AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #1 Skrevet 15. desember 2022 Et vennepar har opplevd å miste to ganger i år (MA). Jeg fødte en velskapt baby i høst. Mannen i venneparet besøkte oss dagen etter vi kom hjem fra sykehuset. Kvinnen har fremdeles ikke besøkt oss. Hun skylder på at hun har så mye å gjøre på jobb, men jeg vet at hun stadig er sosial med andre. Kan det være at hun synes det blir for tøft å besøke oss? Jeg sendte dem både julekort og dåpsinvitasjon. Begge deler har selvfølgelig bilde av baby. Var dette hensynsløst? Anonymkode: 10039...1ea
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #2 Skrevet 15. desember 2022 Nei. Er hun som oppfører seg dårlig. Verden kretser ikke rundt livmoren hennes. Anonymkode: 5e1af...2fd 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #3 Skrevet 15. desember 2022 Er ikke MA medisinsk abort? Anonymkode: a76ba...aa2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #4 Skrevet 15. desember 2022 Det har helt sikkert sammenheng med at hun synes det er sårt. Vanskelig å si om det var hensynsløst eller ikke, jeg tror jeg hadde droppa det selv. Men det er jo på en måte koselig også, at du inkluderer dem også. De fleste vil vel bare behandles som vanlig vil jeg tro? Anonymkode: 047c6...163 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #5 Skrevet 15. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er ikke MA medisinsk abort? Anonymkode: a76ba...aa2 Missed abortion. Anonymkode: 047c6...163
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #6 Skrevet 15. desember 2022 Jeg opplevde selv en MA, og det beste for meg etter dette var å kutte ut de nærmeste venninne mine som fikk barn rundt samme tid. For meg var det utrolig vondt å se andre få noe som jeg selv ønsket meg så sårt, og jeg ble helt knust hver gang det dukket opp nye graviditeter på Facebook, eller babybilder fra venner som fikk barnet sitt i den perioden jeg også skulle ha fått mitt. Jeg synes du skal respektere at hun kanskje trenger litt avstand akkurat nå og heller bare si til henne at du er her om hun trenger det og hun er hjertelig velkommen så fort hun føler seg klar for å besøke. Det kan nok være sårt for henne å motta disse kortene også, men hun vil nok etterhvert forstå at du ikke gjør det for å være slem, men akkurat nå kan det nok føles ut som om du kanskje gnir det litt inn for hennes del selv om du ikke mener det slik i det hele tatt. Anonymkode: e9f5e...1d6 9 3 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #7 Skrevet 15. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg opplevde selv en MA, og det beste for meg etter dette var å kutte ut de nærmeste venninne mine som fikk barn rundt samme tid. For meg var det utrolig vondt å se andre få noe som jeg selv ønsket meg så sårt, og jeg ble helt knust hver gang det dukket opp nye graviditeter på Facebook, eller babybilder fra venner som fikk barnet sitt i den perioden jeg også skulle ha fått mitt. Jeg synes du skal respektere at hun kanskje trenger litt avstand akkurat nå og heller bare si til henne at du er her om hun trenger det og hun er hjertelig velkommen så fort hun føler seg klar for å besøke. Det kan nok være sårt for henne å motta disse kortene også, men hun vil nok etterhvert forstå at du ikke gjør det for å være slem, men akkurat nå kan det nok føles ut som om du kanskje gnir det litt inn for hennes del selv om du ikke mener det slik i det hele tatt. Anonymkode: e9f5e...1d6 Er jo temmelig respektløst å ikke annerkjenne et nytt liv og en person som kommer til å være i din omgangskrets også. Er sårt når folk ikke vil vite av barnet ditt. Forstår ikke hvorfor barnløse bare skal ha forståelse en vei. Anonymkode: 5e1af...2fd 3
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #8 Skrevet 15. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Et vennepar har opplevd å miste to ganger i år (MA). Jeg fødte en velskapt baby i høst. Mannen i venneparet besøkte oss dagen etter vi kom hjem fra sykehuset. Kvinnen har fremdeles ikke besøkt oss. Hun skylder på at hun har så mye å gjøre på jobb, men jeg vet at hun stadig er sosial med andre. Kan det være at hun synes det blir for tøft å besøke oss? Jeg sendte dem både julekort og dåpsinvitasjon. Begge deler har selvfølgelig bilde av baby. Var dette hensynsløst? Anonymkode: 10039...1ea Synes ikke det var hensynsløst, men tenker kanskje du eller mannen din kan snakke med dem og spørre rett ut om det er vanskelig for dem å få bilder av babyen akkurat nå. Si at dere nødig vil gjøre vondt verre, og at de kan ta det i sitt tempo. Jeg hadde en MA i fjor da to venninner også var gravide. Merket at begge trakk seg litt unna i form av å ikke sende oppdateringer om graviditeten og jeg fikk også veldig få bilder av babyen fra hun som fødte kort tid etter det skjedde. Jeg tok det selv opp med dem og sa at jeg gjerne ville inkluderes i det som hadde med graviditet og baby å gjøre. Begge hadde gjort dette for å ta hensyn til meg som var veldig godt tenkt, men for min del var det verre å "bli holdt utenfor". Anonymkode: ae17b...327 4
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #9 Skrevet 15. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg opplevde selv en MA, og det beste for meg etter dette var å kutte ut de nærmeste venninne mine som fikk barn rundt samme tid. For meg var det utrolig vondt å se andre få noe som jeg selv ønsket meg så sårt, og jeg ble helt knust hver gang det dukket opp nye graviditeter på Facebook, eller babybilder fra venner som fikk barnet sitt i den perioden jeg også skulle ha fått mitt. Jeg synes du skal respektere at hun kanskje trenger litt avstand akkurat nå og heller bare si til henne at du er her om hun trenger det og hun er hjertelig velkommen så fort hun føler seg klar for å besøke. Det kan nok være sårt for henne å motta disse kortene også, men hun vil nok etterhvert forstå at du ikke gjør det for å være slem, men akkurat nå kan det nok føles ut som om du kanskje gnir det litt inn for hennes del selv om du ikke mener det slik i det hele tatt. Anonymkode: e9f5e...1d6 Det er så tragsik med mennesker som ikke klarer å skjønne at ikke verden sirkulerer rundt dem og ikke klarer å se forbi sitt eget ubehag på bekostning av vennskap de har rundt seg. Det er faktisk helt sykt å ikke kunne involvere seg og anerkjenne at mennesker man er glade i utvikler seg og opplever det største i verden for dem, også klarer de kun å tenke "men dette er så leit for MEG så da kutter jeg det heller ut" 🥲 Vi har det alle både kjipt og vondt innimellom, det betyr ikke at man ikke burde klare å løfte blikket og innse at man ikke er verdens navle. Anonymkode: a6067...d4e 4
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #10 Skrevet 15. desember 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg opplevde selv en MA, og det beste for meg etter dette var å kutte ut de nærmeste venninne mine som fikk barn rundt samme tid. For meg var det utrolig vondt å se andre få noe som jeg selv ønsket meg så sårt, og jeg ble helt knust hver gang det dukket opp nye graviditeter på Facebook, eller babybilder fra venner som fikk barnet sitt i den perioden jeg også skulle ha fått mitt. Jeg synes du skal respektere at hun kanskje trenger litt avstand akkurat nå og heller bare si til henne at du er her om hun trenger det og hun er hjertelig velkommen så fort hun føler seg klar for å besøke. Det kan nok være sårt for henne å motta disse kortene også, men hun vil nok etterhvert forstå at du ikke gjør det for å være slem, men akkurat nå kan det nok føles ut som om du kanskje gnir det litt inn for hennes del selv om du ikke mener det slik i det hele tatt. Anonymkode: e9f5e...1d6 Det der er jo helt sykt. Du unner altså ikke dine egne venninner å få barn, enda du selv forstår hvor viktig det kan føles å få barn? Du trenger virkelig å jobbe med deg selv. Jeg har selv slitt med å bli gravid, og også opplevd å miste. Jeg ville allikevel ALDRI kuttet ut mennesker fra livet mitt fordi de var så heldige å oppleve dette før meg. Skulle jeg liksom sendt de melding når jeg selv fikk barn da? «Hei beklager at jeg droppet deg men nå har jeg også fått barn så nå kan vi være venner igjen». Sykt. Anonymkode: 0b91b...a08 5
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #11 Skrevet 15. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er så tragsik med mennesker som ikke klarer å skjønne at ikke verden sirkulerer rundt dem og ikke klarer å se forbi sitt eget ubehag på bekostning av vennskap de har rundt seg. Det er faktisk helt sykt å ikke kunne involvere seg og anerkjenne at mennesker man er glade i utvikler seg og opplever det største i verden for dem, også klarer de kun å tenke "men dette er så leit for MEG så da kutter jeg det heller ut" 🥲 Vi har det alle både kjipt og vondt innimellom, det betyr ikke at man ikke burde klare å løfte blikket og innse at man ikke er verdens navle. Anonymkode: a6067...d4e Ærlig talt. De er sannsynligvis i sorg og da må det være lov å kun tenke på seg selv er periode. Ts sier jo at mannen kom og besøkte dem etter at de fikk baby, da regner jeg med han overbrakte gratulasjoner fra partneren sin også. Det er neppe snakk om å kutte alle vennene sine for godt fordi de har barn, men at man trenger avstand en periode fordi det blir en påminnelse om det man har opplevd. Såvidt jeg vet ber ikke disse menneskene om at alle med barn skal slutte å poste bilder av dem på sosiale medier eller slutte å snakke om dem, DET hadde vært selvopptatt. Man kan ikke styre hvordan man sørger, for meg var det viktig å være en del av venninnene mine sine opplevelser med barn, for andre er det viktig å trekke seg tilbake og sørge i fred. Anonymkode: ae17b...327 9 3
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #12 Skrevet 15. desember 2022 Folk må jo få sørge, det betyr overhodet ikke at de ikke gleder seg over venner som får barn. Aldri opplevd noen form for abort selv, men jeg forstår jo godt det er sårt og at de trekker seg unna en stund. Man kan jo si det motsatte også da, skal folk som får barn være så ego og føle at verden kretser rundt dem at alle må gi dem oppmerksomhet? At de ikke kan gi ei god venninne bittelitt ro i en tøff tid? Anonymkode: 047c6...163 7 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #13 Skrevet 15. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Folk må jo få sørge, det betyr overhodet ikke at de ikke gleder seg over venner som får barn. Aldri opplevd noen form for abort selv, men jeg forstår jo godt det er sårt og at de trekker seg unna en stund. Man kan jo si det motsatte også da, skal folk som får barn være så ego og føle at verden kretser rundt dem at alle må gi dem oppmerksomhet? At de ikke kan gi ei god venninne bittelitt ro i en tøff tid? Anonymkode: 047c6...163 Amen! Og til syvende og sist er det jo bare å snakke sammen, si at man skjønner at vedkommende har det tøft og at man er der for dem. Anonymkode: ae17b...327 5
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #14 Skrevet 15. desember 2022 Jeg har en venninne som mistet rett før jeg annonserte at jeg var gravid. Hun svarte aldri på oppdateringer om svangerskapet og graviditet så jeg sendte andre ting i stedet for. Livet mitt var jo også mer enn svangerskapet og baby. Så ble hun fortalte hun at hun var gravid et par uker før min ble født. I ettertid har hun sagt takk for at jeg var forstod at det var vanskelig - de hadde prøvd lenge og jeg ble gravid "på slump". i dag er jentene våre gode venner og vi har også fått et dypere vennskap pga dette Anonymkode: d3c7c...3b6 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #15 Skrevet 15. desember 2022 Jeg begynte å sitere her, men det ble etterhvert så mange at jeg bare måtte droppe det. Men dere som åpenbart aldri har opplevd hvordan det er å være ufrivillig barnløs og ha mistet flere ganger kan bare holde godt kjeft. Det er en sorg og sårhet dere tydeligvis ALDRI kan klare å forstå, og reaksjonene dere gir her er grunnen til at mange ikke snakker åpent om hvordan det er. Fy flate for en usympatisk gjeng!! TS, det er helt greit å sende invitasjon til dåp, julekort ect med bilde av barnet. Men det kan være ekstremt tøft for psyken å miste to ganger ila ett år og oppleve at alt går bra for de rundt deg. MA betyr også at man må gjennom to aborter for å få ut fosteret, det i seg selv er en stor påkjenning. Jeg syns ikke du skal si noe om det, bare gi det tid. At hun ikke har besøkt betyr ikke at hun ikke er glad på deres vegne, hun har bare nok med seg selv. På lik linje med at mange nybakte mødre har nok med seg selv og ikke alltid ork til å henge med i alt rundt seg. Anonymkode: 973fa...b6b 9 4 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #16 Skrevet 15. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har en venninne som mistet rett før jeg annonserte at jeg var gravid. Hun svarte aldri på oppdateringer om svangerskapet og graviditet så jeg sendte andre ting i stedet for. Livet mitt var jo også mer enn svangerskapet og baby. Så ble hun fortalte hun at hun var gravid et par uker før min ble født. I ettertid har hun sagt takk for at jeg var forstod at det var vanskelig - de hadde prøvd lenge og jeg ble gravid "på slump". i dag er jentene våre gode venner og vi har også fått et dypere vennskap pga dette Anonymkode: d3c7c...3b6 Så godt å høre at vennskapet ble sterkere. Tror det er det de som kaller folk egoistiske når de trekker seg litt unna ikke skjønner, vennskap kan faktisk bli sterkere når man går gjennom tøffe tider og fremdeles er der for hverandre på den andre siden. Og veldig godt poeng at livet ditt var mer enn svangerskap. Barnløse venner er ofte ikke veldig interessert i alt som har med graviditet og baby å gjøre, det betyr jo ikke at de ikke bryr seg. Anonymkode: ae17b...327
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #17 Skrevet 15. desember 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Ærlig talt. De er sannsynligvis i sorg og da må det være lov å kun tenke på seg selv er periode. Ts sier jo at mannen kom og besøkte dem etter at de fikk baby, da regner jeg med han overbrakte gratulasjoner fra partneren sin også. Det er neppe snakk om å kutte alle vennene sine for godt fordi de har barn, men at man trenger avstand en periode fordi det blir en påminnelse om det man har opplevd. Såvidt jeg vet ber ikke disse menneskene om at alle med barn skal slutte å poste bilder av dem på sosiale medier eller slutte å snakke om dem, DET hadde vært selvopptatt. Man kan ikke styre hvordan man sørger, for meg var det viktig å være en del av venninnene mine sine opplevelser med barn, for andre er det viktig å trekke seg tilbake og sørge i fred. Anonymkode: ae17b...327 Jo, man kan selvfølgelig styre hvordan man velger å sørge. Det er fullt mulig å oppleve sorg men fortsatt være et ok medmenneske, makan til ansvarsfraskrivelse. Anonymkode: a6067...d4e
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #18 Skrevet 15. desember 2022 Det kan jo bare hende at hun har det tøft og ikke helt klarer å engasjere seg som hun pleier. Uten at det handler konkret om akkurat deg og din baby. Det er utrolig tøft å gå i gjennom noe sånn og ville bare gitt det tid. Du er kanskje ikke den hun syns det er lettest å snakke om det med. Det er vanskelig å forstå hvordan det er når man ikke har opplevd det selv. Anonymkode: 54129...21e 2 1
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 15. desember 2022 #19 Skrevet 15. desember 2022 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Er jo temmelig respektløst å ikke annerkjenne et nytt liv og en person som kommer til å være i din omgangskrets også. Er sårt når folk ikke vil vite av barnet ditt. Forstår ikke hvorfor barnløse bare skal ha forståelse en vei. Anonymkode: 5e1af...2fd At folk ikke besøker en med én gang en kommer hjem fra sykehuset, betyr ikke at de "ikke vil vite av barnet ditt". Snakk om å være selvsentrert og dramatisk. Forståelsen her bør hovedsakelig gå én vei, fordi venninna har opplevd sorg og TS glede. Man tar generelt med hensyn til dem som har opplevd sorg. De som har opplevd glede, trenger ikke bli tatt spesielt hensyn til. Venninna til TS har det nok vanskelig nå og trenger avstand. Jeg ville ikke hatt noen problemer med å gi henne det.
Gjest supernova_87 Skrevet 15. desember 2022 #20 Skrevet 15. desember 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Det er så tragsik med mennesker som ikke klarer å skjønne at ikke verden sirkulerer rundt dem og ikke klarer å se forbi sitt eget ubehag på bekostning av vennskap de har rundt seg. Det er faktisk helt sykt å ikke kunne involvere seg og anerkjenne at mennesker man er glade i utvikler seg og opplever det største i verden for dem, også klarer de kun å tenke "men dette er så leit for MEG så da kutter jeg det heller ut" 🥲 Vi har det alle både kjipt og vondt innimellom, det betyr ikke at man ikke burde klare å løfte blikket og innse at man ikke er verdens navle. Anonymkode: a6067...d4e Det går vel motsatt vei også? Tenker det er sykt å ikke ha forståelse for at noen har såre følelser og vil ta ansvar for de på egen hånd en stund. "Man klarer ikke skjønne at ikke alt handler om sitt eget nyfødte barn" osv. Jeg ville respektert dette og vist forståelse og tenkt at det var verst for henne som både har det så vondt og kanskje føler at hun mister en god venn fordi hun ikke takler påminnelsen. Det handler ikke om at man ikke unner venner noe godt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå