Anonio Skrevet 21. desember 2022 #21 Del Skrevet 21. desember 2022 (endret) 13 hours ago, Mr X said: Har du ikke bedre argumentasjon å komme med? Jeg kom med bedre argumentasjon, reell argumentasjon fra flyktningmottaket jeg bor rett ved siden av. Du hoppet spagat over det du ble fortalt og durer på i samme konspiratoriske tankegang. Har ikke du noe bevis å faktisk å komme med, istedenfor at du føler Norge tar imot desertører - som overhodet ikke er fakta eller bevist? Tenkte meg det. Endret 21. desember 2022 av Anonio 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Veggdyret Skrevet 21. desember 2022 #22 Del Skrevet 21. desember 2022 3 minutter siden, Anonio said: Jeg kom med bedre argumentasjon, reell argumentasjon fra flyktningmottaket jeg bor rett ved siden av. Du hoppet spagat over det du ble fortalt og durer på i samme konspiratoriske tankegang. Har ikke du noe bevis og faktisk å komme med, istedenfor at du føler Norge tar imot desertører - som overhodet ikke er fakta eller bevist? Tenkte meg det. Ja men Mr X FØLER jo noe, trenger ikke fakta når man FØLER! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nymerïa Skrevet 21. desember 2022 #23 Del Skrevet 21. desember 2022 Mr X skrev (13 timer siden): Sjekk definisjonen på begrepet desertør. Flesteparten av ukrainske menn mellom 18-60 velger å bli for å kjempe mot en vanvittig aggressor og er villig til å ofre livet sitt for fortsatt Ukrainsk selvstendighet, mens andre stikker av og velger å la andre kjempe for seg. Mitt hjerte er hvis de som valgte å bli for å kjempe for alt som de har kjært. Jeg skrev innledningsvis at hvis de 7283 mennene som har søkt opphold på humanitært grunnlag er over eller under 18-60 så er det greit, hvis ikke så synes jeg personlig at det ikke er greit. Nato stiller med det meste de kan for å støtte legitim ukrainsk frihetskamp, da forventer jeg at alle ukrainske tjenestedyktige menn også stiller opp, på samme måte som veg forventer at alle tjenestedyktige nordmenn stiller opp for Norge hvis det blir nødvendig («også vi når det blir krevet»). Her er det mange som lar følelsene og ikke fakta spille inn. Sjekk den selv, du postet en helt grei definisjon lenger oppe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Turtellure12 Skrevet 21. desember 2022 #24 Del Skrevet 21. desember 2022 Mr X skrev (15 timer siden): Tull, alle kan brukes til noe uansett bakgrunn. Alle kan ikke være stridende, men det er enormt mye annet som ikke stridende kan brukes til. Ukraina kjemper heltemodig mot Russland med ca 140 millioner innbyggere (nesten 100 millioner mer enn i Ukraina) og da trengs alle som kan bidra….alle! Mener du at det ikke finnes unntak? Det er på ingen måte en ukrainsk mann kan være unntatt fra å krige? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr X Skrevet 21. desember 2022 Forfatter #25 Del Skrevet 21. desember 2022 Turtellure12 skrev (2 timer siden): Mener du at det ikke finnes unntak? Det er på ingen måte en ukrainsk mann kan være unntatt fra å krige? Selvsagt finnes det unntak. Hvis er person er så syk at vedkommende ikke kan bidra så er jo det en ærlig sak. Så lenge man er frisk nok kan de som ikke er stridsdyktige f eks bære ammunisjon, mat, hjelpe til med sårede, hjelpe til med å grave forsvarsstillinger, hjelpe til med lete etter overlevende ifm bombing av sivil infrastruktur, være til støtte for sivilbefolkningen som ikke har evakuert osv. Som du ser er det enormt mye en person kan bidra med og det er også et enormt behov for hjelpende hender inne i Ukraina. Derfor er jeg kritisk til at folk muligens stikker av og overlater alt til de som blir igjen i Ukraina. Jeg kan ikke si at vi har tatt i mot desertører i Norge, men jeg er litt skeptisk, selv om jeg håper at dette ikke er tilfelle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andro Skrevet 21. desember 2022 #26 Del Skrevet 21. desember 2022 Det vet jeg ikke om vi gjør, men flukt er det fredeligste alternativet av alle. Alle fortjener et fredelig liv, og jeg respekterer enhver flyktning mye mer enn enhver imperialistisk kriger. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr X Skrevet 21. desember 2022 Forfatter #27 Del Skrevet 21. desember 2022 Anonio skrev (6 timer siden): Jeg kom med bedre argumentasjon, reell argumentasjon fra flyktningmottaket jeg bor rett ved siden av. Du hoppet spagat over det du ble fortalt og durer på i samme konspiratoriske tankegang. Har ikke du noe bevis å faktisk å komme med, istedenfor at du føler Norge tar imot desertører - som overhodet ikke er fakta eller bevist? Tenkte meg det. Sitat Dette er hva du klarer å lire ut av deg av tøvprat: Hva motivasjonen din for å spørre om dette er, kan man jo bare spekulere i, men den kommer beleilig frem i samme tidsrom hvor flere av Putins klakører i Norge (Steigan, Kari osv) stiller samme spørsmål på bestilling fra Vladimir. Er du påvirket av hva du leser, Mr X? Dessverre så er det en del folk i Norge som lenge har blitt påvirket av propaganda fra våre venner i øst via ett eller annet lugubert miljø som Steigan, anti-vaxx, anti-ditt og anti datt. Det er nok ikke veldig rart at dennekonstruerte problematikken kommer samme uke som Pål Steigan Tragisk argumentasjon! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonio Skrevet 21. desember 2022 #28 Del Skrevet 21. desember 2022 (endret) 15 minutter siden, Mr X said: Tragisk argumentasjon! Godt argument. Noe annet du føler at Norge bidrar til? Endret 21. desember 2022 av Anonio Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vilkåret Skrevet 21. desember 2022 #29 Del Skrevet 21. desember 2022 Personlig har jeg ikke noe imot anti-krig-mennesker, nei. Liker mennesker som ikke tar lett på å drepe andre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 21. desember 2022 #30 Del Skrevet 21. desember 2022 Mr X skrev (På 15.12.2022 den 10.36): Leste i avisen at Norge så langt i 2022 har tatt i mot 34685 ukrainske flyktninger. Av dem utgjør 16371 kvinner og 11031 barn. Da gjenstår det 7283 menn. I forbindelse med det russiske angrepet av Ukraina 24 februar ble det bestemt at alle menn mellom 18 og 60 år har plikt til å bli igjen og forsvare moderlandet, dvs utreiseforbud. Hvis det er 7283 menn over 60 år som er kommet til Norge er det jo helt greit, men er det greit hvis vi tar i mot menn som har desertert fra sin plikt til å forsvare Ukraina mot russisk invasjon? Er det rettferdig ovenfor de som ble igjen for å forsvare landet sitt? Forskjellen kommer fra at utreiseforbudet for menn kom en stund etter at krigen startet. Da hadde mange menn klart å komme seg ut av landet alene eller med sine familier. Om det er rett eller galt er det ikke lett å si. Det er galt å splitte familier. Det er rett å forvente at mennene skal slås for å forsvare eget land. Det er ingen vinnere i denne krigen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr X Skrevet 21. desember 2022 Forfatter #31 Del Skrevet 21. desember 2022 Drizzt skrev (26 minutter siden): Forskjellen kommer fra at utreiseforbudet for menn kom en stund etter at krigen startet. Da hadde mange menn klart å komme seg ut av landet alene eller med sine familier. Om det er rett eller galt er det ikke lett å si. Det er galt å splitte familier. Det er rett å forvente at mennene skal slås for å forsvare eget land. Det er ingen vinnere i denne krigen. Forsåvidt enig med deg, men husket jeg rett kom utreiseforbudet ganske umiddelbart etter invasjonen. Noen rakk det sikkert før den tid, men presidenten mante til kollektivt forsvar av moderlandet og da burde de som var i utlandet returnere for å være med å kjempe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr X Skrevet 21. desember 2022 Forfatter #32 Del Skrevet 21. desember 2022 Anonio skrev (1 time siden): Godt argument. Noe annet du føler at Norge bidrar til? Jeg føler ikke at du bidrar med noe konstruktivt annent enn direkte tøvprat, for dette kan du vel bedre håper jeg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Paramount Skrevet 21. desember 2022 #33 Del Skrevet 21. desember 2022 Når det er krig tar vi i mot alle, men når krigen er over skal alle hjem. Dersom det er rimelig, og ikke krigen varer i mange år. Alle flyktninger skal hjem igjen. Det er hovedregelen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tangent Skrevet 21. desember 2022 #34 Del Skrevet 21. desember 2022 Det er mange grunner som gjør at man kan være "unntatt" krig. Alt i fra fysiske eller psykiske tilstander eller at man har eneomsorg for barn eller har barn med spesielle behov for omsorg. Jeg er enig med deg om at man bør stille opp hvis man kan, men jeg har vanvittig stor forståelse for at man eventuelt velger å trekke seg ut. Det er ekstremt mye å kreve av et menneske at det skal ofre livet for landet sitt. Og som vi ser i krigen i Ukraina kan man når som helst komme til å ofre livet bare ved å bo i egen bolig og være på feil sted til feil tid. Folk som velger å "rømme" fra det klarer ikke jeg å se ned på. Når man møter fare reagerer man med fight, flight eller frys. Jeg vil heller ha folk ved siden av meg som er klare for å slåss, enn å tvinge folk som ikke makter å stå i det. Men med mindre man er i en krigssituasjon selv, så er det ingen av oss som vet hva vi gjør i den situasjonen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bymyself Skrevet 21. desember 2022 #35 Del Skrevet 21. desember 2022 Det er som endel av menneskerettighetene at alle skal kunne velge å forlate en krigssone, for eksempel i artikkel 13 paragraf 2. I artikkel 14 i Den europeiske menneskerettighetskonvensjonen står det at ingen skal diskrimineres med bakgrunn i kjønn. Da er det vel deres rett å forlate landet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr X Skrevet 21. desember 2022 Forfatter #36 Del Skrevet 21. desember 2022 tangent skrev (1 time siden): Det er mange grunner som gjør at man kan være "unntatt" krig. Alt i fra fysiske eller psykiske tilstander eller at man har eneomsorg for barn eller har barn med spesielle behov for omsorg. Jeg er enig med deg om at man bør stille opp hvis man kan, men jeg har vanvittig stor forståelse for at man eventuelt velger å trekke seg ut. Det er ekstremt mye å kreve av et menneske at det skal ofre livet for landet sitt. Og som vi ser i krigen i Ukraina kan man når som helst komme til å ofre livet bare ved å bo i egen bolig og være på feil sted til feil tid. Folk som velger å "rømme" fra det klarer ikke jeg å se ned på. Når man møter fare reagerer man med fight, flight eller frys. Jeg vil heller ha folk ved siden av meg som er klare for å slåss, enn å tvinge folk som ikke makter å stå i det. Men med mindre man er i en krigssituasjon selv, så er det ingen av oss som vet hva vi gjør i den situasjonen. Jeg undres over mye av naiviteten jeg hører fra folk der vi har hatt fred og fordragelighet i årtier. Hvis det var opp til dere så var det kun de frivillige som skulle stille opp for å forsvare fedrelandet. Hvordan i himmelens navn skal da en nasjon overleve? Hvis ingen gidder å stille opp, vel da fortjener ikke denne nasjonen å overleve som nasjon. Heldigvis viser historien oss at det ikke er slikt. «Kjemp for alt hva du har kjært, dø om så det gjelder! Da er livet ei så svært, døden ikke heller.» Mange av dere har sikker sunget denne salmen uten å tenkt en tanke over hva som ligger i teksten. Ukrainas kamp for sin overlevelse som selvstendig nasjon sier alt om dette! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr X Skrevet 21. desember 2022 Forfatter #37 Del Skrevet 21. desember 2022 Tullprat og naivt mener jeg. Se post 21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mango1234 Skrevet 22. desember 2022 #38 Del Skrevet 22. desember 2022 (endret) . Endret 27. november 2023 av Mango1234 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr X Skrevet 24. desember 2022 Forfatter #39 Del Skrevet 24. desember 2022 Mango1234 skrev (På 22.12.2022 den 23.21): Dersom en familie har mer enn ett vist antal barn under enn viss alder har mannen/pappaen lovt å være med. Husker ikke antal og alder men regner med ganske mange menn flykter med familien av denne årsaken.. Dette tror jeg ingenting på. Stor familie burde være ekstra motivasjon for å være med å forsvare moderlandet. Husk at her snakker vi om et land som blir invadert av en aggressor og ikke et U land med borgerkrigslignende tilstander. Det kan virke som om flere her tenker at hvis bare mange nok «flykter» fra Ukraina så går det helt sikkert bra med ukrainerne. Dette er rørende naivt tankegang og bidrar på ingen måte med å redde Ukraina fra undergang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gullsjakal Skrevet 24. desember 2022 #40 Del Skrevet 24. desember 2022 (endret) Mango1234 skrev (På 22.12.2022 den 21.21): Dersom en familie har mer enn ett vist antal barn under enn viss alder har mannen/pappaen lovt å være med. Husker ikke antal og alder men regner med ganske mange menn flykter med familien av denne årsaken.. Mr X skrev (30 minutter siden): Dette tror jeg ingenting på. Stor familie burde være ekstra motivasjon for å være med å forsvare moderlandet. Husk at her snakker vi om et land som blir invadert av en aggressor og ikke et U land med borgerkrigslignende tilstander. Det kan virke som om flere her tenker at hvis bare mange nok «flykter» fra Ukraina så går det helt sikkert bra med ukrainerne. Dette er rørende naivt tankegang og bidrar på ingen måte med å redde Ukraina fra undergang. Har reist fra Ukraina til Dønna - og et nytt liv - banett.no 2. apr. 2022 — Etter at krigen brøt ut, har menn mellom 18 og 60 ikke lov til å forlate Ukraina med mindre de har tre eller flere barn, eller av medisinske ... https://www.banett.no/nyheter/i/7dA7l3/ukraina-doenna-og-den-store-uvissheten (Jeg får ikke lest selve innlegget, men introen på google antyder at dette stemmer..) https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/9Kao9l/andrii-35-kunne-dra-fra-ukraina-fordi-han-har-tre-barn-frykter-aa-bli-sett-ned-paa BERGEN/OSLO/DRAMMEN (VG) Andrii (35) og Vitalii (31) fikk dra fra Ukraina fordi de er fedre til tre og fire barn. Andrii tror mennene som kunne flykte kan få det vanskelig når de en dag returnerer til hjemlandet. Redigert inn: lagt til link fra VG. Endret 24. desember 2022 av Gullsjakal Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå