige" hadde jeg vært enig. Men slik situasjonen er bør batteriene spres på flest mulig biler for å få best klimaffekt. Anonymkode: 9f02b...e66 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #4 Del Skrevet 22. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Mitt innlegg hadde argumenter, ditt manglet. Hvis naturresursene og produksjonskapasiteten hadde vært "uendelige" hadde jeg vært enig. Men slik situasjonen er bør batteriene spres på flest mulig biler for å få best klimaffekt. Anonymkode: 9f02b...e66 Det tar det en brøkdel av et sekund å finne ut at ei heller fossile drivstoffer er en "uendelig" ressurs. Dessuten trenger man ikke alltid å argumentere når svaret er så himla åpenbart. Anonymkode: 437b0...35f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardrøm Skrevet 23. desember 2022 #5 Del Skrevet 23. desember 2022 Problemet med resonnementet ditt er at: * Hybridbiler har to drivlinjer og er dermed unødvendig tunge. Dermed øker energiforbruket. * Undersøkelser viser at hybrid-eiere i liten grad utnytter muligheten til å lade. Forbruket blir dermed høyere enn det reklamen sier. * Det er godt dokumentert at elbiler er mer miljøvennlige gjennom livsløpet enn både hybrid- og fossilbiler. * Batteriteknologien gjør kjempefremskritt, og f.eks. resirkulering av batterier reduserer behovet for å utvinne metaller osv. Men ja, den samlede mengden energi som vi bruker på transport, er for høy. Men hybridbiler er ikke løsningen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #6 Del Skrevet 23. desember 2022 Det mest miljøvennlige er en 10 år gammel bil. Anonymkode: 0899a...d31 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einus Skrevet 30. desember 2022 #7 Del Skrevet 30. desember 2022 Var innom en YX stasjon i sommer og tok en is utenfor. Satt å så på en kar som rygget bort til dieselpumpen med sin splitter nye Renault varebil El-bil. Hmm tenkte jeg, hva gjør du nå??? Gikk bort å spurte, han forklarte at varmeapparatet ble drevet av en dieselmotor. Hva er da forskjell på denne bilen og f.eks en ladbar Rav 4??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #8 Del Skrevet 30. desember 2022 Einus skrev (8 timer siden): Var innom en YX stasjon i sommer og tok en is utenfor. Satt å så på en kar som rygget bort til dieselpumpen med sin splitter nye Renault varebil El-bil. Hmm tenkte jeg, hva gjør du nå??? Gikk bort å spurte, han forklarte at varmeapparatet ble drevet av en dieselmotor. Hva er da forskjell på denne bilen og f.eks en ladbar Rav 4??? Er ikke det opplagt? Fremdriften er utelukkende elektrisk. Å brenne en antennelig væske for varme er betydelig mer effektiv enn å bruke denne væsken for å kjøre. Ikke optimalt heller, i et klimaperspektiv, men det er vel sannsynligvis et ettermontert varmeapparat til noen som sitter mye i bil og venter på ting. Anonymkode: 437b0...35f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 30. desember 2022 #9 Del Skrevet 30. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er ikke det opplagt? Fremdriften er utelukkende elektrisk. Å brenne en antennelig væske for varme er betydelig mer effektiv enn å bruke denne væsken for å kjøre. Ikke optimalt heller, i et klimaperspektiv, men det er vel sannsynligvis et ettermontert varmeapparat til noen som sitter mye i bil og venter på ting. Anonymkode: 437b0...35f Poenget med dieselvarmeren er jo at el-varebiler ikke har stort nok batteri til å kunne bruke dette til oppvarming om vinteren. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #10 Del Skrevet 30. desember 2022 I Grosny skrev (1 time siden): Poenget med dieselvarmeren er jo at el-varebiler ikke har stort nok batteri til å kunne bruke dette til oppvarming om vinteren. Jo, det har de jo? De sjeldne unntakene der noen har ettermontert en dieselvarmer gjør jo ikke noe med regelen, der alt opereres fra batteriet? Vår eldgamle Leaf bruker opptil 4,5 kWt på oppvarming. De med varmepumpe er betydelig (!) mer effektive, altså biler fra 2013. Om et par dager er dette ti år siden. Anonymkode: 437b0...35f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 30. desember 2022 #11 Del Skrevet 30. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jo, det har de jo? De sjeldne unntakene der noen har ettermontert en dieselvarmer gjør jo ikke noe med regelen, der alt opereres fra batteriet? Vår eldgamle Leaf bruker opptil 4,5 kWt på oppvarming. De med varmepumpe er betydelig (!) mer effektive, altså biler fra 2013. Om et par dager er dette ti år siden. Anonymkode: 437b0...35f Forskjell på en Leaf og en varebil som brukes i yrke er jo stor, med tanke på bruksmåte og forbruk. Varebilene skal jo gå hit og dit en hel arbeidsdag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #12 Del Skrevet 30. desember 2022 Hva som er mest miljøvennelig kommer helt ann på bilen, hvor du bor og hvordan du kjører. Elbiler er tunge, batteriene utgjør en fremtidig utfordring og strømmen du lader med kommer fra ett sted. Flere steder i europa så er dieselbiler mer miljøvennelig enn elbiler fordi strømmen de lader med kommer fra kullkraftverk. Realiteten er at Norge ikke har i nærheten av kapasitet til at alle skal ha elbil, i mitt området så var jeg så heldig å være en av fem hus som fikk tilgang på trefas, min naboer ble nektet grunnet kapasitetmangel. Anonymkode: ddb6a...735 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #13 Del Skrevet 30. desember 2022 I Grosny skrev (1 time siden): Forskjell på en Leaf og en varebil som brukes i yrke er jo stor, med tanke på bruksmåte og forbruk. Varebilene skal jo gå hit og dit en hel arbeidsdag. Derfor har en moderne varebil et større batteri. Skjønner ikke hva du argumenterer for eller mot, 20% av den norske bilparken, og et stadig større tilbud av el-nyttekjøretøy, viser jo at det du sier er bare sprøyt? Anonymkode: 437b0...35f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 30. desember 2022 #14 Del Skrevet 30. desember 2022 (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Derfor har en moderne varebil et større batteri. Skjønner ikke hva du argumenterer for eller mot, 20% av den norske bilparken, og et stadig større tilbud av el-nyttekjøretøy, viser jo at det du sier er bare sprøyt? Anonymkode: 437b0...35f Jeg argementerer vel ikke noe særlig for eller i mot? Varebiler har kortere rekkevidde enn lettere og mer aerodynamiske biler. Det er bare sånn det er og da kan det være lurt å ta forholdsregler. Folk har sagt at varmeapperater og sånn bidrar til kortere rekkevidde om vinteren. Mulig det er sprøyt, men jeg har trodd på det. Har ikke elbil selv. Ford sier på sin facebookside : " Her er nye Ford E-Transit CustomOpptil 380 km elektrisk rekkevidde, 217 HK, og spekket med det siste av teknologi og smarte løsninger. Den kommer også med klasseledende tilhengervektkapasitet!" 380 km er ikke all verden. Og hvor langt er det om vinteren? 250 km? Holder kanskje eller kanskje ikke en full arbeidsdag. Ikke rart om de bruker dieselvarmeapparater i noen varebiler. Og tenk om bilen også skal trekke henger? Jeg sier ikke at elbil er feil eler dårlig, men man må jo innrette seg og planlegge lading og passe på batteriet. Endret 30. desember 2022 av I Grosny Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #15 Del Skrevet 30. desember 2022 Ja, det gir mer mening. På mange anleggsplasser kan vi nå lade bil, så jeg vil tro at fossil oppvarming i elektrisk bil forblir en kuriositet. Anonymkode: 437b0...35f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #16 Del Skrevet 31. desember 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ja, det gir mer mening. På mange anleggsplasser kan vi nå lade bil, så jeg vil tro at fossil oppvarming i elektrisk bil forblir en kuriositet. Anonymkode: 437b0...35f Anleggsplasser? Ta opp ladeplass for anleggsmaskiner? Litt rart om man i det hele tatt kommer inn på en avstengt anleggsplass. Anonymkode: 06d15...638 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #17 Del Skrevet 31. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Anleggsplasser? Ta opp ladeplass for anleggsmaskiner? Litt rart om man i det hele tatt kommer inn på en avstengt anleggsplass. Anonymkode: 06d15...638 For arbeidsbiler. SVV og andre lager opplegg for dette. Anonymkode: 437b0...35f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå