Gå til innhold

Hvorfor blir dette huset kalt for villa?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Her jeg bor heter dette hus, og et gammelt et sådan. Det er absolutt veldig sjarmerende og ser ut til å ha mye sjel, så jeg mener ikke å snakke det ned på noen måte. Lurer bare på hvorfor ordet villa blir brukt her? Har aldri sett det bli brukt om tilsvarende hus her jeg bor.

Link til huset: https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=284232431

Anonymkode: b656d...be1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Her jeg bor heter dette hus, og et gammelt et sådan. Det er absolutt veldig sjarmerende og ser ut til å ha mye sjel, så jeg mener ikke å snakke det ned på noen måte. Lurer bare på hvorfor ordet villa blir brukt her? Har aldri sett det bli brukt om tilsvarende hus her jeg bor.

Link til huset: https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=284232431

Det ligger jo en del gamle villaer i det området. Men det er en blanding av småhus og villabebyggelse.

Anonymkode: 53d73...a10

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det ligger jo en del gamle villaer i det området. Men det er en blanding av småhus og villabebyggelse.

Anonymkode: 53d73...a10

Men hvorfor heter det villa i Oslo, men ingen andre steder? Har vært flere liknende hus til salgs her jeg bor de siste få årene (tettsted med 10 000 innbyggere), men aldri har jeg sett ordet villa bli brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Men hvorfor heter det villa i Oslo, men ingen andre steder? Har vært flere liknende hus til salgs her jeg bor de siste få årene (tettsted med 10 000 innbyggere), men aldri har jeg sett ordet villa bli brukt.

Jeg tipper det bare er fordi det er ferre eneboliger (villaer) i Oslo.

Anonymkode: dc0a1...d37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Villa betyr rett og slett bare en frittliggende enebolig med omliggende hage, men som oftest blir ordet brukt om eldre eneboliger med herskapspreg, og som har en viss størrelse.

Det var ikke mye herskapspreg over huset i annonsen, men det hadde i det minste alderen, størrelsen og hagen, så det er ikke galt å kalle det en villa, men det er som oftest ikke slik ordet blir brukt.

Anonymkode: d8d51...5d7

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Villa betyr egentlig bolig på landet.

Villa brukes om en enebolig med omkringliggende hage, gjerne eplehage. Gjerne landsted for litt finere fra gammelt av. gjerne av en hvis størrelse. Her var det ikke stort nok hus, eller stor nok hage, til at jeg ville kalt dette en villa. Villastrøk bør ha en viss størrelse på husene og hagene, mens man strengt tatt kan kalle enhver enebolig for villa. 

Anonymkode: e16e6...910

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et villastrøk er vanligvis et område der det historisk (første halvdel av 1900tallet eller eldre) har vært fine eneboliger med hage, utenfor en mer tettbebygd by. Her har fiffen bodd.

Et hus i et byggefelt fra 1980 eller 2010 ville man typisk ikke kalt en villa.

Det er ikke bare i Oslo det er villastrøk, et annet typisk villastrøk er Eiganes i Stavanger. 

Anonymkode: 0b011...14a

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Villa er vel ikke et helt beskyttet begrep, så det er ikke sånn at den boligen etter definisjonene IKKE kan kalles en villa, men jeg ville ikke kalt den det.

Mulig det kommer av at det før var en slags fritidsbolig for en rik person som bodde i byen, og at det da ble litt det de kaller for villa i Oslo historisk sett.

Jeg kommer fra et grisgrendt strøk hvor "alle" har enebolig og stor tomt, det er vel ingen som kaller huset sitte for villaer der.

Anonymkode: 027f8...0f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.12.2022 den 22.53):

Villa er vel bare et annet ord for enebolig?

Anonymkode: d8b9f...c4d

Det tenker jeg og.

Spiller vel ingen rolle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

😂 Ja, det er latterlig med den bruken av «villa» i Oslo. 

Da jeg flyttet til Oslo som 20-åring, så fikk jeg komme på besøk til en fjern slektning. Jeg gledet meg veldig, for hun bodde i et villaområde. Jeg trodde jeg skulle få se det flotte området! Men så var det bare et byggefelt. Det vil si, husene var mindre og i dårligere forfatning enn de i byggefeltet til mine foreldre.  Min slektning ble meget fornørmet da det plumpet ut av meg: «Hvor er villaområdet? Dette er jo bare et byggefelt!»

Senere har jeg jo skjønt at det er en snobbefaktor, ikke minst fordi husene i «villaområdet» kostet 3 ganger så mye som husene i byggefeltet er jeg kom fra pga tomteprisene i Oslo.

Anonymkode: 61ade...859

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da jeg flyttet til Oslo som 20-åring, så fikk jeg komme på besøk til en fjern slektning. Jeg gledet meg veldig, for hun bodde i et villaområde. Jeg trodde jeg skulle få se det flotte området! Men så var det bare et byggefelt. Det vil si, husene var mindre og i dårligere forfatning enn de i byggefeltet til mine foreldre.  Min slektning ble meget fornørmet da det plumpet ut av meg: «Hvor er villaområdet? Dette er jo bare et byggefelt!»

Senere har jeg jo skjønt at det er en snobbefaktor, ikke minst fordi husene i «villaområdet» kostet 3 ganger så mye som husene i byggefeltet er jeg kom fra pga tomteprisene i Oslo.

😂😂😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 15.12.2022 den 23.02):

Jeg bor i en villa, men bor ikke i Oslo.

Arkitekten ga navnet, ikke en eiendomsmekler…..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det der er en villa. Huset er ikke stort nok, eller fint nok, samme gjelder hagen.

Anonymkode: d82b7...299

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Villa er en frittliggende enebolig med hage. Villastrøk. Ferdig med den diskusjonen.

Anonymkode: b0a01...15f

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørest jo fint ut med ordet villa. Salgstriks? Litt som når det står «arkitekttegnet enebolig», alle hus er jo tegnet av arkitekt i utgangspunktet.

Anonymkode: 37d59...782

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det hørest jo fint ut med ordet villa. Salgstriks? Litt som når det står «arkitekttegnet enebolig», alle hus er jo tegnet av arkitekt i utgangspunktet.

Anonymkode: 37d59...782

Ja, det høres jo bare pompøst og jålete ut. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, AnonymBruker said:

Men i dette tilfelle er det jo ikke snakk om en bolig i et byggefelt, men en faktisk historisk bolig som fungerte som en "villa" - bolig for riking på landet med epletrær 

Huset er tydeligvis blitt stygt pusset opp i løpet av 50-80-tallet, hadde det hatt stilen fra byggeår (1850) ville det sikkert vært mye stiligere 🙈

Anonymkode: 0b011...14a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...