Gå til innhold

Hvorfor blir folk narsissiter?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Arv og miljø som andre personlighetsforstyrrelser/psykiske lidelser. Liker mine trekk, de beskytter meg fra alt det som er delvis begravd. 

Anonymkode: 3d8cc...56c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eksen min er det og han hadde en ekstremrm streng far som ikke hadde respekt for moren til eksen. Han gjorde som han ville og det samme gjorde eksen min. De klarer ikke ta hensyn til andre og er ekstremt egoistiske! 

Anonymkode: 9ee5c...d84

Skrevet
Rosagodis skrev (På 16.12.2022 den 3.11):

Det lurer jeg fælt på.... Enten hatt en dårlig oppvekst hjemme eller blitt behandlet som en prins/prinsesse og blitt sydd puter under armene på av foreldre under hele oppveksten, tilogmed voksen livet.... 

Kanskje det, pluss at når foreldrene mister kontrollen er løpet kjørt, for de fleste. Foreldre som setter barn opp mot hverandre, sammenligner er ikke riktig gode. De ender ofte med å sitte igjen som svarte-per selv, hvis de ikke gjennomskuer det hele. 

AnonymBruker skrev (På 16.12.2022 den 13.13):

Som at de har underskudd på omsorg og dermed forventer mer av omgivelsene enn det normale?

Anonymkode: a23e2...45c

Kanskje, jeg vet ikke. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.12.2022 den 10.26):

Men var han "malignant" narsissist? Eller bare ekstremt selvopptatt/selvsentrert?

Anonymkode: 94b53...266

Ekstremt selvopptatt, han kan alt og vet alt. Og gjør alt for utseende sitt.... Trener for og bli svær og sett av damer... Legger ut bilder i bar overkropp og flekser formann speilene på gymen og hjemme hos seg selv... Alt skam dreie seg om han ALLTID!!! 

Skrevet
Rosagodis skrev (3 timer siden):

Ekstremt selvopptatt, han kan alt og vet alt. Og gjør alt for utseende sitt.... Trener for og bli svær og sett av damer... Legger ut bilder i bar overkropp og flekser formann speilene på gymen og hjemme hos seg selv... Alt skam dreie seg om han ALLTID!!! 

En ekte narssisist er mer enn dette. De er giftige mot sine nære relasjoner og ødelegger de. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Rosagodis skrev (5 timer siden):

En narsissist føler seg ofte god nok bare når han/hun er bedre enn alle andre, om han/hun så må bruke skitne triks for å få det til å se slik ut. Ondsinnet humor, hersketeknikker, svertekampanjer, fremstiller seg som helten i enhver situasjon etc. En som "bare" er selvopptatt går ikke så drastisk til verks.

Anonymkode: f3485...5c3

• Liker 2
Skrevet

Moren min har narsissist personlighetsforstyrrelse. Fikk diagnosen når jeg var yngre. Søsteren min har nok gått i samme fotspor. 

Vi, jeg og søster, ble alltid satt opp mot hverandre, tross en aldersforskjell på 10 år. Hver gang vi gjorde noe bra, fortalte mor om andre som gjorde det bedre. Vi ble forskjellsbehandlet. Søster fikk viljen sin og gikk alltid foran meg, og gjør det enda. Vi var aldri bra nok, tynne nok, pene nok, gode nok - kun når mamma kunne gjøre det til sin egen fordel.

Mamma levde og lever i offerrollen. Det er alltid synd på henne. Om det skjedde meg noe, var det henne det var synd på. Jeg fikk aldri den nødvendige hjelpen for å komme meg igjennom traumer jeg ble utsatt for. 

Mor gjorde at jeg ble avhengig av henne på en usunn måte. Hun manipulerte hele tiden. Veldig tydelig at jeg ikke betydde noe for henne med mindre hun kunne bruke det til sin fordel.

Mamma har elendig selvtillit. Hun kompenserte med rikdom, offerrollen og manipulasjon. Hun var og er godt likt blant andre. Fremstiller seg som empatisk og snill, men ikke mot familien. 

Søsteren min er helt lik. Hun er uføretrygdet, men både hun og barna går i dyre merkeklær, har de nyeste elektroniske duppedingser osv. Alt er finansiert av mor - leilighet, bil, klær, ferier osv. Søsteren min manipulerer alle til å gjøre som hun vil. Gjør de ikke det så slenger hun ut masse rykter og dritt. 

Farlige mennesker som ødelegger for andre. 

Anonymkode: a0c82...21d

• Hjerte 2
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker said:

Moren min har narsissist personlighetsforstyrrelse. Fikk diagnosen når jeg var yngre. Søsteren min har nok gått i samme fotspor. 

Vi, jeg og søster, ble alltid satt opp mot hverandre, tross en aldersforskjell på 10 år. Hver gang vi gjorde noe bra, fortalte mor om andre som gjorde det bedre. Vi ble forskjellsbehandlet. Søster fikk viljen sin og gikk alltid foran meg, og gjør det enda. Vi var aldri bra nok, tynne nok, pene nok, gode nok - kun når mamma kunne gjøre det til sin egen fordel.

Mamma levde og lever i offerrollen. Det er alltid synd på henne. Om det skjedde meg noe, var det henne det var synd på. Jeg fikk aldri den nødvendige hjelpen for å komme meg igjennom traumer jeg ble utsatt for. 

Mor gjorde at jeg ble avhengig av henne på en usunn måte. Hun manipulerte hele tiden. Veldig tydelig at jeg ikke betydde noe for henne med mindre hun kunne bruke det til sin fordel.

Mamma har elendig selvtillit. Hun kompenserte med rikdom, offerrollen og manipulasjon. Hun var og er godt likt blant andre. Fremstiller seg som empatisk og snill, men ikke mot familien. 

Søsteren min er helt lik. Hun er uføretrygdet, men både hun og barna går i dyre merkeklær, har de nyeste elektroniske duppedingser osv. Alt er finansiert av mor - leilighet, bil, klær, ferier osv. Søsteren min manipulerer alle til å gjøre som hun vil. Gjør de ikke det så slenger hun ut masse rykter og dritt. 

Farlige mennesker som ødelegger for andre. 

Interessant det du skriver om å sette søsken opp mot hverandre. Jeg kjenner til en familie som er akkurat likedan; et "gullbarn" som aldri kan gjøre noe galt, i tillegg til en som er utstøtt av familien ("syndebukk"). En ekstrem dysfunksjonell dynamikk i familien.

Kan jeg spørre hva søsteren din er uføretrygdet for, er det psyken?

Anonymkode: d99d3...bbe

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Interessant det du skriver om å sette søsken opp mot hverandre. Jeg kjenner til en familie som er akkurat likedan; et "gullbarn" som aldri kan gjøre noe galt, i tillegg til en som er utstøtt av familien ("syndebukk"). En ekstrem dysfunksjonell dynamikk i familien.

Kan jeg spørre hva søsteren din er uføretrygdet for, er det psyken?

Anonymkode: d99d3...bbe

Hun endrer grunnen til hvorfor hun er uføretrygdet titt og ofte, men har vært igjennom psyken pga eks mann og fysiske sykdommer som me. Jeg har ingen kontakt med henne lengre.

Søsteren min kan være så innmari stygg i munn mot mamma, manipulere, stjeler penger etc, men det er helt greit for mamma. I tillegg forstår mamma at søsteren min er uføre og det er veldig synd på henne. Mens jeg som har blitt seksuelt misbrukt i oppveksten og mobbet må bare ta meg sammen 🙄 

Helt klart at søsteren min er gullungen. Heldigvis flere som har reagert på dette. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...