Gå til innhold

De som viser lite følelser


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en person nær meg som er slik. Det som slår meg, er at han viser mye negative følelser - irritasjon, frustrasjon, sinne er veldig vanlig. Men jeg ser egentlig ingen gode følelser eller empati når vi snakker eller omgås, og det har begynt å påvirke meg, gjør meg usikker og utrygg.

Normalt når jeg snakker med venner og bekjente, så er det jo slik at man forteller hverandre ting og man oppfatter den andres reaksjoner via små, ubevisste signaler ofte. Får en følelse av at den andre forstår og ser. Men med denne personen føler jeg at jeg snakker til en robot. Vi kan f.eks snakke om noe trist som har skjedd eller noe bra, da er reaksjonen logisk med et spørsmål eller lignende, men ingen spontane reaksjoner. Det er liksom helt flatt. En ting er at jeg synes det er rart, en annen ting er at jeg ikke helt skjønner hvorfor dette gjør meg utrygg. Kanskje fordi jeg er et følelsesmenneske selv og veldig motsatt? 

Anonymkode: c69ad...7f5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva slags reaksjon forventer du? Er det mangel på ansiktsuttrykk, blikk kontakt, stemmeleie, muntlig respons? Høres jo ut som personen svarer. Kan det være at personen viser engasjement for deg ved å svare med spørsmål? Har du eksempler på svarene du får og svarene du heller ville hatt? Kan være litt lettere å forstå situasjonen du opplever da 

Anonymkode: dd908...cea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Jeg har en person nær meg som er slik. Det som slår meg, er at han viser mye negative følelser - irritasjon, frustrasjon, sinne er veldig vanlig. Men jeg ser egentlig ingen gode følelser eller empati når vi snakker eller omgås, og det har begynt å påvirke meg, gjør meg usikker og utrygg.

Normalt når jeg snakker med venner og bekjente, så er det jo slik at man forteller hverandre ting og man oppfatter den andres reaksjoner via små, ubevisste signaler ofte. Får en følelse av at den andre forstår og ser. Men med denne personen føler jeg at jeg snakker til en robot. Vi kan f.eks snakke om noe trist som har skjedd eller noe bra, da er reaksjonen logisk med et spørsmål eller lignende, men ingen spontane reaksjoner. Det er liksom helt flatt. En ting er at jeg synes det er rart, en annen ting er at jeg ikke helt skjønner hvorfor dette gjør meg utrygg. Kanskje fordi jeg er et følelsesmenneske selv og veldig motsatt? 

Anonymkode: c69ad...7f5

Du er kvinne, ts. Han er mann. Vi lærer gutter fra de er små at enkelte fremvisninger av følelser - gråt, klemming, hvining, knelte lyder type «naw» etc er feminine. De tilhører altså jenter, og skal ikke brukes av gutter. En gutt som gråter har større sannsynlighet for å bli irettesatt enn trøstet. Så gutter lærer at sinne er mer akseptabelt enn gråt som respons på noe vondt.

Jenter lærer det motsatte. De lærer at mangel på fysisk kontakt, sinne, aggresjon, høy latter eller høy stemme, lyder type «argh!» etc er maskulint. Om de gråter som respons på å bli mobbet får hun trøst. Blir hun sinna får hun beskjed om å justere seg. Hun skal gråte. Han skal bli sinna.

Du kommuniserer på innlært feminint vis med en som kommuniserer på innlært maskulint. Begge metodene er dårlig kommunikasjon. Begge bør være noe dere har som mål å kvitte dere med.

Anonymkode: 8bc14...23a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min viser aldri følelser. Ikke sint, ikke blid, ingenting. Verken positive eller negative følelser. Helt monoton. Viser ingen til meg heller. Ikke fysisk og ikke verbalt men han er aldri kjip eller slem på noen måte. Finns ikke vondt i han. Han snakker ikke.

Jeg holder nesten ikke ut men har ingen og er for syk til å flytte. Han har blitt veldig mye verre med åra. Han var alkoholiker i 20 år og vært edru lenger. Mistenker at det er oppi hjernen. Mange hull der.
Så det er helt mulig å være helt uten følelser

Anonymkode: 1a826...f2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt du blir utrygg når et menneske er sur, grinete og sint, men viser lite glede og ingen empati. Han (antar jeg) høres ikke helt god ut. 

Anonymkode: 8e623...94b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Emosjonelt avstumpet. Vedkommende er svak og tør ikke å kjenne på egne følelser, så han prøver å late som at han ikke har noen følelser fordi det er enklere. Slike personer ender ofte opp med spiseforstyrrelse, rusproblematikk eller overarbeiding. 

Anonymkode: ac74b...7d0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd mye vondt, og blitt herdet, så responderer ikke fordi det oppfattes som irrelevant?

Anonymkode: 1707e...83e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...