Gå til innhold

Hvorfor blir folk narsissiter?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Det lurer jeg fælt på.... Enten hatt en dårlig oppvekst hjemme eller blitt behandlet som en prins/prinsesse og blitt sydd puter under armene på av foreldre under hele oppveksten, tilogmed voksen livet.... 

Endret av Rosagodis
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Grov omsorgssvikt de aller første leveår. 

Anonymkode: 94b53...266

• Liker 3
Skrevet

Omsorgssvikt. Foreldre som er narsisster. Narsissistiske mennesker har jo en elendig selvtillit som de prøver å skjule. 

Anonymkode: a0c82...21d

• Liker 2
Skrevet

Narsissister har veldig ofte vokst opp med en forelder som selv er narsissist. (Og den andre forelderen er ofte såkalt medavhengig).

Noen er vokst opp som bortskjemte "prinser" og "prinsesser" som ikke blir stilt ordentlig krav til, men jeg tror de fleste har opplevd omsorgssvikt der spesielt følelser som tristhet, redsel etc var tabu..barnet blir bedt om å "manne seg opp" osv.  I en familie med flere barn er det ofte slik at ikke alle utvikler narsissistiske trekk, men ofte er det barnet som har et "vanskelig" temperament, som er vanskelig å roe ned for eksempel.

Anonymkode: d99d3...bbe

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Narsissister har veldig ofte vokst opp med en forelder som selv er narsissist. (Og den andre forelderen er ofte såkalt medavhengig).

Noen er vokst opp som bortskjemte "prinser" og "prinsesser" som ikke blir stilt ordentlig krav til, men jeg tror de fleste har opplevd omsorgssvikt der spesielt følelser som tristhet, redsel etc var tabu..barnet blir bedt om å "manne seg opp" osv.  I en familie med flere barn er det ofte slik at ikke alle utvikler narsissistiske trekk, men ofte er det barnet som har et "vanskelig" temperament, som er vanskelig å roe ned for eksempel.

Som at de har underskudd på omsorg og dermed forventer mer av omgivelsene enn det normale?

Anonymkode: a23e2...45c

• Liker 1
Skrevet

For en del er det som nevnt omsorgssvikt. Når man blir utsatt for mye omsorgssvikt hjemme så kan barn velge to (av flere) strategier for å takle det:

1. "Det må være noe galt med meg siden ingen vil oppfylle mine behov." Da får man de med store problemer med selvbilde, selvtillit osv.
2. "Det må være noe galt med de andre som vil  oppfylle mine behov." Der er grobunnen til narssisisten.

Dette er selvsagt ubevisste prosesser.

En narsissist føler seg egentlig så utrolig verdiløs at de er avhengig av at omverden og de selv hele tiden forteller dem hvor fantastiske og enestående de er. For uten det må de forholde seg til den store smerten de egentlig går med og det takler de ikke.

Anonymkode: a8e99...d5e

• Liker 4
Skrevet

Genetikk.

Anonymkode: 2b55c...18a

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

For en del er det som nevnt omsorgssvikt. Når man blir utsatt for mye omsorgssvikt hjemme så kan barn velge to (av flere) strategier for å takle det:

1. "Det må være noe galt med meg siden ingen vil oppfylle mine behov." Da får man de med store problemer med selvbilde, selvtillit osv.
2. "Det må være noe galt med de andre som vil  oppfylle mine behov." Der er grobunnen til narssisisten.

En narsissist føler seg egentlig så utrolig verdiløs at de er avhengig av at omverden og de selv hele tiden forteller dem hvor fantastiske og enestående de er. For uten det må de forholde seg til den store smerten de egentlig går med og det takler de ikke.

Hva mente du med nr 2. at det er noe galt med andre som vil oppfylle mine behov?

Skrevet
Rosagodis skrev (10 timer siden):

Det lurer jeg fælt på.... Enten hatt en dårlig oppvekst hjemme eller blitt behandlet som en prins/prinsesse og blitt sydd puter under armene på av foreldre under hele oppveksten, tilogmed voksen livet.... 

Enten dårlige foreldre- samt en medfødt svakhet...dårlig selvtillit....muligens en blanding av prinsessebehandling....mindre sannsynlig det da...narsissisme kommer av en dårlig selvtillit- og for å få den tilbake- er de selvbeundrende osv...

Anonymkode: 3427a...15f

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hva mente du med nr 2. at det er noe galt med andre som vil oppfylle mine behov?

Manglet et ord der, det skulle selvsagt være "som ikke vil oppfylle mine behov". Altså akkurat samme situasjon som punkt 1, bare ulik mestringsstrategi - der det ene barnet konkluderer med at det må være noe galt med dem selv vil det andre barnet konkludere med at det må være noe galt med de andre.

Skrevet

Mindreverdighetskomplekser pga omsorgssvikt. Man føler seg så ekstremt liten på innsiden at man bygger opp et "nytt" selv hvor man er viktig, best osv for å dekke over følelsen av å være verdiløs. Hos de fleste narsissister knekker forsvaret noen ganger og sårheten kommer frem i et øyeblikk før de igjen går inn igjen i forsvaret og seøvbeskyttelsen

Anonymkode: 3b540...b11

Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker said:

Som at de har underskudd på omsorg og dermed forventer mer av omgivelsene enn det normale?

Ja, de har underskudd på ekte omsorg, altså mange får jo dekt det rent materielle, samt at de blir "sett" når de gjør noe som i narsissistens øyne er bra (som gir narsissisten "næring" og booster selvtilliten til vedkommende). Men mer såre sider av personligheten klarer ikke narsissisten å hanskes med pga egen skam, tabu etc, så da vil barnet også utvikle skam rundt dette selv. Som kommer ut i selvberettigelse når de blir voksne (selvberettigelse/entitlement/grandiositet er et hovedtrekk i narsissisme).

Skrevet

Grov omsorgssvikt og vold i hjemmet under oppveksten er som regel grunnen har jeg lest. 

Anonymkode: 56e19...5e5

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er det noe skrivefeil i den setningen? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Mindreverdighetskomplekser pga omsorgssvikt. Man føler seg så ekstremt liten på innsiden at man bygger opp et "nytt" selv hvor man er viktig, best osv for å dekke over følelsen av å være verdiløs. Hos de fleste narsissister knekker forsvaret noen ganger og sårheten kommer frem i et øyeblikk før de igjen går inn igjen i forsvaret og seøvbeskyttelsen

Anonymkode: 3b540...b11

Det er jo veldig interessant. Er behandlingen/løsningen på narssister å vise de støtte, omsorg, gi en klem da? Altså vise at de er verdt noe og betyr noe uten at de trenger å være slemme mot andre? 

Skrevet

Det kommer av grov omsorgssvikt, tidlige barndomstraumer og genetisk disposisjon. 

Når barnet f eks vokser opp med voldelige alkoholiserte foreldre opplever ikke barnet kjærlighet og nærhet. Barnet vil forme egne overlevelsesmekanismer via kynisme, stenge av følelser som kjærlighet og empati fordi det er for vondt å ha tilgang til de følelsene når man ikke får kjærlighet og omsorg fra foreldrene. Barnet lærer at verden er kald og kynisk, at kjærlighet ikke eksisterer, at det er survival of the fittest og lærer seg å manipulere, lyve og utnytte andre for å både overleve, komme seg frem, og få bekreftelser og omsorg. En narsisisst vil aldri være i stand til å få kontakt med følelser som empati og kjærlighet, men kan lære seg å imitere dem for å oppnå egen vinning. 

Anonymkode: f318f...454

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er jo veldig interessant. Er behandlingen/løsningen på narssister å vise de støtte, omsorg, gi en klem da? Altså vise at de er verdt noe og betyr noe uten at de trenger å være slemme mot andre? 

Nei. Det vil bare fôre egoet deres til å gi de følelse av makt over andre, føle de er smarte og bedre enn andre og at andre som har følelser er dumme og svake. Det finnes ingen behandling eller løsning på narsissisme, psykopati og sosiopati. Det er konkrete feil og mangler/skader i hjernen og følelsesmønsteret deres. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Min ex er narsissist uten tvil. Hatt en bra barndom. Foreldrene syr puter på begge "barna" enda... Hun ene er21 år og han exen min 33.... Han har drevet masse med dop før.. Men ikke søstra men hun er like narsissist.... Det må jo være pga de har hatt så sykt bra barndom samt fått dårlige gener som angst og depresjon i tilegg tenker nå jeg... 

Ellers er det medfødt hjerne feil i dem begge.... 

Skrevet
6 hours ago, Rosagodis said:

Min ex er narsissist uten tvil. Hatt en bra barndom. Foreldrene syr puter på begge "barna" enda... Hun ene er21 år og han exen min 33.... Han har drevet masse med dop før.. Men ikke søstra men hun er like narsissist.... Det må jo være pga de har hatt så sykt bra barndom samt fått dårlige gener som angst og depresjon i tilegg tenker nå jeg... 

Men var han "malignant" narsissist? Eller bare ekstremt selvopptatt/selvsentrert?

Anonymkode: 94b53...266

Skrevet
Rosagodis skrev (10 timer siden):

Usikker på om du vet hva en narsissist er, men man blir ikke det av en overbeskyttende barndom og foreldre som syr puter under armene dine. Du tenker kanskje på å være selvopptatt/evn bortskjemt og ha høye tanker om seg selv og sin rolle? Det er et av mange narsisstiske trekk, men ikke en narsissist. 

En livsstil med mye rusmidler kan også forme noen samme trekk man finner hos narsissister. Rus kan gi mindre empati og føre til mye løgner, men det er viktig å skille "høna fra egget" her når man snakker om så alvorlige personlighetsforstyrrelser som narsissisme. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...