Gå til innhold

Venn som snart er "hjemløs"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En jeg kjenner står i en situasjon hvor husleiekontrakt går ut snart, og hen har ikke funnet nytt sted å leie. Selv har jeg ikke plass og ingen i mitt nettverk som kjenner aktuelle utleiere. Jeg skulle så inderlig hatt noen verktøy for å bistå i denne situasjonen, noen her inne som har tips?

Hen selv må nok trolig henvende seg til NAV for hjelp til å finne botilbud. Noe annet som kan være aktuelt? Enn så lenge har jeg vært en lyttende øre og kommet med noen råd som ikke har ført til noen løsning... Må passe meg for å ikke tråkke over grenser heller. En sårbar situasjon å være i for personen. 

Anonymkode: f0ae1...203

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du ikke en sofa personen kan sove på i et par uker da? Personen får leie seg et varerom/lagerrom til alle tingene sine så lenge, og kun ta med nok klær for en periode og pute/dyne til deg.

Jeg vet ikke hvor nær venn dette er, og om du kan tilby sofaen i noen uker? Det er lite å finne på leiemarkedet nå i desember, både kjøp og salg og leie av boliger står litt stille i desember pga jul og nyttår. Det blir nok mer annonser rett etter nyttår.

 

Anonymkode: be738...725

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har du ikke en sofa personen kan sove på i et par uker da? Personen får leie seg et varerom/lagerrom til alle tingene sine så lenge, og kun ta med nok klær for en periode og pute/dyne til deg.

Jeg vet ikke hvor nær venn dette er, og om du kan tilby sofaen i noen uker? Det er lite å finne på leiemarkedet nå i desember, både kjøp og salg og leie av boliger står litt stille i desember pga jul og nyttår. Det blir nok mer annonser rett etter nyttår.

 

Anonymkode: be738...725

Har enroms 😐

Anonymkode: f0ae1...203

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NAV kan hjelpe! En som ikke har klart å skaffe seg ny leilighet før kontrakten går ut, kommer heller ikke til å klare å flytte ut igjen fra deg.

Anonymkode: abbd1...c97

  • Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

NAV kan hjelpe! En som ikke har klart å skaffe seg ny leilighet før kontrakten går ut, kommer heller ikke til å klare å flytte ut igjen fra deg.

Anonymkode: abbd1...c97

Må bli NAV ja. Ingen mulighet til å la bo hos meg. Enroms, personen har barn. Skulle ønske jeg kjente noen som kjente noen som leier ut ialf. Kom bare på 1 person. Svaret var nei. Merker sjeldent jeg er "lavt" på den sosioøkonomiske stigen, men er det gitt.

Anonymkode: f0ae1...203

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Kjøp en oppblåsbar madrass og han han sove hos deg.

Anonymkode: 0a1cf...229

Har ikke plass, liten familie som går en usikker fremtid i møte.

Anonymkode: f0ae1...203

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er grunnen til at h*n ikke finner nytt sted å bo?

Nav har ikke leilighetet stående klare, men de bistår med å finne boligannonser, gå på visninger, skrive søknad og slikt. Kommunal bolig kan ta veldig lang tid å få. 

Anonymkode: d4b55...1d7

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er grunnen til at h*n ikke finner nytt sted å bo?

Nav har ikke leilighetet stående klare, men de bistår med å finne boligannonser, gå på visninger, skrive søknad og slikt. Kommunal bolig kan ta veldig lang tid å få. 

Anonymkode: d4b55...1d7

Som jeg har forstått det handler det om budsjettbegrensninger først og fremst. Samt trengsel på markedet. Nedprioritert grunnet barn og kjæledyr. Personen som jeg ser det er også noe ressurssvak, og har kanskje ikke samme evnen til å virkelig hive seg rundt og finne noe, se muligheter, som enkelte andre. Selv om hen selvfølgelig har vært på jakt og prøvd sitt beste. Kommunen/Nav skal vell bistå med kriseløsning, om noen virkelig er i ferd med å bli bostedsløse? Men klart, man får ikke bare en fin, permanent bopel i fanget...

Anonymkode: f0ae1...203

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Som jeg har forstått det handler det om budsjettbegrensninger først og fremst. Samt trengsel på markedet. Nedprioritert grunnet barn og kjæledyr. Personen som jeg ser det er også noe ressurssvak, og har kanskje ikke samme evnen til å virkelig hive seg rundt og finne noe, se muligheter, som enkelte andre. Selv om hen selvfølgelig har vært på jakt og prøvd sitt beste. Kommunen/Nav skal vell bistå med kriseløsning, om noen virkelig er i ferd med å bli bostedsløse? Men klart, man får ikke bare en fin, permanent bopel i fanget...

Anonymkode: f0ae1...203

Nav og boligkontoret, men veldig avhengig av hvilken kommune hva en får av hjelp. Er kjæledyr hund og katt? 

Anonymkode: 3a616...d2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...