Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har fra før en deltidsjobb, så jeg har jo egentlig ingen hast med å finne meg en ny jobb ved siden av studier. Men ønsker altså å prøve noe nytt snart.

Har søkt flere jobber, og blitt innkalt til intervju på en av dem. Problemet er vel at dette ikke er den jobben jeg ønsker meg mest. Den jobben jeg virkelig ønsker har jeg ikke fått svar på enda, sendte tross alt søknaden for kun en uke siden. Dette er privat sektor, så det bør ikke ta så lang tid, og søknadsfristen var merket med "snarest".

Hvordan er det vanlig å løse en slik situasjon? Er det for tidlig å ringe på den jobben jeg virkelig ønsker (kun en uke har gått siden søknad ble sendt)? Kan jeg si at jeg ønsker et raskt svar siden jeg også søker på andre jobber?

For noen år siden var jeg på et intervju der de spurte om jeg hadde søkt på andre jobber samtidig, og er litt usikker på om de synes det er negativt at man søker på flere jobber samtidig? Dvs at man ikke bør være ærlig om at man søker mange jobber, siden man da knaskje ikke har den aktuelle jobben som førstevalg? Og hvis jeg blir tilbudt denne nest-beste jobben, bør jeg vel si ja selv om jeg enda ikke har fått svar på den ønskede jobben? Og hvor vanlig er det å bli tilbudt jobben allerede på intervjuet? Når jeg har fått tidligere jobber har det vært slik, men det har vært jobber som har krevd mindre kompetanse.

Kanskje litt rotete skrevet, men håper dere forstår problemstillingen :)

Videoannonse
Annonse
Gjest lilletroll
Skrevet

Du vil nok uansett ikke få tilbud om jobben PÅ selve intervjuet vil jeg tro. Det har jeg aldri vært borti i hvertfall. Du må jo gå ut i fra at de skal intervjue flere, og så basere meningen sin på alle intervjuene. Dette gir jo deg litt ekstra tid, noe som jo er positivt i ditt tilfelle. Synes at du skal gå på intervjuet, gjøre det beste du kan (selv om det som regel skinner gjennom om du VIRKELIG vil ha jobben...) og spørre på intervjuet når du kan forvente svar. Dagen før du kan forvente svar ringer du den jobben du aller mest vil ha, og spør om når du kan forvente tilbakemelding.

Skrevet

De fleste steder er det prøvetid. Derfor kan du utmerket får denne jobben, si ja til den og deretter si den opp dersom du skulle få den andre jobben. Det hender faktisk det at folk sier opp før de har startet i en jobb. De kan jo bli tilbudt noe bedre mens de fremdeles er i oppsigelsestiden, og det tror jeg de fleste har forståelse for.

Gjest barne- og familiemedister
Skrevet

Det viktigste er at du er ærlig, jeg har sett flere dårlige løgnere med flakkende blikk som "ikke har søkt andre jobber."

Ellers er det som sagt over bare å gi gass i kronologisk rekkefølge. Får du den første jobben, så takk gjerne ja til den. I en prøvetid har du to ukers oppsigelsesfrist, så om det skulle dukke opp noe annet er det ditt privilegium å velge.

Jeg fikk selv to jobber med en drøy måneds mellomrom for endel år siden. Hadde i utgangspunktet mest lyst på jobb nummer to, men da tilbudet om denne kom viste det seg at jeg trivdes så godt med jobb nummer en at jeg valgte å bli der. Og her er jeg fortsatt - ikke i samme stilling, men på samme arbeidsplass.

Skrevet

Fra intervju og til man får tilbud om jobben tar det som regel flere dager, og når man får tilbud har man stort sett alltid minst en uke på seg før man må svare. Ofte lenger også

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet

Ellers er det som sagt over bare å gi gass i kronologisk rekkefølge. Får du den første jobben, så takk gjerne ja til den. I en prøvetid har du to ukers oppsigelsesfrist, så om det skulle dukke opp noe annet er det ditt privilegium å velge.

Men er det ikke veldig unfair å si ja til en stilling, som man etter kort tid sier opp? Bedriften blir da stående uten noen andre til å gjøre jobben. Hvor vanlig er det at folk slutter etter kun noen få uker? jeg har snakket med noen som mener dette er dumt å gjøre, i tilefellet man kommer i kontakt med bedriften senere. Bedrifter er veldig lite glad i å oppleve slike ansatte som slutter etter så kort tid.

Og hva sier man på intervjuet man blir innkalt til rett etter man har begynt i den nye jobben? Lar man være å fortelle at man allerede har fått ny jobb og vil slutte der etter så kort tid? Er jo ikke noe positivt å slutte slik i jobber, viser jo ikke lojalitet overfor en arbeidsgiver?

Selvsagt skjer ting i feil rekkefølge, har fått tilbud om jobb ved andrevalget, mens svar fra drømmejobben må jeg vente med enda en stund... Det er høyt spill å takke nei til den jobben jeg har blitt tilbudt, for å satse på at jeg får drømmejobben..

Litt ny i dette gamet, så fint hvis noen forteller meg spillereglene her mellom ny arbeidsgiver og arbeidssøker :sjenert:

Skrevet

Dersom du har fortalt de som skal ansette noen i Drømmejobben at du har et annet tilbud og at det derfor er viktig for deg å få et raskt svar og de allikevel sier det vil ta en stund, er det dessverre en viss sjanse for at du ikke er deres drømmekandidat - hadde du vært den søkeren med klart best bakgrunn hadde de muligens "hevet seg rundt" og ansatt deg.

Dersom du først takker ja til en jobb for så å gå til en annen jobb rett etterpå vil jeg tro at den arbeidsplassen du går fra neppe ønsker å ansette deg igjen, for de vil ikke se på deg som en stabil arbeidstaker. Det vil også se litt merkelig ut på CVen din å ha vært kort tid i en jobb, men dette kan du jo alltids forklare på intervjuer.

Lykke til med valgene dine!

Skrevet

Jeg ville nok ikke avkrevet raskt svar, tipper man havner bakover i køen da gitt

Skrevet

Det er helt naturlig å søke mer enn en jobb av gangen. Det er bare å si du har søkt flere jobber, helt vanlig. Kanskje de vil få litt fortgang om det er deg de vil ha også. Men om du ikke har noe hast med å få deg jobb, kan du ikke bare fortsette i den du har og se om du evnt får tilbud om den du helst vil ha? Får du tilbud om den første, bruk tiden du har til å tenke deg om før du svarer, kanksje noe skjer i mellomtiden. Tenk også på sannsynligheten for å få drømmejobben, er den liten er det kanksje greit å gå for den første? Er den høy, ville jeg satset på å få den og heller fortsatt i den gamle jobben. Er vel ikke noe galt i å si opp i prøvetiden heller! Det er jo prøvetid for at begge parter skal se hvordan det fungerer, du trenger jo ikke si at du har fått en annen jobb, bare at du tror det ikke passer for deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...