Gå til innhold

Senke den seksuelle lavalderen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Den burde vært hevet til 18 år.

• Liker 2
  • Nyttig 6
Videoannonse
Annonse
Gjest Athena Catalina
Skrevet

Og jeg syns 16 er for lavt, burde vært 18. 

Skrevet

Så trist 😔

Anonymkode: 7a256...974

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Tråden er ryddet for innlegg skrevet på dialekt. Elaine Marley, mod. 

Skrevet
vilkåret skrev (5 timer siden):

Åpenbart at der er noen som ønsker kjøpe sex fra 15-åringer i rådet....

Utsagnet der er fordummende for en åpen og transparent debatt. Med ditt utsagn så insinuerer du også at det var slik Danmark og Svergie kom frem til seksuell lavalder på 15 år.

Jeg tror heller det sitter personer der med veldig mye mer innsikt enn hva jeg og du har rundt temaet. De har sikkert vurdert veldig mange faktorer for å komme frem til en slik instilling. Og det er jo sikkert belstande for dem å faktisk foreslå noe sånt med tanke på hvordan folk tenker, ja slik som du for eksempel.

Tror ikke det å senke seksuell lavalder vil bety så stor forskjell i praksis, tror mest at det vil hjelpe med å avkriminalisere sex mellom jevnbyrdige partnere. Per idag så føler mange seg klar for sex når de er rundt 15 år, og de oppfatter ikke selv at det er en kriminell handling med samtykkende sex hvor ene parten er 17 og andre er 15. Men sånn som det er idag så kan det gi veldig store konsekvenser.

For sex som ikke er mellom jevnbyrdige partnere så foreslår de strengere regelverk, det er utallige andre lover som skal stoppe folk fra å kjøpe sex med 15 åringer. Så jeg tror ikke de i rådet handlet utifra egeninteresse som du insunierer, det er rett og slett en flåsete kommentar.

Anonymkode: 05e6c...6fa

• Liker 5
Skrevet

Ingen sex før ekteskap. 

Anonymkode: 2f54f...5a0

• Liker 1
Skrevet

For min del kan de gjerne øke den… 

Det er greit at en 15 åring ligger med en 40 åring? Nei… 

Anonymkode: 6a163...61e

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tror ikke det å senke seksuell lavalder vil bety så stor forskjell i praksis, tror mest at det vil hjelpe med å avkriminalisere sex mellom jevnbyrdige partnere. Per idag så føler mange seg klar for sex når de er rundt 15 år, og de oppfatter ikke selv at det er en kriminell handling med samtykkende sex hvor ene parten er 17 og andre er 15. Men sånn som det er idag så kan det gi veldig store konsekvenser.

For sex som ikke er mellom jevnbyrdige partnere så foreslår de strengere regelverk, det er utallige andre lover som skal stoppe folk fra å kjøpe sex med 15 åringer. Så jeg tror ikke de i rådet handlet utifra egeninteresse som du insunierer, det er rett og slett en flåsete kommentar.

Det er allerede et unntak som gjelder sex mellom jevnbyrdige partnere:

Sitat

Samtidig bestemmer loven at straffen kan bortfalle dersom de som har hatt sex, er omtrent like gamle i alder og utvikling. At straffen kan bortfalle betyr at det ikke er sikkert den personen somer over 16 år, blir straffet for at dere har hatt sex.

Dette betyr at om begge er rundt 16 år, og ellers jevne i utvikling, og at sexen er frivillig, så er det ikke nødvendigvis straffbart.

Kilde: https://www.barneombudet.no/for-barn-og-unge/dine-rettigheter/seksualitet

Anonymkode: 51ce7...a4f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er allerede et unntak som gjelder sex mellom jevnbyrdige partnere:

Kilde: https://www.barneombudet.no/for-barn-og-unge/dine-rettigheter/seksualitet

Anonymkode: 51ce7...a4f

Det er helt riktig, men det betyr uansett at det er rettssystemet som må avgjøre om den anvendelsen skal taes i bruk, og i saker hvor ene parten er 15 og andre parten er 16-17 så vil det nok stort sett gå greit for den jevnbyrdige på 16-17.

Er av den oppfatning av at slike saker ikke skulle vært gjenstand for behandling i rettssystemet i det hele tatt. At det ender i retssystemet er som regel foreldrestyrt, begge de to jevnbyrdige som var delaktig i den samtykkende relasjonen står igjen som tapere. Derfor mener jeg at endringen i lovforslaget er greit.

• Liker 3
Skrevet

Synes ikke det er greit at en 15-åring ligger med en 50-åring. Ikke greit at en 16-åring gjør det heller, men hvorfor åpne for disse grisene kan ha lovlig sex med 15-åringer?

Anonymkode: 911a8...063

• Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet

Konsekventenkning er ikke ordentlig utviklet før ved 22 års alderen. 

Å senke aldersgrensen for sex blir helt feil, mener jeg. Så mange usikre ungdommer, og eldre griser som det fins. 

Ungdom har sex hvis de vil det, uansett, men det er ikke modenhet som ligger bak det lovforslaget.

Anonymkode: 95090...a3d

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Javel, når man er 18 - er man da per definisjon voksen? 

Anonymkode: 6795c...045

Nei

Anonymkode: fcd31...057

Skrevet
Athena Catalina skrev (15 timer siden):

Og jeg syns 16 er for lavt, burde vært 18. 

eller 20

Skrevet

Støtter alle som mener minstealderen allerede er for lav. Det burde være slik at når man er moden nok til å ha sex med hvem man vil så er man gammel nok til å ha sex.

Anonymkode: 82a74...025

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det er helt riktig, men det betyr uansett at det er rettssystemet som må avgjøre om den anvendelsen skal taes i bruk, og i saker hvor ene parten er 15 og andre parten er 16-17 så vil det nok stort sett gå greit for den jevnbyrdige på 16-17.

Er av den oppfatning av at slike saker ikke skulle vært gjenstand for behandling i rettssystemet i det hele tatt. At det ender i retssystemet er som regel foreldrestyrt, begge de to jevnbyrdige som var delaktig i den samtykkende relasjonen står igjen som tapere. Derfor mener jeg at endringen i lovforslaget er greit.

Jeg liker ikke forslaget fordi det da plutselig blir lovlig å ha sex med en 15-åring hvis man er mye gamlere. Synes 15 blir for ungt for det og at slike hensyn er viktigere enn at sex mellom to unge mennesker havner i rettssystemet for så at det sannsynligvis ikke skjer noe mer. Hvis det er et problem at det havner i rettssystemet kunne de heller jobbet med en slags konkret lov på at sex mellom de i en viss alder (15 og 17 for eksempel) ikke skal være ulovlig. For jeg synes heller seksuell lavalder kunne blitt hevet da man fremdeles regnes som barn til man er 18 år. Blir liksom ikke riktig at eldre mennesker skal lovlig kunne ha sex med de som regnes som barn. 

Anonymkode: 6ca2b...afe

• Nyttig 3
Skrevet

Øk til 18. Barn skal ikke ha sex. De blir ødelagt for resten av livet. Typisk menn å bestemme dette. Fy faen.

Anonymkode: 401b0...092

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Ser ingen grunn til å endre denne. Jevnaldrende ungdom har sex uansett hvis de er klare. Om noen eldre presser eller utnytter noen på 15 så kan de i det minste få straff for det. Noen er klare i en aldrer av 13, skal den settes ned til det?

Anonymkode: 5440f...f9c

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Typisk menn å bestemme dette. Fy faen.

"Jussprofessor Linda Gröning har ledet arbeidet."

Anonymkode: cc703...2ae

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

eller 20

20 er alt for høyt. Lovverket må avspeile virkeligheten vi lever i, og de aller fleste har sex før fylte 20. Det er ikke noe poeng å lage lover som de fleste vil bryte. 

Anonymkode: cc703...2ae

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

På tide at de senker lavalderen, samtidig som de styrker vernet om ikke samtykkende sex. Godt forslag. 

Det mest interessante i forslaget er å legalisere sexkjøp mellom samtykkende voksne.

Tenker det er mange unge feminister som kommer til å måtte bli lagt inn på psykiatrisk av dette forslaget. 

Anonymkode: 6795c...045

Ja, fysj. Synes ikke sex skal være en salgsvare. Motbydelig er det, og ofte skadelig for den som selger. Smittevernet kan aldri bli godt nok til at det er forsvarlig.

Anonymkode: 41a2f...aee

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...