Gå til innhold

Min mor er overbeskyttende bestemor

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har blitt alenemor, og er utrolig heldig som har en mor som stiller masse opp som barnevakt osv! Har barnevakt 1-2 kvelder i uka (stort sett pga jobb). I tillegg kan hun hente barnet hvis det skjer noe uforutsett osv. De kan ses sånn 4 ganger i uka på det meste.

Relasjonen mellom meg og min mor har ikke alltid vært den beste, men er ok nå som barnebarnet er i fokus. 

Men jo mer bestemor får være med barnebarnet, jo mer meninger har hun om barnets sikkerhet osv. Jeg syns hun overdriver litt..

Hun kan si "du må aldri gi henne en ballong, det er livsfarlig og hun kan dø!"

Eller mase gjentatte ganger om at barnet ikke har nok pledd/varme klær inni vognposen i barnehagen (hun holder seg varm altså!) Veldig mye som handler om temperatur og kulde.

Være livredd for at barnet skal falle og slå seg, og antyde at jeg gjør en stor feil ved å ikke passe på at barnet ikke slår seg hele tiden (jeg kan gå en meter unna når barnet skal skli, f.eks., eller la barnet være alene i lav sofa). Barnet har falt noen ganger, selvsagt, men aldri så mye at det har vært på legevakt eller blødd mye. Jeg sier til min mor at det er ikke farlig å falle å slå seg litt, så ser hun dumt på meg og svarer "jo, man kan bli utviklingshemmet og få hjerneskade". Da barnet mitt lærte å gå og falt på rompa, kom bestemor alltid med et lite hyl.... 

Ja, hun sa også at jeg burde vurdere å sette på henne en hjelm, da hun lærte seg å gå, for å ikke få hjerneskade. 

Anonymkode: 752d9...514

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ganske normalt at bestemødre er mer bekymret for barnebarn enn det de var da de hadde små barn selv, men dette går langt over grensen. 

Dersom barnet ditt hadde for få pledd osv i barnehagen hadde de gitt beskjed. 

Stol på deg selv, det blir knall og fall, noen ting må man selvfølgelig passe på, men hjelm når de lærer å gå tar kaka 🤭🤭

Anonymkode: 3ddec...f6d

Skrevet

For barnets skyld - Finn en annen barnevakt!

Anonymkode: 86414...1a5

• Liker 6
Skrevet

Okei, det er greit å vise omsorg og ivareta sine nærmeste, men det der kan gi motsatt virkning. Dersom barnet blir overbeskyttet, vil det ikke klare å være like selvstendig og "røff" i eldre alder. Hvis man ikke får lov til å prøve og feile som barn, skal jeg love deg det går ille når de faktisk skal møte den store verdenen. Tror dette også er en viktig faktor til at generelt mange flere unge sliter psykisk i dag, enn før. Før gikk man jo hele dagen nærmest alene og fikk et skrubbsår i ny og ne, mens idag skal man ikke gå ute alene i mørket? 

Jeg har "fått" lov til å prøve meg mye som barn, og da mye alene for å sikre selvstendigheten. Det handler ikke om at foreldrene mine ikke bryr seg, tvert i mot, de er bare realistiske og ville at jeg skal gå med hevet hode allerede i ungdomstida. Det er ikke fasitsvar på hvordan man skal oppdra barn, men den oppdragelsen jeg fikk, er jeg såå evig takkknemlig for at jeg fikk når jeg sammenligner meg med andre. Noen tør ikke ringe til et legekontor, mens jeg kan problemfritt møte opp hos legen (alene) på kort varsel.

Så med det hadde jeg i første omgang pratet med bestemor og spurt hvorfor hun gjør som hun gjør, og så vurdert om det finnes alternativer. 

Skrevet

Å herregud, det der hadde jeg faktisk ikke klart å holde ut med🙄 Snakk om å være hysterisk. Det er også noe som blir overført til barnet… tror du burde ta deg en lang prat med henne. 

Anonymkode: 61c64...470

Skrevet

Enig med dere... men, bestemor er veldig var på kritikk, og jeg er helt avhengig av henne som barnevakt, så det er en liten skvis

Ts

Anonymkode: 752d9...514

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...