AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #1 Skrevet 19. desember 2022 Jeg bor nå i kommunal leilighet (vil ikke ha noe diskusjon om hvorfor, det er ikke det tråden handler om.) Men vannet i dusjen er ikke særlig varmt, det er bare sånn lunkentvarmt. Spurte vaktmester, og han sa det var for vi ikke skulle brenne oss, men ville ikke si noe ellers. Voksne klarer jo stort sett å regulere det selv da om de ikke må ha hjelp til alt, og de som bor her bor alene, jeg vet hvem de er fra før av. Men er dette noe som egentlig kan gjøres noe med? Eller er det bare noe vi må godta? Hvordan regulerer de sånn? Jeg skal ikke gjøre noe siden jeg ikke kan noe om sånt, bare lurer egentlig. Virket som vaktmester ikke ville svare på det egentlig. Hadde jo så klart vært deilig med varmere dusj. Men er det sånn så er det sånn. Er Dusj og kraner av merket Oras. Anonymkode: 2700d...37a
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #2 Skrevet 19. desember 2022 Er varmtvann inkludert i husleia? Virker som en sleip måte å spare strøm på. Anonymkode: 6069e...9ac 3 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #3 Skrevet 19. desember 2022 Kan du ikke snakke med kommunen de som har med det og gjøre og ikke vaktmesteren? Det kan være en grunn utenom det du har fått beskjed om. Sikker pga kostnad og kanskje andre har skadet seg før. Anonymkode: 40000...53b 2
atropos Skrevet 19. desember 2022 #4 Skrevet 19. desember 2022 Hvis du vet hvor varmtvannsberederen er kan man stort sett justere temperatur på den. Det bør ikke være under 70 grader, for hvis det er under det kan det blomstre opp bakterier. 1 3
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #5 Skrevet 19. desember 2022 Varmtvannet skal være minimum 70 grader på tanken og det pleier å være ca 60 grader ut av krana. : – Senkes temperaturen ned til 50 eller 45 grader for å spare strøm, vil det kanskje ikke ha så stor effekt på kort sikt. Men på litt lengre sikt vil du få veldig lav temperatur på nettet ut til kraner og dusj, som igjen kan føre til oppblomstring av legionellabakterier, advarer Angeloff. https://www.nrk.no/rogaland/stromsparing-med-varmtvannsberederen-kan-oke-risiko-for-legionellasmitte-1.16164796 Anonymkode: 8a0aa...7ec 4
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #6 Skrevet 19. desember 2022 Det kan være at det er en sperre inne i blandebatteriet som kan justeres (sperren angir max temperatur). Hadde sånn et sted jeg bodde før. Var lett å skru opp og justere selv. Det er nok for å ikke brenne seg da, så bør passe på at det ikke blir altfor varmt. Anonymkode: 2e27f...c73 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #7 Skrevet 19. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er varmtvann inkludert i husleia? Virker som en sleip måte å spare strøm på. Anonymkode: 6069e...9ac Står ikke noe om det. Anonymkode: 2700d...37a
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #8 Skrevet 19. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det kan være at det er en sperre inne i blandebatteriet som kan justeres (sperren angir max temperatur). Hadde sånn et sted jeg bodde før. Var lett å skru opp og justere selv. Det er nok for å ikke brenne seg da, så bør passe på at det ikke blir altfor varmt. Anonymkode: 2e27f...c73 Da får jeg høre med noen, for jeg har aldri justert sånn før. Anonymkode: 2700d...37a
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #9 Skrevet 19. desember 2022 Noen som vet hvordan man regulerer? Anonymkode: 2700d...37a
Maskinfører Skrevet 20. desember 2022 #10 Skrevet 20. desember 2022 Etter at de kokte i hjel han mannen på den omsorgsboligen på Tjøme så ble det pålegg om termostat på dusj batterier i kommunale boliger er samme i dusjen på sykehjemmet der min far bor 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #11 Skrevet 20. desember 2022 Tenker at varmen på varmtvannstanken er skrudd ned for å spare strøm.. Anonymkode: 78caa...184 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #12 Skrevet 20. desember 2022 Maskinfører skrev (11 timer siden): Etter at de kokte i hjel han mannen på den omsorgsboligen på Tjøme så ble det pålegg om termostat på dusj batterier i kommunale boliger er samme i dusjen på sykehjemmet der min far bor Skjønner. Men da får jeg ikke gjort noe med det? Anonymkode: 2700d...37a 1
Motelvibes Skrevet 20. desember 2022 #13 Skrevet 20. desember 2022 Maskinfører skrev (19 timer siden): Etter at de kokte i hjel han mannen på den omsorgsboligen på Tjøme så ble det pålegg om termostat på dusj batterier i kommunale boliger er samme i dusjen på sykehjemmet der min far bor Stakkars folk, kan ikke ta seg en varm dusj engang? 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #14 Skrevet 20. desember 2022 Det er ofte 4 steder det kan justeres. Det ene er inne bak lokket på varmtvannstanken der som de elektriske koblingene og det er. Der er det en skrue som angir temperaturen som termostaten til tanken slår inn på. Det andre er at det ofte er en blandeventil rett på utsiden av tanken som tar det varme vannet og blander det med litt kaldt før det går ut til rørene videre rundt i leiligheten, fordi vannet i tanken kan være varmere enn det rørene egentlig tåler. (Ville egentlig ikke fiklet med noen av disse uten å involvere huseier eller andre sakkyndige.) Det tredje er en justering av temperatursperren på selve blandebatteriet i dusjen. Og så er det fjerde, selvsagt, den helt vanlige temperaturknotten man vrir for å justere dusjtemperaturen. Og så har vel 99% av alle blandebatteri en barnesikring man må trykke inn for å låse opp for høyere temperatur, (men det regner jeg med du er fullt klar over.) Jeg tror ikke at temperaturen er justert ned for å spare strøm, det er ingenting å spare på dette. Jeg mener du bør ha rett til å få dette ordnet, dusjen må jo kunne fungere etter hensikten, og du har vel sikkert et eller annet servicenummer å ringe. Hvis de ønsker å sperre for å beskytte folk mot å brenne seg så må ihvertfall maks gå så høyt at man får behagelig dusjtemperatur. Anonymkode: c4924...aa2 2 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #15 Skrevet 20. desember 2022 Mine amatørteorier: * vaktmester/borettslaget har skrudd ned varmtvannstanken, kanskje så mye at det blir farlig, les mer på https://www.fhi.no/sv/smittsomme-sykdommer/legionella/sporsmal-og-svar-om-legionella/ * eller de blander inn mer kaldt vann slik at vannmengden er den samme som før mens de sparer på varmt vann * eller det sitter en sperregrense i ditt blandingsbatteri i din leilighet slik at dette blander mer kaldt vann inn enn du ønsker * eller det er lang rørvei fra varmtvannstank et annet sted i bygget, f eks kjelleren, slik at det blir nedkjølt mye før det kommer fram til deg Anonymkode: fa86b...d2b 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #16 Skrevet 20. desember 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Mine amatørteorier: * vaktmester/borettslaget har skrudd ned varmtvannstanken, kanskje så mye at det blir farlig, les mer på https://www.fhi.no/sv/smittsomme-sykdommer/legionella/sporsmal-og-svar-om-legionella/ * eller de blander inn mer kaldt vann slik at vannmengden er den samme som før mens de sparer på varmt vann * eller det sitter en sperregrense i ditt blandingsbatteri i din leilighet slik at dette blander mer kaldt vann inn enn du ønsker * eller det er lang rørvei fra varmtvannstank et annet sted i bygget, f eks kjelleren, slik at det blir nedkjølt mye før det kommer fram til deg Anonymkode: fa86b...d2b Hmmm. Hvis det er sperregrense så får de ikke justert det til varmere? Blir litt bekymret for legionella. Anonymkode: 2700d...37a
Maskinfører Skrevet 20. desember 2022 #17 Skrevet 20. desember 2022 Motelvibes skrev (3 timer siden): Stakkars folk, kan ikke ta seg en varm dusj engang? Joa menn ikke så varmt at de ender på sykehus og død temperaturlås heter det 1
Maskinfører Skrevet 20. desember 2022 #18 Skrevet 20. desember 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Skjønner. Men da får jeg ikke gjort noe med det? Anonymkode: 2700d...37a Vet ikke åssen eventuell Temperaturlås fungerer så du må snakke med noen i kommunen evt teknisk etat da det var kommunal bolig ?
Hedda-78 Skrevet 20. desember 2022 #19 Skrevet 20. desember 2022 Er det bare i dusjen? Eller er det like lunkent i kjøkkenkrana også? Det vil jo si noe om hvor det evt må justeres. Hvis varmtvannet i kjøkkenkrana er varmt, så vet du i alle fall at det ikke har noe med tanken å gjøre. 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #20 Skrevet 20. desember 2022 Har du varmt vann andre steder? Det hadde jeg, men det var kaldt i dusjen. Det viste seg at det var smuss i silene inn til blandebatterier i dusjen. Jeg kjøpte nytt til ingen nytte. Skru av stoppekranen, skru av blandebatteriet og rengjør de små silene inni. Ev. ring en rørlegger. Anonymkode: 880ea...5b9 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå