Gå til innhold

RS virus nyfødt (2 uker) - erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Noen som har erfaring med rs virus på veldig små barn? Har en på 2 uker født sen prematur (uke 36) som er på dag tre nå med rs.  Spiser og ingen feber. Men sliter med pusten. Både tett i lunger og nese.  Bruker nesesuger og saltvann før amming. 

Var hos legen i går og skulle se det an siden barnet spiser og har våte bleier. Men ta kontakt på nytt eller legevakt om det forverrer seg. Barnet sover stort sett utover amming cirka hver 3 time. Syns det er vanskelig å vite hva som er skikkelig tung pust.  Hoster, nyser og brekker seg til tider.  Pusten varierer. Sover i blant med rolig pust men puster fort i blant. Vanskelig å vite om han har inndragninger. 

Vil gjerne høre om de som har hatt barn under 6 uker og hvordan forløpet var? 

Anonymkode: 59345...c41

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei❤️ min var ikke så liten som din, men fikk det da hun var ti uker. Ikke så mye feber, men strevde med pusten. Hvor raskt puster han? Tell pusten. Et helt minutt. Er det mer enn 60 så skal han til legen. Vår hadde 70-80 pust i minuttet og ble innlagt et døgn omtrent for overvåkning. Det gikk bra og hun trengte ikke ekstra oksygen.

Inndragninger kan man se når du kler av ham på overkroppen. Under ribbeina ned mot magen kan huden liksom trekkes inn. Samme med området midt på brystkassen og i halsgropen. 

Jeg tenker de burde ha lav terskel for å legge ham inn. ❤️

Anonymkode: 23166...a35

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hei❤️ min var ikke så liten som din, men fikk det da hun var ti uker. Ikke så mye feber, men strevde med pusten. Hvor raskt puster han? Tell pusten. Et helt minutt. Er det mer enn 60 så skal han til legen. Vår hadde 70-80 pust i minuttet og ble innlagt et døgn omtrent for overvåkning. Det gikk bra og hun trengte ikke ekstra oksygen.

Inndragninger kan man se når du kler av ham på overkroppen. Under ribbeina ned mot magen kan huden liksom trekkes inn. Samme med området midt på brystkassen og i halsgropen. 

Min tanke var også at terskelen for å ringe legevakt burde være ekstremt lav, om så bare for å få hjelp til å observere. Når barnet er prematurt og bare 2 uker i tillegg så er jeg usikker på om jeg ville vært ansvarlig for å følge med som mamma selv, spesielt på natt..

Anonymkode: 7d286...b47

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Stort sett ligger pusten under 60. Rundt 50 er det som oftest. Men innimellom kan den være raskere.  Ikke lange perioder av gangen. Godt å høre din hentet deg inn så raskt. 

Fikk en i familien til å komme innom som jobber som sykepleier med småbarn. Han sjekket han og kom egentlig frem til det samme som legen i går at på nåværende tidspunkt virker ting greit.   Dag 4 i morgen og mener jeg har lest at det gjerne er de dagene hvor det blir verre. Så får fortsette å følge med.  Han spiser godt og har våte bleier så er et godt tegn.  

Skrevet

Min var ikke så liten, men 5 mnd. Ble lagt inn og fikk saltvann på inhalasjon. Hadde inndragninger og hørte ht som en kaffetrakter. Rs virus og rhinovirus

Ble fort bedre, men veldig glad for at han var på barneklinikken❤️God bedring 

Anonymkode: a61dc...3aa

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min tanke var også at terskelen for å ringe legevakt burde være ekstremt lav, om så bare for å få hjelp til å observere. Når barnet er prematurt og bare 2 uker i tillegg så er jeg usikker på om jeg ville vært ansvarlig for å følge med som mamma selv, spesielt på natt..

Anonymkode: 7d286...b47

Ja problemet mitt er at jeg ikke stoler så veldig på legevakten fordi de har en tendens til å ha for mye å gjøre. Og mange har blitt avvist selv om det har vært alvorlig. 

Ja er nettene som er skumlest så har egentlig ikke sovet på de siste tre nettene. Men har sovet på dagtid når mannen har kunne ha han. Men nå er mannen blitt syk. 

Han var prematur men heldigvis stor prematur og veide over 3,3 kg ved fødsel. Tatt igjen fødselsvekt og lagt godt på seg disse to ukene og ber om puppen selv om han er syk.  

Fikk som nevnt over en bekjent som jobber med syke barn til å se til han. Og hand vurdering var at han er i god form selv om han sliter med tettheten.  Så avventer litt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Min var ikke så liten, men 5 mnd. Ble lagt inn og fikk saltvann på inhalasjon. Hadde inndragninger og hørte ht som en kaffetrakter. Rs virus og rhinovirus

Ble fort bedre, men veldig glad for at han var på barneklinikken❤️God bedring 

Anonymkode: a61dc...3aa

Takk ❤️

Skrevet

Min baby var 8 uker gammel når hen ble innlagt med RS-virus i fjor. Vi dro til legevakten om kvelden og ble sent hjem igjen, for så å bli hentet med ambulanse 4 timer senere. Og selv da måtte jeg stå på mitt for å få innleggelse! Babyen min trengte både oksygentilførsel og saltvann på inhalasjon. Følg godt med på både feber og inndragninger for det går utrolig fort når ting forverrer seg. Har du seng hvor du kan justere hodeenden? Det er veldig lurt for at slimet skal renne nedover. Min gulpet også mye. Har du sett tegn til inndragninger ved pust? Siden baby er såpass liten og du ikke får sove synes jeg terskelen skal være svært lav for innleggelse. 

Anonymkode: 6055e...f4f

• Hjerte 1
Skrevet

Vår eldste fikk RS 10 dager gammel, vi havnet på sykehus på kvelden dag 4. 
Rask og tung pust med inndragninger ved ribbein og ”fladdring” av nesevinger, samt hoste og höy feber.

Det var dag 4-6 som var de dårligste, men vi var på sykehus i en uke. Fikk oksygen og saltvann på inhalasjon. Spiste bra hele veien, så vi slapp unna sondemating. 

Stol på magefölelsen, og sök hjelp når du ikke lenger er komfortabel med å väre hjemme! 

Anonymkode: eb4b8...9b7

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Min baby var 8 uker gammel når hen ble innlagt med RS-virus i fjor. Vi dro til legevakten om kvelden og ble sent hjem igjen, for så å bli hentet med ambulanse 4 timer senere. Og selv da måtte jeg stå på mitt for å få innleggelse! Babyen min trengte både oksygentilførsel og saltvann på inhalasjon. Følg godt med på både feber og inndragninger for det går utrolig fort når ting forverrer seg. Har du seng hvor du kan justere hodeenden? Det er veldig lurt for at slimet skal renne nedover. Min gulpet også mye. Har du sett tegn til inndragninger ved pust? Siden baby er såpass liten og du ikke får sove synes jeg terskelen skal være svært lav for innleggelse. 

Har seng men han har ikke sovet alene siden han ble født så får ikke justert. Men sover på oss og vi sitter høyt.  

Ingen nesesvingninger og ingen feber. Spiser enda bra og i går kveld spiste han enda mer så virket da mye bedre.   Hadde også en god periode med våketid. Men går jo veldig opp og ned. Han sykepleieren som var her sa han hadde litt inndragninger men ikke veldig mye. 

Vanskeligste er at det varierer veldig i løpet av dagen. Kan i perioder puste lett og virke veldig upåvirket. Så kan det komme en periode han strever mer. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vår eldste fikk RS 10 dager gammel, vi havnet på sykehus på kvelden dag 4. 
Rask og tung pust med inndragninger ved ribbein og ”fladdring” av nesevinger, samt hoste og höy feber.

Det var dag 4-6 som var de dårligste, men vi var på sykehus i en uke. Fikk oksygen og saltvann på inhalasjon. Spiste bra hele veien, så vi slapp unna sondemating. 

Stol på magefölelsen, og sök hjelp når du ikke lenger er komfortabel med å väre hjemme! 

Han har ikke hatt tegn til feber. Hadde han hatt feber så vet jeg at da skal vi til legevakt. Men ingen antydninger enda. Spiser godt og suge godt. 

Så det er den pusten da som er liksom jokeren her. Når strever han for mye. Og den pusten varierer en del i løpet av dagen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Han har ikke hatt tegn til feber. Hadde han hatt feber så vet jeg at da skal vi til legevakt. Men ingen antydninger enda. Spiser godt og suge godt. 

Så det er den pusten da som er liksom jokeren her. Når strever han for mye. Og den pusten varierer en del i løpet av dagen. 

Jeg mener å huske at feber kom först på dag 4, og at hun ble raskt dårligere i pusten. 

Om du er usikker, hör med lege/legevakt om du kan komme inn å få målt oksygenopptaket. Er det under 93-94% bör man ofte på sykehus. 

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg mener å huske at feber kom först på dag 4, og at hun ble raskt dårligere i pusten. 

Om du er usikker, hör med lege/legevakt om du kan komme inn å få målt oksygenopptaket. Er det under 93-94% bör man ofte på sykehus. 

Takk for et veldig godt tips 😊

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for et veldig godt tips 😊

Du kan evt kjøpe et pulsoksymeter og ha i hus. Etter x antall ganger med legevakt og adrenalin pluss en ambulansetur fordi pusten var for dårlig (alt sammen falsk krupp) kjøpte vi en sånn. Da er det lettere å vurdere. Inndragninger, telle pust og se etter blå lepper/negler er også gode tips.

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Du kan evt kjøpe et pulsoksymeter og ha i hus. Etter x antall ganger med legevakt og adrenalin pluss en ambulansetur fordi pusten var for dårlig (alt sammen falsk krupp) kjøpte vi en sånn. Da er det lettere å vurdere. Inndragninger, telle pust og se etter blå lepper/negler er også gode tips.

Meg igjen. Glemte å si at de fleste apotek selger dette. Koster 6-700 kroner, men er etter vår mening absolutt verdt det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Meg igjen. Glemte å si at de fleste apotek selger dette. Koster 6-700 kroner, men er etter vår mening absolutt verdt det.

Men funker de på små babyer? Vi hadde besøk i går av noen som hadde det. Men vanskelig å lese av på baby. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Har seng men han har ikke sovet alene siden han ble født så får ikke justert. Men sover på oss og vi sitter høyt.  

Ingen nesesvingninger og ingen feber. Spiser enda bra og i går kveld spiste han enda mer så virket da mye bedre.   Hadde også en god periode med våketid. Men går jo veldig opp og ned. Han sykepleieren som var her sa han hadde litt inndragninger men ikke veldig mye. 

Vanskeligste er at det varierer veldig i løpet av dagen. Kan i perioder puste lett og virke veldig upåvirket. Så kan det komme en periode han strever mer. 

Det ser ut til at det går bra med den lille da. Bare følg med om det er inndragninger ved halsgrop og under ribbena. Min ble dårligst på dag 5 og 6 mener jeg å huske. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det ser ut til at det går bra med den lille da. Bare følg med om det er inndragninger ved halsgrop og under ribbena. Min ble dårligst på dag 5 og 6 mener jeg å huske. 

Ja får se da. Er dag fire i dag så spørsmålet er om han blir dårligere eller gradvis bedre.🤞🏻

Skrevet

Håper det går bra ❤ Min på snart 7 måneder hadde sannsynligvis RS for noen uker siden. Ingen feber, men slimhoste og tydelig anstrengt pust med inndragninger. Reiste inn på legevakten, hun fikk saltvann på inhalasjon og fikk hostet opp masse slim. Oksygennivået var 92%, det mente de var innafor (men så er hun en del større og mer robust enn din!). Fikk resept på slimløsende og reiste hjem igjen, heldigvis ble hun ikke verre. ❤ Det er fælt når det står på! 

Anonymkode: bf1b4...bda

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Håper det går bra ❤ Min på snart 7 måneder hadde sannsynligvis RS for noen uker siden. Ingen feber, men slimhoste og tydelig anstrengt pust med inndragninger. Reiste inn på legevakten, hun fikk saltvann på inhalasjon og fikk hostet opp masse slim. Oksygennivået var 92%, det mente de var innafor (men så er hun en del større og mer robust enn din!). Fikk resept på slimløsende og reiste hjem igjen, heldigvis ble hun ikke verre. ❤ Det er fælt når det står på! 

Anonymkode: bf1b4...bda

Hadde hun alltid anstrengt pust. Eller varieteter det gjennom dagen? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...