Gå til innhold

Sjef ga kun julegave til en ansatt

Anbefalte innlegg

Skrevet

På jobben min mottar vi ingen gaver fra arbeidsgiver, verken til jul, bursdag eller ved andre anledninger. Når noen slutter, gifter seg eller feirer et rundt tall (fra 40 år og oppover), opprettes det spleiselag hvor de ansatte oppfordres til å bidra. Det skal også sies at vi ikke har julebord. Sist var i 2019 (året jeg startet i jobben). I fjor var det en liten åpning og mange planla for julebord. Arbeidsgiver sa da at vi ikke kunne ha det fordi det ville virke diskriminerende ovenfor de som ikke feirer jul. I år har vi ikke hørt noen ting. Virker som de vil spare på midlene, samtidig som ledelsen flere ganger i året er på samlinger over flere dager på fine hotell og med god mat. Det er med andre ord lite til ingen oppmerksomhet til oss «vanlige» ansatte som en takk for arbeidet vi utfører. 

Min nærmeste sjef har av og til gitt en liten oppmerksomhet til de ansatte til jul. Sist jeg fikk noe var i 2020. Det var et gavekort på bakeren til 100kr. Regner med de andre fikk det samme, men vet ikke sikkert.  I år fikk kun en på avdelingen gave (vi er ca. 15 stk.). Den ble gitt til personen foran alle. Vi er flere som synes det er litt rart. Sjefen har klare favoritter (og ikke-favoritter). Nå ble det veldig tydelig hvem som er nr.1. 

Jeg ønsker å høre deres tanker om dette. 

Anonymkode: 2c511...6bb

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Arbeidsgiver sa da at vi ikke kunne ha det fordi det ville virke diskriminerende ovenfor de som ikke feirer jul.

Hahaha, for et dårlig argument. Julebordet har jo ingenting religiøst ved seg. Det er bare en festlig anledning. Tviler sterkt på at mine kolleger som ikke feirer jul takker nei til julebord av den grunn. Hos oss får alle julepakke og da får muslimene julepakke uten svin i, men de får jo seff julegave selv om de kanskje ikke feirer JUL.

Anonymkode: e258f...3ef

• Liker 1
Skrevet

Ja, det er en uting og veldig uprofesjonelt. Som leder kan man ikke like alle like godt. Men man har et ansvar for å behandle alle like godt, og ikke la det lyse igjennom hvem som passer bedre til dens personlige preferanser. Hadde det blitt gitt privat fordi de pleier omgang på fritiden så er det én ting- dog noe uprofesjonelt det også. Men på den måten foran alle. Helt hjernedødt og i mot alle prinsipper. Jeg som ansatt ville revurdert alle mine tanker om denne lederen. Og mistet all respekt for han / henne når den er i stand til å ta så dårlige avgjørelser. Dårlig leder.

Anonymkode: 3f040...e09

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Arbeidsgiver sa da at vi ikke kunne ha det fordi det ville virke diskriminerende ovenfor de som ikke feirer jul.

:forferdet: Det er jo helt på trynet. Dummeste jeg har hørt. Skjønner at det kan være ensomt om man er den eneste muslimen på jobben. Hvis man ønsker å være med på det sosiale kan man vel servere mat som personen kan spise? 

Sjefen din virker bare spesiell 

Anonymkode: a8191...084

Skrevet

Meget uprofesjonelt. Det er slike steder som fort kan oppleve at ansatte sier opp pga dårlig ledelse. Helt på sin plass det. 

Anonymkode: 792d5...362

Skrevet

TS her: vdr. argumentet om at julebord er diskriminerende. Synes også det er ganske så latterlig. Tror de prøvde bruke «woke kulturen» til sin fordel i stedet for å være ærlige om at de ikke ville bruke penger på oss. Ganske feilslått spør du meg 😅

Jeg er selv på vei ut, av flere grunner. Ikke bare gaver de er gniene på, men også lønninger. Arbeidsmengden reflekteres ikke i lønnsutviklingen. Mange gode folk som forsvinner av den grunn. Det jeg tar med meg er at jeg har fått mye ansvar fra start som nyutdannet, noe som hjelper meg i videre karriere. 

Jeg er en av de sjefen liker litt over middels, men ikke helt på topp. Sjefen prises av mange som en god sjef (særlig av favorittene), men samtidig er det tydelig forskjellsbehandling av enkelte. Hen har en tendens til å komme med stikk til de hen ikke liker og dumme de ned foran andre. Hen liker heller ikke at vi tar pauser. Vi bør helst sitte ved pultene våres og jobbe, selv om jobben krever mye samarbeid, workshops og møtedeltakerne osv. Make it make sense. 

Merket bare at hele denne «gaveseansen» provoserte meg. Burde heller vært gjort utenfor arbeidstid, som privatpersoner - selv om det også hadde vært uprofesjonelt som det nevnes. 

Anonymkode: 2c511...6bb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...