Gå til innhold

Skjør niese

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en datter på 3 år som er veldig utadvendt og tøff, sjarmerende og morsom (i mine øyne såklart). Så dette er det jeg er vandt med. Men så har jeg en niese på samme alder som ikke tåler en dritt. Og da mener jeg virkelig _ingenting_. Hun kan begynne å hylgrine utrøstelig om hun NESTEN snubler, eller naboen sier hei til henne. Her en kveld ble hun og datteren min litt ivrig i leken og hun kastet en hvetebolle over stuegulvet, og så sa jeg i en leende tone til henne «næmmen, hva gjorde du hahah? Kastet du bollen!» og hun ble skrekkslagen som om jeg hadde tatt tak i henne og filleristet henne, og søkte tilflukt hos mor.

Jeg fatter ikke hvordan jeg skal kunne få et normalt forhold til henne når hun er så skjør. Jeg tør jo verken å snakke til henne eller gjøre noe med henne, i frykt for at hun blir livredd. Gud forby om jeg blir alene i rommet med henne, da besvimer hun sikkert!! Jeg skjønner at barn er forskjellig, men jeg blir å irritere meg over det likevel når jeg ikke gjør noe galt. Hun har et kronisk skeptisk- blikk, og hun sier bare «nei» når jeg prøver å snakke med henne. Er det mulig å være så skjør, tenker jeg. Jeg gir jo opp snart. Mistenker at hun er en liten manipulator (ja selv i hennes alder), fordi hun ikke egentlig er helt god i hodet  (ja ta det med en klype salt om du vil). Uansett, det irriterer meg at hun er så jævla skjør. Faens unge

Anonymkode: 12ff9...867

Videoannonse
Annonse
Skrevet

🙃 Hyggelig tante du da.

Hun er TRE ÅR.

• Liker 20
  • Nyttig 8
Skrevet

Mange skjøre unger i dag. Lurer på hvordan det skal gå med alle disse når de vokser opp og de oppdager at det stilles krav til dem i arbeidslivet.

Ikke uten grunn at ung ufør er i eksplosiv vekst....

Anonymkode: 48281...54e

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hun er 3, hun kan ikke manipulere:P Men når du sier hun blir skrekkslagen av bolle-kommentaren, så var min første tanke at noe ikke er bra hjemme, selv om hun søkte tilflukt hos mor.

Anonymkode: 31eb0...ab2

• Liker 11
Skrevet

Mulig at du har et voldsomt kroppsspråk? 

Anonymkode: a673f...a20

• Liker 16
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har en datter på 3 år som er veldig utadvendt og tøff, sjarmerende og morsom (i mine øyne såklart). Så dette er det jeg er vandt med. Men så har jeg en niese på samme alder som ikke tåler en dritt. Og da mener jeg virkelig _ingenting_. Hun kan begynne å hylgrine utrøstelig om hun NESTEN snubler, eller naboen sier hei til henne. Her en kveld ble hun og datteren min litt ivrig i leken og hun kastet en hvetebolle over stuegulvet, og så sa jeg i en leende tone til henne «næmmen, hva gjorde du hahah? Kastet du bollen!» og hun ble skrekkslagen som om jeg hadde tatt tak i henne og filleristet henne, og søkte tilflukt hos mor.

Jeg fatter ikke hvordan jeg skal kunne få et normalt forhold til henne når hun er så skjør. Jeg tør jo verken å snakke til henne eller gjøre noe med henne, i frykt for at hun blir livredd. Gud forby om jeg blir alene i rommet med henne, da besvimer hun sikkert!! Jeg skjønner at barn er forskjellig, men jeg blir å irritere meg over det likevel når jeg ikke gjør noe galt. Hun har et kronisk skeptisk- blikk, og hun sier bare «nei» når jeg prøver å snakke med henne. Er det mulig å være så skjør, tenker jeg. Jeg gir jo opp snart. Mistenker at hun er en liten manipulator (ja selv i hennes alder), fordi hun ikke egentlig er helt god i hodet  (ja ta det med en klype salt om du vil). Uansett, det irriterer meg at hun er så jævla skjør. Faens unge

Anonymkode: 12ff9...867

Meg, meg, meg... og så avslutter du med å referere til niesen din som "faens unge" (satans barn).

Du er den voksne. Fremfor å forsøke å finne ut hva som er galt (🤦🏻‍♀️) med et øite barn 3 år, så bør du se på hvordan du kan møte barnet. Hva du selv kan gjøre for å forstå henne. 

Ta deg sammen.

Anonymkode: 784f5...0a1

• Liker 13
  • Nyttig 7
Skrevet

Du tuller nå…? Jenta er TRE år. Du vet at personligheten ikke er hugget i stein på den alderen? For én gangs skyld sitter jeg her og er rystet over noe jeg leser på KG, det sier litt. Ta deg sammen og voks opp! 

Anonymkode: fe1f1...51f

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Mange skjøre unger i dag. Lurer på hvordan det skal gå med alle disse når de vokser opp og de oppdager at det stilles krav til dem i arbeidslivet.

Ikke uten grunn at ung ufør er i eksplosiv vekst....

Anonymkode: 48281...54e

Sprekt av deg å tenke så langt frem i tid! En treåring skal ikke ut i arbeidslivet på en god stund, akkurat. Men som sagt, kult når folk tenker fremover. Kanskje jeg skal spenne slalåmski på fireåringen min og vurdere om han har potensiale til å bli olympisk mester. 

Anonymkode: fe1f1...51f

• Liker 3
Skrevet

Handler nok mer om hvilken personlighet barnet har. Min søster var veldig sånn som liten, sa så vidt et pip ved andre voksnes nærvær og om noen pratet til henne så kunne hun være på gråten. I dag er hun leder og bærer ingen preg av det, deg var bare sånn hun var.

Jeg var motsatt, jeg var den som hang med gutta og var høyt/lavt hele tiden. Som voksen er jeg den roligste av oss.

Vi har samme foreldre og har vokst opp under samme tak, så det handler nok mer om personlighet. Ville gitt ungen litt tid, kanskje dere kan møtes litt oftere slik at hun blir tryggere? 

Anonymkode: 335bc...8fe

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg forsod problemstillingen helt til første avsnitt.

Du er veldig hatefull ovenfor din 3når gamle niese.

• Liker 11
Skrevet

Faens unge faktisk.  Mulig hun bare har ganske gode antenner og din oppførsel er den unormale. 

Anonymkode: cbae9...6d3

• Liker 14
  • Hjerte 1
Skrevet

Du kan jo prøve en roligere og mer forsiktig tilnærming, og når hun blir mer varmet opp til deg så kan du være mer som du er ellers.

Hun er et sensitivt barn, du er nok en usensitiv voksen.

Anonymkode: 02a23...f21

• Liker 4
Skrevet

Et lite barn er redd for en tante som mener hun er faens barn? Nei, hva kan det komme av? 

Du er verdens kjipeste tante. Og i motsetning til barnet, så vil du neppe utvikle deg. 

La meg tippe, dette handler om noe dyptliggende sjalusi ovenfor søsteren din som du nå kanaliserer på et uskyldig barn? Skjerp deg. 

Anonymkode: f0c0b...c4b

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Hva mener niesens foreldre om barnets personlighet? Det er de som kjenner henne best.

Jeg vil forstå barnets foreldre om de ikke ønsker å diskutere hennes utfordringer med deg, TS. Du virker ikke veldig åpen.

Skrevet

Der er tydelig at du ikke liker niesen din særlig godt og du skal ikke se bort fra at hun merker det og dermed blir noe reservert. 

Tenker du at din datter gjør alt rett og din niese alt galt?

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hun er 3, hun kan ikke manipulere:P Men når du sier hun blir skrekkslagen av bolle-kommentaren, så var min første tanke at noe ikke er bra hjemme, selv om hun søkte tilflukt hos mor.

Anonymkode: 31eb0...ab2

Jeg for min del tror nok tanten selv legger opp til reaksjonen hun får.

Anonymkode: 513fa...d7b

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg fatter ikke hvordan jeg skal kunne få et normalt forhold til henne når hun er så skjør.

Jeg fatter ikke at du tror du skal kunne få et normalt forhold til noen du er så negativt innstilt til. Egentlig er det imponerende om du har et normalt forhold til noen som helst når du klarer å tenke så mye dritt om en treåring.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Da min yngste var på den alderen var tante på besøk hos oss i en uke. Det tok seks dager før barnet så mye som ville se i tantes retning, og på dag syv var han trygg nok til å kikke i en bok sammen med henne. Da var hun veldig rolig og respektfull og fant seg i å vente på at han tok kontakt. 
Han er en helt normalt trygg og imøtekommende niåring i dag, selv om småbarnsskepsisen var intens. 

Anonymkode: a173b...947

• Liker 2
Skrevet

Nei hvorfor i all verden skulle en 3-åring være skeptisk til tante som ser på henne som «faens unge» ?🙄

Kanskje du skulle prøve å tilnærme deg henne litt forsiktig, så hun blir trygg på deg og ikke trenger å være redd? 

Det du kan tenke litt på er at den «utadvendte, tøffe, sjarmerende og morsomme» datteren din kanskje sees som en bråkete, uoppdragen, oppmerksomhetssøkende og krevende unge. Folk har forskjellige oppfatninger av hva som er god og dårlig oppførsel. 

• Liker 3
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...