Gå til innhold

Skattekortet for 2023

Gjest Adobyen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Nei.

Forventet lønn, fradrag osv. er fasiten.

Anonymkode: 5b445...cc5

Jo.

Nei.

Anonymkode: 5338e...289

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

always skrev (9 minutter siden):

Selve gjelden har ikke så mye å si for skatten. Men gjeldsrentene betyr endel. Er de riktig oppført?

Det jeg tenkte, gjeldsrenta har jeg endret. Den var alt for lav. Gjeldsrenta for min del er enkel og forutsigbar, siden jeg har fastrente så den har jeg korrigert. Er mest spent på renter på bankinnskudd, altså på sparepengene. På posten for renter på bankinnskudd så sto det 50kr. 😳 Jeg har 150 000 kr på sparekonto som ikke skal noen steder. Er 1000 kr nok på den posten eller burde jeg ta mer? for den øker jo når banken øker renten 😬

Anonymkode: f36b4...4ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Du kan gjerne bare la det stå. Men er jo greit å vite for egen del hvor mye man har igjen av lånet, det må vel stå i lånepapirene dine et sted hvor mye du betaler.

Anonymkode: bc534...733

Takk, da får det stå. Joda men da jeg sjekket hos låneforvalteren så sto det 3 forskjellige tall på resterende gjeld. Så jeg vet ikke hvilken av de tre jeg skal bruke. 😅 Det er ikke store forskjellen på de tallene, men om skattekortet krever eksakt tall ned til kronen så sliter jeg. Et sånn ca kan jeg ha fått til så klart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det jeg tenkte, gjeldsrenta har jeg endret. Den var alt for lav. Gjeldsrenta for min del er enkel og forutsigbar, siden jeg har fastrente så den har jeg korrigert. Er mest spent på renter på bankinnskudd, altså på sparepengene. På posten for renter på bankinnskudd så sto det 50kr. 😳 Jeg har 150 000 kr på sparekonto som ikke skal noen steder. Er 1000 kr nok på den posten eller burde jeg ta mer? for den øker jo når banken øker renten 😬

Du må ta utgangspunkt i den renta du har da. 50 kroner er hvertfall altfor lite. Renta øker nok max med 0,5 % poeng neste år, så gjør beregning utfra hva renta er i dag og pluss på 0,5 % så bør det gå fint.

Endret av always
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk, da får det stå. Joda men da jeg sjekket hos låneforvalteren så sto det 3 forskjellige tall på resterende gjeld. Så jeg vet ikke hvilken av de tre jeg skal bruke. 😅 Det er ikke store forskjellen på de tallene, men om skattekortet krever eksakt tall ned til kronen så sliter jeg. Et sånn ca kan jeg ha fått til så klart. 

Tallene i skattekortet spiller ingen rolle. Endre bare forventet inntekt slik at du får det skattetrekket du vil ha.

Anonymkode: 347ac...a21

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tallene i skattekortet spiller ingen rolle. Endre bare forventet inntekt slik at du får det skattetrekket du vil ha.

Det er noen som er redd for å få restskatt,  og da er dette et dårlig tips å gi til dem selv om du gjerne tar imot et "skattefritt lån" fra skatteetaten selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

always skrev (3 minutter siden):

Du må ta utgangspunkt i den renta du har da. 50 kroner er hvertfall altfor lite. Renta øker nok max med 0,5 % poeng neste år, så gjør beregning utfra hva renta er i dag og pluss på 0,5 % så bør det gå fint.

Er bare på 1% nå ser jeg, men bedre enn 0. Må google å finne en kalkulator som kan hjelpe meg. Og en kalkulator sier det blir 151 499,-  etter 1 år med 1% rente, så da bommet jeg med 500 kr, hvis kalkulatoren er riktig. Noe den kanskje ikke er, fordi jeg har dyskalkuli og evner ikke å forstå tall. 😂  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

always skrev (2 minutter siden):

Det er noen som er redd for å få restskatt,  og da er dette et dårlig tips å gi til dem selv om du gjerne tar imot et "skattefritt lån" fra skatteetaten selv. 

Jeg har da ikke sagt noe om at man skal sette et lavt skattetrekk, men at man skal endre forventet inntekt slik at man får det skattetrekket man ønsker (høyt eller lavt).

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

always skrev (4 minutter siden):

Men man kan jo enkelt regne ut hvor mye man skal skatte vha skattekalkulatoren.

Så hvorfor er folk så bevisstløse? Man trenger omtrent ikke kunne noenting for å regne ut skatten sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er bare på 1% nå ser jeg, men bedre enn 0. Må google å finne en kalkulator som kan hjelpe meg. Og en kalkulator sier det blir 151 499,-  etter 1 år med 1% rente, så da bommet jeg med 500 kr, hvis kalkulatoren er riktig. Noe den kanskje ikke er, fordi jeg har dyskalkuli og evner ikke å forstå tall. 😂  

1500 er et helt greit beløp å føre opp. Så små beløp utgjør ikke store forskjellen på selve skatten man skal betale uansett 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så hvorfor er folk så bevisstløse? Man trenger omtrent ikke kunne noenting for å regne ut skatten sin.

Kanskje man stoler blindt på at skatteetaten har ført opp riktig beløp, eller at man faktisk har for lite kunnskap om dette, selv om det kan virke enkelt for andre folk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

always skrev (1 minutt siden):

Kanskje man stoler blindt på at skatteetaten har ført opp riktig beløp, eller at man faktisk har for lite kunnskap om dette, selv om det kan virke enkelt for andre folk. 

Men man kan selv sjekke absolutt alle tall.

Inntekt, lån osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

always skrev (7 minutter siden):

1500 er et helt greit beløp å føre opp. Så små beløp utgjør ikke store forskjellen på selve skatten man skal betale uansett 🙂

Du er gull, da får jeg endre det igjen. Takk for hjelpen. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men man kan selv sjekke absolutt alle tall.

Inntekt, lån osv.

Ja jeg vet at man kan, likevel så må folk i nær omgangskrets ha hjelp hvert eneste år 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

always skrev (Akkurat nå):

Ja jeg vet at man kan, likevel så må folk i nær omgangskrets ha hjelp hvert eneste år 😅

Helt utrolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du er gull, da får jeg endre det igjen. Takk for hjelpen. 

Bare hyggelig 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ut fra denne tråden så ser du at mange vet ikke engang hva de har i lån, hva gjeldsrenter er, hvordan du finner ut dette, eller hvor de skal føre tallene. Da vil det bli minst like vanskelig å benytte en skattekalkularor. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at den store feilen på mitt skattekort er svært vanlig denne gang.  Jeg passer jo på og fikk korrigert det med det samme, og det er jo meningen at vi skal kontrollere tallene og korrigere feil.  Mine tall var faktisk enda verre enn dette:

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/selv-okonomieksperten-ble-overrasket-over-skattekortet/15374875/

Endret av Adobyen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adobyen skrev (1 time siden):

Jeg ser at den store feilen på mitt skattekort er svært vanlig denne gang.  Jeg passer jo på og fikk korrigert det med det samme, og det er jo meningen at vi skal kontrollere tallene og korrigere feil.  Mine tall var faktisk enda verre enn dette:

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/selv-okonomieksperten-ble-overrasket-over-skattekortet/15374875/

Men hvorfor er Cecilie Tvetenstrand så redd for å få for lavt skattetrekk?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adobyen skrev (1 time siden):

Ser ut som renter (både gjelds og innskudds) var den store fellesnevneren. Selv om noen fikk feil på inntekt også. 

Anonymkode: c0077...504

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...