Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Forrige uke sendte jeg julehilsen til to tidligere kollegaer, som jeg har vært tett knyttet til i flere år. Vi har hatt det utrolig godt sammen og virkelig jobbet som godt team også. Jeg har dessverre ikke klart å prioritere å snakke ned disse to det senere året. Sendte dem sms med julehilsen, og har ikke hørt noe fra dem. Han ene vet jeg har lest min hilsen, mens hun andre fikk meldingen som sms. Det er helt tyst. Synes det er synd og trist å bli fryst vekk sånn. Har ikke opplevd tidligere at kolleger jeg ønsker å holde kontakt med  ikke har svart tidligere. Er det vanlig å høflig avvise folk sånn? Ville jo bare ønske dem god jul🥲

Trist altså!😢

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Bobly skrev (1 minutt siden):

Forrige uke sendte jeg julehilsen til to tidligere kollegaer, som jeg har vært tett knyttet til i flere år. Vi har hatt det utrolig godt sammen og virkelig jobbet som godt team også. Jeg har dessverre ikke klart å prioritere å snakke ned disse to det senere året. Sendte dem sms med julehilsen, og har ikke hørt noe fra dem. Han ene vet jeg har lest min hilsen, mens hun andre fikk meldingen som sms. Det er helt tyst. Synes det er synd og trist å bli fryst vekk sånn. Har ikke opplevd tidligere at kolleger jeg ønsker å holde kontakt med  ikke har svart tidligere. Er det vanlig å høflig avvise folk sånn? Ville jo bare ønske dem god jul🥲

Trist altså!😢

Nei, jeg mener det ikke er vanlig. Normal folkeskikk er å takke/svare. 

Anonymkode: fe853...d64

• Liker 3
Skrevet

Det er jo ikke sånn at de har tatt noe initiativ til kontakt. Det er jeg selv som tenkte at jeg burde ta kontakt selv. Og da er det merkelig at folk ikke svarer tilbake. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei, jeg mener det ikke er vanlig. Normal folkeskikk er å takke/svare. 

Anonymkode: fe853...d64

Tenkte det jeg også. Er litt satt ut nå.

Skrevet

Ufint av dem å ikke svare deg. Samtidig tror jeg meldingen kan oppfattes litt kunstig når du gjennom ett helt år ikke har prioritert å holde litt kontakt med dem. Tar ikke mye tid å sende en melding i ny og ne😊

• Liker 2
Skrevet
uglejenta skrev (1 minutt siden):

Ufint av dem å ikke svare deg. Samtidig tror jeg meldingen kan oppfattes litt kunstig når du gjennom ett helt år ikke har prioritert å holde litt kontakt med dem. Tar ikke mye tid å sende en melding i ny og ne😊

Men burde jeg sende dem en ny melding nærmere jul? Kanskje på e-post denne gangen? 

Skrevet

Forrige uke?

Litt tidlig å ønske god jul da?

Tror jeg nok hadde bare ikke vært mentalt klar for lykkeønskinger for jula midt i det som er innspurt både privat og jobbmessig for å kunne ta juleferie.

Hadde virket litt mer genuint om du ønsket dem god jul når det faktisk var jul.

Anonymkode: 13bbd...cee

• Liker 4
Skrevet
Bobly skrev (1 minutt siden):

Men burde jeg sende dem en ny melding nærmere jul? Kanskje på e-post denne gangen? 

Det ville jeg gjort, og formulert det som et lite julebrev. Fortell litt om året som har gått, og hvorfor du ikke har hatt mulighet til å holde kontakten dette året.

• Liker 1
Skrevet

Ta ett signal, ts. Du har jo ikke vist interesse selv og nå er de vel ferdige med deg.

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det ville jeg gjort, og formulert det som et lite julebrev. Fortell litt om året som har gått, og hvorfor du ikke har hatt mulighet til å holde kontakten dette året.

Det er akkurat det jeg gjorde. Fortalte om utfordringene (som var gigastore), dette siste året, og som gjorde at jeg så vidt klarte å holde hodet over vann. Spurte også om hvordan det gikk med dem og hvordan livet deres har vært det senere året. Det var jo litt trist beretning fra min side, men poenget var at jeg fortalte at det gikk bra nå og at jeg savnet dem. Derfor gjør det ekstra vondt tror jeg😔

Skrevet
Eva-Lena skrev (1 minutt siden):

Ta ett signal, ts. Du har jo ikke vist interesse selv og nå er de vel ferdige med deg.

Ok. Men siden jeg sluttet, er det faktisk bare jeg som har tatt kontakt med dem. Hadde de selv hørt hvordan det gikk med meg dette året, ville de jo ha fått vite at det ikke gikk bra. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Forrige uke?

Litt tidlig å ønske god jul da?

Tror jeg nok hadde bare ikke vært mentalt klar for lykkeønskinger for jula midt i det som er innspurt både privat og jobbmessig for å kunne ta juleferie.

Hadde virket litt mer genuint om du ønsket dem god jul når det faktisk var jul.

Ok. Da sender jeg e-post denne gangen, på lille juleaften.

Takker!

Skrevet
Bobly skrev (11 minutter siden):

Spurte også om hvordan det gikk med dem og hvordan livet deres har vært det senere året.

jeg kan bare svare for meg: en så omfattende melding ville være et 'ork' for meg mer enn noe annet. Hvis avsender har lagt ut i det vide og det brede om livets store utfordringer, hadde jeg følt at jeg måtte skrive minst like langt. Og det hadde endt opp med at jeg ikke hadde svare nå - midt i den mest pressede tida; man kan jo heller ikke bare svare "hei, takk, god jul til deg også. Alt bra her", når du har skrevet en roman (uten at jeg vet om du har gjort det - jeg vil bare ha fram en poeng). 

Hvis dere ikke har hatt noe kontakt uansett i det siste, kan du jo ikke vente å få øyeblikkelig tilbakemelding heller. 

Gi dem litt tid - det ramler kanskje inn koselige tilbakemeldinger mellom jul og nyttår, når den verste julestria har lagt seg. 

Anonymkode: a7523...122

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet
Bobly skrev (24 minutter siden):

Det er akkurat det jeg gjorde. Fortalte om utfordringene (som var gigastore), dette siste året, og som gjorde at jeg så vidt klarte å holde hodet over vann. Spurte også om hvordan det gikk med dem og hvordan livet deres har vært det senere året. Det var jo litt trist beretning fra min side, men poenget var at jeg fortalte at det gikk bra nå og at jeg savnet dem. Derfor gjør det ekstra vondt tror jeg😔

Et år uten kontakt og så sender du en lang sms om alt som har vært vanskelig det siste året? Jeg ville slitt litt med å vite hva jeg egentlig skulle svare på noe sånt - det er litt utenfor min definisjon av en julehilsen - og neppe svart umiddelbart. Hvis det i tillegg hadde kommet en oppfølgings-epost før jeg hadde svart, ville jeg tenkt at du var litt masete og intens.

Kollegaer - selv de man har jobbet tett med - er noe annet enn venner, det er et forhold som er så nært knyttet til å jobbe sammen. Jeg har fått kjenne på det etter å måttet slutte i jobben pga sykdom, og det er litt sårt, men det er også naturlig når den store fellesnevneren ikke lenger er der.

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet
Bobly skrev (33 minutter siden):

De tenkte nok at meldingen ble sendt til feil person.

Anonymkode: b3718...36e

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

jeg kan bare svare for meg: en så omfattende melding ville være et 'ork' for meg mer enn noe annet. Hvis avsender har lagt ut i det vide og det brede om livets store utfordringer, hadde jeg følt at jeg måtte skrive minst like langt. Og det hadde endt opp med at jeg ikke hadde svare nå - midt i den mest pressede tida; man kan jo heller ikke bare svare "hei, takk, god jul til deg også. Alt bra her", når du har skrevet en roman (uten at jeg vet om du har gjort det - jeg vil bare ha fram en poeng). 

Hvis dere ikke har hatt noe kontakt uansett i det siste, kan du jo ikke vente å få øyeblikkelig tilbakemelding heller. 

Gi dem litt tid - det ramler kanskje inn koselige tilbakemeldinger mellom jul og nyttår, når den verste julestria har lagt seg. 

Anonymkode: a7523...122

Ja det kan hende. Får krysse fingrene for det. Da sender jeg ikke noe mer til dem før juleaften. Tusen takk!☺️

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

De tenkte nok at meldingen ble sendt til feil person.

Anonymkode: b3718...36e

🙄

Skrevet
Bobly skrev (1 time siden):

Jeg tror det er grunnen til at du ikke har fått svar (enda). 

Det er vanskelig å svare godt på sånne plutselige meldinger - og man vil ikke si noe feil. 

Anonymkode: 48b45...685

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tror det er grunnen til at du ikke har fått svar (enda). 

Det er vanskelig å svare godt på sånne plutselige meldinger - og man vil ikke si noe feil. 

Anonymkode: 48b45...685

La oss håpe det🤞🏼

Skrevet

Mulig du har sendt til meg🙈 Jeg har hatt det helt sjukt stress de siste ukene og telefoner og meldinger popper inn fortere enn jeg klarer å svare opp. Jeg har vært på jobbreise, det er møter, tusen jobbtelefoner, avslutninger, sykdom i familien, jeg har en skade jeg må følge opp osv osv. I kveld er det første kveld på flere uker jeg gjør noe annet enn å jobbe eller være tilstede for andre. Da sitter jeg på KG og tømmer hodet og orker ærlig talt ikke være snill og høflig å svare opp en kollega jeg ikke har sett på evigheter.

Det er IKKE vondt ment. Jeg er bare utslitt. 

Anonymkode: 357ef...898

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...