Gå til innhold

Sette grenser til kollega uten å lage drama


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har lett for å se ut som en folk kan trakke på, kommandere, tømme sine negative følelser til, og kritisere/hakke på.

Men det er jeg ikke, jeg blir like dårlig av det som alle andre, og det ødelegger for min arbeidsevne.

Utfordringen er at jeg ikke gir beskjed, jeg lar det gå så langt at jeg ikke klarer mer og må gå hjem fra jobben. 
 

Jeg hadde en kollega som hadde en dårlig dag fra starten av dagen. Hen begynte å kommandere meg til å gjøre en oppgave som ikke var noe gøy, vi er likestilt, ingen av oss er leder, men hen har jobbet der lenger bare. Men denne oppgaven kunne man tatt senere eller så kunne hen selv tatt den oppgaven. Dette var fordi hen ville få ut sinnet sitt på å kommandere og sånne ting.

Jeg ble kritisert og hen unngikk oppgaver på slue måter slik at jeg skulle gjøre det, og det ble ikke satt pris på, ingen hensyn til at jeg måtte gjøre mye. 
 

Men det er min feil, jeg lar meg bli kontrollert, jeg sier ikke ifra eller kommer med mine meninger. Jeg ønsker positivitet og godt arbeidsmiljø og vil ikke begynne å krangle eller lage noe konflikt av små ting.
 

Jeg føler meg umoden og slem hvis jeg sier «Nei, den oppgaven kan du gjøre, jeg har gjort nokk og nå vil jeg heller slik» 

Jeg klarer ikke sette meg selv i respekt, har opplevd flere arbeidsplasser der jeg blir trakket på og ikke klarer å få respekt fra folk. Det finnes folk med masse samvittighet, de er rettferdig og hyggelig, men det er flest av de som vil gjøre minst og samtidig bruker hakkekylling for å tømme seg. 
 

hvordan få respekt? Jeg gikk fra jobb i dag, klarte ikke mer, hadde motsatt dårlig behandling hele dagen og PANG så klarte jeg ikke mer. Jeg så tåkete og fikk dobbeltsyn, jeg ble frys og fjern, kjente at jeg kunne gråte men måtte bare flykte, symptomene forsvant da jeg hadde forlatt jobben.

Jeg har ikke sagt ifra til denne kollegaen, og jeg tenker å droppe det. Men fra Mandag vil jeg være klar for å sette grenser for denne kollegaen, slik at hen ikke kommanderer meg og utnytter min snillhet.

håper gode tips å få❤️❤️er så lei meg for at jeg ikke klarer dette, jeg prøver å være så grei og snill, gir mer enn jeg får, men så blir det utnytter heller

 

Anonymkode: 7032a...229

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

jeg prøver å være så grei og snill

slutt med det. Eller.. begynn med å være snill med deg selv isteden

Anonymkode: 23bda...cff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du hadde hatt godt av terapi eller coaching for å finne roten til at du tenker at din tid og din komfort er mindre verdt enn alle andres.

Som en triks å bruke fra mandag er å nøle når noen spør om noe, eller si "det må jeg komme tilbake til" eller lignende når du blir kommandert. Så går du unna, får tenkt deg om - still deg selv spørsmålet om du ville tenkt at det er rimelig å pålegge noen på jobben som du liker godt den samme oppgaven eller belastningen som legges på deg. Hvis du ikke mener de burde finne seg i det, gjør ikke du det heller.

En annen ting: for meg hjalp det mye å innse hvor LITE snilt og hyggelig det egentlig er når jeg ikke er tydelig på grensene mine og ærlig om hva jeg vil. Når jeg begynte å se på det som en snill, genuin og god ting å gjøre for dem i rundt meg, ble det lettere å være det som for meg da var "bitch" og "vanskelig" (var egentlig bare vanlig grenser, men det føltes sånn for meg).

 

Masse lykke til TS ❤️ 

Anonymkode: 3e775...ca8

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler meg synd på deg :( beklager at du føler deg slikt. Men jeg kjenner meg igjen i historien din. Jeg jobber med det nå, men er ikke alltid lett. Jeg lar andre kontrollere meg på jobben og blir tatt for gitt 😞

Anonymkode: 146aa...6b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hen begynte å kommandere meg til å gjøre en oppgave som ikke var noe gøy, vi er likestilt, ingen av oss er leder, men hen har jobbet der lenger bare.

Jeg ville først fått en bekreftelse fra sjefen om at denne kollegaen ikke har høyere rang enn deg og ikke har myndighet til å beordre deg til å utføre oppgaver. 

Anonymkode: e8472...b34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...